Aikuisopiskelu - palkallista lomaa
Kaveri jää vuoden opintovapaalle. Töissä ansainnut reilun 3500 €/kk ja nyt tulevan opintovapaan aikana yhteiskunta tukee 75%:lla palkasta. Tähän kun yhdistetään pienempi veroprosentti tuosta "opintotuesta" ja säästyneet työmatkakulut yms., niin kuulemma saa olla opiskelijana niin että vaikutus nettokuukausituloihin on alle 200 €/kk. WTF? Näilläkö se Suomen talous saadaan kasvuun?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
P.askapuhetta. Tässäpä laskurin antama tuen määrä:
Eipä tuosta jää sen enempää kuin ansiosidonnaisestakaan, jonka eteen ei tarvitse edes tehdä mitään.
Paskapuhetta tai ei, näin kuitenkin opintovapaalle jäävä itse sanoi. Ja vielä erikseen korosti, että ennakonpidätysprosentti laskee ja työmatkakulut ym. jäävät pois, joten nettovaikutus on pieni. Ja on tuossa se ero ansiosidonnaiseen, että opintovapaan päättyessä palataan takaisin vanhaan työhön. Ilmeisesti jopa lomapäiviä saattaa kertyä opintovapaan aikana.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Näilläkö se Suomen talous saadaan kasvuun?
KKYLLÄ! JUURI KOULUTUKSELLA JA OSAAMISEN KASVULLA TALOUS SAADAAN NOUSUUN!
Jos yleensä millään.
Aivan. Kun DI opiskelee poppanan virkkausta kansalaisopistossa niin osaaminen kasvaa eksponentiaalisesti ja maan talous suorastaan hyperventiloi. Ei mulla muuta. Jatkakaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P.askapuhetta. Tässäpä laskurin antama tuen määrä:
Eipä tuosta jää sen enempää kuin ansiosidonnaisestakaan, jonka eteen ei tarvitse edes tehdä mitään.
Paskapuhetta tai ei, näin kuitenkin opintovapaalle jäävä itse sanoi. Ja vielä erikseen korosti, että ennakonpidätysprosentti laskee ja työmatkakulut ym. jäävät pois, joten nettovaikutus on pieni. Ja on tuossa se ero ansiosidonnaiseen, että opintovapaan päättyessä palataan takaisin vanhaan työhön. Ilmeisesti jopa lomapäiviä saattaa kertyä opintovapaan aikana.
-Ap
Eiköhän tuo sanonut, että 75% ansiosidonnaisesta tuesta, ei palkasta. Nettovaikutus voi olla pieni, jos esim. matkakulut on olleet suuret. Lomapäiviä kertyy 1 kk ajalta eli max 3 päivää, ei sen enempää. Tämäkin edellyttää välitöntä töihinpaluuta opintovapaan jälkeen.
Ja aatttele, valmistumisen jälkeenkin saa vielä 400 euroa stipendinä.
Ei ole lomaa! Jo pelkkä opiskelu vie aikaa ja energiaa. Aluksi pärjää ehkä sillä työelämästä tutuksi käyneellä tiedolla muttei ikuisesti. Aloitin Avoimessa ja työpaikan menetyksen jälkeen pääsin yliopistoon sisään. Työmatkakulut ehkä jäi pois, mutta asun 100km yliopistolta eikä ole julkisia kulkuvälineitä, ainakaan sopivia. Osan voi ehkä suorittaa etänä muttei kaikkea. Saan nyt 250€/opiskelukk, kesäisin en mitään.
Vanha pää ei oikein enää opi uutta eikä siitä vanhasta kokemuksesta ole enää hyötyä. Lopettaminen on mielessä. Työttömänä saan kai sitten n. 500€ tilille/4vk. Siinä tapauksessa pitää hakea työkkärin komennuksesta jonnekin, mihin mua ei töihin oteta iänkään vuoksi.
Epäilen vahvasti, ettei insinööriä tueta "poppanan virkkauskurssilla" vaan pitää suorittaa tutkinto.
Ja sitäpaitsi ap. Työnantajan ei ole pakko myöntää tuita opintovapaata.
Ja tuon aikuiskoulutustuen edellytys on, että olet työsuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole pakko myöntää ja hakijan on oltava työsuhteessa. Tässä tapauksessa oletan aloituksen perusteella, että työnantaja on myöntänyt vapaan ja työsuhde on olemassa. Kysymys kuuluukin, että miten tämä hyödyttää maamme kansantaloutta jos korkeakoulutettu asiantuntija opiskelee jotain "toisen asteen" sivuainetta?
Saisikin 75% palkasta :D Puoliso jäi aikuiskoulutustuelle ja saa 32% palkasta, siinä kun on palkkakatto. Ei ole kovin kannattavaa tehdä alanvaihto kun tulot tippuu yli 6000 eurostaa 2000 euroon, mutta ei jaksa näitä hommia loppuelämäänsä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan nimenomaan on lain mukaan pakko myöntää opintovapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo voin sanoa, että ei oo lomailua ollut. Opiskelen maisterintutkintoa opintovapaalla. Olin aivan burn outissa kevään jälkeen. Onneksi olen pystynyt olemaan koko kesän lomalla (ihan palkattomalla, voin sua ap lohduttaa) niin jaksaa taas kohta puurtaa.
