Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin ihmisillä on vaikea ymmärtää, että asiat ovat ennen olleet toisin?

Vierailija
08.08.2019 |

Jokin ennen hyväksytty ja normaali asia voi tänäpäivänä olla jopa vastoin lakia ja toisinpäin. Menneisyyden tapahtumia puidaan tämän päivän valosss, eikä osata laittaa oikeaan kontekstiin. Ovatko tällaiset ihmiset puhtaasti oppimattomia, vai ovatko kykenemättömiä havannoimaan muuta kuin missä olosuhteissa elävät?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan tästä jonkin uutisjutun jostain naiskirjailijasta, jonka nimi poistettiin jostakin palkinnosta, koska oli käyttänyt kirjassaan n-sanaa. Ymmärtäisin nykypäivänä, mutta tuo kirja oli kirjoitettu aikoja sitten, 1960(?)-luvulla.

Tarkoitat varmaan Agatha Christietä ja kirjaa Eikä yksikään selviytynyt eli Kymmenen pientä n'ri poikaa. Christieltä on lunastettu ainakin muutamia palkintoja takaisin ja peruttu kunniamainintoja nyttemmin 2000-luvulla. Surullista on että kuollut kirjailija ei voi puolustautua eikä perikuntaa juurikaan kiinosta asia tai kirjallisuus ylipäätään.

Taisi olla juuri tämä! Silloin kun hän on kirjoittanut kirjoja, on ollut ok käyttää n-sanaa, minullekin opetettiin sen käyttö ja olen syntynyt 90-luvulla. On ollut kova työ oppia pois sen käyttämisestä, mutta minusta on epäreilua rankaista ihmisiä sellaisista asioista, jotka ovat olleet aivan normaaleja, olihan Suomessa aapisessakin tummaihoinen ihminen N-kirjaimen kohdalla. Nyt sitten siitä rankaistaan, jos sitä käyttää, ihan hullua, varsinkin tuo kirjailijan juttu.

On ollut ok valkoisten mielestä, kummasti ei kuitenkaan oikein ikinä niiden mielestä joihin se sana osoittaa. Olen muuten itsekin syntynyt myös 90-luvulla eikä minulle tuota sanaa kyllä ole opetettu.

Vierailija
22/24 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja että monesti se vanha tapa (toimia) on paljon parempi kuin 10 uutta variaatiota. Sellaista kun ei tarvitse korjata mikä ei ole rikki eikä varsinkaan vain siksi että joku haluaa päteä ja saada nimensä esiin (ja kenties historiaankin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja että monesti se vanha tapa (toimia) on paljon parempi kuin 10 uutta variaatiota. Sellaista kun ei tarvitse korjata mikä ei ole rikki eikä varsinkaan vain siksi että joku haluaa päteä ja saada nimensä esiin (ja kenties historiaankin).

Onko sulla jotain esimerkkejä tällaisista asioista?

Vierailija
24/24 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan tästä jonkin uutisjutun jostain naiskirjailijasta, jonka nimi poistettiin jostakin palkinnosta, koska oli käyttänyt kirjassaan n-sanaa. Ymmärtäisin nykypäivänä, mutta tuo kirja oli kirjoitettu aikoja sitten, 1960(?)-luvulla.

No ei se nyt varsinaisesti silloinkaan ollut okei sanana. 60-luku ei ole mitään kaukaista menneisyyttä.

N-sana tulee latinan kantasanasta nigrum, joka tarkoittaa yksinkertaisesti mustaa. Siinä ei ole mitään arvolatausta, se kuvaa ainoastaan väriä. Se ei koskaan ole ollut ruma sana, eikä tule olemaankaan, muuten kuinnäiden hysteriavouhottajien mielissä. Samalla periaatteella sana "valkoihoinen" pitäisi hysteerisesti kieltää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä