***ENSIKOT VKO 22***
Kommentit (38)
Onnea Poppiupaulle kummiudesta ja tulevasta kesälomasta. Itsellä on vain 6 päivän kesäloma, kun aloitin työt tän vuoden alussa. Pidän ne vasta elokuun alussa kun miehelläkin on silloin loma. No, täytyy lohduttautua sillä että pianhan saa olla kotona mielinmäärin =)
No, nyt täytyy jatkaa töiden tekoa. Harmittaa kun sataa, eikä voida tänäänkään tehdä pihahommia. Nurmikko pitäis saada kylvettyä pian.
Nea ja pikku-N 4+2
Poppis kerkesikin ekku :)
Silmät vähän vielä ristissä mutta ei enää vaan uni tuu..
Shorttikselle onnea plussasta! Ja tervetuloa joukkoon :)
Minä taisin soittaa neuvolaan kun oli rv5 menossa. Eka käynti olikin sitten tasan rv 8+0!
Kannattaa varmaan alkaa varaileen sitä eka aikaa kun on lomat alkamassa.. Voi pian mennä pitkälle ennen ku ajan saa!
Mulla oli jo nyt hankalaa saada seuraava aika, kun aloin käydä nyt kahden viikon välein!!
Ykkösopella ja minulla sitten sama hääpäivä ;) Meillä vihkiminen maistraatissa näin aluksi! Ensi kesänä sitten juhlitaan..
En jaksaisi sitä stressiä nyt!! Äitini niin kova höösäämään että varmaan tulis vauva maailmaan ennen aikojaan..
En nyt sitä paikkaa vielä ole varannut kun ei olla päästy ajankohdasta yhteisymmärrykseen! Harmittaa vaan kun tuo mies ei tunnu ymmärtävän kuinka suosittu paikka on kyseessä :(
Meillä tosiaan tuo flunssa iski sitten molempiin.. Mulla helpotti eilen ja kyllä tuo rakkainki jo töihin lähti! Saattaa tosin tulla kesken päivän kotiin :) Sopisi mulle..
Tiitin huonetta ollaan tyhjätty.. vieläkin olisi vähän kesken! Oli niin puhti pois että taas jäi homma kesken :( Ulkovarasto täytyis järjestää että loput roinat sisältä mahtuis sinne. Ei olla yhteenmuuton jälkeen varastoa paljon järkkäilty.. siellä on kaikki ihan sekaisin ja varmasti paljon sellaista mitä saa viedä kaatikselle!!
Mullakin alkaa kohta Kesäloma :) 5.6! Varmaan loppuu ku seinään noi kolotukset ym. säryt samalla ku saikku vaihtuu kesälomaks!!
Tuossa mietin että joko lomapalkka ja lomaraha olisi pitänyt tulla? Meillä palkka päivät 25 ja 10 päivä.. Eikö ne yleensä makseta loman alkamista edellisessä palkassa?! Vai vasta kun on jo lomalla?
Tuntuu että mut on jotenki unohdettu tuolla töissä.. Mulle kyllä sattui hyvä tuuri kun sain heti alkuun vakkari sopimuksen! Nyt on palkattu enää vaan osa-aikaisia, tarvittaessa työhön kutsuttavia työntekijöitä..
Täytyy kai soittaa tänään ja kysyä mikä heillä käytäntö on..
Mutta nyt puuron keittoon :)
Niamey ja tiiti rv 30+4
Ihanaa viikon alkua kaikille enskoille, viikonloppu meni mukavasti, sain vähän piha hommiakin tehtyä, vaikka kamalasti ei voinut rikkaruohoja kitkeä kun rupesi pyörryttämään, tämä vaiva on mulla aika kova, sillä aina kun nousen sohvalta tai muualta ylös saan ottaa seinästä tukea kun silmissä pimenee.
Ajattelin vähän siistiä pihaa vaikka se ei meidän olekkaan enää kuin kuukauden ja sitten on jo toinen asukas tilalla.
Uusi asunto tai oikeastaan talokin löydettiin, ihana hirsitalo kauniilla metsätontilla, 5000 m2 tontti joten tilaa lapselle riittää.
Nyt enää raksystems tarkastamaan ja jos kaikki on kunnossa niin talo on meidän.
Hain perjantaina uudet silmälasini ja aurinkolasit vahvuuksilla ( kun sai samaan hintaan ) mutta nämä on ihan päin hanuria tehty, päätä rupee särkemään vartin käytön jälkeen, mitä lienevät mokanneet.
Täytyy viedä tänään takaisin ja pyytää uusiksi.
Mulla nyt ei kauheen huono näkö ole, mutta sen verran kuitenkin että autoa ajaessa ja telkkua katsoessa täytyy pitää.
Mua on naurattanut viime päivät mun maha joka on kasvanut aika tuhottomasti, en arvannut että näin aikaisin masu näkyisi kirkolta kotio, mutta niin se vaan on ja täytyy mennä hakemaan itselleni äitiyshousut.
Voiko tosiaan olla niin että jo 12 viikon raskausajalla masu on jo kovin näkyvissä, vai mitä ihmeen turvotustä tämä on ?
Olen aika pitkä, yli 175 cm joten luulin että kestää ikuisuuden ennen kuin masu näkyy.
Ykkösopelle kovasti tsemppiä häiden kanssa, onneksi ne ovat niin kiva juhla että niitä jaksaa järjestellä vähän väsyneempänäkin.
Meillä on huomenna 3-vuotis hääpäivä, mutta emme varmaan sen kummemmin juhli käydään ulkona syömässä ja nautitaan.
kamalaa että jonkun anoppi vaivautuu rähjäämään kirkkoasioista ja vielä tuollatavalla " julkisesti" .
Eiköhän aikuinen ihminen osaa itse päättää mitä asian kanssa tekee !
Meilläkin on sellainen tilanne että minä en kuulu kirkkoon, en ole koskaan kuulunutkaan vaikka minut kastettu onkin ( kummitädin pyyntö ) mies kuuluu kirkkoon ja haluaa että lapsi kastetaan, kunnioitan hänen päätöstään.
Uskontoa emme aio lapselle sen kummemmin tyrkyttää saa sitten itse päättää kun on siinä iässä että asia on ajankohtainen.
Oikein aurinkoista viikkoa kaikille enskoille,
Ainoaurora 11+3 ( 12 viikon maaginen raja ihan kohta täysi )
Tuossa mietin että joko lomapalkka ja lomaraha olisi pitänyt tulla? Meillä palkka päivät 25 ja 10 päivä.. Eikö ne yleensä makseta loman alkamista edellisessä palkassa?! Vai vasta kun on jo lomalla?
Toi loma-ajan palkan maksaminen riippuu hirvittävästi firmasta, toisissa maksetaan ennen toisissa jonain tiettynä päivänä koko henkilökunnalle.
Yhdessä paikassa meillä oli niin että alle tai tasan 12 päivän lomasta tuli vasta seuraavassa palkassa, mutta yli 12 päivän jo edeltävässä.
Edellisessä paikassani puolet maksettiin kesäkuussa ja puolet elokuussa ( ei tullut firmalle liian iso kakku maksettavaksi kerralla )
Nykyisessä toimessani kaikille maksetaan samaan aikaan kesäkuun lopussa riippumatta siitä koska lomansa pitää.
Tuota kandee kyllä tiedustella pomolta tai palkkaosastolta.
Selvispä se lomapalkka asiakin! Meillä maksetaan kokonaisuudessaan loman alkamista edellisenä perjantaina.. Eli mulle nyt maksetaan 2.6 ku loma alkaa 5.6 :)
Hyvä ettei tarvii odotella! Heinäkuussa kun ei tuu mistään mitää.. Äippäloma alkaa 29.6 ja eka maksu on 2.8!
Inhottavaa hermoilla raha-asioita.. Onneks kaikki järjestyy :)
Ajattelin nyt raapustaa tänne jotai vaikka ei oo oikeen mitään kerrottavaa... masu kasvaa tasaista tahtia ja aika rauhallisen olonen kaveri siellä tuntuu olevan. En kyl ymmärrä kuinka se on mahdollista näistä " geeneistä" ... =)
Oon vöhän onneton kirjotteleen näille palstoille mut on kiva lukee miten muilla menee jne. En osaa kommentoida muiden juttuja ku heti menee kaikki pois mielestä kun alkaa kirjottaan... Tyydyn siis lähinnä vaan lukeen ja yritän aina välillä jotai omia kuulumisia tänne kirjotella....
Ulkona aivan P***a ilma, vettä sataa ja synkkää. Töitä olis vielä viikon verran ja sit kesäloma ja heti perään alkaakin mammaloma. =)
Täällä oli täs jokunen viikko/pv sit keskustelua hankinnoista mut en jaksanu nyt alkaa selaan mistä asti se mahtais löytyä ku jäi sillon vähän vaiheeseen se lukeminen... Mulla siis aivan kaikki hankkimatta ku oon odottanu lomaa et sit, mut en oikeen tiedä mistä alottais ja mitä kaikkee " pientä" sitä oikeen tarttis. Vaunut ja kaukalo siis ihan selvä homma mut... olis kiva jos joku vois kertoo toistamiseen mihin kaikkeen sitä tarttis varautua et ei sit tarttis heti lähtee vauvan kaa ostoksille....
