Kodissani lokkeileva ystävä - kaipaan osuvia vasta-argumentteja hänen perusteluille
Kelan tuet maksavat nyt vuokrani toistaiseksi, sairauteni (masennuksesta johtuva työkyvyttömyys) takia. Mutta eräs läheinen ystäväni, jolla ei ole juuri nyt vakituista asuntoa avioeronsa takia eikä ole ollut/hakenutkaan omaa kotia kuukausiin, on ottanut tämän kotini lähes vakituiseksi yösijakseen ja majapaikakseen. Hän maksaa mielellään osansa ruokakuluista, muttei mitään muuta. Olen pyytänyt häntä osallistumaan esim nettilaskuun ja sähkökuluihin. Hän on kuitenkin sellainen ihmistyyppi, joka osaa puhua ja argumentoida tiensä läpi tilanteesta kuin tilanteesta (jokainen on varmaan tavannut tämmöisiä päällepäsmäreitä joskus?). Jos ehdotan häntä vaikkapa maksamaan puolet laskuista, hän toteaa miksen kiikuta niitä laskujakin Kelalle. "Sähän asut täällä itse ilmaiseksi niin miksi vaadit minulta maksua mistään" on hänen vakioargumentoinnin aloitus ja pointti, kun otan asiat puheeksi ties kuinka monetta kertaa.
Minua ei teoriassa haittaa, jos vaikeassa tilanteessa oleva hyvä ystävä majoittuisi luonani. Mutta minua korpeaa tämä asenne häneltä! Ikään kuin oletusarvoisesti minun kuuluisi majoittaa toinen siksi, että itse "asun ilmaiseksi ja hän on hei sentään koditon".
Tämä ihminen on sekä sukua että lapsuudenystävä ja muilla tavoin todella kiva tyyppi, joten välien katkaisu tai pihalle potkaiseminen ei ole parempi vaihtoehto. Olen vähän liian myötäileväluonteinen yleensäkin, enkä tiedä mitä enää sanoa. Tuntuu ettei ystävä arvosta lainkaan tätä hänellekin ilmaista asuntoa jossa annan hänen hengata kuin kotonaan, vaan ottaa kaiken apuni itsestäänselvyytenä. Olenko minä tässä sitten se itsekäs osapuoli kun vaadin osallistumista muuhunkin kuin ruokiin, esim siivoamiseen jota ei ole koskaan tehnyt? Tilanne on siis jatkunut noin 5 kuukautta jo.
Näkökulmia jokaiselta elämäntilanteestaan riippumatta, pyytelen! :)
Kommentit (57)
Minusta on aivan pöyristyttävää, että ystäväsi pyytää sinulta perustelua sille mikset sinä majoittaisi häntä ilmaiseksi, todennäköisesti niin kauaksi aikaa kuin vain hänelle sopii. Auttaminen raskaissa elämäntilanteissa on hyvä juttu, mutta koska olet niin myötäilevä kuten itsekin sanoit, niin ystäväsi pitää sinua ja asuntoasi täytenä itsestäänselvyytenä. Hävytöntä minusta, joko sinä kasvatat luonnetta ja puhut hänelle asiasta tai sitten kärsit ja pompit hänen pillinsä mukaan. Jos hän suuttuu ja reagoi muuten tyhmästi kuten lähtee ovet paukkuen kun otat asian esille, niin saatpahan sinäkin hengähdystauon hänestä hetkeksi.
...kai se sun ystävä on hakenut omia asuntoja? Ois pitänyt tossa ajassa jo löytyä kaupungilta koti, hän on koditon, tai esim. Sadolta soluasunto... Vie se ystäväs sosiaalitoimistoon, siellä voi itkeä sossutädille olevansa koditon.
Älä enää päästä sisälle tai vaadi avain takaisin.
Ystäväsi on myös oikeutettu yhteiskunnan tukeen siinä missä sinäkin. Tai jos ei ole, niin se johtuu siitä että hänellä on varallisuutta elättää itse itsensä. Eli hakekoon itse kelalta ne etuudet joista sinua niin kadehtii.
Oikeasti tos tilanteessa pitää laittaa rajat. Ei hän voi olla sun luona enää. Ymmärtäisin 1-2 kuukauden hätämajoituksen, mutta en puolen vuoden lokkeilua.
Eli nyt vakava keskustelu ja avaimet pois ja hei hei.
Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja sovit selvät pelisäännöt ystäväsi kanssa tai laitat hänet ulos asunnosta. Olisiko sinulla ketään läheistä pyytää tueksesi jos et pysty asiaa yksin hoitamaan?
AP tässä: Olette osuneet varmaan ihan oikeaan, että olen liian kiltti huonolla tavalla. Olen huono olemaan jämäkkä, ja tämä ystävä taas on todellakin vahvatahtoinen, ja osaa väitellä asian aina niin että saa minut potemaan huonoa omaatuntoa ajatuksestakin, että jättäisin hänet vain kylmästi kadulle. Olen muutamasti esittänyt etten ole kotona, kun hän tulee koputtelemaan oveen. Mutta eihän tämä näinkään voi jatkua!! Siksikin kyselen nyt, miten ottaa jämäkästi aiheeksi koko tämä homma. En halua olla mikään kulkukoirana vaeltavien serkkujen turvamaja. Mitä ihmeen argumentteja heittäisin, että tuo ihminen ymmärtäisi törkeytensä. Kun en kuitenkaan halua katkoa välejä.
