Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko outoa, jos kympin tyttö lähtee opiskelemaan lähihoitajaksi?

Vierailija
10.08.2019 |

Tuttavaperheeni tyttö, joka päätti peruskoulun tänä keväänä, lähtee tänä syksynä opiskelemaan lähihoitajaksi. Tytön päästötodistuksen keskiarvo on yli 9,7 (saattaa olla enemmänkin, mutta ainakin tuon verran). Hän ei pyrkinyt muualle opiskelemaan, joten tuo oli hänen ensisijainen valintansa.
Aika erikoista?

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö lähihoitajaopintoja suorittaa kaksoistutkinnolla?

Vierailija
22/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo valinta. Lähärin työt on raskaita ja ennen kaikkea todella huonosti palkattuja. Tuolla todistuksella olisi todennäköisesti mahdollisuus kouluttautua korkeammalle - vaikka samaa alaa liipaten. Lääkärin palkka on moninkertainen ja työ mielenkiintoisempaa.

Teoriassa voi jatkaa opintoja lähäripohjalta, mutta nopeampaa ja helpompaa se olisi lukiosta.

Onneksi mun kympin tytöt ovat ymmärtäneet parastaan ja käyvät lukion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai siinä ole mitään ihmeellistä jos haluaa opiskella alan, joka työllistää, eikä istua kaupan kassalla ylikoulutettuna.

Vierailija
24/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö kaksoistutkinnolla nykyään mitään? Jos haluaa ylppäritodistuksella yliopistoon, pitää kirjoittaa min. kuusi ainetta ja mieluiten pitkä matikka. Ei taida kaksoistutkinnossa onnistua.

Vierailija
25/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyy, mutta kannattaa nyt vaan suorittaa se koko lukion oppimäärä ja panostaa opiskeluun, mikäli mahdollista. Antaa paljon paremmat edellytykset jatko-opintoihin sitten myöhemmin, oli ne sitten yliopistossa tai AMK:ssa.

Vierailija
26/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko 50-vuotisen elämäni ollut uskonnollisissa piireissä. Ei ole todellakaan yleistä, että kympin tyttö lähtee opiskelemaan lähihoitajaksi. Paljon yleisempää on mennä ensin lukioon ja sieltä sitten esim. lääkikseen tai teknilliseen yliopistoon.

Mutta jos ap:n tarkoittama tyttö itse haluaa opiskella lähihoitajaksi, niin se on toki hänen valintansa. Voi siinä kyllä tulla aika pitkäksi, kun opettaja kymmenenteen kertaa tavaa jotain yksinkertaista lääkelaskua, mutta aina alaa ehtii vaihtaa myöhemmin, jos huomaa tehneensä väärän valinnan.

Vierailija
27/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö saa hyvän ammatin. Jos hän päättää opiskella myöhemmin esim. lukiossa ja jopa eteenpäin, lähihoitajan töitä on tarjolla ympärivuorokauden. Näin hän saisi hyvää opiskelurahaa jatko-opintoihin, mikäli semmoisiin mielii.

Jos ihminen toimii pitkään ulkoisten vaatimustan johdattamana eikä kuuntele syvintä itseään, ajautuu jossakin vaiheessa elämäänsä kriiseihin ja jopa mielenterveysongelmiin.

Tytöllä on vielä elämä edessään ja hänellä on kaikki mahdollisuudet tehdä vaikka ja mitä tulevaisuudessa.

Hyvä, fiksu pohjakoulutus moneen työhön.

Itse olin aikoinani ns. kympin tyttö ja minulle pedattiin nuoresta pitäen vaikka minkälaista hienoa uraa, joissa joidenkin ihmisten mielestä saa itselleen arvostetun tittelin.

Itse olin toista mieltä. Kävin kyllä lukion, mutta tunsin, että haluan, ainakin välillä tehdä jotakin konkreettisempaa. Niinpä menin kauppaa töihin ja sieltä löytyi opiskelumotivaatio. Opiskelin kaksikin eri ammattia, toisen alemman korkeakoulututkinnon ja toisen yliopistotutkinnon. Opiskelujeni aikana tein paljon töitä kaupoissa ja sain ihan mukavasti opiskelurahoja.

Omissa silmissäni ihmisarvoni eikä kenenkään ihmisen ihmisarvo määräydy koulutuksen perusteella, ainoastaan sillä, miten henkilö kohtelee muita ihmisiä ja kuinka rehellinen on, itselleen ja toisilleen. Tällaisia ihmisiä löytyy monilta aloilta, ammatilla ei asian kanssa ole mitään tekemistä.

Mitä helvetin "opiskelurahoja"? Oletko ikinä kuullut opintotuesta tai asumislisästä? Opintolainasta, onko ihan hepreaa?

Vierailija
28/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa. Kuulostaa jopa patologiselta alisuorittamiselta. Pelkää ettei pärjää lukiossa, jossa olisi muitakin hyvällä keskiarvolla. Huono juttu.

Vierailija
29/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän myös sitä outona, että saadaan ulos todella hyvä yo-paperit ja lähdetään siitä sitten jatkamaan sairaanhoitajaksi... Pari vuotta tehdään ehkä ko. duunia hyvillä mielin, kun alkaa se valitus huonosta palkasta ja kamalista työvuoroista...

Vierailija
30/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin kympin tytön joka kirjoitti myös hyvillä papereilla yo:ksi ja meni sen jälkeen opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Ei tietääkseni edes yrittänyt mihinkään muualle.

Vierailija
31/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koko 50-vuotisen elämäni ollut uskonnollisissa piireissä. Ei ole todellakaan yleistä, että kympin tyttö lähtee opiskelemaan lähihoitajaksi. Paljon yleisempää on mennä ensin lukioon ja sieltä sitten esim. lääkikseen tai teknilliseen yliopistoon.

Mutta jos ap:n tarkoittama tyttö itse haluaa opiskella lähihoitajaksi, niin se on toki hänen valintansa. Voi siinä kyllä tulla aika pitkäksi, kun opettaja kymmenenteen kertaa tavaa jotain yksinkertaista lääkelaskua, mutta aina alaa ehtii vaihtaa myöhemmin, jos huomaa tehneensä väärän valinnan.

Minäkin olen käynyt yliopiston, mutta jopa näin yli nelikymppisinä minä sekä alkoholiin kallellaan olevat kaverini eivät ole koskaan tehneet joko mitään duunia tai ihan vain perustason töitä (osa ei eds valmistunut). Siispä yliopisto-opinnoista ei ole mitään hyötyä. 

Vierailija
32/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin tytöt on hyviä hoitajia koska suorittavat ja alistuvat. Ovat valmiita aina miellyttämään koska heidän itsetuntonsa ja ihmisyytensä riippuu siitä miten miellyttävänä muut heidät kokevat. Ovat kuin koiria, vain muita varten ja kehu riittää palkaksi.

Vierailija
33/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, päinvastoin. Hyvä ammatti. Miten sinulla?

Vierailija
34/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuahan tuo on. Hän saa nopeasti ammatin, mutta myös tuota kautta voi edetä vaikka kuinka pitkälle. Lukion voi nykyään tehdä vaikka nettiopiskeluna, jos haluaa sen jossain vaiheessa. Ja perushoidon oppiminen ei mene hukkaan, jos opiskelee lisää. Päinvastoin se tuo vahvan pohjan.

Vierailija
35/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö saa hyvän ammatin. Jos hän päättää opiskella myöhemmin esim. lukiossa ja jopa eteenpäin, lähihoitajan töitä on tarjolla ympärivuorokauden. Näin hän saisi hyvää opiskelurahaa jatko-opintoihin, mikäli semmoisiin mielii.

Jos ihminen toimii pitkään ulkoisten vaatimustan johdattamana eikä kuuntele syvintä itseään, ajautuu jossakin vaiheessa elämäänsä kriiseihin ja jopa mielenterveysongelmiin.

Tytöllä on vielä elämä edessään ja hänellä on kaikki mahdollisuudet tehdä vaikka ja mitä tulevaisuudessa.

Hyvä, fiksu pohjakoulutus moneen työhön.

Itse olin aikoinani ns. kympin tyttö ja minulle pedattiin nuoresta pitäen vaikka minkälaista hienoa uraa, joissa joidenkin ihmisten mielestä saa itselleen arvostetun tittelin.

Itse olin toista mieltä. Kävin kyllä lukion, mutta tunsin, että haluan, ainakin välillä tehdä jotakin konkreettisempaa. Niinpä menin kauppaa töihin ja sieltä löytyi opiskelumotivaatio. Opiskelin kaksikin eri ammattia, toisen alemman korkeakoulututkinnon ja toisen yliopistotutkinnon. Opiskelujeni aikana tein paljon töitä kaupoissa ja sain ihan mukavasti opiskelurahoja.

Omissa silmissäni ihmisarvoni eikä kenenkään ihmisen ihmisarvo määräydy koulutuksen perusteella, ainoastaan sillä, miten henkilö kohtelee muita ihmisiä ja kuinka rehellinen on, itselleen ja toisilleen. Tällaisia ihmisiä löytyy monilta aloilta, ammatilla ei asian kanssa ole mitään tekemistä.

Mitä helvetin "opiskelurahoja"? Oletko ikinä kuullut opintotuesta tai asumislisästä? Opintolainasta, onko ihan hepreaa?

Työskentelemällä saa työkokemusta ja palkkaa, joka on isompi mitä opintolaina. Ei tarvitse elää niin nuukasti. Opintotukea saa jokainen eikä kaikki halua ottaa opintolainaa.

Vierailija
36/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kympin tytöt on hyviä hoitajia koska suorittavat ja alistuvat. Ovat valmiita aina miellyttämään koska heidän itsetuntonsa ja ihmisyytensä riippuu siitä miten miellyttävänä muut heidät kokevat. Ovat kuin koiria, vain muita varten ja kehu riittää palkaksi.

Puhu vain itsestäsi. Monet kympin tytöt siivoaa, eikä siinä ole mitään hävettävää Pääasia, että tekee jotain hyödyllistä, eikä arvostele muita ihmisiä.

Vierailija
37/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten haluavat mieleiseen koulutukseen ja mieleiseen ammattiin. Kerro nyt sekin, mitä sinä ajattelet kympin pojista, ovatko he samanlaisia kuin kympin tytöt?

Vierailija
38/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun amiksesta lähihoitajalinjan yhdeltä luokalta kuulema puolet aikoo jatkaa amk:hon hoitajaksi tai sosionomiksi.

Vierailija
39/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä haluaa nopeasti päästä ammattiin, mutta yhteiskunnan resurssien tuhlaamista, että kyvykäs tekee suorittavaa työtä, kun päätöstentekijöinä heillä olisi eniten annettavaa.

Voi tosiaan kieliä ongelmista perheessä, itsetunto muserrettu tai aivopesty palvelemaan toisia.

Jos on oikeasti älykäs, tulee havaitsemaan, että ei viihdy tuollaisessa työssä.

Vierailija
40/129 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alisuoriutuja. Ehkä kotona ollaan vaativia, joten tyttö valitsi alan, missä ei voi epäonnistua tai missä ei vaadita niin paljon. On väsynyt vaatimuksiin.