Mut jätän palstatilaa nyt muillekin ennen kun innostun liikaa..... ;-)
Iloista alkuviikkoa kaikille tosta säästä huolimatta. =)
kristall 29+4
Kirjottelenpa taas välillä ettette pudota mua listoilta ;-) Ihan järkevää varmaan vähän " siivota" .
Viikonloppu meni kyllä taas niin nopeesti että! Lauantaina oltiin raksalla ku siellä tosiaan oli ne " pommimiehet" hommissa. Räjäytykset onnistu hienosti mutta kaivuri joka niitä lohkareita siirteli ni hajos, joten jäi vähän homma kesken... No toisaalta eilen oli sit vapaata raksalta! Aloin vihdoin askarrella kiitoskortteja, häät oli kuitenki jo viime elokuussa ni ehkä ois jo syytä kiittää vieraita...
Tänne oli tullut liuta uusia odottajia, tervetuloa kaikille tasapuolisesti! Oon mä välillä käyny kurkkimassa tuol kuumeilijoissa et onks sieltä ketään tulossa tänne :-D Mustaki aluks tuntu ettei viikot kulu lainkaan, ja nyt sitte parin viikon päästä ollaan jo puolivälissä :-O
Työkaveri tänää aamul sano että " et sä kyllä enää pysty piilottaa tota mahaa esimieheltä jos se tulee käymää" ... Oon pystyny tähän saakka olee kertomatta ku esimies ei oo tääl samas toimipistees, mut varmaan se on sit kerrottava ku se seuraavaks tulee käymään. Ku meil ois syksyllä edessä toimipisteen vaihto ja työtehtävien muutos yms. ku työnantaja on vaihtunu vuodenvaihtees mut ei oo vieläkää uusia työsopimuksia ni sen takia oon venyttäny sitä kertomista, oon aatellu kertoo vasta sitte ku on nimi paperissa, mut näyttää kestävän...
Ja enhän mä oo nyt ees siin muutos mukana ku se tapahtuu just lokakuussa, mut tarkotus ois et mul ois paikka siel ku tuun äippälomalta. Pelottaa et tää asia vaikuttaa näihin työasioihin vaikkei saiskaan, ja sen takia siirrän kertomista. Kohta on kyllä pakko. Ja anteeks ku teille tätä puran...
(.) Luulen tunteneeni potkun lauantaina! Odotin Kotipizzassa pizzan valmistumista ja istuin lukemassa lehteä kun yhtäkkiä tunsin muljahduksen! Sen jälkeen en kyllä oo taas mitään varmaa tuntenu mut kai se sit oli Viivi! Ja taas maaginen 27. päivä! Meidän hääpäivä on 27.8., tein plussatestin 27.2. ja nyt potku 27.5.!! Ihanaa!
Tulipa taas vuodatettua. Mutta ei muuta kuin oikein aurinkoista tätä viikkoa kaikille!
JoJo + Viivi ja uusi viikko 18+0!! Huomenna neuvola!
en ymmärrä, miten voi neljän päivän vapaat mennä noin nopeasti! Ihan varmasti olin ihan vasta töissä ja nyt jo taas. Onneksi sain nukkua rauhassa pari yötä, tänä aamuna olo oli ihan kohtuullisen pirteä jo. Eli eiköhän tää tästä...
noista lomapalkoista, Niamey taisikin asian saada jo selville, mutta meillä maksetaan kaikille lomapalkka heinäkuun palkan mukana riippumatta siitä, milloin lomansa pitää. Eli talviloman yhteydessä ei sitten lomarahoja enää saa.
AinoAuroran uusi talo kuulostaa tosi ihanalta! Mä olen itse tosi laiska kodinhoitaja, vaikka isosta pihasta haaveilenkin, ja sen vuoksi en uskalla edes vilkuilla omakotitaloihin päin. Tällä hetkellä vaan mulle sopii paremmin kerrostalo/rivitaloasunto, jossa joku muu käy auraamassa pihatiet ja siivoaa rappukäytävät... eli mun pitää rikastua vielä hirmuisesti ennen kuin voin palkata puutarhurin huolehtimaan tuollaisista jutuista.. :D
Sit mahankasvusta, se on tosi yksilöllistä pituudestakin huolimatta. No ehkä pienillä ja siroilla naisilla se maha tulee keskimääräistä helpommin esiin, mutta sit muuten joillekin saattaa pullahtaa tosiaan ihan alussa rv 10:llä ja joillakin ei sitten näy vielä rv 20:kään mitään. Mä kans kuvittelin omalla kohdallani, että ei vielä näkyisi, mutta niin vaan on maha ainakin noussut ja alkaa nyt heti tuosta rintojen alapuolelta, vaikkei vielä ulospäin olekaan pullistunut. Housuista farkut ei enää tunnu mukavalta päällä, kaikki muut vaatteet on vielä ihan sopivia.
