Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihan umpikujassa, vanhempieni vallan alla, epätoivoinen olo

Vierailija
08.08.2019 |

Vielä 4 vuotta sitten elämä oli mallillaan. Sitten tein tyhmimmän päätöksen, mitä voi tehdä. Vanhempani tarjosivat minulle osakkuutta yrityksessään ja pitkän harkinnan jälkeen suostuin. Nyt olen yrityksessä osakas 45%:lla ja asun yrityksen nimissä olevassa asunnossa perheeni kanssa.

Pikkuhiljaa tilanne on mennyt voimakastahtoisen äitini toimesta siihen, että jos perheemme asioita ei tehdä hänen tahtonsa mukaan, hän uhkailee minua työhön liittyvillä asioilla, palkanalennuksella, että joudumme perheineni lähtemään firman omistamasta asunnosta pennittömänä, jne.

En saa millään osuuttani yrityksestä myytyä kenellekään. Pienehkössä perheyrityksessä palkkakaan ei ole kovin suuri ja perheemme elää melkeinpä "kädestä suuhun", koska miehellänikään ei ole mikään huima palkka, joten säästöjä ei jää. Muuten toki säästäisimme ja pesämunan saatuamme muuttaisimme omaan aauntoon.

Äitini vaatii meitä viettämään jokaisen joulun heidän luonaan. Viime jouluna olisimme menneet miehen sukulaisille, mutta alkoi niin kova uhkailu työpaikastani, palkastani ja asunnosta saman tien pihalle laittamisesta, että oli.pakko taipua.

Lisäksi, jos lapsemme ei vietä tarpeeksi aikaa isovanhemmilla, tai ei ole yhteydessä heihin lähes päivittäin, äitini syyttää minua kiristämisestä ja taas sama uhkailu, samoista aiheista alkaa. Siksi joudun pyytämään lapsia soittamaan lähes päivittäin mummolle, jotta uhkailu ei ala. Välillä vaikea saada 12v soittamaan, kun mummo "kuulustelee" lasta puhelimessa, mitä on tehnyt, kenen kaverin kanssa ollut, jne., utelee perheasioitamme ja lasten kavereiden ja heidän perheiden asioita. Lapsi ei jaksa tuota kuulustelua.

Lisäksi jo muutettuamme äitini ilmoitti, että asuntoon ei tietyillä.miehen sukulaisilla ole asiaa, eivät saa käydä luonamme kylässä heidän enemmistönään omistamassa asunnossa, eikä asuntoon saa tulla kukaan ystäväperheemme, jolla on eläin mukana. Tällä pääsi rajoittamaan, että hyvät ystävämme ei voi tulla meille ja tämäkin aika on heidän käytettävissään ja lapsemme olisivat heillä.

Tilanne ei ollut alkuunkaan tällainen ennen osalkuuttani ja muuttoamme firman omistamaan asuntoon. Tilanne on kärjistynyt tähän 4 vuoden aikana. Meidän pitäisi tilittää kaikki asiamme vanhemmilleni, muuten uhkailu alkaa. Isäni ei tee tuota, vain äitini, mutta isäni ei puutu äitini käytökseen lainkaan.

Nyt uhkailuja on osoitettu kahdesti vanhemmalle lapsellemme, koska hän ei toiminut mummon tahdon mukaan, eikä koulun jälkeen mennyt mummolaan, vaan kaverilleen, minun luvallani. Mummo oli huutanut ja uhkaillut lasta, että pian ei äiti saa enää rahaa mistään ja joudumme asumaan kadulle.

Kadun nyt niin paljon neljä vuotta sitten tehtyä päätöstä. En nuku kunnolla, mietin, miten pääsen tilanteesta pois. Mietin,miten oma äitini voi toimia noin. Tunnen olevani ansassa.

Mieheni kanssa olemme puhuneet paljon asiasta ja ulospääsystä, mutta taloudellisesti tekee todella tiukkaa.

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kokemusta, tosin ei noin julmasta henkisestä väkivallasta.