Sääkin menetät kelan tuet, jos joku ilmottaa kämppiksestä kelaan.
Jos pelkäät että ns. ystäväsi haluaakin katkoa välit tällaisen asian takia ettet annakaan hänen loisia ja lokkeilla surutta, hän ei ole ystäväsi alkuunkaan, vaan suhteenne perustuu hyväksikäyttöön. Näitä on nähty.
Mikset halua katkoa välejä? Eihän tuo ole mikään ystävä. Ei hän argumenteilla sieltä lähde.
Minusta sinun tulisi adoptoida hänet.
Pysyvästi.
Ja tehdä niin kuin hän haluaa.
Koska olet niin kiltti.
Jos aloitus olisi totta, aloittajahan voisi sanoa, että pidempään ei lokki voi majoittua, koska taloyhtiö vaatii siirtämään kirjat ja maksamaan vesimaksun, kun vierailu kestää kuukausia. Ja jos ne kirjat siirtää, olette kämppiksiä ja se vaikuttaa jo ap:n saamiin tukiin.
Eikös hänkin asu ilmaiseksi luonasi, joten miksi sinun pitää maksaa muita kuluja ja hänen ei, jos ilmaisuus on hänen mielestään jokin peruste?
Lisäksi hän säästää kuukausittain satasia kun ei asu omassa asunnossaan, joten olisi kohtuullista että maksaisi muutaman kympin käyttämistään asioista.
Muutenkin hänen pitäisi korvata jotenkin se, että autat häntä vaikeassa elämäntilanteessa.
Jos tämä juttu on totta niin sun kannalta ainoa ja paras vaihtoehto nimenomaan on laittaa völit poikki kokonaan. Puhukoot selän takana mitä puhuu, pääsetpä eroon siipeilijästä.
Ja oikeesti, kasvata ittelles pallit. Kenelle muka sanellaan OMASSA kodissa miksi loiseläjän ei tarttis maksaa oleilustaan`?
Älä lähde väittelemään henkilön kanssa, kerro vaan mitä haluat tehdä asunnollasi. Lisäksi, jos kerran asuminen on pysyvää, etkä ole ilmoittanut taloyhtiölle sitä, niin sulle voi tulla vaikeuksia. Ja jos Kela saa tietää että sulla on alivuokralainen, josta et ole ilmoittanut, homma voi mennä ikäväksi.
Ajattele sitä, että tämä henkilö on sukulaisesi ja ystäväsi, mutta tietäen sinun olevan kiltti ihminen, käyttää sinua törkeästi hyväkseen vaikka olet vielä sairaskin.
Sano, että haluat virallisesti ilmoittaa kaverisi alivuokralaiseksi ja sitten jaatte tasan kaikki kustannukset ja kotityöt, koska hänen asunnottomuutensa näyttää jatkuvan pidempään kuin alussa oletit. Jos se ei häntä miellytä, sitten neuvot häntä hakemaan omaa asuntoa ja tukirahoja.
Mulla on maksettu omistusasunto, eli asun tässä ”ilmaiseksi”. Pitäiskö munkin majoittaa tänne korvauksetta joku kaveri kuukausiksi? Ei! Eikä sitä tarvitse perustella, koska tämä on minun kotini. Ihan kuten sinun kotisi on sinun kotisi.
AP tässä: Toivoin keskustelun käytännön pointtina, että millähän sanoilla argumentoisin, heittäisin suorasanaisen jyrkän vastauksen seuraavassa väittelyssä kun tämä lokkeilu tulee seuraavan kerran puheeksi. Mitä te sanoisitte sillä tavalla, ettei mitään sukuriitaa tai vastaavaa konfliktia aiheutuisi?
Vierailija kirjoitti:
AP tässä: Toivoin keskustelun käytännön pointtina, että millähän sanoilla argumentoisin, heittäisin suorasanaisen jyrkän vastauksen seuraavassa väittelyssä kun tämä lokkeilu tulee seuraavan kerran puheeksi. Mitä te sanoisitte sillä tavalla, ettei mitään sukuriitaa tai vastaavaa konfliktia aiheutuisi?
Tuo oli hyvä ja oikean neuvo, että se on lain vastaista että hän asuu siinä noin kauan ilman että viranomaiset, jotka sen asunnon maksaa tietää siitä, ja myös isännöitsijän tiedoissa se pitää olla. Jos tulee tulipalo niin teidän asunnossa asuu tietojen mukaan yksi ihminen ja toista ei palokunta edes lähde etsimään.
Ja toiseksi. Oletko pyytänyt häntä siivoamaan ja tekemään muita kotitöitä? Jos hän on tuppautunut kämppikseksi, ei voi olettaa että sinä passaat häntä kuin kyläilyvierasta.
Sano että toisen oleskelu asunnossa vaikuttaa sinun omaan elämääsi niin että siitä on saatava korvaus.
Tuskin sillä kaverillasi on kotisi avainta, joten yksinkertaisesti älä avaa ovea ja totea, että yhtä ilmaista sinulle on asua oven sillä puolen kuin minun tällä puolen.