Itku pääsee Kelan kanssa
Hakemuksen käsittelyä ensin viivytettiin seitsemällä päivällä, kun vaadittiin lisää liitteitä. Vuokraa maksettu muka väärin, vaikka aivan oikea summa on maksettu. Nyt on mennyt jo yli seitsemän arkipäivää siitä kun laitoin lisäselvityksen. Kai heidän pitäisi olla tietoisia, että se seitsemän päivää lasketaan siitä kun pyydetyt liitteet ovat saapuneet. On se hakemus (toimeentulotuki) ollut sentään jo "käsittelyssä" neljä päviää... Ei pääse puhelimella läpi, monena päivänä yrittänyt. Ei kai auta kuin odottaa. Niin toivoin, että asia selviäisi ennen viikonloppua. Hakemuksen laitoin alunperin 22.7.
Oli vain pakko purkaa.
Kommentit (161)
Me oltiin kelan sopeutumisvalmennuskurssilla (lapsen kuntoutus, perhekurssi) kesäkuun puolivälissä.
Edelleen odotellaan matkakorvauksia! Soitin jo keskuviikkona että onhan tullut perille kun ei mitään kuulu ja on kuulemma tulleet ja odottaa käsittelyyn pääsyä.
Kuitenkin viitisensataa euroa sieltä tulossa ja maksettiin tuo luottokortilla. Olisi kiva maksaa se summa jo takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kela on loputon stressi. Jännitän katsoa pankkitiliä että onko tullut rahaa. Hakemus jätetty sähköisenä viime viikon maanantaina. Tänä vuonna on pitänyt 5 kertaa tehdä valitus liian vähästä tt-tuesta. Onko se jokin uusi säästökikka ettei makseta heti sitä mikä kuuluisi saada?
Miten tuo on mahdollista? Ymmärtääkseni tuen määrä on vakio laskurin mukaan, ja jos säännöllisesti kieltäytyy jostain kelan ehdottamista toimenpiteistä niin siitä leikataan ensin 20% ja sitten 40% muutamaksi kuukaudeksi.
Itse olen tainnut päästä aika helpolla kelan kanssa vaikka joudunkin roikkumaan tt-tuella, kelan lääkäri kun aina tietää paremmin työkykyni kuin hoitavat tahot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea töitä. Ja ihan töissä kirjoittelen tänne kun ei ole muuta tekemistä just nyt.
"Kannattaa hakea töitä." Oletko hyvä ihminen kuullut sellaisesta, kuin työkyvytön? Kaikki eivät terveydentilansa vuoksi PYSTY tekemään töitä, ei ole kaikki noin yksinkertaista.
Kirjoittelu näyttää kuitenkin onnistuvan? Helposti käy siis jokin kotoa tehtävä etätyö näille loisiville lusmuille. On ihan hyvä että KELA roikuttaa näitä itsesäälissä kiermurtelevia vätyksiä löysässä hirressä kuukaudesta toiseen.
En ole tuo jolle vastaat, mutta enemmän kuin mielelläni tekisin jotain kotoa tehtävää etätyötä. Olisiko vaikka sinulla sellaista tarjota? Hakemisestani huolimatta en vielä ole sellaista työtä saanut, tosin en muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kela on loputon stressi. Jännitän katsoa pankkitiliä että onko tullut rahaa. Hakemus jätetty sähköisenä viime viikon maanantaina. Tänä vuonna on pitänyt 5 kertaa tehdä valitus liian vähästä tt-tuesta. Onko se jokin uusi säästökikka ettei makseta heti sitä mikä kuuluisi saada?
Tässä tekstissä kiteytyy moni ongelma:
- Ihmisellä on ensisijaisesti velvollisuus elättää itse itsensä. Jos on valmis tekemään töitä, kyllä niitä yleensä löytyy. Nykyisin vaan laskeskellaan, että on "kannattavampaa" istua kotona, kun tehdä matalapalkkatöitä. Koulutuskaan ei kuitenkaan kiinnosta.
- Normaaliin elämiseen riittävät kyllä perustuet, kuten työttömyysturva, asumistuki ja mahdolliset lapsilisät. Ihmiset elävät yli varojensa. Ja kyllä, olen myös itse ollut työttömänä ja pärjännyt näillä etuuksilla. Ja kyllä, minulla on myös lapsia. Ja asun pk-seudulla. Nykyisin töissä.
- Ttt ei ole tarkoitettu jatkuvaksi tueksi. Nyt hakija hakenut jo 5 kertaa tänä vuonna eli joka kuukausi. Elintasosi on liian korkea tuloihin nähden.
- Sosiaalietuuksista puhuttaessa "minulla on oikeus" jotenkin aina särähtää korviin. Kyllä, yhteiskunta auttaa, mutta jokaisella on velvollisuus ensisijaisesti elättää itse itsensä ja asettaa elintasonsa omien tulojen mukaiseksi. Tästä oikeudesta olla muiden elätettävänä on tullut jonkinlainen ihmeellinen mantra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea töitä. Ja ihan töissä kirjoittelen tänne kun ei ole muuta tekemistä just nyt.
"Kannattaa hakea töitä." Oletko hyvä ihminen kuullut sellaisesta, kuin työkyvytön? Kaikki eivät terveydentilansa vuoksi PYSTY tekemään töitä, ei ole kaikki noin yksinkertaista.
Kirjoittelu näyttää kuitenkin onnistuvan? Helposti käy siis jokin kotoa tehtävä etätyö näille loisiville lusmuille. On ihan hyvä että KELA roikuttaa näitä itsesäälissä kiermurtelevia vätyksiä löysässä hirressä kuukaudesta toiseen.
Sä luulet, että joku maksaa vain siitä että osaat ja pystyt _kirjoittamaan_? x,D eihän kukaan olisi silloin työtön ja sairaatkin voisivat osittain ansaita siten. Listaapa nyt kaikki koneella tehtävät etätyöt, joita sun mielestä vois helposti kaikki tehdä. Jään odottamaan.
Mulla kesti asumistuen päätös 2kk, piti kestää 5 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Jos on riittävän kyvykäs kirjoittelemaan vauva-palstalle, niin kyllä silloin sopii vaikka koodariksi. Niillä olis vielä kysyntääkin.
Sinähän vitsin murjaisit. Nimittäin tuon että koodareille olisi kysyntää.
Terveisin töitä koko ajan hakeva pitkäaikaistyötön koodari.
Vierailija kirjoitti:
Sössön sössön. Niillä on selvät ohjeet liitteistä.
Älylaitetta voi käyttää myös tiedon hankintaan.
Juu, oli tarvittavat ohjeet ja liitteet, halusivat lisäselvityksen, että miksi olemme maksaneet liian vähän vuokraa. En siihen voinut vastata kuin että minun laskuopilla olen maksanut oikean summan. Ja toinen oli jonkun kuukauden vuokranmaksu, joka kylläkin näkyi tiliotteella, mutta ehkä eivät hoksanneet kun on yksityinen vuokranantaja. No kuitenkin, liitteet on toimitettu 29.7 eli päätöksen olisi pitänyt tulla viimeistään keskiviikkona. Mutta juu, minun vika kaikki.
Vierailija kirjoitti:
"Vuokraa maksettu muka väärin, vaikka aivan oikea summa on maksettu." Voisitko tarkentaa, maksaako Kela siis vuokrasi suoraan vuokranantajalle vai mikä tässä oli ongelma?
Ja sellaista se välillä on, kannattaa olla ajoissa liikenteessä ja huolehtia siitä että kaikki liitteet lähtee ajoissa. :/
Asumistuki menee vuokranantajalle ja me maksamme sitten loput. Eli olisimme itse maksaneet vuokraa liian vähän Kelan mukaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelisin sisään toimistoon hoitamaan asioita.
Meinasin tuotakin, mutta oli to vain ajanvarauksella ja tänään kiinni :/
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on hölmöläisten säästökikka. Oikeastihan se tulee kalliimmaksi, sillä maksettua työaikaa kuluu näin moninverroin enemmän ja erotuskin jpudutaan korvaamaan eli miinukselle menee. Samalla palvelu ruuhkautuu, ihmisten tilanne voi romahtaa jne. Harmi etteivät tunnu tajuavan tätä ollenkaan että kalliiksi tulee tämä pelleily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Jos on riittävän kyvykäs kirjoittelemaan vauva-palstalle, niin kyllä silloin sopii vaikka koodariksi. Niillä olis vielä kysyntääkin.
Ai että tää aina naurattaa yhtä paljon. Tosiaan, näpyttelen vauvapalstalle vasemman käden peukalolla kun oikea käteni on aivan sökönä. Ihan varmasti mut palkattais koodariksi tän käteni kanssa kun en ymmärrä koodaamisestakaan mitään ja olen päälle 40v. Joo mutta ap:lle, tiedän miten stressaavaa on odottaa noita päätöksiä, itse olin myös 2kk ilman mitään tuloja kun odottelin taas eläkevakuutusyhtiön päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Mene itse, vai mitä teet palstalla tähän aikaan päivästä?
Mä käyn ain 25 minuutin jälkeen kattelemassa pienen tauon täällä. Näistä ketjuista tulee aina hymy huulille
-eri joka on toimistotöissä hyvällä liksalla
Sinäpä vasta tuottava olet. Annas kun arvaan, suojatöissä kunnalla/valtiolla? Silloin ei ole paljon vara arvostella muita etenkään liksa juoksee ja sä olet täällä. Ei ihme, että Suomi mataa kun liikaa palkkaa saavat turhakkeet eivät tuota vastineeksi juuri mitään.
Ihan yksityisellä puolella suunnittelijana.
Malli on pomodoro, se 25 minuuttia tehdään oikeasti hommia, turha tulla keskeyttämään ja vinkumaan jostain koska en ole käytettävissä. Sitten 5min tauko, pieni venyttely ja jotain muuta kuin töitä. Muutaman tunnin välein 15-30min tauko. Jotain häiriötekijöitä tulee hoidettua noiden tomaattien jälkeen joko ennen tai jälkeen tauon.
Virheiden määrä minimissä ja 25 minuuttia pystyy aina keskittymään 100%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että tää aina naurattaa yhtä paljon. Tosiaan, näpyttelen vauvapalstalle vasemman käden peukalolla kun oikea käteni on aivan sökönä. Ihan varmasti mut palkattais koodariksi tän käteni kanssa kun en ymmärrä koodaamisestakaan mitään ja olen päälle 40v. Joo mutta ap:lle, tiedän miten stressaavaa on odottaa noita päätöksiä, itse olin myös 2kk ilman mitään tuloja kun odottelin taas eläkevakuutusyhtiön päätöstä.
Kuulostat meidän projektipäälliköltä
Ja oikein päälle 40? Joo hautaan joudat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ihmisellä on ensisijaisesti velvollisuus elättää itse itsensä. Jos on valmis tekemään töitä, kyllä niitä yleensä löytyy. Nykyisin vaan laskeskellaan, että on "kannattavampaa" istua kotona, kun tehdä matalapalkkatöitä. Koulutuskaan ei kuitenkaan kiinnosta.
- Normaaliin elämiseen riittävät kyllä perustuet, kuten työttömyysturva, asumistuki ja mahdolliset lapsilisät. Ihmiset elävät yli varojensa. Ja kyllä, olen myös itse ollut työttömänä ja pärjännyt näillä etuuksilla. Ja kyllä, minulla on myös lapsia. Ja asun pk-seudulla. Nykyisin töissä.
- Ttt ei ole tarkoitettu jatkuvaksi tueksi. Nyt hakija hakenut jo 5 kertaa tänä vuonna eli joka kuukausi. Elintasosi on liian korkea tuloihin nähden.
- Sosiaalietuuksista puhuttaessa "minulla on oikeus" jotenkin aina särähtää korviin. Kyllä, yhteiskunta auttaa, mutta jokaisella on velvollisuus ensisijaisesti elättää itse itsensä ja asettaa elintasonsa omien tulojen mukaiseksi. Tästä oikeudesta olla muiden elätettävänä on tullut jonkinlainen ihmeellinen mantra.
Ei, ei ja ei. Ei todellakaan ole lähellekään näin yksinkertaista. En jaksa alkaa avaamaan enempää, sillä siitä tulisi liian pitkä teksti.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että ap
- on työkykyinen
- ei ole hakenut töitä?
Kun ei töihin vain kävellä. Lisäksi, esim.palvelualan töissä palkka on niin pieni, että voi lisäksi tarvita tukea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat meidän projektipäälliköltä
Ja oikein päälle 40? Joo hautaan joudat
En oo projektipäällikkö vaan suuhygienisti jonka työtä on mahdotonta tehdä yhdellä kädellä. Kukaan ei taatusti potilaakseni suostuisi, suostuisitko sinä 🤭?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Mene itse, vai mitä teet palstalla tähän aikaan päivästä?
Mä käyn ain 25 minuutin jälkeen kattelemassa pienen tauon täällä. Näistä ketjuista tulee aina hymy huulille
-eri joka on toimistotöissä hyvällä liksalla
Mikä tässä ketjussa hymyilyttää? Ei mua ainakaan, kun joku on vaikeuksissa, hymyilytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ja ei. Ei todellakaan ole lähellekään näin yksinkertaista. En jaksa alkaa avaamaan enempää, sillä siitä tulisi liian pitkä teksti.
Yksinkertaista on, että ihmisen tulisi elättää itsensä. Jos se ei onnistu Suomessa, niin jossain muualla varmasti onnistuu. Rajaan ainoastaan vammaiset ulos tästä kuviosta.
En edes ala väittämään vastaan vaikka argumentteja löytyisi millä mitalla, sillä osoitit jo riittävästi tyhmyyttäsi sekä ymmärtämättömyyttä ko. asiaa kohtaan.