Miksi joillakin ihmisillä on vaikea ymmärtää, että asiat ovat ennen olleet toisin?
Jokin ennen hyväksytty ja normaali asia voi tänäpäivänä olla jopa vastoin lakia ja toisinpäin. Menneisyyden tapahtumia puidaan tämän päivän valosss, eikä osata laittaa oikeaan kontekstiin. Ovatko tällaiset ihmiset puhtaasti oppimattomia, vai ovatko kykenemättömiä havannoimaan muuta kuin missä olosuhteissa elävät?
Kommentit (24)
Ja että monesti se vanha tapa (toimia) on paljon parempi kuin 10 uutta variaatiota. Sellaista kun ei tarvitse korjata mikä ei ole rikki eikä varsinkaan vain siksi että joku haluaa päteä ja saada nimensä esiin (ja kenties historiaankin).
Vierailija kirjoitti:
Ja että monesti se vanha tapa (toimia) on paljon parempi kuin 10 uutta variaatiota. Sellaista kun ei tarvitse korjata mikä ei ole rikki eikä varsinkaan vain siksi että joku haluaa päteä ja saada nimensä esiin (ja kenties historiaankin).
Onko sulla jotain esimerkkejä tällaisista asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan tästä jonkin uutisjutun jostain naiskirjailijasta, jonka nimi poistettiin jostakin palkinnosta, koska oli käyttänyt kirjassaan n-sanaa. Ymmärtäisin nykypäivänä, mutta tuo kirja oli kirjoitettu aikoja sitten, 1960(?)-luvulla.
No ei se nyt varsinaisesti silloinkaan ollut okei sanana. 60-luku ei ole mitään kaukaista menneisyyttä.
N-sana tulee latinan kantasanasta nigrum, joka tarkoittaa yksinkertaisesti mustaa. Siinä ei ole mitään arvolatausta, se kuvaa ainoastaan väriä. Se ei koskaan ole ollut ruma sana, eikä tule olemaankaan, muuten kuinnäiden hysteriavouhottajien mielissä. Samalla periaatteella sana "valkoihoinen" pitäisi hysteerisesti kieltää.
On ollut ok valkoisten mielestä, kummasti ei kuitenkaan oikein ikinä niiden mielestä joihin se sana osoittaa. Olen muuten itsekin syntynyt myös 90-luvulla eikä minulle tuota sanaa kyllä ole opetettu.