Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Invalidisoiva unettomuus ja sen seuraukset - yöpöllöjen vertaistukiryhmä?

Vierailija
09.08.2019 |

Olen halunnut avautua omasta unettomuudestani jonnekin muualle kuin lääkärille jo hetken aikaa. Omasta läheis/ystäväpiiristä ei löydy mitään samanlaista kokenutta, ja omasta unettomuudesta avautuminen menee ystävien päivittelyyn: "No en mäkään välillä saa unta", "Joo, herään joskus pissalle yöllä ja en saa enää unta!" ,"Joo, iltaisin on vaikeaa mennä nukkumaan!" ,"Ootko kokeillut melatoniinia?" ,"Rauhoitutko ennen nukkumaanmenoa?"

Nyt tällä hetkellä ei aivot toimi sen vertaa, kuin että haluan vain varmistuksen siitä, että univammaisia on muitakin kuin minä.

Minulla ei ole ikinä ollut ongelmaa nukahtamisen kanssa, ei edes lapsena. Olen illan torkku ollut pienestä pitäen, ja normaali rytmi mulle olisi mennä nukkumaan klo. 19 ja herätä kolmen-neljän aikaan virkeänä. Niin kuin pyrin tekemään tälläkin hetkellä.

Unettomuus on tuttu juttu kuitenkin lapsesta asti. Teen ehkä liikaa asioita realistista ajankäyttöä miettien, opiskelen plus teen töitä ja omia projekteja samaan aikaan omalla toiminimellä. Urheilen tavoitteellisesti yhdessä lajissa ja treenaan puolimaratonia kohti rennolla asenteella. Uniongelmat uusiutuivat n. 1,5 vuotta sitten. Samaan aikaan saatettiin hautaan läheinen ihminen, oma äitini sairastui vakavasti ja setä invalidisoitui työonnettomuudessa. Tämä setä suu samalla paikkakunnalla ja autan häntä parhaani mukaan.

Edellä olevat asiat ovat siis varmasti niitä mitkä valviottavat, mutta voi jumalauta kun on mennyt kuukaudenkin joka helvetin yö parin tunnin unilla ja toivoo, että jaksaisi vielä. Kun väsyttää niin, että mielikuvitusolennot hyppii seinille vaikkei käytä päihteitä. Ketiapiinia aloin ottamaan lopulta lääkärin ehdotuksesta, kun ei muut tehonneet, ja oli kyllä ihanaa kun ensimmäistä kertaa pitkään aikaan heräsi niin, että piti katsoa kellosta että jumalauta, mä nukuin! Kemiallista unta, mutta ihan sama! En edes muistanut miltä tuntui olla levännyt.

Olen koittanut ottaa keskellä yötä heräämisenkin rennolla asenteella. Luen kirjaa, kirjoitan, piirrän. Hirveä ahdistus vain puskee takaa ja se kai johtuu vain kaikesta. Osittain voi myös olla äidinmaitoa, oma äitini on todella huono nukkuja.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on krooninen unettomuus eli syön joka hiton yö Stilnoctin puolikkaan ja herätessä toisen. Nukahdan illalla yleensä puolikkaalla koska otan kanssa Ketipinoria. Tämä on yhtä helvettiä.

En voi mennä treffeille tai mihinkään tapaamiseen koska silloin en saa öisin unta edes lääkkeillä. Olen erakoitunut.

Vierailija
2/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis ongelma on se, että nukun 2 tuntia unille menon jälkeen ja sen jälkeen en enää nuku koko yönä tai maksimissaan 3 h ellen tiedä, että saan nukkua aamulla rauhassa levottoman yön jälkeen : D Anteeksi huono aloitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi melatoniini eikä muu kuin nukahtamislääke, onneks psyka kirjoitti. Olen eläkkeellä tämän takia!

Vierailija
4/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt pahoista unettomuusjaksoista aikuiselämäni aikana useita kertoja, vahemmän pahoista vielä useammin. Ainoa, joka auttaa on stressin vähentäminen ihan minimiin. Olen iltavirkku ja parhaiten nukun, jos ei aamulla tarvitse nousta. Aikaiset herätykset ovat aina olleet varmin unettomuuden aiheuttaja.

Tuolla ohjelmalla ja kuormituksella, mitä kerroit aloituksessa, kävisin todennäköisesti niin ylikierroksilla ja olisin niin stressaantunut, että tuskin nukkuisin ollenkaan. Onko tuo kaikki toiminta/suorittaminen oikeasti niin tärkeää sinulle, että riskeeraat oman terveytesi?