Muistan tosi huonosti viime viikon kuulumisia, mutta joku oli valmistunut, siitä isot onnittelut!! Ja ykkösopen ja Niameyn naimisiinmenolle mukavaa taivalta, mä ainakaan en ole katunut hetkeäkään avioitumista! Niin ihana mies vierellä kulkee, että ilman en kyllä pärjäisi.
Mutta nyt taidan koettaa, miltä työnteko oikein maistuisi. Hauskaa viikkoa kaikille!
-Osse ja Santeri rv 16+5
unohdin kommentoida siihen venyttelyohjeeseen, jonka joku antoi viime viikolla, kokeilin sitä heti viikonloppuna ja selkä tuntuu taas ihan erilaiselle! Samoin kävin reippaan tunnin sauvakävelyllä ja vaikka se heti lenkin jälkeen tuntui pahalle, niin nyt alkaa taas huomata positiiviset vaikutukset. Eli suosittelen kyllä kaikille, vaikkei selkään vielä sattuiskaan! Ei tosiaan kannata odotella kivun alkamista, jos sen vaan voin pienillä toimilla estää.
-Osse
Mäkin vähän eilen venyttelin, ja teki nannaa! :) Olen kassalla osa-aikatöissä, ja se homma kyllä jumittaa ihan koko selän. Yleensä seison suurimman osan työajasta, mutta nyt olen ollut niin väsynyt, että on ollut pakko istua. Tämä väsymys on kyllä jotain ihan kamalaa, kun en jaksa mitään tehdä! Ei puhettakaan, että lähtisin lenkille aamulla tai töiden jälkeen! Raahustan vaan töihin ja kotiin, siinä se. En usko että johtuu hemoglonbiinista, kun tää alkoi noin viikko ovulaation jälkeen :)
AinoAurora, se talo kuulostaa ihanalta! On ainakin tilaa lapsen leikkiä!
Kamalaa lukea tammi- ja joulukuisista noita tuulimunauutisia, kun itseänikin kauheasti pelottaa juuri sen mahdollisuus. Ensi viikon torstaina on lääkäriaika, sitten yritetään kuunnella sydänääniä. Silloin on viikkoja vasta 10+5, joten voi jäädä äänet vielä kuulumatta.. Millä viikoilla teillä muilla on kuunneltu sydänääniä?
Kandi 9+3
[color=purple]Ihan aluksi Oikein Paljon Onnea Han, Iisa, Nea, Poppis, Maria69 ja Shorttis! Olipas viime viikolla iso pino plussanneita... Tarrasukkia masuasukeille, että kestävät kyydissä. Tervetuloa tänne enskojen odotuspuolelle munkin puolestani!
Viime viikko meni lomaillessa ja äsken sain luettua viime viikon pinon läpi... Mieleen jäi ainakin Niameyn ja Ykkösopen häät! Ihania viimeisiä päiviä ennen vihkimistä ja nauttikaa siitä ihanasta päivästä!
Moni oli jo kokeillut venyttelyä, jota Heidi muistaakseni suositteli. Mä olen ennen raskautta ja nyt venytellyt pari kolme kertaa viikossa saunassa ja kieltämättä selkä on pysynyt edelleen kivuttomana. Ehkäpä venyttelystä on ollut hyötyä mullakin!
Omasta navasta sen verran, että pikkuinen jaksoi reissun hyvin, vaikka lennoilla potkuttelikin kovasti. Nyt matkan jälkeen liikkeitä on tuntunut tosi paljon ja olen jopa vähän huolestunut siitä. Esimerkiksi viimeisen vuorokauden aikana ei ole ollut montaa sellaista hetkeä, etten olisi jotain liikettä tuntenut. Mietin, että eikös pienen pitäisi nukkuakin välillä? Yölläkin heräsin monta kertaa liikkeisiin... Yleensä sitä taidetaan huolestua, jos liikkeitä ei tunnu, mutta nyt tämä tuleva äiti huolehtii, että onko pienellä jokin hätä, kun niin paljon liikkuu? Osaisiko joku jo pidemmällä oleva auttaa ja rauhoittaa?!
Aurinkoista päivää kaikille!
Sippu ja pikku-tikru 23+3
Kannattaa varautua siihen, ettei sydänääniä vielä kuulu. Mulla oli eka neuvola vasta rv 11+0 ja silloin yritettiin kuunnella ihan varmuuden varalta, vaikka sekä neuvolatäti että minä oltiin molemmat varmoja, ettei niitä kuulu. Seuraava yritys oli rv 13+5 ja silloin löyty heti. Joten ei kannata hirveästi odottaa vielä. Tosin mulla on aika paljon noita " vatsapeitteitä" eli se varmaan vaikuttaa paljon. Onhan niitäkin, joilla äänet kuuluu suurinpiirtein rv 8.
Mä uskon kyllä, että kävelylle ei aina jaksa lähteä, mäkin oon piristynyt nyt vasta ihan parin viime viikon aikana niin, että jaksan edes ajatella kävelylle lähtöä. Noi sun viikot on niitä pahimpia väsymysviikkoja, jotka jatkuu vielä jonkin aikaa. Mutta venyttelyä sitten, jos selkä on pahana.
-Osse
Heippa kaikille, rohkaistun minäkin laittamaan viestiä pitkästä aikaa, että säilyisin vielä listalla. Lukemassa oon kyllä käynyt päivittäin, mutta jotenkin se oma kynnys pinoutua on sen verran iso, ettei saa aikaseksi (eikä tietty ole ollut mitään ihmeempiä kuulumisiakaan...). Ensikot kyllä tuntuu " omimmalta" ryhmältä, kun kaikki kuitenkin samassa tilanteessa ekaa lasta odottamassa (oon kyllä käynyt lueskelemassa jouluntähtöstenkin puolella).
Onnittelut täältäkin kaikille plussanneille! Itellä tuntuu että itsekin kuuluu vielä siihen vastaplussanneiden porukkaan, vaikka onkin rv10+3, kun ei vielä mitään tietoa, että kasvaako siellä mahassa mitä vai ei. Tässä odottelen kutsua ultraan, toivottavasti olisi ultra jo ensi viikolla, vaikka todennäköisesti vasta parin viikon päästä.
Kateellisena lueskelin viime viikon pinosta teidän loma/äitiyslomasuunnitelmia. Itse yritän sitkutella töissä laskettuun aikaan saakka, kun rahaa saa äitiyslomalla vaan kolmelta kuukaudelta, joten jos joudun jäämään esim. pari viikkoa ennen laskettua aikaa, se tarkoittaa vaan 2.5 kuukautta vauvan syntymisen jälkeen... Ja sitten vielä sekin, että jos joutuu jäämään saikulle kuukautta ennen, niin siinä katsotaan jo äitiysloma alkaneeksi, eli maksettua äitiyslomaa olisikin vaan kaksi kuukautta vauvan syntymisen jälkeen! Yritän kyllä olla pitempää pois kun tuon kolme kuukautta, mutta hankala ilman mitään tuloja (tai tuon kolmen kuukauden maksetun äitiysloman lisäksi saa vielä olla pois 3 kk,mistä saa jotain parisataa puntaa kuussa, minkä yritän kyllä pitää jos suinkin rahat riittää asuntolainan maksuun. Pitää yrittää säästää, mutta hankalaa on sekin, kun pitäis tehdä kaikki hankinnat. Onneksi saan pikkusiskolta äitiyspakkauksen vaatteet parin vuoden takaa). Turhaa tietty surra vielä tässä vaiheessa noita juttuja, kun ei ole vielä edes varmaa, että siellä mahassa mitään kasvaa...
Pahaa oloa ja väsymystä on kyllä riittänyt sen verran viime viikkoina, että todellakin toivon että siellä mahassakin jotain tapahtuu. Ei kyllä huumori riitä jos " turhan" takia on kärsinyt tätä oloa :-)
Onneksi tänään on " bank holiday" joten ei tarvitse mennä töihin!
Retu77
Olen ensimmäistä kertaa täällä Ensikoiden pinossa, olen silloin tällöin kirjoitellut tuonne Syyskeijujen pinoihin, mutta sielläpä tuntuu olevan melkein kaikilla jo lapsia ennestään, joten ehkäpä tämä on ennemmin minun pinoni... :)
Esittäydyn ihan pikaisesti eli 25-vuotias tuleva mamma siis olen. Mieheni on 26 ja Vantaalla asustellaan. Juuri tehdään muuttoa omaan rivitalokotiin, johon sitten vauvakin saa oman huoneen aikanaan.
Raskaus on ollut jännittävää ja sykähdyttävää aikaa, tänään tuntuu taas olevan kovin herkkä päivä, ja itku herkässä. Olen ollut muutaman viikon sairaslomalla ennenaikaisten kivuliaiden supistuksien takia, ja jatkoa katsellaan nyt pari viikkoa kerrallaan. La on 21.9. ja töistä lomille pääsisin 5.8. jos tässä vielä pääsen takaisin töihin - kohdunkaula on pehmentynyt supistuksien takia, joten olen ehdottomassa rehkintä- ja työkiellossa. Lähikaupalle on lupa kävellä, muuten pitää ottaa todella iisisti, että masuvauva saa rauhassa kasvaa :)
Täytyypä alkaa lueskella vanhempia pinoja ja katsella mitä aiheita olette käsitelleet, tuleepa tämä jengi sitten vähän tutummaksi.
Mukavaa viikon alkua!
Karssuli ja masuasukki rv 23+5
että Pertti-Irmeli kasvaa huimaa vauhtia =)
Paino 4030g (synt. 3370g)
Pituus 53cm (synt. 50cm)
Pipo 38cm (synt. 36cm)
Rintamaidolla hyvin pärjätty, vaikka varalta on kyl tuttelia kaapissa.
Oikein on sulonen lapsi, vaikka iltaisin hieman vattan väänteitä itkeskeleeki. Nukkuu kuitenki öisin 3-6h ja sit herää syömään ja sit taas unta.
Sylissä tai vieressä makaamassa tykkäis olla koko ajan, mut yritetään kyllä, että viihtyis myös lattialla itekseen ja yöt nukkuu omassa sängyssä... Paitsi aamulla 7-9 välillä, kun herää syömään niin sen jälkeen saa jäähä äitin viereen köllimään vielä pariksi tunniksi ennen kuin noustaan ylös :)
Voikaahan paksusti ja syökää paljon suklaata, niin saatta hyväntuulisia lapsia ;)
Niin ja onnea uusille plussanneille, naimisiin menijöille, valmistuneille, uuden asunnon ostajille, vanhan asunnon remontoijille ja kaikille muillekki tasapuolisesti =)
Lisa & Pertsa 2vko:a 3vrk
Täälläpäs on ollut meininkiä tälle päivälle! :)
[color=cadetblue]ON:[/color] Aloitin tänään kesätyöt; siivoan hotellia. Tuli vaan sellainen pelko, että pikku Pööpö ei tykkäisi hyvää tästä fyysisestä työstä :// Pitää varmaan varata se nauvola mahd. pian, jotta pääsen kyselemään sieltä, miten on, voiko fyysinen työ lisätä keskenmenon riskiä...? Minä kyllä haluan varjella rakasta pientä kultaani ja taatusti lopetan työt siihen paikkaan, jos siitä on pienintäkään haittaa hänelle!
Mitäs muut, [color=cyan]Lisa[/color] ainakin kertoi vauvakuulumisia! Olipa kiva lukea jo synnyttäneiden enskojen kuulumisia! Miten muuten on vauva-arki lähtenyt käyntiin [color=cyan]Lisalla[/color] käyntiin? Onko maailma mullistunut ihan tyystin? :) En malta odotta omaa Pööpöäni tähän maailmaan!
Ollaan jo päätetty miehen kanssa, mitkä vaunut ostetaan. Käydään kai pian hakemassa ne, koska ovat vuoden 2005 mallistoa ja ovat tarjouksessa ja niitä on enää muutama kappale jäljellä. TIEDÄN että on vähän liian aikaista, koska tässä voi tapahtua vielä vaikka mitä, mutta minun suunnitelmiini kuuluu opiskelu ensi syksynä ja talvena ja haluan saada keskittyä vain Pööpööni ja opiskeluihin viimeiset kuukaudet. Siksi ollaan näin " hyvissä ajoin" liikenteessä näiden hankintojen kanssa. Myös tämän hetkinen rahatilanne on parempi kuin mahdollisesti ensi talvena, kun minä saan vain opintotukea (ja lainaa) ja vaavin synnyttyä minimiäippärahaa :/ Mies toki saa töistä rahaa, mutta ei sitä silti rahassa kieriskellä :D (paitsi tietty jos mies pääsee johokin yksityiseen insinöörifirmaan ja alkaa tienaamaan yli 6000¿ kuussa... yeah right!) Muutenkin, kun ostaa kamppeet vähitellen, ei mene kerralla niin suurta könttäsummaa kaikkiin tarvikkeisiin.
Ovatko muut [color=blueviolet]ENSKAT[/color] taikauskoisia noiden hankintojen suhteen? Kun jotkut sanovat, että vauvantarvikkeita ei saisi hankkia etukäteen, koska se voi olla huono asia vauvalle, esim. raskaus voi mennä kesken tms. Itse en ole siinä suhteessa kovin taikauskoinen. Mikäli tulee keskenmeno (EI SAA TULLA) se todennäköisesti johtuu jostain muusta fysiologisesta seikasta kuin siitä, että olen ostanut vaatteita ja vaunut valmiiksi.
Olen muuten jo ostellut vaatteita, lähinnä bodyja, yhden oloasun ja ulkoilupuvun. Taidan olla aivan hullupylly?!? :DD
Han ja Pööpö rv4+4 (ai miten niin aikaisessa vaiheessa ostelen vauvan tarvikkeita?)
Queen: piti jo aikasemmin " onnitella" kesäloman ja sitä seuraavan äitiysloman alkua!! Onko teillä jotain erityisiä kesäloma suunnitelmia??
Shorttis: Tervetuloa joukkoon! Pikkuselle tarrasukkia ja vauvaliimaa. =)
Karssuli: Tervetuloa myös sinulle! Mä olin kans syyskeijuissa sillon heti alkuun ja se jäi siihen...oli tosiaan niin paljon toista tai kolmatta odottavia, että ei oikeen seura tuntunut omalta. Kotiuduin paljon paremmin tänne ensikoihin! Toivottavasti sinäkin. =) Supistuksiin mun piti jotain sanoo, mut en muista mitä... eiku joo... toivottavasti ne hellittää ja kaikki menis hyvin loppuun asti. =)
Siru85: Mulla oli kans viiltäviä kipuja alkuun... ja on niitä joskus vieläkin tai enemmänkin nykyään semmosia pistäviä. Neuvolasta piti sanoo jotain, mutta en nyt muista mitä... =)
Kandivaihe: Mulla kuunneltiin sydänääniä 2. neuvolakerralla eli rv 12, ja sillonkin sai ettimällä ettiä. Eli ei kannata huolestua jos niitä ei nyt sulta kuulu! =)
Jojo: kyllä se sun muljahdus viivin liikkeiltä kuulosti. =) hienoa!! Niin ja toivottavasti sen sun työasian kanssa käy hyvin! Pidetään peukkuja.
Ainoaurora: Mua on kans huimannu, mutta ei niin paljon ku sä kuvasit... Mulla on ollu syynä alhanen verenpaine, jota oli sillon alkuraskaudessa. Kurjaa se oli, eikä siihen oo oikeen mitään apukeinoja. =/ tsemppiä.. josko se huimaus menis pikku hiljaa kokonaan ohi.
Poppis: Onneks olkoon kummiuden johdosta. Se on ihan kiva pesti. =D Hyvin te sen homman hoidatte... älä pelkää. =)
Quiero: Kuulosti aivan ihanilta ne sun grillibileet!! Mä haluun kans!!! Pidäppäs uudet meille enskoille. ;)
Lisa: Oli kiva kuulla teidän kuulumisia. Hienoa, että vauva kasvaa ja voi hyvin.. vatsan väänteistä huolimatta. Vauva on vielä niin pieni, että ei ihme kun vierihoidossa haluaa olla... Kohta taas on niin, että se on jo niin iso ettei sylissä viihdy millään... =D
Omaa napaa:
Tänään oli neuvola -> kaikki ok. Sf-mitta mitattiin ekan kerran ja se oli 20cm eli mulla on kohtu nyt navan korkeudella. =) Sydänäänet kuului hyvin ja kelan paperit saatiin täytettäväksi. Laittaisin ne heti eteenpäin, kun tietäisin mitä äitiysloman alottamisen suhteen teen... pitää varmaan kysyä joltain kokeneemmalta apua. =)
" Tuparit" oli eilen ja oli kiva nähdä sukulaisia pitkästä aikaa. =0) Penni-Ennin huone sai kehuja ja muutenkin tykkäsivät asunnosta... ihan niinkuin mekin!! :D
Viikon päästä saadaan tod.näk. tietää Penni-Ennin sukupuoli (kun on se 4D-ultra). =) Jee!!! Alunperin meidän piti olla kertomatta sukulaisille, että kumpi on (synnytykseen asti), mutta nyt tuolla tupareissa monet oli niin tohkeissaan haluamassa tietää sukupuolta etukäteen - kuka mistäkin syystä - että puhuttiin siipan kanssa, että jos kerrottais kuitenkin jo heti sen ultran jälkeen. =) ...Ihanaa... siis kun saa nähdä Pennarin ja tietää kumpi hän on. <3 <3
Burde ja Penni-Enni 22+1
Olkaa hyvät vaan venyttelyohjeista :) Kahden himourheilijan (juoksevat vielä yli 50-vuotiaina maratoneja..) lapsena olemisesta on joskus jotain hyötyäkin.. Ite en edes venyttele pitkään ehkä joku puoli minuuttia/liike mutta sekin auttaa.
