Millaisia ihmisiä kiinnostaa elämänkerrat ja niiden lukeminen?
Kommentit (24)
Hyvin harvan elämä on niin kiinnostava, jotta haluaisin siitä lukea. Tällä hetkellä luen The Girl with Seven Names kirjaa. Tämä kertoo naisen kokemuksista kasvaa Pohjois–Koreasta ja kuinka hän pakeni sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvan elämä on niin kiinnostava, jotta haluaisin siitä lukea. Tällä hetkellä luen The Girl with Seven Names kirjaa. Tämä kertoo naisen kokemuksista kasvaa Pohjois–Koreasta ja kuinka hän pakeni sieltä.
Pohjois–Koreassa siis
Mä tykkään todella paljon leffoista, jotka perustuvat jonkun oikeaan elämään.
Ei kai ketään lähtökohtaisesti kaikki elämäkerrat kiinnostakaan. Itselläni on parhaillaan menossa Elon Muskin elämäkerta. Anne Frankin päiväkirjan olen myös lukenut. Muuten ei tule yhtään kiinnostanutta mieleen. Puolisoni puolestaan lukee muusikkojen elämäkertoja. Korkeastikoulutettuja ja muutenkin paljon lukevia olemme.
Kai näitä luetaan paljon myös ympäröivän yhteiskunnan kuvauksina.
Minkälainen elämä on kiinnostava elämä? Pitääkö olla julkkis - nehän kaikki kirjoittelee elämänkertoja?
Kaikenlaisia ihmisiä kiinnostaa elämänkerrat, ne kun ovat tosipohjaisia. Ihan tavallinen ihminen voi lukea elämänkertoja alalata, joka häntä kiinnostaa.
Suomalaiset pitävät musiikIsta, joten joten niin ooppera- iskelmä kuin poptähtien elämänkerrat kiinnostavat, niitä ostetaan itselle, lahjaksi ja lainataan kirjastoista.
Sotamuistelmat, ralliautoilijat ja matkakertomukset kiinnostavat monia, yleensä lähes kaikki julkisuuden henkilöt, samoin historialliset henkilöt.
Itse olen lukenut niin useita, ettei niitä pysty luettelemaan, useimmat olen saanut lahjana, joskus myös itse ostellut.
Mielenkiintoista luettavaa, suosittelen lämpimästi
3 euron alelaarissa näytti olevan Parviaisen ja Harkimon sekä monen monen muun julkkiksen elämänkerrat. Ihmettelen oikeasti, että kuka haluaa lukea kirjan jostakin Tauskista tai Eerikäisestä? Joku oikea merkkihenkilö, joka on saavuttanut elämässään jotakin on sitten asia erikseen.
Ainoa minkä lukenut on Cisse Häkkinen elämäkerta.
Mielenkiintoisten ihmisten elämäkertoja on kiva lukea. Eihän sitä nyt kenenkään taviksen elämäkerta jaksa kiinnostaa.
Elämäkerroissa on myös suuria eroja. Ihan kamala lukea sellaisia, joissa itse henkilö on päässyt sensuroimaan ja silottelemaan asioita; kerrotaan vain hyvät puolet ja pelkästään omalta kantilta nähtynä. Tähän syyllistyy valitettavan moni.
Aika äklöjä on myös "lenitojen ja hallamaiden" vihjailevat tylsyydet, että oli sitä miehiä minullakin, mutta mitään ei sittenkään kehdata kertoa.
Mutta joo, on sitä tosi hyviäkin elämäkertoja. Etenkin monien merkkimiesten ja -naisten elämä on joskus ollut rosoistakin ja hyvin kirjoitettuna niitä lukee mielenkiinnolla.
En lue mitään. Joskus nuorempana yritin lukea, mutta pakkopullaa oli. Ei kiinnosta. Lyhennelmä tärkeiltä vuosilta kiinnostaa, kuten Viktor Franklin Auswitchin vuodet.
Olen akateeminen ja keski-ikäinen
Vierailija kirjoitti:
Sinua saattaisi kiinnostaa myös Kim Hyun Heen "Sieluni Kyyneleet - Olin terroristi". Kim kertoo kuinka hänet koulutettiin Pohjois-Korean agentiksi ja kuinka 1987 hän räjäytti Etelä-Korealaisen matkustajakoneen.
Tykkään elämäkertaelokuvista, jos elämäntarinaan on kuulunut jotain mielenkiintoista. Minua kiinnostavat esim. sairastumiset, onnettomuudet ja muut kriisit sekä niistä / niiden kanssa selviytyminen.
Keskushenkilön ei tarvitse olla julkisuuden henkilö. Sillä ei ole minulle niinkään merkitystä, kuka se henkilö on, vaan tärkeintä on se kiinnostava elämäntarina.
Uskoisin että monet (erityisesti oma-)elämäkerroista pitävät ovat kiinnostuneita psykologiasta.
Joidenkin poliitikkojen ja menestyneiden johtajien vaiheista kertovat elämäkerrat taas saattavat sisältää paljon poliittisten tai yrityselämän tapahtumien pohdintaa. Varmaan niistä asioista kiinnostuneet saattavat haluta niitä lukea.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olen lukenut noin parisataa elämänkertaa. Olen ihan tavallinen pulliainen.
Minä luen, olen ihan tavallinen 52v nainen, toimistotyöläinen. Lainaan kirjastosta ja olen keräillyt myös omaan hyllyyn lähinnä Rock-muusikoiden tai bändien elämäkertoja ja historiikkeja.
Kurt Cobain, Ozzy Osbourne, Lemmy Kilmister, HIM, Nightwish, Apulanta, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Doors, Led Zeppelin, Tina Turner, Marianne Faithfull, Megadeth, Deep Purple, Muse, Mick Jagger, Janis Joplin...Tuossa muutama esimerkki jotka löytyy omasta hyllystä.
Viimeksi tosin luin Hotakaisen kirjan Kimi Räikkösestä.
En jaksa luetella kaikkia lukemiani elämäkertoja, tuskin edes tulisivat mieleen tässä heti.
Minua kiinnostaa niistä välittyvä ajankuva. Jos on kysymys jostakin esim. politiikan merkkihenkilöstä, se voi auttaa myös ymmärtämään päätöksiä, joita tämä henkilö on tehnyt.
Olen miettinyt ihan samaa kun itseä ei voisi elämäkerrat kiinnostaa pätkääkään. Olen muuten esim. dekkareiden suurkuluttaja eli luen hyvin paljon mutta julkkikset on ihan no-no.
Minua kiinnostaa elämänkerrat hyvinkin paljon. Luen hyvin erilaisten ihmisten elämänkertoja.
Mitä haluat tarkemmin ottaen tietää? Olen matalasti kouluttautunut, alemman keskiluokan edustaja. Nainen 28, lapseton.