Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenvalvojat ym. auttakaa! Tavarat ja vaatteet jäävät jatkuvasti etävanhemman luo

Vierailija
08.08.2019 |

Onko muut keksineet ratkaisua tähän ongelmaan. Etä maksaa elatustukea 160e/kk eikä sen vuoksi halua hankkia lapselle mitään! pyörä, skuutti, kynät, vaatteet ym. täytyy kuljettaa mukana erän luo.

Nyt on kuitenkin ongelmana se, että minulla ei ole millään varaa ostaa kaikkia tavaroita kahteen kertaan. Etävanhemmalla ei ole kiinnostusta huolehtia tavaroista.

Ostan sukkapaketin ja laitan lapsen mukaan, mutta takaisin tulee kuukauden päästä 2 eriparisukkaa.

Etä on hyvätuloinen, itse opiskelen tällä hetkellä.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se lapsi sitten viettää viikonlopun isällään ilman pyörää ja skuuttia? Ellei osaa niistä itse huolehtia kotiin lähtiessään. Muutenkin viikonlopuksi tarvitsee vain pienen repullisen tavaraa, pari vaihtovaatekertaa ja riippuen lapsen iästä tekemistä esim joku lelu tai kirja. 

On helppo osotella syyttävää sormea exän suuntaan ja varmasti hänessä on vikaa, ei välitä huolehtia tavaroista tai arvosta sinun ostamaa. Yhtä lailla sinä ja lapsi saatte silti katsoa peiliin, olet opettanut lapsen siihen että tämä raahaa viikonlopuksi mukanaan ilmeisesti kaiken mitä haluaa kuitenkaan niistä huolehtimatta. Nyt alatte opettelemaan että tavaraa ei tarvita paljon, tärkeät lempivaatteet/lelut/tavarat jätetään kotiin kunnes oppii itse huolehtimaan kaiken mukaansa ja lapsi itse sanoo isälleen ennen kuin lähtee että pitää vielä etsiä se ja se. 

Ja sitten jos exälle sopii että hänen luonaan säilytetään tavaraa niin pikkuhiljaa keräätte sinne varastoa. Ostatte kun löydätte edullisesti ja viette kotoa esim vanhoja kirjoja sinne kun ostatte kotiin uusia, sama kynien ja lelujen kanssa. 

Vierailija
22/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta etän hyysääminen. Lapsi menee ilman tavaroita etän luo ja etä toimii kuten parhaaksi näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai viikonlopuksi tarvitse sinne pyörää raahata tai skuutteja. Tehkää silleen, että ette ota mukaan mitään, ja sanot etälle että hän käy lapsen kanssa ostamassa kamppeita

Joo viimeksi teinkin niin, etten pakannut kuin muutamat vaihtoalusvaatteet kesälomareissulle mukaan. Tuntuu itselleni vaikealta, kun tiedän ettei siellä kukaan mistään alusvaatteista välitä huolehtia.

Pyörästä sain tapella keväällä useita viikkoja, että saatiin se takaisin. Eksä oli sitä mieltä, että se voi jäädä sinne, koska sitä voi tarvita joskus viikonlopun pyöräretkillä. Pyörä oli minun ostamani. Nyt on skuutista sama taistelu. Tänä aamuna huomasin, että kynäkotelo ja kaikki hyvät tarvikkeet, jotka olin sinne ostanut, ovat tietysti eksän luona.

Ap

Siis minkä ikäinen sun lapsi oikeen on? 

Vierailija
24/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Toinen koti on kuin musta aukko, jonne tavarat jäävät ja häviävät. Minä ostan joka vuosi sukkia, kalsareita, sormikkaita, välihousuja, pyörän lamppuja, kaulahuiveja etc. jatkuvalla syötöllä, ja ne vain jäävät eksän sekavaan huusholliin. Niin sekavaan ettei lapseltakaan voi vaatia että pysyisivät tallessa. Eksää ei kiinnosta paleltuuko kädet tai lyökö päänsä kun kypärä hukassa. Etsimään on turha pyytää kun ei se löydä mitään vaikka olisi nenän edessä.

Vierailija
25/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa se lapsi sitten viettää viikonlopun isällään ilman pyörää ja skuuttia? Ellei osaa niistä itse huolehtia kotiin lähtiessään. Muutenkin viikonlopuksi tarvitsee vain pienen repullisen tavaraa, pari vaihtovaatekertaa ja riippuen lapsen iästä tekemistä esim joku lelu tai kirja. 

On helppo osotella syyttävää sormea exän suuntaan ja varmasti hänessä on vikaa, ei välitä huolehtia tavaroista tai arvosta sinun ostamaa. Yhtä lailla sinä ja lapsi saatte silti katsoa peiliin, olet opettanut lapsen siihen että tämä raahaa viikonlopuksi mukanaan ilmeisesti kaiken mitä haluaa kuitenkaan niistä huolehtimatta. Nyt alatte opettelemaan että tavaraa ei tarvita paljon, tärkeät lempivaatteet/lelut/tavarat jätetään kotiin kunnes oppii itse huolehtimaan kaiken mukaansa ja lapsi itse sanoo isälleen ennen kuin lähtee että pitää vielä etsiä se ja se. 

Ja sitten jos exälle sopii että hänen luonaan säilytetään tavaraa niin pikkuhiljaa keräätte sinne varastoa. Ostatte kun löydätte edullisesti ja viette kotoa esim vanhoja kirjoja sinne kun ostatte kotiin uusia, sama kynien ja lelujen kanssa. 

Olipa typerä kirjoitus. Eiköhän se ole etän tehtävä opettaa lasta huolehtimaan tavaroista silloin kun lapsi on etän luona. Lapsi on etän luona myös lomilla. Lähivanhemman velvollisuus ei myöskään tietääkseni ole hankkia etän luo tavaroita.

Vierailija
26/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa typerä kirjoitus. Eiköhän se ole etän tehtävä opettaa lasta huolehtimaan tavaroista silloin kun lapsi on etän luona. Lapsi on etän luona myös lomilla. Lähivanhemman velvollisuus ei myöskään tietääkseni ole hankkia etän luo tavaroita.

Ei sillä etävanhemmalla myöskään ole velvollisuutta hankkia luokseen muuta kuin välttämättömyydet eli käytännössä sänky ja ruokaa. Etävanhempi opettaa lapselleen sellaista taloudenpitoa ja tavaroiden omistamista kuin haluaa, ei ole velvollisuutta opettaa että lähivanhemman luota tuodut tavarat kerätään ja viedään takaisin. 

Vierailija
27/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ikä kiinnostaa minuakin. Pienten lasten kohdalla tuollainen tilanne on vaikea, vaatteet sotkuvat ylipäätään helpommin pienillä eikä voi olettaa että osaa ja muistaa etsiä kaiken mitä mukanaan toi. Monet toimivat juuri niin ettei niitä uusimpia ja hienoimpia vaatteita laiteta mukaan etäkotiin, siistit perusvaatteet riittää. Suotavaa olisi että vanhemmat on edes sellaisissa puheväleissä että kadonneista tavaroista voidaan keskustella mutta minkäs sille voi jos sekään ei onnistu. 

Jos olisin ap niin en olisi kyllä pyöräepisodin jälkeen antanut viedä skuuttia sinne ollenkaan, virheistä kannattaa ottaa opiksi ihan itse sen sijaan että olettaa muiden muuttuvan oman mielen mukaisiksi. 

Vierailija
28/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä etävanhemmalla myöskään ole velvollisuutta hankkia luokseen muuta kuin välttämättömyydet eli käytännössä sänky ja ruokaa. Etävanhempi opettaa lapselleen sellaista taloudenpitoa ja tavaroiden omistamista kuin haluaa, ei ole velvollisuutta opettaa että lähivanhemman luota tuodut tavarat kerätään ja viedään takaisin. 

Minulla ei ole lapsia, mutta tuntuu, että tämän kurjoittaja haluaa kostaa jotain lapselle ryyliin "vihaan äitiäsi/isääsi" ja kun en voi iskeä heille niin paljon kakkaa tuulettimeen kun haluaisin, teen sen sinun kauttasi. Mitäs sitten, että omaa lihaa ja verta oleva ihminen (jonka pitäisi olla se, jonka puolesta vaikka kuollaan) kärsii.

T. Vela

Vierailija
29/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuulostaa ihan sairaalta, ettei halua ostaa lapselleen mitään koska maksaa jo elatustukea. Siis kuka helvetti näkee lapsessaan tuolla tavoin vain rahanmenoa? Ja luuleeko se etävänhempi että 150e/kk jotenkin oikeasti korvaisi sen, ettei toisen vanhemman tuloja ole käytettävissä, luuleeko siis, että lapseen menee vain 300e/kk rahaa?

T: Lapseton

Vierailija
30/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ikä kiinnostaa minuakin. Pienten lasten kohdalla tuollainen tilanne on vaikea, vaatteet sotkuvat ylipäätään helpommin pienillä eikä voi olettaa että osaa ja muistaa etsiä kaiken mitä mukanaan toi. Monet toimivat juuri niin ettei niitä uusimpia ja hienoimpia vaatteita laiteta mukaan etäkotiin, siistit perusvaatteet riittää. Suotavaa olisi että vanhemmat on edes sellaisissa puheväleissä että kadonneista tavaroista voidaan keskustella mutta minkäs sille voi jos sekään ei onnistu. 

Jos olisin ap niin en olisi kyllä pyöräepisodin jälkeen antanut viedä skuuttia sinne ollenkaan, virheistä kannattaa ottaa opiksi ihan itse sen sijaan että olettaa muiden muuttuvan oman mielen mukaisiksi. 

Oli sellainen tilanne, että lapsi tarvitsi välttämättä jonkin kulkuvälineen. Ajattelin että lapsi saa skuutin tuotua ilman eksän apuakin, helpommin kuin pyörän. Ap

Vierailija
31/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli niin päin, että lähi pisti aina lapset etävanhemman luo rikkinäisissä ja liian pienissä tai muuten sopimattomissa vaatteissa. Ostettiin uudet vaatteet ja seuraavalla viikolla lapset tuli taas risoissa vaatteissa meille. Kun tätä jatkui aikansa ja oli ostettu jo monet uudet vaatteet, niin ruvettiin jättämään ne uudet meille odottamaan seuraavaa kertaa, ja lähetettiin lapset takaisin niissä vaatteissa, joissa oli tulleetkin. Siihen loppui se vedätys ja alkoi seuraava.

Sama. Meillä niin että vaatteet myös todella likaisia, haisevia, ja niin rumia, keskenään sopimattomia, etten voi ymmärtää, eikö sillä ihmisellä ole silmiä päässä. Kaikki mitä ostettiin, päätyi sinne tolkuttomaan haisevaan lumppuläjään lähin luokse.  Siksi meilläkin ollut lapsille muutama siisti vaatekerta, että kehtaa edes ulos lähteä heidän kanssaan.  Ja paluumatkalle sitten ne vaatteet millä tulivatkin. Tosin pestynä, ihan ihmisoikeusrikokselta tuntuu laittaa niitä exällä puettuja haisuriepuja lasten päälle. No, ulkovaatteita ei useinkaan pestä, että haju kyllä säilyy.  Ja sama juttu sekin, koko ajan menossa joku vedätys, mm lisää elareita tarttis nyt. Lähi ei itse vissiinkään käy töissä, ideologisista syistä. Olis aikaa huolehtia lastensa vatteista, mm. Mutta ehkä sekin on ideologinen syy, ettei niin tee. Että kaikkea maa päällään kantaakin

Vierailija
32/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo kuulostaa ihan sairaalta, ettei halua ostaa lapselleen mitään koska maksaa jo elatustukea. Siis kuka helvetti näkee lapsessaan tuolla tavoin vain rahanmenoa? Ja luuleeko se etävänhempi että 150e/kk jotenkin oikeasti korvaisi sen, ettei toisen vanhemman tuloja ole käytettävissä, luuleeko siis, että lapseen menee vain 300e/kk rahaa?

T: Lapseton

Lisäksi lapsilisä, noin 150e yh-korotuksella. Harvassa ydinperheessä kouluikäisiin lapsiin laitetaan 450e/kk.  Lähi saa myös lapsen tähden helposti asumistukea, ja jos on pienet tulot, ei esim päivähoidosta ole tarvinnut maksaa välttämättä mitään. Ja jos on pienituloinen yh- niin eihän se lapsi voi harrastaa suurituloisia harrastuksia. Niin eletään, mihin on varaa, myös eron tullen.

Vierailija
33/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin Ap se lapsen ikä?

Vierailija
34/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä nyt seurannut ja hyysäät liikaa. Sekä lasta että exää.

Lapsi ei tarvitse pyörää tai skuuttia exällä. Jos tarvitsee, exä hankkii sellaisen tai on hankkimatta.

Lapsen opetat huolehtimaan omista tavaroista ja pakkaatte yhdessä ja alkuun vaikka teette yhdessä listan mukaan pakatuista tavaroista: siniset sukat, valkoiset sukat, raidalliset kalsarit, harmaa neule, farkut, sininen penaali jne.

Sitten lapsi pakkaa isän luona tavarat se listan mukaan. Kotona puratte kassin listan kanssa ja laitatte ylös, jos jotain puuttuu. Näin lapsi oppii itse ottamaan vastuuta tavaroistaan. Ja tärkeää on, että lapsi pakkaa myös kotona sen kassin, näin hän tietää mitä siellä on.

Vierailija
35/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on noin vähän exällä ja opiskelet, niin uusi aika lastenvalvojalle ja tarkastatte sopimuksen. Perustele sillä, ettei elatuskykysi riitä, etenkään kun ex panttaa tavaroita. Jos ex on hyvätuloinen niin hänen kuuluu sinun opiskellessasi maksaa isompaa elatustukea. Jos se ei toteudu, niin ilmoitat kelaan joka maksaa sinulle. Ex saa sitten itse kärsiä mulkkumaisuudestaan.

