Lastenvalvojat ym. auttakaa! Tavarat ja vaatteet jäävät jatkuvasti etävanhemman luo
Onko muut keksineet ratkaisua tähän ongelmaan. Etä maksaa elatustukea 160e/kk eikä sen vuoksi halua hankkia lapselle mitään! pyörä, skuutti, kynät, vaatteet ym. täytyy kuljettaa mukana erän luo.
Nyt on kuitenkin ongelmana se, että minulla ei ole millään varaa ostaa kaikkia tavaroita kahteen kertaan. Etävanhemmalla ei ole kiinnostusta huolehtia tavaroista.
Ostan sukkapaketin ja laitan lapsen mukaan, mutta takaisin tulee kuukauden päästä 2 eriparisukkaa.
Etä on hyvätuloinen, itse opiskelen tällä hetkellä.
Kommentit (116)
Kenen kanssa niitä lapsia pukkaatte? Lapsellisia "miehiä" tuntuu löytyvän pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Laitat viestin, että jos kaikki varastetut tavarat ei ilmesty oven taa, niin sitten lapsi ei astu siitä ulos tapaamiseen. Jos ex uhkaa poliisilla, niin vastaat viestillä, että oikein hyvä, selvitetäänpä nämä kaikki varastetut vaatteet ja tavarat siinä samalla. Ja niin kauan sitten odotellaan, kun ne tavarat on siinä ovella. Sitten vasta lähtee lapsi tapaamiseen.
Ja jatkossa lapsi tulee exän ostamissa vaatteissa tullessaan. Ja myös menee niissä samoissa takaisin, niin sinulta ei varasteta enää mitään. Jos isä on pistänyt lapsen puolialasti tulemaan ja lämpötila siinä välissä pudonnut, laitat viestin, että lämmintä sitten mukaan, kun haet. Ja että tuot ne vaatteet tuohon oven taa. Ja että lapsi ei ovesta ulos astu, ennenkuin asianmukaiset vaatteet on ovella odottamassa. Soitetaan vaan lasuun tai poliisille, passaa mulle oikein mainiosti, vastaat, jos uhkailee. Ja kaikki vain tekstarilla, että sulle jää todiste.
Tämä oli ainoa asia, joka lopulta auttoi meillä.
:D päivän paras!
Selvitellään poliisin kanssa "Lapsi meni näissä vaatteissa etävanhemman luo, etä varasti vaatteet ja lapsi tuli eri vaatteissa lähivanhemman luo.".
Minkälainen rangaistus irtoaa tästä varkaudesta?
Vierailija kirjoitti:
Luin vain otsikon, ja ajattelin, että ei voi olla totta! Haluaisiko aloittaja todellakin viranomaisapua ongelmaansa?
Kyllä, miksi en haluais? Aika on varattuna jo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun se lapsen iän kertominen on niin hankalaa, niin tästä voi päätellä että lapsi on sen ikäinen että kuuluisi ihan itse osata tavaroistaan huolehtia. Pitää vaan saada syyttää exää.
Missäs nämä on kerrottu, että minkä ikäisenä mitäkin pitää osata? Entäs erityislasten kohdalla, miten heidän kanssaan? Sieltä pystyy huutelemaan ihan mitä vaan kun ei älyä että lapset, tilanteet ja perheet ovat erilaisia. Kaikki kehittyvät omaan tahtiinsa. Voisin kirjoittaa tähän ihan minkä iän tahan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen tätä että minkä verran sitä elatusmaksua sitten pitäisi maksaa? Jos mietitään vaikka että etävanhempi maksaa 200e/kk elatusmaksua, ja lähivanhemmalle kuuluisi sitten puolet elatuksesta eli 200e/kk. Eikö lähivanhempi saa myös lapsilisän lapselle kuukausittain, eikö se oli n.100e? Näistä tulisi yhteensä 500e/kk lapsen huoltamiseen kuluvaa rahaa. Eikö se oikeasti riitä normaaliin elämiseen? Olettaen että lapsi on perusterve kaikin tavoin. Voisiko joku kertoa, että mikä olisi sopiva summa elatusmaksua per kuukausi? Ihan oikeasti mielenkiinnosta kysyn, itselläni ei ole lapsia.