Vähän tässä ”syyllistän” lisää, mutta totta tämä on, jos tästä saisit voimaa riuhtaista itsesi irti. Eli vaikka sinä vielä jaksaisit ”kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat”-käytösmallia, niin älä anna lastesi oppia alistumaan tuohon sairaaseen mummon (tai tulevaisuudessa puolison jne) uhkailuun. Hekin muutoin alistuvat kaikkeen pahaan ja kärsivät nyt ja tulevaisuudessa. Pahimmillaan he etsivät ja rakastavat tuollaisia karmeita ihmisolioita, koska se on heille tuttua ja ”turvallista”. Toki toivon sunkin kannalta, että itsesi takia tekisit irtioton. Äitisi kuvittelee, että sinä ja lapsesi ovat osa häntä, joihin hänellä on omistusoikeus kuten vaikkapa osakkeisiinsa. Olet yksi hänen raajoistaan. Hän ei näe sinua yksilöllisenä persoonana, joka tekee omat päätöksensä.

Keksi ihan mitä vain, kunhan pääset pois ja ottakaa etäisyyttä. Aina kun mummo alkaa uhkailla, lopetat tai viilennät yhteydenpidon (jos haluat vaikkapa aluksi) vielä olla yhteydessä. Älä kerro mitään henkilökohtaisia juttujasi elämästänne. Kerrot vaan, että lapsilla menee hyvin ja puhut vaikka säästä. Muutoin mummi saa tietoonsa asioita, joihin tarttua ja joilla kiristää.

Muuta kauas. Vierailette harvoin ja melko pikaisesti, jos siis haluatte ylläpitää suhdettanne. Kannattaa keskustella vain pinnallisista asioista.

Itsella siis ei missään nimessä ole ollut noin hankala ihminen, mutta silti olen joutunut opettelemaan pitkään ja hartaasti itsenäistymistä ja etääntymistä ahdistavasta vanhempi-suhteesta. Ei ole noin hankala ihminen kuin aapeella, joten pystyin pitämään välit.

Mä aluksi olin tosi riippuvainen. Olin samalla hyvin ahdistunut ja etsin hyväksyntää, jota ei tietenkään häneltä tippunut. Sitten turhauduin ja lopulta raivostuin. Kesti pitkään, ennenkuin älysin, että tämä ihminen ei muutu miksikään, koskaan.

Sisäisesti kummunnut viha auttoi riuhtaisemaan itteni irti ja yksinäistymään. Erittäin rankka ahdistus on hävinnyt, luulen että se pitkälti johtui sairaasta suhteesta vanhempaan, kun en saanut rakkautta ja hyväksyntää. Hän ei tule luultavasti koskaan ymmärtämään, että minä en ole osa häntä, että olen erillinen ihminen, jolla on ihan omat mielipiteet ja omat tavat toimia, mutta ainakin minä olen nyt vapaa.

Välillä tunnen ristiriitaa, ymmärrän, että hänkin on ollut olosuhteiden uhri, mutta empatiani loppuu, kun hän pääsee liian lähelle ja aloittaa kenkkuilun, viha voi olla myös tervehdyttävää ;)

Toivottavasti pääset vapaaksi henkisestä vankilasta.

Vierailija
82/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi mikä teksti :( Ap:n tilanne voisi hyvin olla omani mikäli äidilläni olisi perheyritys. Äitini on hyvin hallitseva ja yrittää saada lapsiaan liekaan keinolla millä hyvänsä, koska silloin hänellä on konsti millä painostaa toimimaan oman tahtonsa mukaan. Onneksi tajusin tämän melko varhain ja olenkin opiskelemisesta lähtien pyrkinyt täydelliseen itsenäisyyteen jotta pääsisin hänen vaikutusvallastaan ylitse.

Nykyäänkin hän maireasti yrittää tarjota vaikka mitä apuja ja lainoja, mutta sillä sekunnilla kun ne hyväksyisi alkaisi painostus. Juuri nuo joulut yms on tuttuja vääntelykapuloita. Hrr, kylmät väreet menee ajatuksestakin!

