"oppilas saa aina itse valita, minkä tasoisen kokeen haluaa tehdä* en tykkää. Katkelma mallista
*Tällaisessa mallissa on hyvä muistaa, että vaikka perinteisiä opetustuokioita ei ole joka tunti, niin opettaja opettaa tosi paljon. Kaikille ei vaan opeteta samoja asioita samaan aikaan, Paula Vorne muistuttaa.
Luokkaa neljä vuotta opettanut Paula Vorne kertoo, että matematiikan ympärille on muodostunut sinä aikana pienempiä ryhmiä, jotka etenevät samaan tahtiin. Kun eteen tulee vaikeita asioita, oppilaat pohtivat niitä yhdessä.
Tietyn väliajoin oppilaiden osaaminen kartoitetaan kokeiden avulla. Kokeista saa valita vaativan, keskitason ja helpon välillä. Kokeen tason valitseminen ei tunnu olevan ainakaan Otsolle eikä Pipsalle kovin vaikeaa.
– Ei se kovin vaikeeta valita. Pitää vaan miettiä, että onko matikan jakso sujunut hyvin ja sen kautta valita koe.*
En pidä tuosta yhtään. Mun ei-itseohjautuva olisi ihan tuiliajlilla. Ei keskittyisi ryhmässä ja aotraisi helpoimman kokeen.
Vanhalla perinteisellä systeemillä sai matikasta yläkoulussa kasi ja ysiä. Nyt on jo lukiossa.
Tuossa uudessa mallissa syrjäytyy osa jatko-opinnoista lukiossa.
Kommentit (65)
Itse olen alakoulussa opettajana ja meillä oppilas saa tehdä helpotetun kokeen, mikäli hänellä on oppimisvaikeuksia. Aivan järjetön linjaus, että oppilaalle annetaan automaatisesti valta valita se helpoin vaihtoehto ja suorittaa oppiaineet sieltä, missä aita on matalin. Läksyt meillä tarkistetaan aina. Yläkoulun puolelta en osaa sanoa käytäntöjä.
Näin sitä jatketaan vain pisa-tulosten alasajoa.
No en ylipäätään pidä tästä uudesta mallista. Oppilas voi itse valita läksynsä ja edetä sen mukaan. Vaikka rivin per päivä. Loppuvuodesta sitten ihmetellään, kun tavoitteet eivät täytykään.
Omalle ei käynyt näin, tuttavan lapselle kyllä. Kun ikätoverit olivat kirjan lopussa, tämä yksi kitkutteli puolessa välissä. Ja ei, ei saanut täten samaa harjoitusta asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ottaa käyttöön sellainen malli jo 7. luokasta lähtien että arvosanat jaetaan gaussin käyrän mukaisesti. Vain tietty osa saa kiitettävän, tietty osa reputtaa ja suurin osa saa tyydyttävän/hyvän. Reputtaneille mahdollisuus korjata numeroita (ja osaamistaan) uusinnoissa mutta siten ettei sillä pääse yhtään helpommalla.
Tuohan on typerä ajatus. Arvostelun tulee perustua siihen miten hyvin oppilas on tavoittanut oppimistavoitteet. Jos kaikki oppilaat "läpäisevät" alimman tavoiteriman, niin ei osaa voida vain keinotekoisesti jättää rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ottaa käyttöön sellainen malli jo 7. luokasta lähtien että arvosanat jaetaan gaussin käyrän mukaisesti. Vain tietty osa saa kiitettävän, tietty osa reputtaa ja suurin osa saa tyydyttävän/hyvän. Reputtaneille mahdollisuus korjata numeroita (ja osaamistaan) uusinnoissa mutta siten ettei sillä pääse yhtään helpommalla.
Tuohan on typerä ajatus. Arvostelun tulee perustua siihen miten hyvin oppilas on tavoittanut oppimistavoitteet. Jos kaikki oppilaat "läpäisevät" alimman tavoiteriman, niin ei osaa voida vain keinotekoisesti jättää rannalle.
Kannustaa yrittämään paremmin. Tietysti siinä voisi pitää ainakin kaksi rajaa joilla voi ohittaa säännön, alaraja jonka alla kaikki putoaa ja yläraja jonka yli kaikki pääsee.