Minä ihmettelen teitä joille tuo opiskelu on jotenkin "rankkaa". Olen töissä ollessa suorittanut jo 3 tutkintoa ilman mitään vapaita. Näistä kaksi ammattikorkeakoulussa ja yksi yliopistossa. Ja olen tälläkin hetkellä yliopistossa opiskelijana, ja käyn täysipäiväisesti töissä.
Joo, ei se varmaan ainakaan opiskelualasta riipu mitenkään, eikä muusta elämäntilanteesta.
Itse koen opiskelun aika lomailuna. Paljon iisimpää kun töissä. Onneksenne en saa aikuiskoulutustukea, harmiksenne kyllä ilmaisen päivähoidon.
Opiskelen lääketiedettä, joka on kivaa ja motivoivaa. Vie n. 15-20h viikossa aikaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan nimenomaan on lain mukaan pakko myöntää opintovapaa.
Kyllä, oikeus opintovapaaseen koskee kaikkia tietyin edellytyksin. Opintovapaalaki:
”Työntekijällä, jonka päätoiminen palvelussuhde samaan työnantajaan yhdessä tai useammassa jaksossa on kestänyt yhteensä vähintään vuoden, on jäljempänä säädetyin rajoituksin oikeus saada opintovapaata saman työnantajan palveluksessa viiden vuoden aikana yhteensä enintään kaksi vuotta. Samoin työntekijällä on oikeus yhteensä enintään viisi päivää kestävään opintovapaaseen, jos päätoiminen palvelussuhde samaan työnantajaan yhdessä tai useammassa jaksossa on kestänyt vähintään kolme kuukautta.”
Työnantajalla on oikeus siirtää opintovapaan alkamisajankohtaa hieman tilanteesta riippuen.
Minä olen niitä, jotka jäivät juuri kadehtimallesi opintovapaalle. Itselläni opintovapaa kestää 5 kuukautta. Ensinnäkin arviosi aikuiskoulutustuen suuruudesta ei pidä paikkaansa. Se ei todellakaan ole 75 % palkastsa, vaan esim. minulla täysimääräinen aikuiskoulutustuki on noin 40 % palkasta. Toki veroprosentin pieneneminen tasoittaa asiaa jonkin verran, mutta siitä huolimatta laskin viiden kuukauden aikana menettäväni yli 7000 euroa käteen jäävässä rahasummassa siihen verrattuna, että olisin töissä.
Myönnän kyllä, että yksi motivaatio opintovapaaseen oli se, että kaipasin vähän hengähdystaukoa. Olen ollut putkeen kokopäivätöissä yli 30 vuotta, ainoana taukona normilomien lisäksi yhteensä 2 vuotta vanhempainvapaita. Ei tämä kuitenkaan tarkoita sitä, että opintovapaalla vain laiskottelisin. Opiskelen kyllä, mutta laskeskelin, että suunnittelemaani 25 opintopisteen suoritukseen riittää keskimäärin 6 tunnin työpäivät, ja lisäksi voin pitää pari pidennettyä viikonloppuvapaata syksyn aikana. En myöskään suorita mitään huuhaa-kursseja, vaan asioita, joiden tietämystä olen kaivannut työssäni.
Kadehtimisesta yms. on tullut jo pari kommenttia, joten tarkennetaan vähän.
En ole kateellinen ja olisihan tuo mahdollista itsellenikin jäädä opintovapaalle. Minä en vaan koe siihen mitään tarvetta koska olen pystynyt opiskelemaan töiden ohessakin ja koen olevani enemmän hyödyksi työnantajalle olemalla paikalla ja hoitamalla vastuullani olevia asioita kuin olemalla opintovapaalla.
Jos kuitenkin jäisin opintovapaalle, niin opiskelisin jotain alaani ja työnkuvaani liittyvää. Tässä ketjun aloituksessa ihmettelin vain sitä, että mitä hyötyä kenellekään on jostain suht lyhyestä opiskelusta aiemman koulutuksen ja työn kannalta hyvin erilaisella aihealueella. Yleissivistys toki lisääntyy ja voihan oikea syy opiskeluille olla vaikkapa uupumus tai vaihtelunhalu. Mutta mitään muuta hyötyä niin työntekijän, työnantajan kuin kansantaloudenkaan kannalta on ainakin minun vaikea tässä nähdä.
-Ap
Taas jollakin elämämkolulaisella tullut paha mieli kun toiset ihmiset on fiksumpia. Ei tämäkään maa kovin pitkälle olisi päässyt jos yäällä ei olisi koulutettuja ihmisiä. Koulutus on se kaikista suurin syy, miksi täälläkin on toimiva sosiaaliturva ja länsimainen BKT.