Miten nykysaksalaiset käsittelevat natsihistoriaansa? Onko joku jutellut aiheesta saksalaisen kanssa?
Kiinnostaa tietää. Itse välttelen puhumasta mitään siihen viittaavaa saksalaisten tuttujen kanssa. Mutta mietin onko välttelely turhaa?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin 2000-luvun alussa saksan kieltä yliopistossa. Siellä Holocausti oli jatkuva puheenaihe.
Opiskelin saksaa 80-luvun puolivälistä lähtien. Ilmeisesti pääsin maisteriksi asti oppimatta käyttämään koodikieltä, jolla tästä aiheesta saa keskustella - kaksi mielipidettäni on jo kadonnut "tarkistettavaksi".
Tiivistelmä: meidän saksalaiset opettajamme kieltäytyivät yhtenä rintamana puhumasta aiheesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se monin paikoin siellä vielä arka asia. Rammstein yhtyeen biisi Deutchland ja sen video oli monelle saksalaiselle kova pala käsiteltäväksi. Siinä kun aiheena on mm holocaust.
Onneksi nuoremmat jo osaavat käsitellä asiaa paremmin. He tietävät, etteivät ole vastuussa isiensä ja äitiensä teoista.
Kuinkahan minä saisin mielipiteeni perille asti? Välttämällä historiankirjoissa viliseviä termejä ilmeisesti.
Tuon bändin video aivan varmasti avautuu väärällä tavalla niille, jotka eivät tunne bändin historiaa tai tyyliä. Siis suurimmalle osalle ihmisistä meillä ja muualla. On aivan eri juttu työntää kauheudet katsojan silmille metallimusiikin räimeen eli viihteen keinoin kuin vaikka keskustella historiadokumentista sorkkimatta muiden tunteita.
Baijerilaisessa oluttuvassa menin sellaiseen pöytään istumaan, jossa oli vanhoja miehiä. He kysyivät mistä päin olen, ja ilahtuivat kun kerroin olevani Suomesta. Sitten he juttelivat keskenään ja luontevasti puhuivat mm. sodasta ja Hitleristä. Ei se vaikuttanut sen kummemmalta, kuin jos olisi ollut vanhoja suomalaisia puhumassa Mannerheimista ja talvisodasta. Tästä on noin 20 vuotta, varmaan olivat itse sota-ajan kokeneita miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Tabuhan se on monille ja pelkästään siitä mainitseminen saa heidät vihaiseksi. Osa nuoremmasta sukupolvesta taas saattaa heittää vaan läppää koko asiasta.
Tuo vihainen reagointi voi johtua siitä, että saksalaiset ovat saaneet kuulla asiasta "kyllästymiseen asti". Suomessa ei oikein tajuta, miten negatiivisesti saksalaisiin monissa maissa suhtaudutaan näiden menneisyyden tapahtumien takia.
Häh poistettiinko mun kommentti vai eikö lähteny ollenkaan?? En mielestäni sanonut mitään poliittisesti epäkorrektia. Mainitsin vaan että liittoutuneet teki myös kamalia sotarikoksia.
Vanhemmista en tiedä, mutta nuoremmat eivät ajattele juuri mitään, koska asiahan ei heitä koske mitenkään, kun eivät olleet edes elossa tuolloin (eivät olleet edes heidän vanhempansa). Ihan hyvin asiasta voi keskustella, vaikka saattaakin tulla kommenttia, että asia on heidän mielestään täysin loppuun kaluttu.
Vierailija kirjoitti:
Häh poistettiinko mun kommentti vai eikö lähteny ollenkaan?? En mielestäni sanonut mitään poliittisesti epäkorrektia. Mainitsin vaan että liittoutuneet teki myös kamalia sotarikoksia.
Niin tekivät, etunenässä neukut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nytkin koko Euroopassa juutalaisten rahoittamat kommunistit syövät demokratiaa kuin Weimarissa konsanaan. Pian kolahtaa pilkka omaan nilkkaan taas.
Onko kansallissosialismi mädättänyt aivosi?
Kyllähän nytkin koko Euroopassa juutalaisten rahoittamat kommunistit syövät demokratiaa kuin Weimarissa konsanaan. Pian kolahtaa pilkka omaan nilkkaan taas.