Samanlainen isä mulla. Ei puhettakaan että olisi voinut pyytää esim asuntolainan takausta vanhemmilta juuri tuon vallankäytön takia, siispä piti itse säästää 8v että sai omarahaosuuden kasartua. Sisar erehtyi ottamaan vanhemmat takaajaksi ja on saanut jo 10v ajan kuunnelle vanhemmilta miten siaaren asunto ”on oikeastaan heidän”, ”he ovat asunnon sisarelle järkönneet ja siitä pitää olla kiitollinen” ja miten ”mitään et olisi ilman heitä saavuttanut”.

Tuon takauksen voimalla sisarta pakotetaan mökkitalkoisiin, rankametsään, auttamaan vanhempia, hyppäämään siellä joka juhlapyhä. Jos sisar yrittää sano ei, alkaa joko syyllistäminen (meidänhän se asunto tavallaan on) tai sitten uhkailu että mepäs vedetään takaus pois.

Kaikessa vanhempani pyrkivät manipuloimaan, syyllostämään, hyppyyttämään ja orjuuttamaan. Itse pääsen vähemmällä kun en ole ottanut pennin latia rahaa tai muita lahjoja vastaan.

10 vuoden jälkeen pankki, eli luotonantaja voi vapauttaa takauksen. Asuntoa on maksettu jo niin paljon, että se riittänee loppulainan vakuudeksi, ellei kyseessä nyt ole mikään miljoonalukaali. Asunnon arvokin lie noussut, jolloin vakuusarvokin on suurempi.

Sano siskolles, että pankkiin mars.

Joo, täytyy sana. Mutta ei se kyllä auta sinällään syyllistämiseen kun ne vanhemmat on sitä mieltä että on täysin heidän ansiota koko asunnon osto, hehän se ovat ”järjestäneet” siskolle, ja ilman heitä sisko ei elämässä pärjöisi mitenkään.

Siskolla on naru kaulassa lopun ikää oli se takaus jo poistettu tai ei... lisäksi vanhemmill on lapsilleen molemmille velkakirjat johon on kirjattu ylös kaikki arvokkaampi mitä pvat lapsuudessa maksaneet (esim polkupyörä, harrastusvälineitä). Tätä listaa välillä heiluttelivat ja uhkailivat että laittavat perintään ja korkojen kanssa.

Kaikenlaisia psykoja sitä on...

Hirveetä luettavaa.

Mulla on kuitenkin semmonen käsitys että vanhempien kuuluu elättää lapsensa 18 v.

Elikkä mitä ovat siihen mennessä hankkineet niin eivät voi laskuttaa jälkikäteen teillä lapsilla.

Toivottavasti jaksatte tukea toisianne noita hirmuvanhempia vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi mikä teksti :( Ap:n tilanne voisi hyvin olla omani mikäli äidilläni olisi perheyritys. Äitini on hyvin hallitseva ja yrittää saada lapsiaan liekaan keinolla millä hyvänsä, koska silloin hänellä on konsti millä painostaa toimimaan oman tahtonsa mukaan. Onneksi tajusin tämän melko varhain ja olenkin opiskelemisesta lähtien pyrkinyt täydelliseen itsenäisyyteen jotta pääsisin hänen vaikutusvallastaan ylitse.

Nykyäänkin hän maireasti yrittää tarjota vaikka mitä apuja ja lainoja, mutta sillä sekunnilla kun ne hyväksyisi alkaisi painostus. Juuri nuo joulut yms on tuttuja vääntelykapuloita. Hrr, kylmät väreet menee ajatuksestakin!

Samanlainen isä mulla. Ei puhettakaan että olisi voinut pyytää esim asuntolainan takausta vanhemmilta juuri tuon vallankäytön takia, siispä piti itse säästää 8v että sai omarahaosuuden kasartua. Sisar erehtyi ottamaan vanhemmat takaajaksi ja on saanut jo 10v ajan kuunnelle vanhemmilta miten siaaren asunto ”on oikeastaan heidän”, ”he ovat asunnon sisarelle järkönneet ja siitä pitää olla kiitollinen” ja miten ”mitään et olisi ilman heitä saavuttanut”.

Tuon takauksen voimalla sisarta pakotetaan mökkitalkoisiin, rankametsään, auttamaan vanhempia, hyppäämään siellä joka juhlapyhä. Jos sisar yrittää sano ei, alkaa joko syyllistäminen (meidänhän se asunto tavallaan on) tai sitten uhkailu että mepäs vedetään takaus pois.

Kaikessa vanhempani pyrkivät manipuloimaan, syyllostämään, hyppyyttämään ja orjuuttamaan. Itse pääsen vähemmällä kun en ole ottanut pennin latia rahaa tai muita lahjoja vastaan.

Siskosihan kannattaa päivittää takaustilanne pankkiin, jos 10 vuotta jo kulunut, niin varmasti ovat jo lyhentäneet lainaa siten, että asunto riittää loppulainan vakuudeksi. Tuohan on ihan mielipuolista: "mepäs vedetään takaus pois". Senkun vetää, ei taida olla enää 10 vuoden jälkeen merkitystä heidän takauksillaan. Ei ihan täysillä käy nämä vanhemmat, otan osaa. 

Vierailija
84/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskosihan kannattaa päivittää takaustilanne pankkiin, jos 10 vuotta jo kulunut, niin varmasti ovat jo lyhentäneet lainaa siten, että asunto riittää loppulainan vakuudeksi. Tuohan on ihan mielipuolista: "mepäs vedetään takaus pois". Senkun vetää, ei taida olla enää 10 vuoden jälkeen merkitystä heidän takauksillaan. Ei ihan täysillä käy nämä vanhemmat, otan osaa. 

Eihän takausta voi "vetää pois" koska juuri takaaja on se joka vastaa lainasta jos velallinen ei itse maksa. Ei pankki päästä takaajia pois ennen kuin velka on maksettu tai velalle on riittävästi muita vakuuksia (esim. asennon arvo). Takaajahan se on se joka on huonossa asemassa koska hän voi joutua vastaamaan jonkun muun velasta.

Eipä ole koskaan edes tullut mieleen että takaajalla olisi joku valta velalliseen eikä päinvastoin. Velallinenhan voisi uhata että en maksa lainaa ja velka kaatuu sinun niskaasi.

Nyt kannattaisi kaikkien vähän ryhdistäytyä ja miettiä että kuka on oikeasti missäkin asemasa eikä anna käyttää itseään hyväksi ja vielä näin huonoilla syillä. 

Vierailija
85/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KostoOnSuloinen kirjoitti:

Ap voi maksaa jollekin laitapuolenkulkijalle tai narkkarille vaikkapa 100e siitä hyvästä että tämä henkilö ostaa ap:n osakkeet vaikkapa eurolla. Siinä on sitten vanhemmilla hommaa kun pitää metsästää tämän henkilön nimmaria aina eri papereihin kun kaikkien osakkaiden nimikirjoituksia tarvitaan.

Perheyrityksessä on kyllä yleensä aika tarkkaan osakassopimuksessa määritelty, että kenelle osakkeita saa myydä. Yleensä ei saa myydä oman perheen ulkopuolelle. Tietysti on mahdollista, että ap:n vanhemmat ovat tehneet huonon sopimuksen, josta tämä puuttuu, mutta en myisi mitään ennen asian selvittelyä.

Yleinen lienee myös pykälä joka takaa perheenjäsenille etuostooikeuden jos osakkeita ollaan kauppaamassa ulkopuolelle. He siis eivät voi estää myyntiä mutta joutuvat lunastamaan myyjän ulos jos hän haluaa myydä.

Mutta kannattaa tosiaan katsoa mitä on kirjattu yhtiöjärjestykseen.

Vierailija
86/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän takausta voi "vetää pois" koska juuri takaaja on se joka vastaa lainasta jos velallinen ei itse maksa. Ei pankki päästä takaajia pois ennen kuin velka on maksettu tai velalle on riittävästi muita vakuuksia (esim. asennon arvo). Takaajahan se on se joka on huonossa asemassa koska hän voi joutua vastaamaan jonkun muun velasta.

Eipä ole koskaan edes tullut mieleen että takaajalla olisi joku valta velalliseen eikä päinvastoin. Velallinenhan voisi uhata että en maksa lainaa ja velka kaatuu sinun niskaasi.

Nyt kannattaisi kaikkien vähän ryhdistäytyä ja miettiä että kuka on oikeasti missäkin asemasa eikä anna käyttää itseään hyväksi ja vielä näin huonoilla syillä. 

Luotonantaja on ainoa, joka voi takauksen vapauttaa. Takaaja ei voi sitä yksipuolisesti vetää pois. Tässä tapauksessa asunto itsessään erittäin todennäköisesti riittää jo vakuudeksi, joten takaajia ei enää tarvita. Sama homma panteilla, kun asunto itsessään riittää loppulainan vakuudeksi, pantit voidaan vapauttaa.

Vierailija
87/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täss jurisilla seikoilla ole yhtään mitään väliä näille lahopää vanhemnmilleni, heille se takaus on avoin valtakirja loppuelämän syyllistämiseen ja löysässä hirressä roikottamiseen (välillä voi kirostää köyttä eli uhkailla, välillä taas löysätä). Tämä on henkinen vallankäytön muoto ja voin sanoa että se ei lopu edes siihen kun asunto on maksettu kokonaan. Se on aina ”vanhempien” jollain kierolla lailla.

Nää samat velkakirjavanhemmat siis yrittää kaikin keinoin saada tällaisia valta-asetelmia aikaiseksi. Siksi en esim ota yhtään lahjaa vastaan. Sisar otti tyhmyyksissään lahjaksi pesukoneen ja sai viisi vuotta kuunnella että ”nyt kyllä sun on pakko tulla tänne tekemään meille asia X/Y/X kun olet velkaa sen pesukoneen hankinnan meille”.

Tällaiset ihmiset ei pidä lahjaa lahjana vaan jälleen yhtenä lassonaruna uhrin kaulan ympärille.

Joku epäili että nää ei käy täysillä - oikeassa olet!

Vierailija
88/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on todella paljon ilkeitä ja pahansuopia, lapsiaan alistavia ja kyykyttäviä vanhempia.

Vierailija
89/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki.

Itse laitoin omaan mummooni välit poikki jo vuosia sitten, kun hän alkoi yrittää sanella jo miesvalintojani. Kun erosin ensimmäisestä poikaystävästäni, josta hän kovasti piti, hän koki että hänellä on sananvaltaa tulevaisuuden miessuhteisiini. Olin menossa siis naimisiin silloin maailman ihanimman miehen kanssa, mutta hänen pukeutumistyylinsä ja ammatinvalintansa ei mummoparkaa miellyttänyt, saati se ettemme halua tehdä lapsia. Hääkutsu hänen osaltaan peruttiin kaksi viikkoa ennen häitä, koska hän haukkui puhelimessa minulle mieheni aivan maanrakoon. Kielsin häntä ottamasta yhteyttä enää koskaan, ja eipä ole mummosta kuulunut onneksi.

Hän oli myös aikaisemmin minua kohtaan hirveän avulias ja antoi esimerkiksi lahjoja minulle, vei syömään kun työtilanteeni oli heikko.

Hän on onnistunut sotkemaan välinsä myös kahteen poikaansa eli isääni ja hänen veljeensä. Hän sanelee aivan kummallisia "ehtoja" asioihin, joihin hänellä ei ole minkäänlaista päätäntävaltaa. Isäni pitää häneen mahdollisimman vähän yhteyttä, koska inhoaa äitiään. On kuitenkin puheväleissä nuorempien sisarusteni takia, jotka ilmeisesti haluavat olla mummoon yhteydessä. Isän veli ei ole ollut enää 20 vuoteen yhteydessä mummoon.

Äitisi toiminta on sairasta ja et voi enää olla hänen kynnysmattoja. Välirikko tekee kipeää aina, mutta niin kauan kun sillä on positiivinen vaikutus omaan mielenterveyteesi ja perheesi hyvinvointiin, se on ehdottomasti oikea päätös. Sinä elät SINUN elämääsi, äitisi ei voi sanella tekemisiäsi koskaan. Eikä kukaan muukaan. Jos välirikko ei ole vaihtoehto, otat ohjat käsiisi ja toimit kuten muissa viesteissä on neuvottu. Nyt ala AP oikeasti toimimaan itsesi hyväksi ja itsesi vuoksi <3 Kirjoita tänne miten tilanne etenee, saat varmasti tukea ainakin täältä. Tsemppiä!

Vierailija
90/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutatte pois vuokralle  niin saatte tuon määräilyn loppumaan, asumistukea saatte jos tiukoilla olette nyt jo. Ja haet töitä muualta. Täysi jääkausi päälle mammalle, ei mitään kontaktia lapsiin ennenkuin osaa käyttäytyä.

Vierailija
91/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutatte pois vuokralle  niin saatte tuon määräilyn loppumaan, asumistukea saatte jos tiukoilla olette nyt jo. Ja haet töitä muualta. Täysi jääkausi päälle mammalle, ei mitään kontaktia lapsiin ennenkuin osaa käyttäytyä.

Ei sitä asumistukea saa ’jos on tiukoilla’ jos heidän yhteiset tulot kuitenkin on laskennallisesti riittävät. Jotain tt-tukea voi saada, pitsi jos on omaisuutta jne jne eli kannattaa olla varovainen mitä yhteiskunnan nimissä lupailee, ja kannattaa apn selvittää etukäteen mitkä ovat sitten tuet ja elää todella suu säkkiä myöten.

Vierailija
92/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä asumistukea saa ’jos on tiukoilla’ jos heidän yhteiset tulot kuitenkin on laskennallisesti riittävät. Jotain tt-tukea voi saada, pitsi jos on omaisuutta jne jne eli kannattaa olla varovainen mitä yhteiskunnan nimissä lupailee, ja kannattaa apn selvittää etukäteen mitkä ovat sitten tuet ja elää todella suu säkkiä myöten.

No jos eivät saa tukea niin sitten ainakin on varaa muuttaa pois kun niin hyvin on raha-asiat.

Vierailija
93/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua vai oliko jo aloituksessa , kuka omistaa sen 55% ? Äitisi?

Eli kenellä on enemmistö?

Vierailija
94/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähön tilanteeseen sopii paremmin kuin muhinkään: jos et halua kengän kuvia naamallesi, nouse ylös lattialta.

Valitettavasti olet itse edes auttanut tilannetta jossa nyt olet. Ei auta kun pelataa kovaa kovaa vastaan ja vetää jotkut rajat siihen mitä sietää.

Vierailija
95/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka et voisi myydä osakkuuttasi, voit vaihtaa työpaikkaa ja muuttaa.

Ensimmäinen askel on tajuta se, että sinun halutaan uskovan se valhe, että olet heidän vallan alla etkä pääse pakoon. Tämä ei olf totta. Ota "try me"-asenne. Et provosoi mitenkään, vaan teet seuraavaa:

-kerro mahdollisimman vähän asioistasi

-sulje puhelin kun voit

-puhut vain faktoista, et mene mukaan väittelyihin tai tunnepeleihin. Ilmoitat vain mitä perheenne tekee tai päättää, et kommentoi muuta.

Katkaise kietoutuneisuus salaa. Lue netistä mitä kietoutuneisuus tarkoittaa.

Äitisi saattaa olla narsisti. Valitettavasti olen itsekin kasvanut perheessä, jossa on kontrollointia. :( Hyvin vaikeaa päästä kietoutuneisuudesta irti. Tärkeintä on että elät omaa elämääsi, et perustele mitään vaan teet itse päätöksesi ja ennen kaikkea et provosoi mitenkään. Eli kaikki riitely ym omalta puoleltasi loppuu jos mahdollista.. oman hyvinvointisi vuoksi. Narsistit saa otteen silloin, kun toinen on tunnekuohuissa.

Vierailija
96/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on todella paljon ilkeitä ja pahansuopia, lapsiaan alistavia ja kyykyttäviä vanhempia.

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan ne kaikki kokoontua keskenään ja sitten vaihtaisivat näkemyksiä toisilleen, että tänään uhkasin tytärtäni asunnottomuudella, mitäs sinä teit?- no minä sanoin, että perimmöttömäksi teen jos ei jouluna tule kotiin, kolmas: no minä uhkasin, että työt loppuu ja saat lopputilin, neljäs: minä sanoin. että ei sitten ikinä olla enää tekemisissä. kum et vastaa sekunnissa soittoihini.

Jos kaikki olisivat normaaleja, niin keskustelu voisi olla: autoin tytärtäni asunnon etsinnässä opiskeluihin, toinen: minä leivoin kakun perheelleni, kolmas me lähdemme kylpylään viikoksi.

Vierailija
97/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis kun vaihdat esim työpaikkaa, älä kerro aikeistasi etukäteen. Jätät työpaikan kun uusi on varmistunut! Samoin asunto.

Vierailija
98/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh liippaapa läheltä tämä kertomus vaikka tuntuu jopa trollilta minustakin joka olen kokenut ihan vastaavaa kiristystä omalta vanhemmalta. En ota vastaan enää yhtään mitään kyseiseltä ihmiseltä, niin pahan trauman sai ihan esim. lapsenlapsen tarvikkeita ostamalla ts. sillä luuli saavansa luvan päättää tämän elämästä. En halua kokea tuollaista stressiä enää ikinä mitä lapsen ensivuodet olivat ja juuri nimenomaan isovanhemman takia!

Vierailija
99/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja tietää osaakkaana melko paljon asioita firman taloudesta ja muutkin tietävät tämän. Joten esim. yksi soitto parille isoimmalle asiakkaalle tai tavarantoimittajalle jossa "ihan luottamuksellisesti" kerrot että firman taloudellinen tilanne on huono ja ehkä kannattaa jatkossa olla varovainen kun käytte kauppaa firmamme kanssa. Siinä on vanhemmille ihan tarpeeksi tekemistä jatkossa niin että ap jää hetkeksi rauhaan. 

Itse omistamansa firman maineen vahingoittaminen ei liene edes rikollista...

Ei. Missään nimessä ei saa aiheuttaa haittaa, kosks se lisää kostonhimoa.

Narsistista saa välimatkaa parhaiten, kun antaa hänen luulla voittavan ja itse häipyy hiipien paikalta

Vierailija
100/137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan ne kaikki kokoontua keskenään ja sitten vaihtaisivat näkemyksiä toisilleen, että tänään uhkasin tytärtäni asunnottomuudella, mitäs sinä teit?- no minä sanoin, että perimmöttömäksi teen jos ei jouluna tule kotiin, kolmas: no minä uhkasin, että työt loppuu ja saat lopputilin, neljäs: minä sanoin. että ei sitten ikinä olla enää tekemisissä. kum et vastaa sekunnissa soittoihini.

Jos kaikki olisivat normaaleja, niin keskustelu voisi olla: autoin tytärtäni asunnon etsinnässä opiskeluihin, toinen: minä leivoin kakun perheelleni, kolmas me lähdemme kylpylään viikoksi.

Just näin! Nuo kuvaamasi ilkeilyt ovat juuri mun vanhempien suusta :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi