Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusataanko yliopistossa samalla tavalla kun yläkoulussa ja lukiossa?

Vierailija
07.08.2019 |

Kiinnostaa tietää jos se muuttaa muotoaan kun ihmiset aikuistuu.

Kommentit (183)

Vierailija
1/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttini julkaistaan hyväksynnän jälkeen. Sitä odotellessa.

Vierailija
2/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa on paljon syrjään jättämistä. Eli ei puhuta sulle, jutellaan jos menet itse puhumaan, mutta kyllä sen huomaa, että ei ole toivottua seuraa. Ei kerrota bileistä eikä kutsuta sinne. Kohdellaan kuin ilmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistosta en tiedä mutta amkissa kyllä. Riippuu tietty alasta ja vuosikurssista mutta ainakin kulttuuri- ja sotealoilla tuntuu olevan tosi yleistä. Ollaan olevinaan kauhean yhteisöllisiä ja silti syrjitään, pomotetaan ja haukutaan niitä luokan "hissukoita", "tosikkoja" ja "outoja".

Vierailija
4/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan kuullut, että näin olisi käynyt. Yliopistoon porukka muuttaa pois kotoaan ja usein myös kotipaikkakunniltaan, joten on kaikkien kannalta hyödyllistä järjestää juhlia ja kokoontumisia, joissa voi solmia uusia ystävyyssuhteita.

Vierailija
5/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
6/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoani kiusattiin yliopistossa nimettömillä kirjeillä. Sisältö jonkun älykön/älyköiden soopaa.

Vierailija
7/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kokenut tuollaista enkä nähnyt. Meillä oli paljon yhteisiä kursseja kampuksen ulkopuolella joissa yövyttiin, tuolla kyllä porukka hitsautui yhteen. Ilman muuta oli äänekkäämpiä ja hiljaisempia mutta ketään ei kiusattu.

Vierailija
8/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistosta en tiedä mutta amkissa kyllä. Riippuu tietty alasta ja vuosikurssista mutta ainakin kulttuuri- ja sotealoilla tuntuu olevan tosi yleistä. Ollaan olevinaan kauhean yhteisöllisiä ja silti syrjitään, pomotetaan ja haukutaan niitä luokan "hissukoita", "tosikkoja" ja "outoja".

Opiskelin itse amkissa sotealalla, enkä koskaan kokenut tai nähnyt mitään kiusaamista.

Vierailija
9/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut kiusaamista, eivätkä mun tututkaan ole. Olen kuvitellut, ettei yliopistossa ole enää tuota ongelmaa. No ehkä se riippuu sitten alasta:)

Vierailija
10/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu myös työelämässä. Ne on ne samat tyypit, jotka päätyy kiusatuiksi, oli ympäristö mikä vaan.

Vierailija
11/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei korkeakoulussa ollut tuollaista juuri yhtään.

Vierailija
12/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin kiusaamista yläasteella ja en päässyt kunnolla joukkoon lukiossa, mutta yliopistossa ihmiset suhtautuivat minuun neutraalisti ja mukavasti. Olin vain itse sen verran varautunut, että en päästänyt kovin monta ihmistä lähelleni.

Vierailija
13/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ne samat käärmeet myös, jotka jatkaa ympäristöstä riippumatta.

Vierailija
14/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä typerä ketju, jossa amissit haukkuu akateemisia tuntematta yliopistoa ollenkaan.

Vierailija
15/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niitä pesiä. Täynnä käärmeitä. Kannattaa pysyä sellaisista kaukana. Emot poikineen.

Vierailija
16/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoani kiusattiin yliopistossa nimettömillä kirjeillä. Sisältö jonkun älykön/älyköiden soopaa.

Millaisia ne kirjeet oli?

Vierailija
17/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se kyllä osittain omaakin tyhmyyttä, että menee esim. köyhän työläisperheen tai pahimmassa tapauksessa jopa työttömien vanhempien kasvattina ja resuisiin kenkiin ja rääsyihin pukeutuneena opiskelemaan jotain tasokasta alaa, jossa kanssaopiskelijat ovat pääosin varakkaista ja akateemisista perheistä kotoisin ja pukeutuvat merkkivaatteisiin. Onko se silloin ihmekään, että se yksi joutuu muiden silmätikuksi?

Mielestäni lukukausimaksut voisivat olla hyvä ratkaisu tähän ongelmaan, sillä silloin opiskelija-aineksen polarisoituminen vähenisi merkittävästi ja siten myös erilaiset skismat eri opiskelijoiden välillä.

Ei, vaan vika on vain ja ainoastaan heissä, jotka kiusaavat. Ja todellisuudessa antaa melkoisen idioottimaisen vaikutelman heistä itsestään, jos ne pyntätyt pissikset ja sliipatut, ylimieliset nuoret pojut kuvittelevat olevansa jotain suurta, kun koreilevat vaatteillaan ja lyttäävät toisia, jotka eivät ole kuin he itse.

Vierailija
18/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka sanoo, että kiusaamista ei ole, eivät vain ole sitä kokeneet ja nähneet, koska ovat itse juuri niitä sosiaalisia tyyppejä, jotka on kaikessa mukana ja itse ehkä jättävät tiedostamattaan joitakin syrjään. Fakta on se, että joka paikassa kiusaamista on. Usein juuri tuota, että jätetää huomiotta.

Vierailija
19/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin yliopistossa sivuaineena kieliä, ja osa kyseisen oppiaineen pääaineopiskelijoista käyttäytyi todella ylimielisesti meitä sivuaineopiskelijoita kohtaan, aivan kuin me olisimme automaattisesti olleet jotenkin huonompia.

Vierailija
20/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se kyllä osittain omaakin tyhmyyttä, että menee esim. köyhän työläisperheen tai pahimmassa tapauksessa jopa työttömien vanhempien kasvattina ja resuisiin kenkiin ja rääsyihin pukeutuneena opiskelemaan jotain tasokasta alaa, jossa kanssaopiskelijat ovat pääosin varakkaista ja akateemisista perheistä kotoisin ja pukeutuvat merkkivaatteisiin. Onko se silloin ihmekään, että se yksi joutuu muiden silmätikuksi?

Mielestäni lukukausimaksut voisivat olla hyvä ratkaisu tähän ongelmaan, sillä silloin opiskelija-aineksen polarisoituminen vähenisi merkittävästi ja siten myös erilaiset skismat eri opiskelijoiden välillä.

Tässä viestissä on hyvin kiteytetty se, millaista kiusaaminen yliopistossa on. Jos et sovi tiettyyn eliittiporukkaan, jätetään ulkopuolelle.