Itku pääsee Kelan kanssa
Hakemuksen käsittelyä ensin viivytettiin seitsemällä päivällä, kun vaadittiin lisää liitteitä. Vuokraa maksettu muka väärin, vaikka aivan oikea summa on maksettu. Nyt on mennyt jo yli seitsemän arkipäivää siitä kun laitoin lisäselvityksen. Kai heidän pitäisi olla tietoisia, että se seitsemän päivää lasketaan siitä kun pyydetyt liitteet ovat saapuneet. On se hakemus (toimeentulotuki) ollut sentään jo "käsittelyssä" neljä päviää... Ei pääse puhelimella läpi, monena päivänä yrittänyt. Ei kai auta kuin odottaa. Niin toivoin, että asia selviäisi ennen viikonloppua. Hakemuksen laitoin alunperin 22.7.
Oli vain pakko purkaa.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela on loputon stressi. Jännitän katsoa pankkitiliä että onko tullut rahaa. Hakemus jätetty sähköisenä viime viikon maanantaina. Tänä vuonna on pitänyt 5 kertaa tehdä valitus liian vähästä tt-tuesta. Onko se jokin uusi säästökikka ettei makseta heti sitä mikä kuuluisi saada?
Tässä tekstissä kiteytyy moni ongelma:
- Ihmisellä on ensisijaisesti velvollisuus elättää itse itsensä. Jos on valmis tekemään töitä, kyllä niitä yleensä löytyy. Nykyisin vaan laskeskellaan, että on "kannattavampaa" istua kotona, kun tehdä matalapalkkatöitä. Koulutuskaan ei kuitenkaan kiinnosta.
- Normaaliin elämiseen riittävät kyllä perustuet, kuten työttömyysturva, asumistuki ja mahdolliset lapsilisät. Ihmiset elävät yli varojensa. Ja kyllä, olen myös itse ollut työttömänä ja pärjännyt näillä etuuksilla. Ja kyllä, minulla on myös lapsia. Ja asun pk-seudulla. Nykyisin töissä.
- Ttt ei ole tarkoitettu jatkuvaksi tueksi. Nyt hakija hakenut jo 5 kertaa tänä vuonna eli joka kuukausi. Elintasosi on liian korkea tuloihin nähden.
- Sosiaalietuuksista puhuttaessa "minulla on oikeus" jotenkin aina särähtää korviin. Kyllä, yhteiskunta auttaa, mutta jokaisella on velvollisuus ensisijaisesti elättää itse itsensä ja asettaa elintasonsa omien tulojen mukaiseksi. Tästä oikeudesta olla muiden elätettävänä on tullut jonkinlainen ihmeellinen mantra.
Ei, ei ja ei. Ei todellakaan ole lähellekään näin yksinkertaista. En jaksa alkaa avaamaan enempää, sillä siitä tulisi liian pitkä teksti.
Yksinkertaista on, että ihmisen tulisi elättää itsensä. Jos se ei onnistu Suomessa, niin jossain muualla varmasti onnistuu. Rajaan ainoastaan vammaiset ulos tästä kuviosta.
Kyllä, mutta jos ei kukaan palkkaa eikä ole sellaisia kykyjä ja taitoja, joista joku muuten maksaisi niin vaikeaksihan se menee. Yrittää voi ja täytyykin, mutta jos ei silti onnistu niin minkä sille voi. Toki pitää jatkaa yrittämistä, mutta ei ihmistä voi heitteille sinäkään aikana jättää.
Vierailija kirjoitti:
No joo, sikäli ehkä, että pääseehän tässä veronmaksajien rahoilla matkailemaan, kun käy työhaastatteluissa. Matkat maksetaan.
Ei makseta. Ite jouduin 14 euroa työhaastatteluun ja en saanut töitä. Lähetin hakemuksen mutta 7 euron matka yhteen suuntaan eli 14 euroa oli liian pieni korvattavaksi, mutta minulle se on 2 päivän sapuskat. Harmitti vietävästi
Suomessa on liian hyvät sosiaalituet. Puolet pois ja veroprosenttia pienemmäksi niin alkaa porukalle työt maistumaan. Kaveri ollu 6 vuotta valmistumisensa jälkeen työttömänä ja tehny välillä jotain muutaman kk pätkiä. Alkoholia kuluu päivittäin useita annoksia, tupakkaa polttaa ketjussa, koskaan ei jaksa kokata itse ruokaa vaan ostaa eineksiä ja käy pizzeriassa. Tälläkin olisi ollut useita työmahdollisuuksia, mutta tälle ei kelpaa alle 2000€ kk palkka. On kuulemma typerää uhrata vapaa-aika niin pienen palkan takia. Täysin työkykyinen 30v ihminen lorvii päivät pitkät ja pelailee tietokonepelejä. Kyllä vähän mietityttää, onko tuonkin saamat tuet ihan aiheellisia...
pääset heti läpi kun soitat ruotsinkielisten etuoikeutettujen puhelimeen-suomalaiset sielläkin puhuu suomea, kunhan vaan on kaikki tehty helpommaksi ruotisinkielisille.
Tai jätä soittopyyntö kiireellisenä omaasioinnin kautta-
muista vaatia se hyvitys viiivästyneestä toimeentulotuesta, sen saa heti jos yli 7 päivää viipyy maksu,ei ne sitä mainosta mut se kuuluu kaikille.
En lähtisi huutelemaan "Hae töitä" tietämättä toisten elämästä ja työkyvyttömyyteen liittyvistä asioista. Ehkäpä elämän tarjoama paskakasa läjähtää näiden haukkujien omaan niskaan tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela on loputon stressi. Jännitän katsoa pankkitiliä että onko tullut rahaa. Hakemus jätetty sähköisenä viime viikon maanantaina. Tänä vuonna on pitänyt 5 kertaa tehdä valitus liian vähästä tt-tuesta. Onko se jokin uusi säästökikka ettei makseta heti sitä mikä kuuluisi saada?
- Ihmisellä on ensisijaisesti velvollisuus elättää itse itsensä. Jos on valmis tekemään töitä, kyllä niitä yleensä löytyy. Nykyisin vaan laskeskellaan, että on "kannattavampaa" istua kotona, kun tehdä matalapalkkatöitä. Koulutuskaan ei kuitenkaan kiinnosta.
- Normaaliin elämiseen riittävät kyllä perustuet, kuten työttömyysturva, asumistuki ja mahdolliset lapsilisät. Ihmiset elävät yli varojensa. Ja kyllä, olen myös itse ollut työttömänä ja pärjännyt näillä etuuksilla. Ja kyllä, minulla on myös lapsia. Ja asun pk-seudulla. Nykyisin töissä.
- Ttt ei ole tarkoitettu jatkuvaksi tueksi. Nyt hakija hakenut jo 5 kertaa tänä vuonna eli joka kuukausi. Elintasosi on liian korkea tuloihin nähden.
- Sosiaalietuuksista puhuttaessa "minulla on oikeus" jotenkin aina särähtää korviin. Kyllä, yhteiskunta auttaa, mutta jokaisella on velvollisuus ensisijaisesti elättää itse itsensä ja asettaa elintasonsa omien tulojen mukaiseksi. Tästä oikeudesta olla muiden elätettävänä on tullut jonkinlainen ihmeellinen mantra.
Olen peruspäivärahalla ja saan asumistukea. Vuokra ja vesi maksaa 500 niin pakko hakea tt-tukea joka kuukausi. Helpompaa olisi töissä mutta ei niitä noin vain saa. Elämiseen pitäisi jäädä 490 mutta todella monesti on pitänyt tehdä valitus että maksoitte (kela) liian vähän. Siinä se stressi kasvaa ja kehittyy. Kohta olen varmaan jollakin päävika eläkkeellä tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
pääset heti läpi kun soitat ruotsinkielisten etuoikeutettujen puhelimeen-suomalaiset sielläkin puhuu suomea, kunhan vaan on kaikki tehty helpommaksi ruotisinkielisille.
Tai jätä soittopyyntö kiireellisenä omaasioinnin kautta-
muista vaatia se hyvitys viiivästyneestä toimeentulotuesta, sen saa heti jos yli 7 päivää viipyy maksu,ei ne sitä mainosta mut se kuuluu kaikille.
Täytyypä kokeilla tuota ruotsinkielisten numeroa, kiitos!
Kuinka soittopyyntö jätetään, en ole sellaista huomannut. Nettisivuilla luki, että jos soittaa ja annetaan mahdollisuus jättää soittopyyntö, niin silloin voi sen jättää. Mulle vaan ei koskaan sitä tullut vaan joutui jonoon. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Mene itse, vai mitä teet palstalla tähän aikaan päivästä?
Mä käyn ain 25 minuutin jälkeen kattelemassa pienen tauon täällä. Näistä ketjuista tulee aina hymy huulille
-eri joka on toimistotöissä hyvällä liksalla
Mikä tässä ketjussa hymyilyttää? Ei mua ainakaan, kun joku on vaikeuksissa, hymyilytä.
Suomi on toki murheellisten laulujen maa mutta 90% palstasta on provoa.
Tässäkin kaikki merkit on ilmassa. Alkaen kelan virheestä, tarina muuttuu matkalla että "muka" jotain ilmoitettu väärin ja ajatteli mennä käymään mutta lafka on jo suljettu.
Kaikki Kelan käsittelijät ovat täällä Vauviksella. Ei ole aikaa työntekoon. 😂
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi huutelemaan "Hae töitä" tietämättä toisten elämästä ja työkyvyttömyyteen liittyvistä asioista. Ehkäpä elämän tarjoama paskakasa läjähtää näiden haukkujien omaan niskaan tulevaisuudessa.
Kyllä, joskus oikeasti toivon että nämä huutelijat kokisivat itse työkyvyttömyyden ja sen aiheuttaman stressin. Mullakin on ammatti joka työllistää 100%:sesti ja voisin suunnilleen valita työpaikkani jos en olisi tapaturman seurauksena menettänyt työkykyäni.
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat niitä töitä löytyy.
Ei näin ainakaan 56-vuotiaalle enää löydy.
Kouluttaudun muuten paraikaa lisää, jos se sinun mieltäsi lämmittää. Tuskin se silti enää työllistymiseen johtuu. Matalapalkkatöitä hakiessani olen saanut kuulla olevani liian koulutettu ja väärällä alalla. (Varmaan myös liian vanha, mutta sitä ei sanota ääneen.)
Vierailija kirjoitti:
- Normaaliin elämiseen riittävät kyllä perustuet, kuten työttömyysturva, asumistuki ja mahdolliset lapsilisät. Ihmiset elävät yli varojensa.
Kyllä niillä pärjääkin, jos tulevat ajoissa ja oikein laskettuina. Aina ei käy niin hyvin että tulisivat.
Vierailija kirjoitti:
No kun ei töitä saa tai palkka on niin paska ettei edes toimeentulotuen normi täyty, niin kyllä sitä silloin on haettava jatkuvasti. Ja kyllä, elintasonsa saa asettaa sen minimitoimeentulotukinormin mukaiseksi. Jos ja kun niin tekee, niin turha väittää että elintaso on liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian hyvät sosiaalituet. Puolet pois ja veroprosenttia pienemmäksi niin alkaa porukalle työt maistumaan.
Entäs me, joille työt maistuisi, mutta jotka emme kelpaa työnantajalle esim. ikämme takia? Joudamme kuolla pois, vai?
Kelan ohjeissa ja kotiin tulevissa edellisissä päätöksissä kyllä lukee, että kannattaa tehdä hakemus kaksi viikkoa ennen kuukauden vaihtumista, eli siinä 16. pvän paikkeilla.
Vuokranmaksuhan näkyy tiliotteessa, miten siis tähän nyt vaaditaan lisäliitteitä? Ei taida kertomus pitää taaskaan paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ja ei. Ei todellakaan ole lähellekään näin yksinkertaista. En jaksa alkaa avaamaan enempää, sillä siitä tulisi liian pitkä teksti.
Yksinkertaista on, että ihmisen tulisi elättää itsensä. Jos se ei onnistu Suomessa, niin jossain muualla varmasti onnistuu. Rajaan ainoastaan vammaiset ulos tästä kuviosta.
Näinpä. Harvassa Euroopan maassa on näin kattava sosiaaliturva ja ei sielläkään ihmiset kaduille kuole... Jos on pakko elättää itsensä, niin yllättäen niitä töitä alkaa löytymään tai elintasoa mietitään vähän eri tavalla. Vammaiset tosiaan asia erikseen, mutta työkyvyttömyyseläkeläiset ylipäänsä eivät ole kritiikin alla, vaan nämä ihan työkuntoiset "minulla on oikeus sosiaaliturvaan" ihmiset.
Samoin myös jos ihmisellä ei ole varaa isoon perheeseen, niin ei kannata hankkia montaa lasta ja lemmikkejä. Itse käyn töissä, mutta lapsia on kaksi juurikin siitä syystä, että pystymme tämän kokoisen perheen elättämään riittävän hyvin. Kolmas lapsi tarkoittaisi isompaa asuntoa, autoa, yms kuluja.
Elämänhallinta on kaiken a ja o.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian hyvät sosiaalituet. Puolet pois ja veroprosenttia pienemmäksi niin alkaa porukalle työt maistumaan. Kaveri ollu 6 vuotta valmistumisensa jälkeen työttömänä ja tehny välillä jotain muutaman kk pätkiä. Alkoholia kuluu päivittäin useita annoksia, tupakkaa polttaa ketjussa, koskaan ei jaksa kokata itse ruokaa vaan ostaa eineksiä ja käy pizzeriassa. Tälläkin olisi ollut useita työmahdollisuuksia, mutta tälle ei kelpaa alle 2000€ kk palkka. On kuulemma typerää uhrata vapaa-aika niin pienen palkan takia. Täysin työkykyinen 30v ihminen lorvii päivät pitkät ja pelailee tietokonepelejä. Kyllä vähän mietityttää, onko tuonkin saamat tuet ihan aiheellisia...
Samaa mietin, kun eilen näin työttömän naapurin ostokset lähikaupan kassalla: lonkeroa, olutta ja tupakkaa, yli 70€... Sitten valitetaan, kun rahat ei riitä. Hohhoijaa. Jokainen voi käyttää tienaamansa rahat miten haluaa, mutta ärsyttää kyllä nämä lusmuilijat.
Mene töihin niin tulee rahat tilille ilman mitään liitteitä.
Olen ammatiltani käsityöläinen (ompelija) ja mun ei todellakaan kannata mennä töihin 8,41€ tuntipalkalla. Saan olla kotona lasten kanssa ja hoitaa kotia.
En nosta toimeentulotukea, mutta elän täysin yhteiskunnan ja miehen tuloilla.
Menen töihin(eli perustan yrityksen) sitten kun:
a) suomalaiset alkavat kannattamaan/vaatimaan/arvostamaan suomalaista työtä.
b)kun suurinosa kotouttamistuen, kielikurssien sun muiden yhteiskunnan maksamien etuuksien saajat menevät myös töihin ja maksavat veronsa yhteiseen kassaan. Miksi mun pitäisi raataa kun ei kaikilta kuitenkaan vaadita samaa?
c) saan lapseni hoidettua sellaiseen ikään, että pärjäävät hetken edes omillaan. Eli koululaisiksi. Tätähän kukaan ei kuitenkaan arvosta, että joku hoitaa lapsiaan kotona, vaikka vielä muutamia vuosikymmeniä sitten sen taisi olla aika normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Normaaliin elämiseen riittävät kyllä perustuet, kuten työttömyysturva, asumistuki ja mahdolliset lapsilisät. Ihmiset elävät yli varojensa.
Kyllä niillä pärjääkin, jos tulevat ajoissa ja oikein laskettuina. Aina ei käy niin hyvin että tulisivat.
Vierailija kirjoitti:
No kun ei töitä saa tai palkka on niin paska ettei edes toimeentulotuen normi täyty, niin kyllä sitä silloin on haettava jatkuvasti. Ja kyllä, elintasonsa saa asettaa sen minimitoimeentulotukinormin mukaiseksi. Jos ja kun niin tekee, niin turha väittää että elintaso on liian korkea.
Ehkä nämä ovat niitä asennekysymyksiä, mutta itse en koskaan ole halunnut hakea mitään toimeentulotukea, vaikka siihen olisinkin ollut oikeutettu. Elintasoa on mukautettu tulojen mukaan mieluummin. Omasta mielestä ttt on tarkoitettu todellakin väliaikaiseksi tueksi, jos esim pesukone menee rikki yms. Ei elintasoa ole tarkoitettu asetettavan sen mukaiseksi, että joka kuukausi pitäisi ttt hakea.
Mutta nyt ymmärrän, miksi ttt -menot pompanneet pilviin. Porukka elelee tahallaan yli varojensa ja sitten huudetaan oikeuksien perään Kelassa.
No sentäs, mutta jätä silti muiden arvostelu sillä sä et tiedä kenenkään tilannetta ja muista, että ylpeys käy usein lankeemuksen edellä ja sit on paha tulla itkemään. Sinäkin lienee perusteettoman omahyväinen porvari, joka sitten kummasti anelee muita ja huutaa yhteiskuntaa apuun kun omaan nilkkaan sattuu. Mitään ei haluta maksaa, mutta hoito ja muut palvelut kyllä halutaan ja tullaan sen takia takaisin vaikka toiselta puolelta maapalloa. Te niitä l.oisia olette jos jotkut.