Millaisia ihmisiä kiinnostaa elämänkerrat ja niiden lukeminen?
Kommentit (24)
Olen joskus nuorempana lukenut elämäkertoja todella paljon, nykyään juurikaan en... Olen psykiatri ammatiltani, nainen, kahden jo aikuisen lapsen äiti, luen paljon kaikenlaista muutenkin.
Muistan lukeneeni näyttelijöiden, kirjailijoiden, poliitikkojen, taiteilijoiden, tieteijöiden ja joidenkin tavan tallaajienkin elämäkertoja. Viimeksi lukemani elämäkerta oli Kimi Räikkösen, en tykännyt, minusta oli tylsä. Doris Lessingin Ihon alla ja Varjossa vaeltaja ovat jääneet mieleeni kiinnostavina. Nuorena enosi myös Eve Curien kirjoittama Äitini Marie Curie.
Oma suosikkini on Carrie Fisherin humoristisella otteella kirjoitettu "Wishful Drinking".
Millaisia? Uteliaita, sivistyneitä, älyllisesti suuntautuneita? Mutta ma tuja ei paljoa näe kirjastoissa.
Tässä yksi syy. Synnyin 50-luvulla ja jotenkin se vaan kiehtoo. Äitini on kertonut sen ajan "filmitähdistä", tyylistä, pukeutumisesta, käytöksestä, kulttuurista jne.
Olen lukenut Anneli Saulin, Tauno Palon, Ester Toivosen, Armi Kuuselan jne. elämästä. Danny odottelee hyllyssä. On kuin ihan toinen maailma. Olen ollut myös pienenä muotinäytöksissä, joissa "mannekeerasivat" esim. Teija Sopanen ja Anssi Kukkonen. Kailotin kovaan ääneen "Äiti, tuolla on Teija Sopanen"!! Ja hän vilkutti :) Ah, olin niiiin onnellinen :D
Toinen puoli minussa on kiinnostunut rock kulttuurista. Keith Richards lojuu pölyttymässä Marilyn Monroen seurassa.
Anna Frank myös yksi suosikeista. Natsien aika kiinnostaa historiana.