Kandi: Meillä sydänääniä kuunneltiin " vasta" 1. neuvolalääkärillä rv 12+6. Seuraavana päivänä terkkari saikin kehuja kätilöltä (käytiin silloin np-ultrassa), kun ei liian aikaisin ole yrittänyt kuunnella. äitipolilla kun ravaa ihmisiä turhaan sen takia, että neuvolassa on yritetty kuunnella sydän ääniä liian aikaisin.. Joten jos ei kuulu mitään, niin ota ihan rauhassa, se on ihan normaalia ettei kuulu tuossa vaiheessa.
Sippu: Jostain luin, että sikiö nukkuu vain 20-40 minuutin pätkiä. Osa vauvoista on aktiivisempia jo kohdussa :) En usko, että mitään hätää on jos sun oma olo on ihan hyvä. Kuume taas voi aiheuttaa sikiölle epämukavan olon ja lisätä liikkumista, mutta teillä varmaan on vaan sporttinen lapsi tulossa :) Meillä aktiivisuus vaihteli tuossa vaiheessa vielä päivittäin (tai käytännössä vauva varmaan potki selkään hiljaisempina päivinä).
Retu: Missä päin te taas asuittekaan?
Han_: Ei tosta siivuostyöstä varmaan liikaa rasitu, jos olet ihan normaalisti aiemmin liikkunut. Eri asia on sitten jos alkaa muita vaivoja myöhemmin tulla (supistuksia, kipuja tms), mutta noita vaivoja ei kannata suotta huolehtia vielä etukäteen..
Tänään olin taas neuvolassa.. Tästä alkaen siellä saakin käydä jo 2 viikon välein. Eipä siellä mitään ihmeempiä ollut. Verenpaineen kanssa tuli taas ennätys, oli taas vähän laskenut nyt 94/60. Ei tarvii suotta ainakaan pelätä, että liikaa nousis :) Painonnousu tais olla joku 600 g/vko tähän mennessä on tullut kai joku 7 kiloa (en jaksa nyt ettiä tota korttia). Hb oli noussut 135, rautaa ei tarvii enää syödä joka päivä. Vauva oli taas tällä kertaa pää alaspäin, vähän sivuttain kyllä, mut kuitenki " oikein päin" .
Jenni 31+3
Mun ei selvästikään pitäisi viettää aikaani täällä palstalla nykyisessä määrin...
Kauhean moni on jo tuntenut vauvan liikkeitä ties kuinka aikasin ja joku kaverikin sanoi tunteneensa ekasta jotain rv 18, mutta mietin Ahaa vaan olla möllöttää (kai) eikä ole vielä mitään merkkiä itsestään antanut :( Ja mä taas kehitän itselleni murhetta siitäkin, vaikkakin neuvolassa viimeksi sanottiin, ettei kannata olla huolissaan, vaikkei vielä rv 20 tuntuisi, se kun on yksilöllistä. Mut silti, tahtoo jotain konkreettista!! Ens viikolla jo on ultrakin, muistan kun työkaverilla oli rakenneultrassa vaikka miten iso maha, mulla ei juuri mitään... Kai se Ahaa vaan on vielä niin pieni, ultran mukaan ainakin on ollut " alusta asti" neljä päivää jäljessä. Niin, ja meillä sydänäänetkin oli työn ja tuskan takana neuvolassa rv 15, kun Kandi tai joku siitä kyseli.
Sori omanapaisuus, mut piti vaan nopeesti jotain sanoa ;)
t. Ope + Ahaa rv 19+0
[color=3A5FCD]Enää 3 päivää kesälomaan!! Ajattelin ensin tänään jo yrittää töistä soitella sinne neuvolaan, mutta ehdinhän mä torstaihin oottaan..Sittenhän on aikaa järjestellä asioita =)
Suostuttiin eilen miehen kanssa ihanan 1 kk:n pikkumiehen sylikummeiksi..Siitäkään hommasta tiedä mitään, mutta ei kai me ihan pyllystä voida olla? =D
Nyt kiireellä töihin..Ihanaa viikonalkua kaikille!!!!
t. poppis[/color]