Miksi exän pitäisi ns. rahoittaa ap:n opiskelua? Voisihan exä alkaa myös opiskelemaan ja vaatia elareiden tarkistusta. Jos ap:n rahat ei riitä opiskeluun hakekoon toimeentulotukea. Ei se ole exän asia.

Vierailija
36/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinä nyt seurannut ja hyysäät liikaa. Sekä lasta että exää.

Lapsi ei tarvitse pyörää tai skuuttia exällä. Jos tarvitsee, exä hankkii sellaisen tai on hankkimatta.

Lapsen opetat huolehtimaan omista tavaroista ja pakkaatte yhdessä ja alkuun vaikka teette yhdessä listan mukaan pakatuista tavaroista: siniset sukat, valkoiset sukat, raidalliset kalsarit, harmaa neule, farkut, sininen penaali jne.

Sitten lapsi pakkaa isän luona tavarat se listan mukaan. Kotona puratte kassin listan kanssa ja laitatte ylös, jos jotain puuttuu. Näin lapsi oppii itse ottamaan vastuuta tavaroistaan. Ja tärkeää on, että lapsi pakkaa myös kotona sen kassin, näin hän tietää mitä siellä on.

Juu hyviä neuvoja, mutta ei toimi. Tilanne oli, että lapsi tarvitsi pyörää ja skuuttia, kuten sanoin. Siihen oli ihan hyvät syyt silloin keväällä. En vain tiennyt ettei niitä ole tarkoitus palauttaa. Enää niitä ei tietenkään etälle viedä, kunhan skuutti joskus palautuu.

Tuo lista vasta hyysäämiseltä kuulostaa ja lentäisi nopeasti taivaan tuuliin eksän luona, eikä sitä kukaan muistaisi sen koommin.

Ap

Vierailija
37/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elatustuen tarkoitus on kattaa kaikki lapseen kohdistetut hankinnat ja ne ovat sen vastuulla kuka elatusmaksun kuittaa eli lähivanhempi. Ei etävanhemman tarvitse maksaa yhtään enempää eikä hankkia toiseen kotiin toisia tavaroita ellei itse halua. Toki on tyhmää jos ei palauta tai hukkaa lapsen mukana tulleita tavaroita. 

Vierailija
38/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on noin vähän exällä ja opiskelet, niin uusi aika lastenvalvojalle ja tarkastatte sopimuksen. Perustele sillä, ettei elatuskykysi riitä, etenkään kun ex panttaa tavaroita. Jos ex on hyvätuloinen niin hänen kuuluu sinun opiskellessasi maksaa isompaa elatustukea. Jos se ei toteudu, niin ilmoitat kelaan joka maksaa sinulle. Ex saa sitten itse kärsiä mulkkumaisuudestaan.

Miksi exän pitäisi ns. rahoittaa ap:n opiskelua? Voisihan exä alkaa myös opiskelemaan ja vaatia elareiden tarkistusta. Jos ap:n rahat ei riitä opiskeluun hakekoon toimeentulotukea. Ei se ole exän asia.

Elatustuki on tarkoitettu lapsen elatukseen. Et taida olla kovin perillä asioista? Opintorahat ym. on erikseen, niitä voi hakea mm. Kelasta. Tosin sä tuskin tuut koskaan opiskelemaan muualla ku elämänkoulussa.

Vierailija
39/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ettei kukaan elatusmaksuja kuittaava av mamma saa tarpeeksi rahaa exältä. Mikä on tarpeeksi? Vai onko mikään?

Vierailija
40/116 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, olen ehkä vähän tyhmä, kun meillä on ydinperhe. Mutta tuttavissa on valtavasti eronneita perheitä ja siksi uskallan kysyä.

Mihin lapsi tarvitsee viikonlopun aikana sekä pyörää, että jotain skuuttia (olen vähän vanha ja omien lapsien aikaan ei tuollaisia ollut). En muista, että kukaan tuttavaperheestä olisi ostanut erikseen lapselle omaa pyörää ja potkulautaa ja skeittilaitaa yms. jos lapsi kävi etävanhemman luona joka toinen viikonloppu. Yleensä lapsilla oli matkassa vaatetta ja puhelin ja jotain muuta pientä. 

Aika kallista lystiä se etällekkin on, jos pitää joka vuosi ostaa uusi pyörä (lapset kasvaa) ja skuutti yms. jos lapsi käy vain kaksi kertaa kuussa ja muun ajan on käyttämättömänä varastossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän