IMETTÄMINEN julkisella paikalla pitäisi olla täysin hyväksyttävää
Valtion ja kuntien täytyy ottaa kanta, että imettäminen on täysin ok ja siten sitä saa ja pitää tehdä julkisilla paikoilla. Samalla ihmisten mielipiteitä pitäisi saada muutettua. Miksi ylipäätään pitää tuijotella niitä toisten ihmisten tissejä? Miehet tekevät tätä jo tarpeeksi ilman imettämistäkin.
Tai miksi kommentoida asiaa, joka ei sinulle kuulu? Tai käyttäytyä, niin kuin luonnollinen toimenpide "ällöttää" sinua? Käsittämätöntä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Menkää imetyshurmosmammat tekemään vastaiskuna julki-imetys flashmob vaikkapa Arabiemiraattien Dubaihin tai vielä parempaa: johonkin Saudien kaupunkiin.
Siellä päädytte korkeintaan 2 x 2 metrin kokoiseen likaiseen selliin vauvojenne kanssa, viikoksi pariksi ainakin. Siihen nähden suomalaisten ostoskeskusten vessat ovat erittäin puhtaita ja hygienisiä :D
Suomessa imetys on täysin laillista. Imetyksen turvaavalla lisälailla on vaan haluttu korostaa sitä, että imetystä ei pidä arvostella.
Saudeissa jne. tms. naiset käyvät juuri taistelua huivittomuudesta. Toisen kulttuurin feministin on aika hankalaa mennä määräilemään toisen kulttuurin naisten valintoja, koska silloinhan ko nainen ei voi päättää itse vaan hänen puolestaan päätetään. Sen sijaan heidän huiviprojektejaan jne. voi tukea eri tavoin mm. järjestöjen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma imettää rauhassa? Olen imettänyt kolme lasta ja ei olis tullut mieleenkään jossain kahvilassa vetäistä tissiä esiin. Saati ruokaravintolassa. Kyllä sitä itsekin halusi mennä rauhaisaan paikkaan. Ja ihan hyvin ymmärrän etteivät kaikki ihmiset halua katsella sitä. Maailmassa on muitakin kuin sinä, tissisi ja vauvasi. Kaikki ihmiset eivät halua että maito roikkuu viereisessä pöydässä yms. Mutta kun tämä kulttuuri on sellainen, että jo vastasyntyneen kanssa on pakko lähteä joka ikiseen kahvilaan ja ostoskeskukseen luuhaamaan, koska " lapsi kuuluu elämään luonnollisena asiana" ja koska " minulla on oikeus". Älyttömäksi mennyt tämä touhu. Toki tulee tilanteita että on vaan imetettävä, mutta luulis että itsekin ja vauvalle ois kivempi imettää rauhassa kuin luuhata juuri kaikista julkisimmissa paikoissa.
Sen pitäisi olla oma valinta, mutta pääasiassa (ellei tiettyjä poikkeuksia huomioida) lapsen imettäminen on naisen oikeus muuallakin kuin siellä "rauhallisessa" paikassa. Se on samanlainen toimenpide kuin esimerkiksi julkisella paikalla meikkaaminen, vedenjuonti tai puhelimeen puhuminen. Eli periaatteessa voidaan katsoa, että ihan normaalia arkea. Ei tarvitse tuijotella, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet saman kuin minä: hyvännäköiset, kaunisrintaiset naiset eivät koskaan julki-imetä :)
En ole koskaan nähnyt kauniin naisen julki-imettävän. Miksiköhän?
Varmaan siksi, koska saavat miehiltä huomiota muutenkin, ilman että suonekkaita utareita tarvitsee lyödä tiskiin muiden nähtäväksi ja laittaa viaton vauva tekosyyllä siihen vielä kiinni.
Viestisis on oikein hyvä esimerkikki huonosti onnistuneesta manipulaatioyrityksestä, jossa toiset yritetään vähättelemällä ja mollaamalla saada toimimaan oman mielipiteen mukaan.
Tämä on yksi syy imetyksen turvaamiselle. Imettäjään ei tule kohdistaa arvostelua, eikä imettäjää tule halventaa.
Voinet itse mennä terapiaan selvittämään miksi suollat tuollaisia ruokailuun liittymättömiä ajatuksia. Imettäessä annetaan vauvalle ruokaa ja lohtua ja voit mennä houreinesi sinne missä pippuri kasvaa.
tuohan on pelkkä totuus, eli kukaan ei koskaan näe paremman näköisten naisten rintoja esillä imettelemässä.
ainakaan Suomessa.
Julki-imetystä nyt näkee muutenkin hyvin vähän, yleensä sekin tehdään muita häiritsemättä. Epäedustavasti käyttäytyvät ihmiset nyt yleensä näyttävät epäedustavilta. Ei kukaan täyspäinen imetä esim. ravintolan pöydässä.
- kaunis, hakitseva julki-imettävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää imetyshurmosmammat tekemään vastaiskuna julki-imetys flashmob vaikkapa Arabiemiraattien Dubaihin tai vielä parempaa: johonkin Saudien kaupunkiin.
Siellä päädytte korkeintaan 2 x 2 metrin kokoiseen likaiseen selliin vauvojenne kanssa, viikoksi pariksi ainakin. Siihen nähden suomalaisten ostoskeskusten vessat ovat erittäin puhtaita ja hygienisiä :D
Miten tämä liittyy asiaan? Mene itse sinne ostoskeskuksen vessaan lymyämään, kun näet äidin ja vauvan. Ole siellä vaikka puoli tuntia, kunnes tilanne on ohi.
Liittyy siihen että jos haluaa tästä maailmanlaajuisen oikeutetun asian äideille, niin pitää aloittaa jostain muualta jossa se huomataan. Kun julkiutaremammat huutaa että kun muissakin maissa niin pitä meilläkin.
Suomi on lapsihyväksyvin ja imetysmyönteisin maa minkä tiedän. Matkustan työkseni joten olen nähnyt. Monissa maissa alkaa olla enemmän vaan niitä lapset kielletty-kylttejä liikkeiden ja ravintoloiden ovissa.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI MINUN ON PAKKO KATSELLA VIERAAN IHMISEN TISSEJÄ JULKISELLA PAIKALLA? Olen itsekin äiti, mutta käytin aina imetysessun julkisilla paikoilla.
Kuka pakottaa katsomaan? Niin, ei kukaan. Itse päätät katsoa. Mitä se sinulle kuuluu mitä toiset tekevät, ellei se sinua tai muita satuta tai ole erityisen epäsopivaa (mitä siis imettäminen EI ole) ?
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et voi lapsesi tähden kävellä kauppakeskuksessa vessaan 10-100 metriä, sinulla ei ensinnäkään pitäisi olla lasta. Piste.
Kyse ei ole siitä, etteikö voisi kävellä. Oman lapsen imettäminen on oikeus ja oikeuksia pitää saada harjoittaa niissä paikoissa, jossa ne voidaan katsoa asianmukaisiksi. Minun mielestäni on muutenkin vähän erikoista, miten naisten tisseistä on tullut tämän tason tabu tässä maassa.
Eikö olekin outoa? Kun olin lapsi ja nuori niin lapselle laitettiin aina tissi suuhun kun se huusi. En tiedä missä vaiheessa (ja mistä) tänne on imetys- ja tissikauhu valunut.
En usko, että se on "valunut" mistään, vaan se on hyvin vanhoollinen ajatusmaailma, jota perustellaan alastomuuden häpeällä. Eli kyseessä on vanhoollinen kukkahattuajatus. Mielestäni ei ole oikein, jos erilaiset ajatusmallit ovat täysissä ristiriidoissa naisten oikeuksien kanssa.
Ei, ei ole vanhan kansan tapa. Ei ennen ollut aikaa eikä mahdollisuutta peittää imettämistä, koska imetettiin töitä tehden ja pienissä tiloissa asuen. Mieti 12 pentua pikkumökissä, ei siinä mihinkään pääse. Meillä lyötiin juhlissakin tissi suuhun, eikä pappikaan sanonut mitään.
Onhan se välimeren yli valunut valtioista jotka ovat vielä keskiajalla kulttuurin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Monissa Jenkkien osavaltioissa saa sakot tai joutuu putkaan, jos julki-imettää.
Se rinnastetaan samanlaiseksi häiritseväksi paljasteluksi kuin esim. takapuolen esittely stringialushousuissa. Siitäkin saa sakot tai joutuu putkaan.
nimim. Jenkeissä useita vuosia asunut ja siellä 2-4 krt vuodessa edelleen käyvä mamma
CIV §43.3 gives women the right to breastfeed their child in a public place. This protection is needed since women breastfeeding in a public place may be asked to stop, leave or cover up, causing embarrassment and stigmatization. Embarrassment remains a barrier to breastfeeding.
https://www.cdph.ca.gov/Programs/CFH/DMCAH/Breastfeeding/Pages/Laws.aspx
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se rinnastetaan samanlaiseksi häiritseväksi paljasteluksi kuin esim. takapuolen esittely stringialushousuissa. Siitäkin saa sakot tai joutuu putkaan.
nimim. Jenkeissä useita vuosia asunut ja siellä 2-4 krt vuodessa edelleen käyvä mamma
CIV §43.3 gives women the right to breastfeed their child in a public place. This protection is needed since women breastfeeding in a public place may be asked to stop, leave or cover up, causing embarrassment and stigmatization. Embarrassment remains a barrier to breastfeeding.
https://www.cdph.ca.gov/Programs/CFH/DMCAH/Breastfeeding/Pages/Laws.aspx
Joo, mutta tuo on vain yhdessä osavaltiossa ja siellä on monta kymmentä muuta jossa naisella ei ole tuota oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
kommari Mirjana taas hästäk rakastan ihmisoikeudet tissimaitoimetys toisten ihmisten rahat minun kukkarossa
Perssuolinkainen taas Mirjana-larpilla ja peukuttamassa itseään vaihtuvien ip-numeroiden takaa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän ON hyväksyttyä
Ihmisten mielipiteet vaikuttavat hieman poikkeavan toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä vauvan oikeus?
Jos minä olisin kuullut että äitini olisi julki-imettänyt minua vauvana kaikkien nähden, niin pitäisin häntä ihan halpana nolona h u o r a n a enkä puhuisi hänelle sanaakaan koko loppuelämänsä aikana.
Sinun kannattaa hoidattaa nuo vinoutuneet ajatusmallit pois päästäsi. Aivosi eivät toimi normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et voi lapsesi tähden kävellä kauppakeskuksessa vessaan 10-100 metriä, sinulla ei ensinnäkään pitäisi olla lasta. Piste.
Kyse ei ole siitä, etteikö voisi kävellä. Oman lapsen imettäminen on oikeus ja oikeuksia pitää saada harjoittaa niissä paikoissa, jossa ne voidaan katsoa asianmukaisiksi. Minun mielestäni on muutenkin vähän erikoista, miten naisten tisseistä on tullut tämän tason tabu tässä maassa.
Eikö olekin outoa? Kun olin lapsi ja nuori niin lapselle laitettiin aina tissi suuhun kun se huusi. En tiedä missä vaiheessa (ja mistä) tänne on imetys- ja tissikauhu valunut.
Se julkinen imettäminen loukkaa monia uskontokuntia, ja kristinusko ei kuulu niihin vaan nämä uudemmat uskonnot mitä tänne tullut.
Heillähän on ihan ikiomat loukkaantujamaat jo valmiina, hehän voivat palata sinne pois katselemasta täkäläistä elämää kun ei kerta miellytä. Siellä ne omat ihku-uskonnot kukoistavat ja odottavat heidän paluutaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos hyvärintaiset imettäis vaaleanpunaisine nuppunänneineen, niin tottakai, mutta ne on aina niitä ruskealautas jättinännisiä joiden rinnoista kuultaa paksut suonet läpi. Ei sellaisia mun silmille kiitos.
Laita silmät kiinni :) Kun näet vauvan, niin päätät, että et katso heidän suuntaansa, sillä vauva voi tarvita ruokaa milloin tahansa. Jos tulee sinun naamasi eteen imettämään niin laita sanomalehti eteesi ja lue sitä tai laita silmät kiinni. Jos ryhtyy availemaan luomiasi väkivaltaa käyttäen niin tee rikosilmoitus.
Imetysvouhottajat on näitä jotka itse todennäköisesti imettäneet yhden lapsen tai eivät yhtäkään. Mielipiteet vaan on niin kärjistetyt ja kaikkitietävät. Onhan kakkaaminenkin luonnollista, mutta et tee sitä julkisella paikalla. Et kaiva persettäsi julkisella paikalla. Lapsen ruokailu on luonnollista ja voi hyvällä maulla sen tehdä julkisestikin. Joka paikkaan se ei sovi. Esim. hienommat ruokaravintolat yms eivät ole imetyspaikkoja. Joillekin PEG-letku luon luonnollinen tapa ruokailla, ei sitäkään tehdä julkisesti kaikkien nähden jne. Yleensä ei imetyksestä tule ongelmaa ja jokainen tajuaa milloin siihen on aika ja paikka. Trolli vaan haastaa riitaa aiheesta josta itse tuskin mitään edes tajuaa.
Heti kun näen kuvan, että ap vaihtaa julkisella paikalla alusvaatteita tai peräti kuukautissuojan, niin hyväksyn myös imetyksen.
Vierailija kirjoitti:
Valtion imetyslait
Kaikissa viisikymmentä osavaltiossa, Columbian piirikunnassa, Puerto Ricossa ja Neitsytsaaret ovat lakeja, jotka erityisesti sallivat naisten imettää missä tahansa julkisessa tai yksityisessä paikassa.
Kolmekymmentä osavaltiota, Columbian piirikunta, Puerto Rico ja Neitsytsaaret vapauttivat imettämisen julkisesta säädyllisyyslakeista. (Alaska, Arizona, Arkansas, Florida, Idaho, Illinois, Kentucky, Louisiana, Massachusetts, Michigan, Minnesota, Mississippi, Missouri, Montana, Nevada, New Hampshire, New York, North Carolina, North Dakota, Oklahoma, Pennsylvania, Rhode Island, Etelä-Carolina, Etelä-Dakota, Tennessee, Utah, Virginia, Washington, Wisconsin ja Wyoming.)
Kaksikymmentäyhdeksässä osavaltiossa, Columbian piirikunnassa ja Puerto Ricossa, on lakeja, jotka liittyvät imetykseen työpaikalla. (Arkansas, Kalifornia, Colorado, Connecticut, Delaware, Georgia, Havaiji, Illinois, Indiana, Louisiana, Maine, Minnesota, Mississippi, Montana, New Hampshire, New Jersey, New Mexico New York, Pohjois-Dakota, Oklahoma, Oregon, Rhode Island, Tennessee, Texas, Utah, Vermont, Virginia, Washington ja Wyoming.)
Seitsemäntoista osavaltiota ja Puerto Rico vapauttivat imettävät äidit tuomariston tehtävistä tai antavat tuomariston toiminnan lykätä. (Kalifornia, Connecticut, Idaho, Illinois, Iowa, Kansas, Kentucky, Michigan, Mississippi, Missouri, Montana, Nebraska, Oklahoma, Oregon, Etelä-Dakota, Utah ja Virginia.)
Kuusi osavaltiota ja Puerto Rico ovat toteuttaneet tai kannustaneet imettämistä koskevan tiedotuskampanjan kehittämiseen. (Kalifornia, Illinois, Minnesota, Missouri, Mississippi ja Vermont.)
NIIH!
Mihin on unohtunut se hyväksi havaittu ohje, että vauvalle on järjestettävä mahdollisuuksien mukaan rauhallinen paikka ruokailua varten. Ostoskeskusten, ravintoloiden ja tavaratalojen hälinä ja meteli ei sitä ole. Ei ihme, että lapset nykyään ovat yhtä levottomia kuin vanhempansakin. Kasvavat mielettömässä kakofoniassa. Rauhallinen ruokahetki olisi lapsen etu, sitä seikkaa ei tässä keskustelussa juuri kukaan mieti. Vanhempien oikeus muka on heilua jatkuvasti joillain julkisilla paikoilla metekissä. Siitä on luonnollisuus kaukana.
Kerta se on ensimmäinenkin kun olen tämän kommari-Mirjan kanssa samaa mieltä.
Jos imettäminen julkisella paikalla häiritsee sinua, älä katso.
Vierailija kirjoitti:
Mihin on unohtunut se hyväksi havaittu ohje, että vauvalle on järjestettävä mahdollisuuksien mukaan rauhallinen paikka ruokailua varten. Ostoskeskusten, ravintoloiden ja tavaratalojen hälinä ja meteli ei sitä ole. Ei ihme, että lapset nykyään ovat yhtä levottomia kuin vanhempansakin. Kasvavat mielettömässä kakofoniassa. Rauhallinen ruokahetki olisi lapsen etu, sitä seikkaa ei tässä keskustelussa juuri kukaan mieti. Vanhempien oikeus muka on heilua jatkuvasti joillain julkisilla paikoilla metekissä. Siitä on luonnollisuus kaukana.
No en tiedä, koska on sellainen ohje ollut. Vauvaa kun pitää syöttää sellaisissakin perheissä, joissa on useampia lapsia, joten eivät ne ruokahetket automaattisesti rauhallisia ole. Vauvalle on ihan luonnollista olla siellä, missä muitakin ihmisiä on. Sinun kuvitelmasi on selvästi se, että vauvalle on luontaista olla äidin kanssa kahdestaan jossain suljetussa tilassa.
Ja Venäjällä homous on kiellettyä.