Mua luultiin puhelimessa mieheksi :( Puhuin asiakkaan kanssa englanniksi ja se sanoi koko ajan 'Yes, sir', 'I understand, sir'.
Onko mitään mahdollisuutta, että tämä olisi joku murrejuttu jossain päin maailmaa? Ettei oikeasti joku luule mun puheääntä mieheksi? On kyllä naiseksi matala, mutta eipä ole ennen sanottu, että kuulostaisin mieheltä :(
Tosi naisellinen olo. Blaah.
Kommentit (33)
Oliko asiakkaan äidinkieli englanti? Jos ei, niin saattoi hyvinkin jännittää vieraan kielen puhumista ja se "sir" tuli vain automaattisesti.
Minulta usein lipsahtaa naisesta puhuttaessa muoto "he" ja yhtä lailla miehestä muoto "she". Kumpi vain sattuu olemaan ensimmäisenä mielessä niin sen päästän ilmoille...
Sellaista sen on kun vetää röökiä molemmin käsin ja siiderit vielä päälle.
Mun eteläkorealaiset ystävät luuli, että myös naisia puhutellaan "sir". Kuulemma heille oli niin opetettu.
Oliko vastapuolella ulkomaalainen naisihminen?
Mulle on käynyt samoin vaikka olin pukeutunut minihameeseen ja toppiin ja syömässä burgeripaikassa naispuolisen ystävän kanssa. Eikä minulla ole edes matala ääni. Loukkaannuin tuosta "sir, sir.." sen verran että vastasin tarjoilijanaiselle: " I'm sorry mister, what did you say? Sir?" Meni hetkeksi hiljaiseksi, en tiedä ymmärsikö vinkkiä...
Vierailija kirjoitti:
Jos se luuli nimeäsi miehen nimeksi?
Nimeäni hän ei tiennyt, kun soitti suoraan firmaan ja täällä ei vastata omilla nimillä. Eli vastasin tyyliin "Firma ABC, titteli sejase".
Ja ei, en ole viskibasso, enkä ole koskaan polttanut tupakkaa. Alkoholia olen tänä vuonna käyttänyt kolme kertaa (yksissä häissä 2 viinilasia, kerran ruoan kanssa ravintolassa yhden lasin viiniä ja kesäkuussa yksissä YO-juhlissa lasin kuohuvaa). Minulla on luonnostaan matala ääni, mutta ei sen nyt pitäisi mieheltä kuulostaa!
Ja ei, kyseessä ei ollut natiivipuhuja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oliko vastapuolella ulkomaalainen naisihminen?
Mulle on käynyt samoin vaikka olin pukeutunut minihameeseen ja toppiin ja syömässä burgeripaikassa naispuolisen ystävän kanssa. Eikä minulla ole edes matala ääni. Loukkaannuin tuosta "sir, sir.." sen verran että vastasin tarjoilijanaiselle: " I'm sorry mister, what did you say? Sir?" Meni hetkeksi hiljaiseksi, en tiedä ymmärsikö vinkkiä...
Oli ehkä intialainen, mutta mies siis kyseessä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Et sitten osannut kohteliaasti oikaista asiakkaan virhettä?
En, kun en ensin edes oikein saanut selvää koko miehen puheesta. Sitten huomasin, että se päättää lauseitaan jatkuvasti 'sir' ja tajusin, että sehän siis viittaa minuun.
No en nyt lähtenyt asiakasta nolaamaan kesken puhelun!
ap
Vierailija kirjoitti:
Mun eteläkorealaiset ystävät luuli, että myös naisia puhutellaan "sir". Kuulemma heille oli niin opetettu.
Tätä juuri ajattelin, että jos se onkin jossain päin maailmaa tapana puhutella kaikkia 'sir', eikä tehdä eroa naisen ja miehen välillä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, kun en ensin edes oikein saanut selvää koko miehen puheesta. Sitten huomasin, että se päättää lauseitaan jatkuvasti 'sir' ja tajusin, että sehän siis viittaa minuun.
No en nyt lähtenyt asiakasta nolaamaan kesken puhelun!
ap
Täh? Nolaamaan? Kenelle tulee edes mieleen, että tuollaisen pikkuvirheen korjaaminen on nolaamista?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on seksikäs ja heleä ääni :) onneksi.
Musta taas ei saa äänen perusteella selville olenko nainen vai pikkupoika :D yhdelle pelikaverille tuli järkytyksenä, että olen nainen, kun vaihdettiin puhelinnumerot ja näki mun whatsapp profiilikuvan :D
Vierailija kirjoitti:
Oliko videopuhelu?
😄😄😄 Ihan kuin Pulmusten Marcy.
Joillain englanninkielisillä alueilla ainakin naiset puhuvat jopa korostetun kimeällä äänellä (olikohan australia; mielletään feminiiniksi) ja siihen nähden suomalaisen naisen tavallinen puheääni on jo todella matala.
En nyt sano, että pätee tähän tilanteeseen, mutta suomalaiset naiset puhuvat monesti tosi matalalla äänellä. Itsekin puhun suomea paljon matalammalla äänellä kuin englantia (olen asunut Englannissa vuosia). Äänenkäyttö on englanniksi ihan erilaista ja naiset puhuvat korkealta ja voimakkain painotuksin, ei matalalta ja monotonisesti kuten suomen kieltä. Miehet puhuvat englantia paljon matalammalta ja tasaisemmin. Eikä ole pelkkä murrejuttu, vaan sama monissa englannin varianteissa.