Vierailija
5/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on nuku paremmin suljettu ryhmä, liity jos kiinnostaa...💤💤

Vierailija
6/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, rakon toimintahäiriö ja tämä unettomuus. Nimenomaan vaikea nukahtaa, en nukahda tällä hetkellä kuin lääkkeillä. Stella ja mirtazapiini käytössä. Naurattaa nämä melatoniinit :D, söin itse sitä melkein vuoden vahvinta mitä määrätään 7,5 mg vai 8mg eikä mitään vaikutusta.

Välillä tuntuu itsestäkin että on tämän kanssa aivan yksin, että olenko ainut kuka ei pysty nukkumaan?

Vielä yksinäisemmältä kuitenkin tuntuu elää noiden muiden sairauten kanssa. Kukaan ei kahvipöytäkeskusteluissa puhu rakon toimintahäiriöistä, lamauttavasta ahdistuksesta tai vaikeasta masennuksesta, siitä että ei pääse yli viikkoon ulos kämpästään kun ahdistaa niin pirusti ja jos kumppani ei tekisi ruokaa en söisi kuin kuivahtunutta leipää jos sitäkään. Unettomuudesta on jotenkin "sallittavampaa" puhua ja siitä enemmän puhutaankin.

Itsellä univaikeudet pahenivat ja osittain alkoivat muutama vuosi sitten tämän rakkovaivan seurauksena. Jatkuvan paineen tunteen takia en pystynyt nukahtamaan enää ollenkaan, tuntui että kokoajan oli kusihätä. Ihan helvettiä. Ja sitten joutui monta kertaa yössä ravaan vessassa, ja siellä kesti _kauan_ koska virtsarakko ei tyhjene kunnolla. Eli jos satuinkin nukahtamaan heräsin enkä saanut enää unta. Tämähän on siitä myös perseestä että kun ei nuku niin rakkovaiva pahenee > kun se pahenee niin ei varmasti nuku..

Ja tietenkin kun ei nuku tai nukkuu liian vähän se pahentaa sekä ahdistusta että masennusta.

Unettomuus. Yhtä paskaa.

tästä varmasti kaikki samaa mieltä.

Ja voimia täältä kaikille jotka kamppailee niin unen kuin muidenkin sairauksien kanssa 💜 ette ole yksin💜

Yritän uskoa siihen että toivoa on niin kauan kun ollaan elossa💗

Vierailija
7/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihiekkaa etsimässä kirjoitti:

Mulla on vaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, rakon toimintahäiriö ja tämä unettomuus. Nimenomaan vaikea nukahtaa, en nukahda tällä hetkellä kuin lääkkeillä. Stella ja mirtazapiini käytössä. Naurattaa nämä melatoniinit :D, söin itse sitä melkein vuoden vahvinta mitä määrätään 7,5 mg vai 8mg eikä mitään vaikutusta.

Välillä tuntuu itsestäkin että on tämän kanssa aivan yksin, että olenko ainut kuka ei pysty nukkumaan?

Vielä yksinäisemmältä kuitenkin tuntuu elää noiden muiden sairauten kanssa. Kukaan ei kahvipöytäkeskusteluissa puhu rakon toimintahäiriöistä, lamauttavasta ahdistuksesta tai vaikeasta masennuksesta, siitä että ei pääse yli viikkoon ulos kämpästään kun ahdistaa niin pirusti ja jos kumppani ei tekisi ruokaa en söisi kuin kuivahtunutta leipää jos sitäkään. Unettomuudesta on jotenkin "sallittavampaa" puhua ja siitä enemmän puhutaankin.

Itsellä univaikeudet pahenivat ja osittain alkoivat muutama vuosi sitten tämän rakkovaivan seurauksena. Jatkuvan paineen tunteen takia en pystynyt nukahtamaan enää ollenkaan, tuntui että kokoajan oli kusihätä. Ihan helvettiä. Ja sitten joutui monta kertaa yössä ravaan vessassa, ja siellä kesti _kauan_ koska virtsarakko ei tyhjene kunnolla. Eli jos satuinkin nukahtamaan heräsin enkä saanut enää unta. Tämähän on siitä myös perseestä että kun ei nuku niin rakkovaiva pahenee > kun se pahenee niin ei varmasti nuku..

Ja tietenkin kun ei nuku tai nukkuu liian vähän se pahentaa sekä ahdistusta että masennusta.

Unettomuus. Yhtä paskaa.

tästä varmasti kaikki samaa mieltä.

Ja voimia täältä kaikille jotka kamppailee niin unen kuin muidenkin sairauksien kanssa 💜 ette ole yksin💜

Yritän uskoa siihen että toivoa on niin kauan kun ollaan elossa💗

Voimia sulle💚 itsellä aika vaikea ahdistus ja myös unettomuus. Mä kuulun tuohon yllämainittuun nuku paremmin-facebook ryhmään ja mua jotenkin helpottaa kun voi lukea toisten kokemuksia. Voi tosin johtua siitäkin, että olen miehen kuoleman jälkeen tosi yksin. Ehkä siksi se tietoisuus toisista unettomista ja ahdistuneista helpottaa...

Koitetaan jaksaa!

Vierailija
8/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Lääkkeillä pärjään riittävästi, jatkuvassa käytössä b-vitamiini ja magnesium iltaisin. Sekä melatoniini, mirta ja imo.

Vierailija
9/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa jotain mikä voisi sopia persoonallenne. Esimerkiksi suolakivilamppu iltalukuvalona/ yövalona, hämäräjoogarutiini, unettava tuoksuöljy (ei kynttilöitä yöksi!) johonkin voiteeseen tms. (muistakaa 100% luonnonöljy jos iholle) muistakaa nettivalot ja älypuhelimen valot pois vähintään 30 min. ennen nukkumaanmenoa. Virallinen suositus on 2 h ennen, mutta jos on töitä jne. niin ei ole mahdollista. Minulla toimii hämyinen suolalamppu tosi hyvin, sitä ennen kärsin unettomuudesta 10 vuotta.

Vierailija
10/21 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kokeillut aikoinaan kaikkea ja myös lääkkeistä suunnilleen jokaista. Ainut mikä toimii on Tenox. Mulle ei tule siitä riippuvuutta kunhan pidän väh. 2 välipäivää viikossa, annostusta ei ole tarvinnut nostaa vuosiin eikä tule mitään vieroitusoireita, jos esim. yökylään lähtiessä on jäänyt pilleripurkki kotiin.

Ärsyttää ko. lääkeryhmän demonisointi. En suostu enää tuntemaan huonoa omaatuntoa, että joudun käyttämään lääkettä unensaantiin. Ilman sitä olisin työkyvytön (kokeiltu on). Joskus on kuukausia etten tarvi yhtään pilleriä, joskus kuukausia, että otan tuon 5 kertaa viikossa. Minäkin nukahdan/ nukun paremmin, jos aamulla ei ole herätystä mutta töissä haluaisin kuitenkin käydä ja silloin on luonnollisesti herätyskin laitettava.

Meitä on ja paljon. Osa ei halua lääkkeitä tai ole löytänyt sopivaa, osa on saanut apua. Osalla on syy unettomuuteen tiedossa, toisilla ei. Minä haluan elää niin normaalia elämää kuin suinkin voin tämän sairauden kanssa ja onneksi olen viimein löytänyt sopivan lääkkeen itselleni ja lääkärin, joka tätä lääkettä määrää ilman saarnoja tai syyllistämistä - näitäkin lääkäreitä kun on tullut kohdattua.

Vierailija
11/21 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa päänne kuntoon niin nukuttaa paremmin.

Vierailija
12/21 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että aloittajalla liian monta rautaa tulessä, aivot kierroksilla.

Itsellä on univaikeudet loppuneet kun olen ollut työttömänä, stressi pois niin nukkuu hyvin. Joskus tietenkin tulee valvottua varsinkin jos tv:tä katsoessa yrittää pysyä hereillä jonkun ohjelman loppuun, se vie unet kokonaan. Kofeiini pois iltapäivästä eteenpäin ja pidän elämän yksinkertaisena.

Jos nukahtaminen vaikeaa kannatta koittaa hengitysharjoituksia. Hengitä sisään laskien kuuteen, pidätä henkeä ja laske kuuteen, hengitä ulos laskien kuuteen...jotenkin noin se menee ja auttaa rentouttamaan kroppaa ainakin eikä siinä pysty oikein ajatella mitään muuta.

Vierailija
13/21 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti käyt ylikierroksilla. Tässä neuvoni. Ehdottomasti paras unettomuuteen on bertil's Unisin, on ainakin yliopiston apteekeissa. Kokeile. Älä juo iltapäivällä enää kahvia, älä missään nimessä juo kolajuomia tai mitään energiajuomia. Jos syöt vitamiineja ni nekin voi piristää liikaa. Älä syö suklaata illalla. Kokeile bertil's Unisin.

