Lastenvalvojat ym. auttakaa! Tavarat ja vaatteet jäävät jatkuvasti etävanhemman luo
Onko muut keksineet ratkaisua tähän ongelmaan. Etä maksaa elatustukea 160e/kk eikä sen vuoksi halua hankkia lapselle mitään! pyörä, skuutti, kynät, vaatteet ym. täytyy kuljettaa mukana erän luo.
Nyt on kuitenkin ongelmana se, että minulla ei ole millään varaa ostaa kaikkia tavaroita kahteen kertaan. Etävanhemmalla ei ole kiinnostusta huolehtia tavaroista.
Ostan sukkapaketin ja laitan lapsen mukaan, mutta takaisin tulee kuukauden päästä 2 eriparisukkaa.
Etä on hyvätuloinen, itse opiskelen tällä hetkellä.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on noin vähän exällä ja opiskelet, niin uusi aika lastenvalvojalle ja tarkastatte sopimuksen. Perustele sillä, ettei elatuskykysi riitä, etenkään kun ex panttaa tavaroita. Jos ex on hyvätuloinen niin hänen kuuluu sinun opiskellessasi maksaa isompaa elatustukea. Jos se ei toteudu, niin ilmoitat kelaan joka maksaa sinulle. Ex saa sitten itse kärsiä mulkkumaisuudestaan.
Miksi exän pitäisi ns. rahoittaa ap:n opiskelua? Voisihan exä alkaa myös opiskelemaan ja vaatia elareiden tarkistusta. Jos ap:n rahat ei riitä opiskeluun hakekoon toimeentulotukea. Ei se ole exän asia.
Elatustuki on tarkoitettu lapsen elatukseen. Et taida olla kovin perillä asioista? Opintorahat ym. on erikseen, niitä voi hakea mm. Kelasta. Tosin sä tuskin tuut koskaan opiskelemaan muualla ku elämänkoulussa.
Nimenomaan elatustuki on lapselle! Miksi joku käyttäisi lapsen elatustukea omaan opiskeluun, koska sitä varten on juurikin opintoraha/ -laina ja viimekädessä toimeentulotuki. Taidat olla itse elämänkoululainen ja yhteiskunnan elätti.
Vierailija kirjoitti:
Miten hyvätuloinen msksaa 160€ elatusmaksua? Vai onko lapsi viikko/viikko?
Luultavasti itsekäs ja piittaamaton. Ainakin mun narsu ex käyttää taloudellista valtaa noin ja tekee tuota mitä aloituksessa ja kaikkea muuta "kivaa". Ei sua ap kukaan auta, lastenvalvojat, -suojelu ym. sanoi ainakin aina itselle että ei kuulu heille ja keskenään pitää selvittää ja riitaan tarvitaan aina kaksi ja muuta pskaa. Ja samaan aikaan näiden virastojen seinillä oli julisteita joissa luki että tiesithän että väkivalta on monimuotoista ja että se voi olla myös henkistä, seksuaalista, taloudellista jne. Juu, tiesin, te selvästi ette. Ai että vtutti nähdä se stanan plakaatti aina jossain. Yritä ap jaksaa ja virastohiirulaiset koulutukseen ja tulosvastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, olen ehkä vähän tyhmä, kun meillä on ydinperhe. Mutta tuttavissa on valtavasti eronneita perheitä ja siksi uskallan kysyä.
Mihin lapsi tarvitsee viikonlopun aikana sekä pyörää, että jotain skuuttia.
Kuten sanottu jo aiemmin, lapsi on etällä myös lomilla, ei vain viikonloppuna. Mistä keksit että olisi niitä molempia samalla kertaa tarvinnut?
Pyörää käytetään pyöräilyyn, liikkumiseen paikasta toiseen. Se on ihan hyvää lliikuntaa ja hauskaa.
Skuutti on monelle nykylapselle tärkeä harrastusväline ja ihan hyvää liikuntaa myöskin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun se lapsen iän kertominen on niin hankalaa, niin tästä voi päätellä että lapsi on sen ikäinen että kuuluisi ihan itse osata tavaroistaan huolehtia. Pitää vaan saada syyttää exää.
No kuule tottakai koska ne kaikkihan on aina vaan niin ihania ja mahtavia ja täydellisiä että viitsiikin ap. Selvästi ap itse kauhea ahne ja kohtuuton hullu eikö? Kuule api.na sä et tiedä mitä tilanteet voi joskus olla ja kuinka jotkut voikin kärsiä joten häivy siitä ulisemasta!! En sano että ap:lla olisi nyt niin mutta emme voi tietää eikä ainakaan kuulosta kivalta eli te haukkujat voitte painua vttuun! Itsekin yritin aikoinaan kysyä neuvoa täältäkin ja vastauksestani voitte päätellä kuinka kävi. No enää en kysy mistään mutta en voi sietää sitä, että hankalassa tilanteessa olevaa haukutaan ja syyllistetään. Ja lapsi on vasta lapsi eikä kaikkea voi hänen vastuulleen laittaa.
Miksi ihmeessä hankit lapsen tuollaisen miehen kanssa, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on noin vähän exällä ja opiskelet, niin uusi aika lastenvalvojalle ja tarkastatte sopimuksen. Perustele sillä, ettei elatuskykysi riitä, etenkään kun ex panttaa tavaroita. Jos ex on hyvätuloinen niin hänen kuuluu sinun opiskellessasi maksaa isompaa elatustukea. Jos se ei toteudu, niin ilmoitat kelaan joka maksaa sinulle. Ex saa sitten itse kärsiä mulkkumaisuudestaan.
Miksi exän pitäisi ns. rahoittaa ap:n opiskelua? Voisihan exä alkaa myös opiskelemaan ja vaatia elareiden tarkistusta. Jos ap:n rahat ei riitä opiskeluun hakekoon toimeentulotukea. Ei se ole exän asia.
Elatustuki on tarkoitettu lapsen elatukseen. Et taida olla kovin perillä asioista? Opintorahat ym. on erikseen, niitä voi hakea mm. Kelasta. Tosin sä tuskin tuut koskaan opiskelemaan muualla ku elämänkoulussa.
Nimenomaan elatustuki on lapselle! Miksi joku käyttäisi lapsen elatustukea omaan opiskeluun, koska sitä varten on juurikin opintoraha/ -laina ja viimekädessä toimeentulotuki. Taidat olla itse elämänkoululainen ja yhteiskunnan elätti.
Kuka on käyttänyt elatustukea omaan opiskeluun? Joo oisin jo hävittänyt itseni, mutta kun on tuo lapsi huollettavana niin täytyy vielä yrittää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se lapsen iän kertominen on niin hankalaa, niin tästä voi päätellä että lapsi on sen ikäinen että kuuluisi ihan itse osata tavaroistaan huolehtia. Pitää vaan saada syyttää exää.
No kuule tottakai koska ne kaikkihan on aina vaan niin ihania ja mahtavia ja täydellisiä että viitsiikin ap. Selvästi ap itse kauhea ahne ja kohtuuton hullu eikö? Kuule api.na sä et tiedä mitä tilanteet voi joskus olla ja kuinka jotkut voikin kärsiä joten häivy siitä ulisemasta!! En sano että ap:lla olisi nyt niin mutta emme voi tietää eikä ainakaan kuulosta kivalta eli te haukkujat voitte painua vttuun! Itsekin yritin aikoinaan kysyä neuvoa täältäkin ja vastauksestani voitte päätellä kuinka kävi. No enää en kysy mistään mutta en voi sietää sitä, että hankalassa tilanteessa olevaa haukutaan ja syyllistetään. Ja lapsi on vasta lapsi eikä kaikkea voi hänen vastuulleen laittaa.
Kiitos tästä. Toivottavasti sulla on jo tilanne helpottunut!
Ap
Hirveää että tämä on jonkun lapsen elämä.
Että ihan sama kuinka hirveetä just sinun kärsimys kauheasta eksästä on, kun lapselle tämä on ainoa todellisuus mitä hän tietää ja kokee osakseen. Risaiset fleecet ja liian vähän alusvaatteita.
Onko joku lapsi oikeasti ansainnut tämän?
Vierailija kirjoitti:
Ei kaduta, koska lapsi on niin rakas. Mies on myös muuttunut 10:ssä vuodessa melkoisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hirveää että tämä on jonkun lapsen elämä.
Että ihan sama kuinka hirveetä just sinun kärsimys kauheasta eksästä on, kun lapselle tämä on ainoa todellisuus mitä hän tietää ja kokee osakseen. Risaiset fleecet ja liian vähän alusvaatteita.
Onko joku lapsi oikeasti ansainnut tämän?
Mitä?
Vierailija kirjoitti:
Kuka tietää vaikka tunne olisi molemmin puoleinen.
Olen etävanhemman puoliso ja meillä lapsi "viikko viikko" -systeemillä. Vaatteita ja tavaroita löytyy kummastakin kotoa niin lapsi ei joudu raahaamaan niitä mukanaan. Elaritkin sovittu ettei niitä kumpikaan maksa. Meillä siis sujuu todella hyvin. Ainoa ongelma, joka välillä rassaa, on se, että me ostetaan uusia ja ihan kalliitakin vaatteita niin lähivanhempi löytää useimmiten niistä jotain vikaa ja lapsi ei tämän jälkeen käytä niitä. Itsekin suosin kirpparikamaa, mutta välillä juurikin näiden meidän ostamien uusien tilalla on sitten jokin vanha ja huono vaate. Olenkin nauranut, että vaatteiden pitää olla "äiti hyväksyttyjä", että lapsi voi pitää niitä. Tämän syyn vuoksi itse en puutu enää vaatehankintoihin kyseisen lapsen kohdalla, koska sehän olisi sama kuin heittäisi rahaa roskiin. Mitä tähän keskusteluun tulee niin muistakaa kaikki lähi- ja etävanhemmat, että lapsen tavarat ja vaatteet ovat LAPSEN eikä kummankaan vanhemman eli suomennettuna tarkoitan vanhempi ei saisi päättää missä tavaran/vaatteen tulisi olla. Ei ole järkeä myöskään ostaa kumpaankin paikkaan kaikkea ja lasta pitää velvoittaa muistamaan ottaa tavarat mukaan tai sitten ne siellä toisella seuraavaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinä nyt seurannut ja hyysäät liikaa. Sekä lasta että exää.
Lapsi ei tarvitse pyörää tai skuuttia exällä. Jos tarvitsee, exä hankkii sellaisen tai on hankkimatta.
Lapsen opetat huolehtimaan omista tavaroista ja pakkaatte yhdessä ja alkuun vaikka teette yhdessä listan mukaan pakatuista tavaroista: siniset sukat, valkoiset sukat, raidalliset kalsarit, harmaa neule, farkut, sininen penaali jne.
Sitten lapsi pakkaa isän luona tavarat se listan mukaan. Kotona puratte kassin listan kanssa ja laitatte ylös, jos jotain puuttuu. Näin lapsi oppii itse ottamaan vastuuta tavaroistaan. Ja tärkeää on, että lapsi pakkaa myös kotona sen kassin, näin hän tietää mitä siellä on.Juu hyviä neuvoja, mutta ei toimi. Tilanne oli, että lapsi tarvitsi pyörää ja skuuttia, kuten sanoin. Siihen oli ihan hyvät syyt silloin keväällä. En vain tiennyt ettei niitä ole tarkoitus palauttaa. Enää niitä ei tietenkään etälle viedä, kunhan skuutti joskus palautuu.
Tuo lista vasta hyysäämiseltä kuulostaa ja lentäisi nopeasti taivaan tuuliin eksän luona, eikä sitä kukaan muistaisi sen koommin.
Ap
Ymmärtänet nyt kuitenkin, että sen lapsen pitäisi ottaa vastuuta omista tavaroistaan? Miksi sinä pakkaat lapsen tavarat, mikset opeta lasta tekemään sitä itse?
Ongelma ei ole exäsi vaan sinä itse. On tietenkin helppoa syyttää exää ja jättää oma kasvatusvastuu puolitiehen, mutta nyt todellakin olisi aika opettaa sille rakkaalle lapselle vastuuta. Lapselle mukaan vaihtovaatteet ja kun yhdessä pakkaatte, osaa lapsi ne myös pakata exän luona. Pitemmillä tapaamisilla osaavat varmasti pestä vaatteita?
Luin vain otsikon, ja ajattelin, että ei voi olla totta! Haluaisiko aloittaja todellakin viranomaisapua ongelmaansa?
Jos sinä haet lapsen eksältä, miksi et ennen lähtöä tarkista, että kaikki on mukana? Pyörä ja skuutti, miten ne voi jäädä? Ja kassi auki ja tarkistat että vaatteet, puhelin ja kuulokkeet, ja muu roina on messissä, jos ei, niin penska sisältä hakemaan.
Eksä ilmeisesti (jos juttu on totta) on per seestä, ja huonosti olet kakarankin kasvattanut, jos pyörä jää mihin sattuu.
Ryhtiä on kaikille.
Mä ihmettelen tätä että minkä verran sitä elatusmaksua sitten pitäisi maksaa? Jos mietitään vaikka että etävanhempi maksaa 200e/kk elatusmaksua, ja lähivanhemmalle kuuluisi sitten puolet elatuksesta eli 200e/kk. Eikö lähivanhempi saa myös lapsilisän lapselle kuukausittain, eikö se oli n.100e? Näistä tulisi yhteensä 500e/kk lapsen huoltamiseen kuluvaa rahaa. Eikö se oikeasti riitä normaaliin elämiseen? Olettaen että lapsi on perusterve kaikin tavoin. Voisiko joku kertoa, että mikä olisi sopiva summa elatusmaksua per kuukausi? Ihan oikeasti mielenkiinnosta kysyn, itselläni ei ole lapsia.
Kouluikäiselle lapselle voisi jo mielestäni opettaa pitämään omista tavaroistaan huolta. Skuutti, vaatteet, puhelimet, kyllä sellaisista täytyy jo sen ikäisen osata huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se lapsi sitten viettää viikonlopun isällään ilman pyörää ja skuuttia? Ellei osaa niistä itse huolehtia kotiin lähtiessään. Muutenkin viikonlopuksi tarvitsee vain pienen repullisen tavaraa, pari vaihtovaatekertaa ja riippuen lapsen iästä tekemistä esim joku lelu tai kirja.
On helppo osotella syyttävää sormea exän suuntaan ja varmasti hänessä on vikaa, ei välitä huolehtia tavaroista tai arvosta sinun ostamaa. Yhtä lailla sinä ja lapsi saatte silti katsoa peiliin, olet opettanut lapsen siihen että tämä raahaa viikonlopuksi mukanaan ilmeisesti kaiken mitä haluaa kuitenkaan niistä huolehtimatta. Nyt alatte opettelemaan että tavaraa ei tarvita paljon, tärkeät lempivaatteet/lelut/tavarat jätetään kotiin kunnes oppii itse huolehtimaan kaiken mukaansa ja lapsi itse sanoo isälleen ennen kuin lähtee että pitää vielä etsiä se ja se.
Ja sitten jos exälle sopii että hänen luonaan säilytetään tavaraa niin pikkuhiljaa keräätte sinne varastoa. Ostatte kun löydätte edullisesti ja viette kotoa esim vanhoja kirjoja sinne kun ostatte kotiin uusia, sama kynien ja lelujen kanssa.
Olipa typerä kirjoitus. Eiköhän se ole etän tehtävä opettaa lasta huolehtimaan tavaroista silloin kun lapsi on etän luona. Lapsi on etän luona myös lomilla. Lähivanhemman velvollisuus ei myöskään tietääkseni ole hankkia etän luo tavaroita.
Eikö lähivanhemman nimenomaan ole tarkoitus hankkia lapselle kaikki tarvittava? Eikä hän siksi ole lähivanhempi, ja sen takia etävanhempi maksaa elatusmaksuja, koska lähivanhempi hoitaa ne hankinnat? En nyt tarkoita että mitään huonekaluja tai leluja pitäisi etän luo hommata, mutta esim. vaatetta mitä lapsi voi mukaansa sinne ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se lapsi sitten viettää viikonlopun isällään ilman pyörää ja skuuttia? Ellei osaa niistä itse huolehtia kotiin lähtiessään. Muutenkin viikonlopuksi tarvitsee vain pienen repullisen tavaraa, pari vaihtovaatekertaa ja riippuen lapsen iästä tekemistä esim joku lelu tai kirja.
On helppo osotella syyttävää sormea exän suuntaan ja varmasti hänessä on vikaa, ei välitä huolehtia tavaroista tai arvosta sinun ostamaa. Yhtä lailla sinä ja lapsi saatte silti katsoa peiliin, olet opettanut lapsen siihen että tämä raahaa viikonlopuksi mukanaan ilmeisesti kaiken mitä haluaa kuitenkaan niistä huolehtimatta. Nyt alatte opettelemaan että tavaraa ei tarvita paljon, tärkeät lempivaatteet/lelut/tavarat jätetään kotiin kunnes oppii itse huolehtimaan kaiken mukaansa ja lapsi itse sanoo isälleen ennen kuin lähtee että pitää vielä etsiä se ja se.
Ja sitten jos exälle sopii että hänen luonaan säilytetään tavaraa niin pikkuhiljaa keräätte sinne varastoa. Ostatte kun löydätte edullisesti ja viette kotoa esim vanhoja kirjoja sinne kun ostatte kotiin uusia, sama kynien ja lelujen kanssa.
Olipa typerä kirjoitus. Eiköhän se ole etän tehtävä opettaa lasta huolehtimaan tavaroista silloin kun lapsi on etän luona. Lapsi on etän luona myös lomilla. Lähivanhemman velvollisuus ei myöskään tietääkseni ole hankkia etän luo tavaroita.
Eikö lähivanhemman nimenomaan ole tarkoitus hankkia lapselle kaikki tarvittava? Eikä hän siksi ole lähivanhempi, ja sen takia etävanhempi maksaa elatusmaksuja, koska lähivanhempi hoitaa ne hankinnat? En nyt tarkoita että mitään huonekaluja tai leluja pitäisi etän luo hommata, mutta esim. vaatetta mitä lapsi voi mukaansa sinne ottaa.
Niinhän sitä luulisi, joidenkin mielestä etä maksaa elatusta jolla lähi sitten hankkii pyörät, skuutit, vaatteet yms.
Etä sitten tämän elatusmaksun lisäksi hankkii myös pyörät,skuutit, vaatteet yms.