Onko outoa, jos kympin tyttö lähtee opiskelemaan lähihoitajaksi?
Tuttavaperheeni tyttö, joka päätti peruskoulun tänä keväänä, lähtee tänä syksynä opiskelemaan lähihoitajaksi. Tytön päästötodistuksen keskiarvo on yli 9,7 (saattaa olla enemmänkin, mutta ainakin tuon verran). Hän ei pyrkinyt muualle opiskelemaan, joten tuo oli hänen ensisijainen valintansa.
Aika erikoista?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Pääasia että sai haluamansa koulutuspaikan. Varmasti pärjää hyvin!
On, mutta samaa mieltä, pärjää.
Ei lainkaan erikoista.
Hyvinkin fiksua valita ala joka itseä kiinnostaa. Raha ei motivoi kovinkaan pitkään jos ala ei ole mieluinen, ja jos ala kuitenkin osoittautuu vuosien saatossa vääräksi kuten monella niin mikä estää jatko-kouluttautumisen.
Uskonnollisissa piireissä mies perheen pää ja vaimon työ ei saa mieluiten korostua paremmaksi miehen asemassa.
On, mutta ei tavatonta.
Tunnen kympin tytön, joka hylkäsi ylippisto-opinnot ja opiskeli duunariammatin.
Yksi kaverini pidempään yliopistossa opiskeltuaan meni amikseen, tosin myöhemmin opiskeli insinööriksi.
Joskus joutuu hakemaan paikkaansa.
Eiköhän vaihda opintojen alettua. Sen verran heikkolahjaista seuraa, että tuskin viihtyy.
Tyvestä puuhun noustaan. Sinulla ei luultavasti ole mitään tietoa kertomasi henkilön pitkän tähtäimen suunnitelmista.
Kuulostaa vähän oudolta. Moni toki opiskelee lähihoitajaksi ensin ja jatkaa sitten minne jatkaakin, yliopistossa olen tavannut lähihoitajapohjaisia. En tiedä, ovatko olleet peruskoulu- vai lukiopohjalta amiksessa. Pelkään vain että noin hyvin koulussa pärjäävälle nykyinen ammattikoulu on turhauttava tapa viettää kolme vuotta, jos ei ole jotain muuta.
Mutta oletan, että noin fiksu tyttö tietää, mitä tekee. Ehkä hän on koulussa perfektionisti ja kokee sen kuormittavaksi ja haluaa siksi nyt amikseen eikä uupua lukiossa. Ehkä hänellä on muita juttuja, joihin suuntaa kunnianhimonsa, esim. urheilu- tai taideharrastus. Tai sitten vain tietää, mitä haluaa ja se on lähihoitajakoulutuksen vaativaa työtä, tai haluaa opiskella ammatin, jolla pääsee pian töihin. Onneksi suomalaisessa koulutusjärjestelmässä ammattikoulupohjaltakin voi jatkaa ihan mihin tahansa.
Nämä kympin tytöt ovat usein teoriaihmisiä ja lähihoitajan työ on hyvin käytännöllistä ja raskastakin.
Varmasti tyttö pärjää hyvin lukuaineissa mutta työharjoittelu voi sitten ollakin hänelle vaikeampaa.
Olis varmaan resursseja parempaankin hommaan, muttajos haluaa raskaan työn pienellä palkalla niin siitä vaan.
Täällä yksi "kympin tyttö", joka meni aikoinaan sh-kouluun peruskoulusta. Hänhän voi jatkaa opintoja vaikka lääkikseen. Ehkä hoitajataustainen lääkäri on "inhimillisempi" kohdatessaan potilaita...?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän vaihda opintojen alettua. Sen verran heikkolahjaista seuraa, että tuskin viihtyy.
Ei kai siellä seuran takia opiskella, vaan itselle ammatti.
Tyttö saa hyvän ammatin. Jos hän päättää opiskella myöhemmin esim. lukiossa ja jopa eteenpäin, lähihoitajan töitä on tarjolla ympärivuorokauden. Näin hän saisi hyvää opiskelurahaa jatko-opintoihin, mikäli semmoisiin mielii.
Jos ihminen toimii pitkään ulkoisten vaatimustan johdattamana eikä kuuntele syvintä itseään, ajautuu jossakin vaiheessa elämäänsä kriiseihin ja jopa mielenterveysongelmiin.
Tytöllä on vielä elämä edessään ja hänellä on kaikki mahdollisuudet tehdä vaikka ja mitä tulevaisuudessa.
Hyvä, fiksu pohjakoulutus moneen työhön.
Itse olin aikoinani ns. kympin tyttö ja minulle pedattiin nuoresta pitäen vaikka minkälaista hienoa uraa, joissa joidenkin ihmisten mielestä saa itselleen arvostetun tittelin.
Itse olin toista mieltä. Kävin kyllä lukion, mutta tunsin, että haluan, ainakin välillä tehdä jotakin konkreettisempaa. Niinpä menin kauppaa töihin ja sieltä löytyi opiskelumotivaatio. Opiskelin kaksikin eri ammattia, toisen alemman korkeakoulututkinnon ja toisen yliopistotutkinnon. Opiskelujeni aikana tein paljon töitä kaupoissa ja sain ihan mukavasti opiskelurahoja.
Omissa silmissäni ihmisarvoni eikä kenenkään ihmisen ihmisarvo määräydy koulutuksen perusteella, ainoastaan sillä, miten henkilö kohtelee muita ihmisiä ja kuinka rehellinen on, itselleen ja toisilleen. Tällaisia ihmisiä löytyy monilta aloilta, ammatilla ei asian kanssa ole mitään tekemistä.
Itse olin peruskoulun lopulla juuri tuollainen kympin tyttö, lukuaineiden keskiarvo 9.6. Vanhempien painostuksesta lukioon, väkisin luin itselleni ällän paperit ja yliopistoon lukemaan matematiikkaa. Elämäni hirveimmät kolme ja puoli vuotta, onneksi kasvatin itsetunnon ja kyvyn ilmaista, mitä MINÄ haluan; jätin yliopiston kesken ja seuraavana syksynä aikuiskoulutuspuolelle suorittamaan yhdistelmäajoneuvokuljettajan ammattitutkintoa.
No ei kauhean tavatonta. Ensinnäkin 9,7 peruskoulusta ei kerro vielä mitään älykkyydestä -potentiaalia kyllä todennäköisesti silti on.
Toiseksi lähihoitaja pystyy vaikka opintojensa ohella suorittamaan ylioppilastutkinnon, jos tuntuu meininki liian löysältä tai muuten täydentämään opintojaan.
Ja joo se on hauskaa että nimenomaan uskonnollisissa piireissä tämä on yleinen salaisuus, että näin tapahtuu usein. Syyhyn en ota kantaa.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että rehellinen ja ahkera lähihoitaja on arvokkaampi työntekijä kuin akateeminen huuhaatyyppi, joka ei osaa käytännössä mitään, esim. humanisti joka työhaastattelussa sanoo ettei halua käyttää tietokonetta tai saksan kielen maisteri joka ei saa suutaan auki luokan edessä. Tällaisiakin ihmisiä kun on.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin peruskoulun lopulla juuri tuollainen kympin tyttö, lukuaineiden keskiarvo 9.6. Vanhempien painostuksesta lukioon, väkisin luin itselleni ällän paperit ja yliopistoon lukemaan matematiikkaa. Elämäni hirveimmät kolme ja puoli vuotta, onneksi kasvatin itsetunnon ja kyvyn ilmaista, mitä MINÄ haluan; jätin yliopiston kesken ja seuraavana syksynä aikuiskoulutuspuolelle suorittamaan yhdistelmäajoneuvokuljettajan ammattitutkintoa.
COOL!
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Toki jos on lestadiolainen ja raskaana niin sittenymmärrän.
Oikeasti kenenkään, joka pystyy opiskelemaan lukiossa edes keskinkertaisella menestyksellä, ei kannata mennä ainakaan suoraan peruskoulusta amikseen. Jos myöhemmin haluat, niin voit sitten aikuisempana suorittaa vaikka jonkun YO-pohjaisen ammattitutkinnon, mutta käy nyt hyvänen aika se lukio ensin. Kadut todennäköisesti viimeistään 3 vuoden päästä, jollet mene.
Vierailija kirjoitti:
No ei kauhean tavatonta. Ensinnäkin 9,7 peruskoulusta ei kerro vielä mitään älykkyydestä -potentiaalia kyllä todennäköisesti silti on.
Toiseksi lähihoitaja pystyy vaikka opintojensa ohella suorittamaan ylioppilastutkinnon, jos tuntuu meininki liian löysältä tai muuten täydentämään opintojaan.
Ja joo se on hauskaa että nimenomaan uskonnollisissa piireissä tämä on yleinen salaisuus, että näin tapahtuu usein. Syyhyn en ota kantaa.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että rehellinen ja ahkera lähihoitaja on arvokkaampi työntekijä kuin akateeminen huuhaatyyppi, joka ei osaa käytännössä mitään, esim. humanisti joka työhaastattelussa sanoo ettei halua käyttää tietokonetta tai saksan kielen maisteri joka ei saa suutaan auki luokan edessä. Tällaisiakin ihmisiä kun on.
Kukaan ei ole huuhaatyyppi.
Pääasia että sai haluamansa koulutuspaikan. Varmasti pärjää hyvin!