Vierailija
14/21 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute voi aiheuttaa uniongelmia. Mulla uni alkoi parantua sitä mukaa, kun rautakuuri eteni ja varastorautaa saatiin ylös. Sitä ennen 15 vuoden uniongelmat.

Eli jos olette naisia ja jos teillä on kuukautiset, voitte hyvin kärsiä raudanpuutteesta ja sitä myöten unettomuudesta.

Vierailija
15/21 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti kokeilla bertil's Unisin. Mikäli pitkään ylikierroksilla ni ei välttämättä heti auta mutta älä lopeta käyttöä, muutama päivä ni unettomuus helpottaa. Ei enetgiajuomia, limsoja, suklaata, teetä.

Vierailija
16/21 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitakaa päänne kuntoon niin nukuttaa paremmin.

Se, että saa edes kohtuudella nukuttua, on osa sitä pään hoitamista kuntoon.

Itselläni meni unet sekaisin, kun yritin "hoitaa pääni kuntoon". Siinä kävi vaan niin, ettei mikään ns. päälääkkeistä sopinut minulle, vaan ne laittoivat pään entistä pahemmin sekaisin. Nyt olen päässyt lääkkeistä eroon, viimeisimpänä 4 kk kestänyt tuhti melatoniinikuuri, jolla sain unet jokseenkin kohdalleen. Nyt pitää sitten vaan kestää se pään oireilu (joka johtuu pienestä rakenneviasta aivoissa).

Oma lääkkeeni univaikeuksien voittamiseksi oli se, että piti nukkua univelat pois. Eli yöksi lääke, joka auttaa saamaan unen (mikä se sitten kenelläkin on), ja päivällä unta palloon aina kun mahdollista.

Vierailija
17/21 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi uneton. Mun tilannetta vaikeuttaa vielä 1-2x/ vuodessa pahat selkäkivut, johon joudun syömään aina pari viikkoa vahvoja kipulääkkeitä.

Jotenkin lääkärit pitää mua riippuvaisena ja että haluan vain mahdollisimman paljon erilaisia kolmiolääkkeitä. Lääkäreiden on tosi vaikea ymmärtää, että välillä käytän pari viikkoa kipulääkkeitä ja välillä tarvitsen unilääkkeitä. Mitään en käytä väärin tai yhtäaikaa.

Vierailija
18/21 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti kokeilla bertil's Unisin. Mikäli pitkään ylikierroksilla ni ei välttämättä heti auta mutta älä lopeta käyttöä, muutama päivä ni unettomuus helpottaa. Ei enetgiajuomia, limsoja, suklaata, teetä.

Kas kun ei munsalan kansallispukua...

Vierailija
19/21 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on krooninen unettomuus eli syön joka hiton yö Stilnoctin puolikkaan ja herätessä toisen. Nukahdan illalla yleensä puolikkaalla koska otan kanssa Ketipinoria. Tämä on yhtä helvettiä.

En voi mennä treffeille tai mihinkään tapaamiseen koska silloin en saa öisin unta edes lääkkeillä. Olen erakoitunut.

Joo, mä olen kans ihan syrjäytynyt parisuhteista koska ei voi kuvitellakaan että menisin treffeille. 

Minulla tähän unettomuuteen liittyy ahdistus ja trauma. Lapsuus oli traumaattinen, samoin viime vuodet, paljon olen menettänyt läheisiä ja vakavia tilanteita sattunut. 

Ketipinoria oon kokeillut, ei sopinut, käsi oli halvaantunut useita tunteja kun nukuin sen päällä. Stella oli ok mutta unissakävelyä ja sekoilua. Nyt mulla on melatoniini ja opamox iltalääkkeenä. Se on klo 3 kun tulee herätys eikä yleensä saa enää unta. Nyt otin parina yönä lisäksi histecin niin nukuin aamuun asti.

Mulle tuli keväällä syöpä. Mietin vaan että kuinka paljon ahdistus ja stressi ja unettomuus on siihen aiheuttaneet. Unettomuus ja stressi oikeasti vaikuttavat ihmisen fysiikkaan, hormoneihin, kemiaan, aivoihin. Monet eivät tajua tätä kuten eivät myöskään sitä miten invalidisoivaa unettomuus tosiaan on.

Vierailija
20/21 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bertil's Unisin on oikeasti auttanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi