Miten nykysaksalaiset käsittelevat natsihistoriaansa? Onko joku jutellut aiheesta saksalaisen kanssa?
Kiinnostaa tietää. Itse välttelen puhumasta mitään siihen viittaavaa saksalaisten tuttujen kanssa. Mutta mietin onko välttelely turhaa?
Kommentit (28)
Opiskelin 2000-luvun alussa saksan kieltä yliopistossa. Siellä Holocausti oli jatkuva puheenaihe.
Vanhemmille saksalaisille hyvin kiusallinen tabu. Eivät halua puhua koko asiasta ja loukkaantuvat jos kyselee.
Nuoremmilla luontevammin suhtautuva ote asiaan, mitta ärtymys alkaa nopeasti paistaa näisenkin silmissä. Siis vaikka asiallisesti puhuisi.
Mä kävin Saksassa ja mulla oli paikallinen nuorehko opettajanainen oppaana. Aihe tuli puheeksi, kun ajettiin maailman ensimmäistä moottoritietä.
Ainakin hän puhui asiasta mielellään ja vapautuneesti, nimenomaan siitä näkökulmasta, kuinka Aatun valtaannousu oli mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan erilaisia suhtautumistapoja, mutta olin seurueessa, jossa oli 18-60 vuotiaita saksalaisia ja sitten meitä suomalaisia.
Osa suomalaisseurueesta oli käynyt keskitysleirillä edellisenä päivänä, ja, kun mainitsivat siitä, tyrehtyi keskustelu pitkäksi aikaa.
En tiedä onko tässä alueellisia eroja, tämä oli konservatiivisessa Bayerissa.
Lars Adelskogh
Mikä on Lars Adelskogh
Tabuhan se on monille ja pelkästään siitä mainitseminen saa heidät vihaiseksi. Osa nuoremmasta sukupolvesta taas saattaa heittää vaan läppää koko asiasta.
Jalkapallofani sanoi "sodasta on 60 vuotta...".
Vierailija kirjoitti:
Jossain ohjelmassa näin, miten paikallisessa koulussa jo opetettiin lapsia ruoskimaan itseään siitä, miten pahoja ihmisiä he ovat kun ennen heidän syntymäänsä oli tehty pahoja asioita. Länsimaissa on nyt meneillään tälläinen sontavaihe, ei auta kuin toivoa että sieltä ajoissa löytyy vielä se ylpeys omasta identiteetistä ja kaikesta siitä hyvästä mitä ollaan saavutettu, ennen kuin jälkeenjäänyt maailma meidät täysin raiskaa.
Eli ei juuri eroa siitä, miten nykyisiä suomalaisia syyllistetään sata vuotta sitten tapahtuneesta kapinan kukistamisesta.
Onhan se monin paikoin siellä vielä arka asia. Rammstein yhtyeen biisi Deutchland ja sen video oli monelle saksalaiselle kova pala käsiteltäväksi. Siinä kun aiheena on mm holocaust.
Onneksi nuoremmat jo osaavat käsitellä asiaa paremmin. He tietävät, etteivät ole vastuussa isiensä ja äitiensä teoista.
Saksalaiset eivät ole hirveen ylpeitä mitä tekivät aikoinaan. Japanilaisetkin kohtelivat Kiinalaisia samalla tavalla, mutta japanilaiset ovatkin yksi maailman rasistisin kansa. Siellä ei oikeasti tykätä esimerkiksi mustista ihmisistä ja jos olet Suomesta niin ei ne ainakaan selän takana ystävällisesti naura, jos saavat tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain ohjelmassa näin, miten paikallisessa koulussa jo opetettiin lapsia ruoskimaan itseään siitä, miten pahoja ihmisiä he ovat kun ennen heidän syntymäänsä oli tehty pahoja asioita. Länsimaissa on nyt meneillään tälläinen sontavaihe, ei auta kuin toivoa että sieltä ajoissa löytyy vielä se ylpeys omasta identiteetistä ja kaikesta siitä hyvästä mitä ollaan saavutettu, ennen kuin jälkeenjäänyt maailma meidät täysin raiskaa.
Eli ei juuri eroa siitä, miten nykyisiä suomalaisia syyllistetään sata vuotta sitten tapahtuneesta kapinan kukistamisesta.
Ei tuosta kukaan ulkomainen syyllistä. Sen sijaan Finlandisierungista saa hyvin juttua saksalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään termistä jälkeenjäänyt maailma. Sitähän se näyttäisi olevan.
Telkkarista tulee jatkuvasti dokumenttia, asiaa käsitellään kyllä paljon. Ajankohtaisohjelmissa on esillä, poliitikot puhuvat aiheesta jne. Kyllä se on hyvin esillä täällä.
T. Saksassa asuva, jo 21 vuotta
Olisin enemmän huolissani siitä miten venäläiset suhtautuvat Neuvostoliittoon ja etenkin Stalinin aikaan. Esimerkiksi Venäjän nykyinen ulkoministeri Sergei Lavrov ei halunnut myöntää yhdessä Moskovassa pidetyssä lehdistötilaisuudessa että Neuvostoliitto aloitti talvisodan Suomea vastaan. Silti siellä jaksetaan muistella toista maailmansotaa lähinnä neuvostonäkökulmasta katsottuna.
Itävallassa eivät ole kauan ylpeitä siitä asiasta, että Hiltusen Aatu on sieltä kotoisin..
Vierailija kirjoitti:
Olisin enemmän huolissani siitä miten venäläiset suhtautuvat Neuvostoliittoon ja etenkin Stalinin aikaan. Esimerkiksi Venäjän nykyinen ulkoministeri Sergei Lavrov ei halunnut myöntää yhdessä Moskovassa pidetyssä lehdistötilaisuudessa että Neuvostoliitto aloitti talvisodan Suomea vastaan. Silti siellä jaksetaan muistella toista maailmansotaa lähinnä neuvostonäkökulmasta katsottuna.
Lavrovilta nyt ei yleensäkään kannata kysyä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta kukaan ulkomainen syyllistä. Sen sijaan Finlandisierungista saa hyvin juttua saksalaisten kanssa.
Itse suomalaiset ovat itsensä aina haukkuneet ja aina ovat haukutuksi tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Itävallassa eivät ole kauan ylpeitä siitä asiasta, että Hiltusen Aatu on sieltä kotoisin..
Oikeesti? Mä luulin että Hiltunen oli Keski-Suomesta.
Eivät he minun kokemukseni mukaan välttele aiheesta keskustelua. Siihen voi tietysti vaikuttaa, että olen suomalainen enkä esim. amerikkalainen.
Varmaan erilaisia suhtautumistapoja, mutta olin seurueessa, jossa oli 18-60 vuotiaita saksalaisia ja sitten meitä suomalaisia.
Osa suomalaisseurueesta oli käynyt keskitysleirillä edellisenä päivänä, ja, kun mainitsivat siitä, tyrehtyi keskustelu pitkäksi aikaa.
En tiedä onko tässä alueellisia eroja, tämä oli konservatiivisessa Bayerissa.