Ei ole näkynyt tilillä 200e. Tuolla 500e:llä sitten katettaisiin IHAN kaikki. Asuminen (vuokra, lapsen vuoksi pitää asua kaksiossa, muuten riittäisi yksiö.) Lapsen osuus Vedestä, sähköstä, ruoista. Vaatteet, puhelinlasku, lääkkeet Jne. Harrastuksiin ja matkoihin ei ole varaa.
Mies itse matkustelee n. Kolme ulkomaanmatkaa vuodessa. Lasta ei ota mukaan, hän meni kouluun paikatuissa verkkareista.
Homma haiskahtaa siltä, että todellisuudessa etä on ostanut skuutin/pyörän lapselle ja antanut lapsen pitää niitä ap:n luona ja nyt kun jostain syystä ne ovat jääneet etälle, niin Ap ottanut herneen nenään ja etä ilmoittanut että jatkossa niitä käytetään vain hänen luonaan. Perustelen väitteeni sillä, että ex ap:n sanojen mukaan hyvä tuloinen ja Ap opiskelija eli kummalla todennäköisemmin on varaa ostaa skuutti ja polkupyörä.
Toisekseen itse olen seurannut sivusta samanlaista tapausta, jossa lähi alkoi omimaan etän lapselle ostamaa pyörää ja otti siepit, kun pyörä oli jäänyt etän luokse. muistaakseni syynä oli paluu päivänä kaatosade ja lapsi palasi poikkeuksellisesti kotiin bussilla/etän kyydillä ja pyörä jäi etän luokse odottamaan seuraavaa kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat viestin, että jos kaikki varastetut tavarat ei ilmesty oven taa, niin sitten lapsi ei astu siitä ulos tapaamiseen. Jos ex uhkaa poliisilla, niin vastaat viestillä, että oikein hyvä, selvitetäänpä nämä kaikki varastetut vaatteet ja tavarat siinä samalla. Ja niin kauan sitten odotellaan, kun ne tavarat on siinä ovella. Sitten vasta lähtee lapsi tapaamiseen.
Ja jatkossa lapsi tulee exän ostamissa vaatteissa tullessaan. Ja myös menee niissä samoissa takaisin, niin sinulta ei varasteta enää mitään. Jos isä on pistänyt lapsen puolialasti tulemaan ja lämpötila siinä välissä pudonnut, laitat viestin, että lämmintä sitten mukaan, kun haet. Ja että tuot ne vaatteet tuohon oven taa. Ja että lapsi ei ovesta ulos astu, ennenkuin asianmukaiset vaatteet on ovella odottamassa. Soitetaan vaan lasuun tai poliisille, passaa mulle oikein mainiosti, vastaat, jos uhkailee. Ja kaikki vain tekstarilla, että sulle jää todiste.
Selvitellään poliisin kanssa "Lapsi meni näissä vaatteissa etävanhemman luo, etä varasti vaatteet ja lapsi tuli eri vaatteissa lähivanhemman luo.".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosissasi, että sillä on tässä asiassa jotain merkitystä?? :D
Väännetään nyt sulle rautalangasta.
Se oli ex, joka tuossa viranomaisilla uhkaili, jos et tajunnut. Ja jos ex kerran väen väkisin haluaa tehdä asiat vaikeimman kautta, niin tehdään sitten toki, kaikin mokomin. Tehdään ongelma jokaisesta varastetusta tavarasta, jokaisesta vaatekappaleesta jne. Heittäydytään oikein hankalaksi itsekin. Ei se niin mene, että vain minä toimin sääntöjen mukaan ja hän rikkoo niitä.. Eiköhän se jossain vaiheessa tajua itsekin, kannattaako. Ja eiköhän ala tavarat palautua.
Meillä nimittäin alkoi, ja tämä ongelma poistui. Se katosi, lakkasi olemasta. Ja todellakin olin valmis siinä vaiheessa tekemään rikosilmoituksen joka parittomasta hansikkaastakin, sen verran hän oli minulta ja lapselta jo varastanut, että mitta oli täynnä. Hänhän se poliisin uhkasi kutsua, sanoin, että sopii kyllä, ja siinähän sitten selittelet niille, mistä on kyse. Elareita ex ei ollut sitten myöskään ikinä maksanut eikä maksa vieläkään. Eikä ne talvihaalarit tosiaan ihan niin halpoja ole, että joka isätapaamisen jälkeen olisin pienituloisena uudet ostanut päiväkotiin, jos niin todella luulet.
Tuolla tiellä kun jatkaa, niin on selvää, että yhteishuolto ei toimi, eikös vaan? Ja ex tajusi, että tulee menettämään ne tapaamisoikeutensa tuolla menolla loppupeleissä kokonaan. Olihan hän siinä vaiheessa jo parit oikeudenkäynnit kanssani hävinnyt.
Anna sinä vain varastaa lapseltasi vaikka vaatteet päältä, ihan vapaasti. Minä en. Minä pidän lapseni puolen.
Vierailija kirjoitti:
Me taas ollaan jouduttu ostamaan meille, etävanhemman luokse vaatteet ja kamppeet kun lähi käyttää elatusmaksut omiin menoihinsa. Voisi se näinkin olla... No, ainakin lapsella on edes toisessa kodissa pyörää ja kunnon vaatetta.
Mistä voit 100 % varmasti tietää, mihin lähivanhempi käyttää rahat? Asutko hänen kanssaan?
No miksi laitat niitä sukkia tai muita vaatreita sinne mukaan? Meillä on molemmissa päissä vaihtovaatteita ja minä sitten omassa päässäni laitan pieneksi jääneitä pois ja ostan uusia tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Homma haiskahtaa siltä, että todellisuudessa etä on ostanut skuutin/pyörän lapselle ja antanut lapsen pitää niitä ap:n luona ja nyt kun jostain syystä ne ovat jääneet etälle, niin Ap ottanut herneen nenään ja etä ilmoittanut että jatkossa niitä käytetään vain hänen luonaan. Perustelen väitteeni sillä, että ex ap:n sanojen mukaan hyvä tuloinen ja Ap opiskelija eli kummalla todennäköisemmin on varaa ostaa skuutti ja polkupyörä.
Toisekseen itse olen seurannut sivusta samanlaista tapausta, jossa lähi alkoi omimaan etän lapselle ostamaa pyörää ja otti siepit, kun pyörä oli jäänyt etän luokse. muistaakseni syynä oli paluu päivänä kaatosade ja lapsi palasi poikkeuksellisesti kotiin bussilla/etän kyydillä ja pyörä jäi etän luokse odottamaan seuraavaa kertaa.
Siellähän alkoi oikein salapoliisi jyllätä. Mitä järkeä tätä aloitusta olisi tehdä jos tilanne olisi tuo? 😃
Vierailija kirjoitti:
Sulla taitaa housuissa haiskahtaa. Eikö tuossakin tapauksessa ois lapsen etu, että pyörä on siellä missä lapsikin on? Vai onko sillä kenellekään mitään väliä mikä on lapsen etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen tätä että minkä verran sitä elatusmaksua sitten pitäisi maksaa? Jos mietitään vaikka että etävanhempi maksaa 200e/kk elatusmaksua, ja lähivanhemmalle kuuluisi sitten puolet elatuksesta eli 200e/kk. Eikö lähivanhempi saa myös lapsilisän lapselle kuukausittain, eikö se oli n.100e? Näistä tulisi yhteensä 500e/kk lapsen huoltamiseen kuluvaa rahaa. Eikö se oikeasti riitä normaaliin elämiseen? Olettaen että lapsi on perusterve kaikin tavoin. Voisiko joku kertoa, että mikä olisi sopiva summa elatusmaksua per kuukausi? Ihan oikeasti mielenkiinnosta kysyn, itselläni ei ole lapsia.
Ei ole näkynyt tilillä 200e. Tuolla 500e:llä sitten katettaisiin IHAN kaikki. Asuminen (vuokra, lapsen vuoksi pitää asua kaksiossa, muuten riittäisi yksiö.) Lapsen osuus Vedestä, sähköstä, ruoista. Vaatteet, puhelinlasku, lääkkeet Jne. Harrastuksiin ja matkoihin ei ole varaa.
Mies itse matkustelee n. Kolme ulkomaanmatkaa vuodessa. Lasta ei ota mukaan, hän meni kouluun paikatuissa verkkareista.
Minulla etänä vastaava ongelma. Maksan elatusapua 250 euroa/kk. Lapsen kuljettaminen tapaamisissa minun maksettavana (yli 1500km/kk) Asun vuokralla kolmiossa, koska haluan, että lapsella on oma huone. Exä matkustelee 2 kertaa vuodessa ulkomaille ja kaiken huipuksi vielä tuetuilla lomilla kotimaassa. Itselläni ei ole yhtään ylimääräistä mihinkään lomiin tai harrastuksiin.
Etänä en tietenkään ole oikeutettu esim. asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen rangaistus irtoaa tästä varkaudesta?Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen rangaistus irtoaa tästä varkaudesta?Luuletko tosissasi, että sillä on tässä asiassa jotain merkitystä?? :D
Väännetään nyt sulle rautalangasta.
Se oli ex, joka tuossa viranomaisilla uhkaili, jos et tajunnut. Ja jos ex kerran väen väkisin haluaa tehdä asiat vaikeimman kautta, niin tehdään sitten toki, kaikin mokomin. Tehdään ongelma jokaisesta varastetusta tavarasta, jokaisesta vaatekappaleesta jne. Heittäydytään oikein hankalaksi itsekin. Ei se niin mene, että vain minä toimin sääntöjen mukaan ja hän rikkoo niitä.. Eiköhän se jossain vaiheessa tajua itsekin, kannattaako. Ja eiköhän ala tavarat palautua.
Meillä nimittäin alkoi, ja tämä ongelma poistui. Se katosi, lakkasi olemasta. Ja todellakin olin valmis siinä vaiheessa tekemään rikosilmoituksen joka parittomasta hansikkaastakin, sen verran hän oli minulta ja lapselta jo varastanut, että mitta oli täynnä. Hänhän se poliisin uhkasi kutsua, sanoin, että sopii kyllä, ja siinähän sitten selittelet niille, mistä on kyse. Elareita ex ei ollut sitten myöskään ikinä maksanut eikä maksa vieläkään. Eikä ne talvihaalarit tosiaan ihan niin halpoja ole, että joka isätapaamisen jälkeen olisin pienituloisena uudet ostanut päiväkotiin, jos niin todella luulet.
Tuolla tiellä kun jatkaa, niin on selvää, että yhteishuolto ei toimi, eikös vaan? Ja ex tajusi, että tulee menettämään ne tapaamisoikeutensa tuolla menolla loppupeleissä kokonaan. Olihan hän siinä vaiheessa jo parit oikeudenkäynnit kanssani hävinnyt.
Anna sinä vain varastaa lapseltasi vaikka vaatteet päältä, ihan vapaasti. Minä en. Minä pidän lapseni puolen.
Mitä etä tekee niillä varastamillaan vaatteilla?
Jos "joka tapaamisen jälkeen pitäisi ostaa uusi toppapuku päivähoitoon".
Jos vaikka tapaa jokatoinen vkl ja talvi kestäisi vaikka 4kk. Niin etä varastaisi 8 toppapukua talven aikana, eikä palauttaisi niitä sinulle?
Myykö hän ne eteenpäin? Kyllä tuollainen on jo tahallista kiusantekoa.
Ei ole mitään tehtävissä. Me kärsittiin toiseen suuntaan vuodesta toiseen. Ostettiin takit, lenkkarit, vaatteet jne. Kaikki jäi äidille, tuli verkkaritakissa talvipakkasella (vaikka oli edellisellä kerralla ostettu uusi toppatakki), uikkareita (meidän ostamia) ei ollut laitettu matkalle mukaan jne. Pahinta oli, että hommattiin luistimetkin koulua varten ja myöhemmin kävi ilmi, ettei osallistunut luisteluun, koska äiti ei ollut jaksanut hakea niitä meidän hankkimia uusia hokkareita varastosta aamulla ja koululla oli liian niukasti lainavälineitä. Jopa meidän hankkiman uuden polkupyörän oli äiti myynyt kesän jälkeen ja lapsi oli taas ilman pyörää. Perusteena oli se, että "pyörä on vaikea säilyttää talven ja ostaa sitten keväällä uuden". Todellisuudessa omakotitalossa oli runsaasti säilytystilaa ja uutta pyörää ei koskaan saanut.
Itsekäs ja surkea vanhempi on toiselle vanhemmalle painajainen eron jälkeen. Se on vaan pakko kestää, koska ei lasta voi kiusata asialla. Toki voisit olla laittamatta ylimääräisiä vermeitä mukaan....
Hyvän ja tapaavan etävanhemman kulut on lapsesta miltei yhtä paljon kuin lähivanhemman. Ero ei ole kovinkaan iso, alle 200 Euroa. Siksi säännöllisesti lapsen kanssa aikaa viettävän ja lapseen myös materiaa uhraavan etän ei pitäisi maksaa korkeintaan kuin 100 Euroa/kk. Lapsilisä kompensoi loput. En tiedä, mistä nämä lähit repii noita kustannuksia. Ihan kuin sille lapselle järjestyisi tilat ja ruuat ilmaiseksi siellä etällä. Samoin matkat etälle voi olla kalliitkin ja etä usein maksaa kaikki huvitukset. Monet lapset ei harrasta edes mitään, ovat perusterveitä ja etä ostaa myös tarvikkeita. Mikä on se jättimäinen kustannus, joka lähivanhemmalla on vs. etävanhempi, jos etä tapaa lasta vaikka sen 8-10 yötä/kk? Ruokamenot voi olla etällä jopa isommat, koska ei syö silloin koulussa.
Lastenvalvojan määräämään elatusmaksuun tulisi itse oma-aloitteisesti tehdä joka vuosi indeksitarkistus, ja muuttaa elatusmaksun määrä.
Esim. ap:n 10 vuotta (?) sitten määrätty 120 olisi nykyään jo n. 150 euroa kuukaudessa.
Kuinka moni on tehnyt tuon indeksitarkistuksen vuosittain?
Vierailija kirjoitti:
Joko Ap keksit ratkaisun?
Aika lastenvalvojalle on varattuna, katotaan pystyykö auttamaan. Kyselin eksältä skuutin ym. tavaroiden perään, vastasi että olet sekaisin.
Ap
Jos exäsi on hyvätuloinen ja sinä opiskelija niin miksi hän maksaa vain 160e kk?! Miten joku etä edes kehtaa?! Itse haluan, että lapsillani on hyvä elintaso, ja koska Exä oli uran luontini lasten kanssa kotona, en näe pahaa vaikka elarit nostaisi hänenkin mukavuutta. Ihan oikein, vaikka en mitään mahdottomia pystykään maksamaan. En kuulu hyvätuloisiin, ja silti maksan mielelläni enemmän kuin hyvätuloinen exäsi...