Haluan toisen lapsen, mutta olemme köyhiä :(
Olemme miehen kanssa molemmat töissä kyllä, mutta elämääni varjostaa teininä tehdyt velat (pikavipit yms), mitä nyt ulosottoon makselen. Palkastani jää noin 900e, josta vielä maksan autolainaa,opintolainaa ja vakuutukset+tarhamaksut jne. Mies on myös pienipalkkaisessa työssä ja maksaa vuokramme n. 650e (asumme vielä kaksiossa) ja vielä lisäksi muita laskuja. Olemme jossain elämän vaiheessa eläneet yli varojen, joten luottokorttivelkaa on myös jonkin verran. Tilanne on se, että meille jää laskujen jälkeen noin 800e elämiseen, josta pitäisi maksaa vielä työmatkoihin bensat. Elämme tosi tiukasti ja haaveilemme pääsevämme edes isompaan asuntoon, että olisi tilaa enemmän, mutta ei ole varaa maksaa isompaa vuokraakaan tällä hetkellä. Mitään tukia emme saa, koska olemme töissä ja tottakai tiedostamme, että on ollut ihan omaa syytä velkaantuminen. Ikää meillä on 30+ joten alkaisi olla viimeisiä hetkiä tehdä se toinen lapsi, mutta ei ole tosiaan varaa. Mielipiteitä/neuvoja asiaan. Tilanteemme varmaan selviäisi n. 5-6vuoden sisällä, mutta ikä alkaa meillä olemaan sitten jo 40 puolella.
Kommentit (104)
Ette tarvitse sitä toista lasta mihinkään. Sen sijaan se nykyinen lapsi tarvitsee elatuksen ja pian oman huoneen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö riitä kun on pilannut oman elämänsä? Pitää vielä päästä pilaamaan lastenkin elämä.
En tiedä miten olen lapseni elämän pilannut. Hän harrastaa jääkiekkoa, koska itse sitä on halunnut.(kulut olen laskenut muihin menoihin kun elämiseen). Vaikka eletään kaksiossa, on hänellä kaksi tasapainoista rakastavaa vanhempaa. Vaikka talous voisi olla paremmalla tolalla, niin on katto on pään päällä, puhtaat siistit vaatteet, on leluja ja ruokaa mahassa. Ja tiedän, että on halvempiakin harrastuksia, mutta tästä en halua tinkiä, koska lapsi on itse harrastuksensa valinnut. T:ap
Eli toisen lapsen samanhintaiseen harrastukseen teillä EI olisi mitenkään varaa. Miksi edes voit miettiä toista lasta, jos kerran tiedät tämän asian??
Vierailija kirjoitti:
Niin just. Lisäännytään niin, että muut maksaa osan. Jos perustaa perheen, niin pitää olla rahaa siihen touhuun. Ensin talous kuntoon sitten lapsia maailmaan.
Näin itse vapaaehtoisesti lapsettomana olen oikein iloinen siitä, että joku vielä haluaa tehdä lapsia. Mielelläni maksan veroja, jotta köyhät lapsiperheetkin saavat tukia, koulutusta lapsilleen jne. Ei tämä maa kuitenkaan kokonaan ilman uusia kansalaisia toimeen tule. Pidän parhaana sitä, että suurin osa uudesta väestä kasvaisi ihan supisuomalaisessa kodissa.
Asumisesta olen kyllä sitä mieltä, että kahdelle aikuiselle ja kahdelle pikkulapselle riittää kaksio.
Vierailija kirjoitti:
Yli kymmenen vuotta ollut aikaa hoitaa velat ja ulosotot kuntoon! Miksi vasta nyt tässä vaiheessa havahdut tilanteen korjaamiseen? Kuinka paljon niitä velkoja vielä on maksamatta?
Valitettavasti elelin pitkään, kun teinit. En ajatellut asioita silloin, vaan kuvittelin eläväni koko elämäni sellaista instagram pintaliito elämää. Matkustelin, biletin ja ostelin, enkä ajatellut seurauksia. Olen kyllä jo useamman vuoden velkoja maksellut, mutta ei niitä pienestä palkasta ihan älyttömästi maksella, kun korot juoksee. Olen kyllä jo velkaneuvontaan hakenut aikaa, mutta jonot ovat pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ette tarvitse sitä toista lasta mihinkään. Sen sijaan se nykyinen lapsi tarvitsee elatuksen ja pian oman huoneen!
Lapsella on jo oma huone. Me olemme miehen kanssa olohuoneessa.
Mummo ja ope kirjoitti:
Lapsi tuo leivän tullessaan... Suomi tarvitsee lisää lapsia. Käykää pankissa kohtuullistamassa velkojen takaisinmaksun aikataulu ja eikun lapsentekoon!
Lapsi ei todellakaan tuo leipää tullessaan. Sosiaalimenot näille "köyhilläkin on oikeus ja mutta kun haluun" ovat nyt jo järkyttävät. Surkeimpia tapauksia ovat nämä eksän, nyksän ja pian taas uuden eksän kanssa vehtaavat yh:t, joiden pitää vääntää se rakkauven hetelmä joka ikisen miehen miehen kanssa, joka heille vähän hymyilee. Ja yhteiskunta/avustusjärjestöt maksavat, kun rahaa ei ole edes vaippoihin. Oikeasti, tilillä saattaa olla 6 senttiä, matkakortti nollilla, vuokravelkaa useita satoja, puheaika loppu ja lapsille ei ole rahaa ostaa ruokaa. Näille sitten hyvää tarkoittavat lähimmäiset tilaisilevat kauppakasseja kotiin asti. Yritän oikeasti ymmärtää, mutta en oikein enää jaksa.
Minä olen varmaan ainoa jonka mielestä aloittaja voi hankkia toisen lapsen. Onhan työttömilläkin lapsia. Itse olen työtön ja mies yrittäjä ja silti olis varaa hankkia monta lasta.
No onhan teillä viitisen vuotta (vähintään) saada asiat kuntoon ennen yrittämistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli kymmenen vuotta ollut aikaa hoitaa velat ja ulosotot kuntoon! Miksi vasta nyt tässä vaiheessa havahdut tilanteen korjaamiseen? Kuinka paljon niitä velkoja vielä on maksamatta?
Valitettavasti elelin pitkään, kun teinit. En ajatellut asioita silloin, vaan kuvittelin eläväni koko elämäni sellaista instagram pintaliito elämää. Matkustelin, biletin ja ostelin, enkä ajatellut seurauksia. Olen kyllä jo useamman vuoden velkoja maksellut, mutta ei niitä pienestä palkasta ihan älyttömästi maksella, kun korot juoksee. Olen kyllä jo velkaneuvontaan hakenut aikaa, mutta jonot ovat pitkiä.
Mielestäni ajattelet itsekkäästi. Sinulla on oikeus bilettää, matkustaa, tehdä velkaa. Ja nyt sinulla on oikeus tehdä lapsia, koska sinäsinäsinä. Vaikka olet maksanut velkojasi, niin vieläkin sinulla on naiivi käsitys elämästä.
Olette fiksuja, kun ymmärrätte miettiä asiaa myös taloudelliselta kannalta. Aivan liian monet tekevät lapsia enemmän kuin mihin tulot antavat periksi. Keskittykää nyt tähän jo olemassa olevaan lapseenne, olette hänelle varmasti hyvät vanhemmat, mutta sisarusta en teidän tilanteessanne edes harkitsisi. Meillä jäi samasta syystä lapsiluku kahteen, vaikka olin aina haaveillut neljästä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varmaan ainoa jonka mielestä aloittaja voi hankkia toisen lapsen. Onhan työttömilläkin lapsia. Itse olen työtön ja mies yrittäjä ja silti olis varaa hankkia monta lasta.
Hyvään elämänhallintaan ei kuulu hankkia lapsia yhteiskunnan elätettäväksi tukien muodossa.
Minulle tuli ekana mieleen, että haette parempipalkkaisia töitä, ehkä opiskelette vaikka työssäoppien parempipalkkaisen ammatin tai rupeatte nykyisen lisäksi sivutoimisiksi yrittäjiksi tms. Tai alatte ottamaan jotain vuokratyökeikkoja lisätuloksi.
Ratkaisisin siis ongelman hankkimalla lisää tuloja niin olisi varaa elättää kaksi lasta vielä kohtuullisella ikäerolla. En haluaisi lapsia jollain 15 v ikäerolla. Hyvin ehtii ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvään elämänhallintaan ei kuulu hankkia lapsia yhteiskunnan elätettäväksi tukien muodossa.
Minkä tukien? Ei olla koskaan saatu asumistukea tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli ekana mieleen, että haette parempipalkkaisia töitä, ehkä opiskelette vaikka työssäoppien parempipalkkaisen ammatin tai rupeatte nykyisen lisäksi sivutoimisiksi yrittäjiksi tms. Tai alatte ottamaan jotain vuokratyökeikkoja lisätuloksi.
Ratkaisisin siis ongelman hankkimalla lisää tuloja niin olisi varaa elättää kaksi lasta vielä kohtuullisella ikäerolla. En haluaisi lapsia jollain 15 v ikäerolla. Hyvin ehtii ap!
Eihän ne lisätulot vaikuta tähän hetkeen mitenkään, koska nekin tulot menisivät ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tukien? Ei olla koskaan saatu asumistukea tai toimeentulotukea.
En puhu sinusta. Vaan yleisesti siitä kun molemmat vanhemmat ovat työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen EMME saa mitään tukia. Olen itse kyllä velat tehnyt, mutta myös itse niitä työssäkäyvänä maksan. Tarhastakin maksamme päälle 200e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö riitä kun on pilannut oman elämänsä? Pitää vielä päästä pilaamaan lastenkin elämä.
En tiedä miten olen lapseni elämän pilannut. Hän harrastaa jääkiekkoa, koska itse sitä on halunnut.(kulut olen laskenut muihin menoihin kun elämiseen). Vaikka eletään kaksiossa, on hänellä kaksi tasapainoista rakastavaa vanhempaa. Vaikka talous voisi olla paremmalla tolalla, niin on katto on pään päällä, puhtaat siistit vaatteet, on leluja ja ruokaa mahassa. Ja tiedän, että on halvempiakin harrastuksia, mutta tästä en halua tinkiä, koska lapsi on itse harrastuksensa valinnut. T:ap
Niin no, joutuisiko sisaruksen saatuaan luopumaan tuosta harrastuksestaan?
Maksa ulosottovelat mahdollisimman nopeasti pois ja sen jälkeen mietitte toista lasta. Kuten joku jo neuvoikin, jotain lainoja voitte ehkä yhdistää? Tee tiukka budjetti ja karsi kaikki ylimääräinen pois. Ehkä auton voi vaihtaa halvempaan? Lopettakaa luottokortilla ostelu. Ja isompaa ja kalliimpaa asuntoa mietitte vasta sitten kun saat ulosottovelkasi maksettua, muuten et ikinä pääse siitä eroon. L
Jos haluatte lapsen, sopeutukaa sitten niukempaa toimeen tuloon, käykää kirppareilla, ostakaa alennuksesta ruokaa kahdeksan jälkeen, itse teette halpaa ruokaa ja ilmaiset harrastukset. Kyllä pärjäätte, jos aineellinen hyvin vointi ei oo niin tärkeitä. Tosin oon huomannu, että monille säästeliäästi eläminen en kauhistus. Miettikää mitkä ovat teidän perheen arvot.