Miten kaurapuuro tehdään hotelleissa? Kotona en saa puurosta ikinä hyvää, mutta hotelliaamiaisella se on mitä loistavinta herkkua
Onko kukaan puuro asiantuntija täällä? Miten teette sen?
Ja toivon että vinkit ei sisällä mikron käyttöä, sillä en edes omista mikroa taloudessani.
Miten sinä teet hotelliaamiaisen tasoista puuroa kotona?
Kommentit (65)
Minua myös kiinnostaa tuo yön yli haudutus. Onko hyvä esim. 8 tuntia 65 asteessa?
Kutsuisin kyllä jääkaapissa pitämistä ennemmin seisottamiseksi kuin hauduttamiseksi.
Puurohan kovettuu seisoessaan. Miten se haudutus tapahtuu niin, että puuro ei jämähdä kiinni kattilaan? Ja pitääkö sitä hämmentää välillä?
Vierailija kirjoitti:
Minua myös kiinnostaa tuo yön yli haudutus. Onko hyvä esim. 8 tuntia 65 asteessa?
Kutsuisin kyllä jääkaapissa pitämistä ennemmin seisottamiseksi kuin hauduttamiseksi.
Googleen: yön yli puuro
Luin juuri noita ja käskivät laittamaan 1 osa kaurahiutaleita ja 2 osaa vettä ja sekoittaa ja antaa olla yön yli.
Pitäisi olla kuulemma hyvää, mutta varmasti tässä on oppimiskäyrä eikä ensimmäisellä yrityksellä tule hyvää.
Tietysti pitää maustaa oman maun mukaan, suola, kaneli, hunaja jne.
Vierailija kirjoitti:
He laittavat siihen hieman maitoa tai lorauksen kermaa jolloin siitä tulee kuohkeaa. Kotipuuroilijat pääosin keittävät sen vain veteen ja siitä tulee aika aneemisen makuista.
t. scandic hotellikeittön työntekijä
Kiva tietää että hotellin aamupalalla kaurapuurossa on maitoa.
Ei ole käynyt mielessä että joku laittaisi kaurapuuroon maitoa.
T. Maitoallergisen lapsen äiti
Elovena hävisi kuluttajatestissä kirkkaasti Myllyn Parhaalle. Elovena oli mauton.
onhan niissä joissakin hotelleissa (vähän tyyris yöpyä joskus) ja muissakin majoituksissa ollut hyvät puurot, mutta kyllä niitä saa kotikonstein varsin hyvää. Eikä se välttämättä tarvitse niin pitkää haudutusaikaa.
pikapuuron kannattaa jättää pikahätävaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He laittavat siihen hieman maitoa tai lorauksen kermaa jolloin siitä tulee kuohkeaa. Kotipuuroilijat pääosin keittävät sen vain veteen ja siitä tulee aika aneemisen makuista.
Ei ole käynyt mielessä että joku laittaisi kaurapuuroon maitoa.T. Maitoallergisen lapsen äiti
Hyvä tavaton, et ole siis tajunnut kysyä? Toivottavasti ei ole käynyt kämmi. Tottakai pitää kysyä koska puurot voidaan valmistaa eri tavoin, maito ja kerma puurossa ei ole uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Puurohan kovettuu seisoessaan. Miten se haudutus tapahtuu niin, että puuro ei jämähdä kiinni kattilaan? Ja pitääkö sitä hämmentää välillä?
Juu-u - sinne hämmennetään vettä sekaan.
Itse keitän puuron illalla klo 21 ja laitan yöksi aromipesään hautumaan. Klo 7 aamulla puuro on just sopivaa.
No nyt yllätyin minäkin! Tekeekö joku puuron oikeesti veteen vaikkei oo maitoallergiaa? Ilmeisesti. Salaisuus on siis maito ja haudutus. Puuro ei kökköönny kattilaan kun maitoa on riittävästi hiutaleiden määrään nähden. Jos alkaa kökkööntyä, lisää maitoa. Keitä pari minuuttia ja anna hautua kannen alla puoli tuntia. Käy vaikka aamupesuilla siinä välissä. Lisää puuroon myös suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen samaa miettinyt! Tässä tuli hyviä vinkkejä, mutta tuo yön yli hauduttaminen on vähän arveluttavaa kun meillä on kissa. Ja aamulla ei kyllä jaksa nousta kahta tuntia aikaisemmin hauduttamaan. Mutta kokeilen voita ja täysmaitoa :). -ei siis ap
Pääseekös kissa jääkaappiin? Senhän voi, tai oikeastaan pitää hauduttaa jääkaapissa yön yli. Varsinkin jos laittaa maitoa, jugurttia sekaan. Vedelläkin voihan sen jääkaapissa pitää yön yli.
Ahaa, okei! Mä luulin, että pienellä lämmöllä haudutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole käynyt mielessä että joku laittaisi kaurapuuroon maitoa.T. Maitoallergisen lapsen äiti
No tätä mietin itsekin, sillä kun olin hiljattain Sokos Hotellissa yötä niin niissä kahdessa isossa puurokattilassa ei lukenut ainesosia, luki vain Kaurapuuro ja sitten toisessa Neljän viljan puuro.
Ei lukenut mitään siitä, että onko tehty veteen vai maitoon vai mihin. Oletin että veteen kun ei lue mitään ainesosista, ja siksi ihmettelen miten se voi olla niin hyvää kun kotona vesipuurosta ei tule hyvää ainakaan omilla taidoillani.
Vierailija kirjoitti:
Kerta toisensa jälkeen ihmetyttää, kun ihmiset ihmettelevät, miksei suolattomasta vedestä ja prosessoidusta valmisskeidasta tule hyvää muutamassa minuutissa. Niinpä, on se kumma.
Mikä voisi olla hyvän ruuan salaisuus? Se on joka kerta laadukkaat, vähän käsitellyt, hyvänmakuiset raaka-aineet ja aika. Eikä rasvaton maistu, koska makuaineet ovat rasvaliukoisia. Myöskään suolaton ei voi olla maukasta.
Laitosruoka on pahaa, koska sen laatukriteerit ovat suolattomuus ja rasvattomuus. Valitettavasti kotona tehdään samanlaista.
Ihmiset luulevat, että esimerkiksi rasva lihottaa. Moni varmasti lihoo vain, koska huono ruoka ei tyydytä ja siksi himoitaan herkkuja, leipää jne.
Niin oliko sulla joku vinkki hyvän kaurapuuron tekemiseen?
Niitä pikaisiakin hiutaleita kannattaa hauduttaa.
Elovenaa meilläpäin käytetään ja se saa hautua hissukseen tunninkin verran. Hiutaleesta ei saa jäädä ollenkaan purutuntumaa. Huomio veden tarve hauduttaessa. Lisää vedenkeittimestä tarvittaessa. Puuron pitää olla lisäksi juoksevaa, ei mitään jankkia.
Vesi, hiutaleet ja suola + haudutus niistä on hyvät kaurapuurot tulleet.
Hotelleissa tehdää valmis säkkitavarasta, ja onhan totta että einekset ovat
parempia kuin monen tekemä aito kotiruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maitoa kaurapuuroon? älä sitten ihmettele jos maistuu pahalle
Vierailija kirjoitti:
Elovenaa meilläpäin käytetään ja se saa hautua hissukseen tunninkin verran. Hiutaleesta ei saa jäädä ollenkaan purutuntumaa. Huomio veden tarve hauduttaessa. Lisää vedenkeittimestä tarvittaessa. Puuron pitää olla lisäksi juoksevaa, ei mitään jankkia.
Eli tämän perusteella yleinen ohje ei pidä paikkaansa, siis se yleinen ohje että 1 osa kaurahiutaleita ja 2 osaa vettä. Koska näin tekemällähän siitä ei saa juoksevaa vaan sellaista jankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tämän perusteella yleinen ohje ei pidä paikkaansa, siis se yleinen ohje että 1 osa kaurahiutaleita ja 2 osaa vettä. Koska näin tekemällähän siitä ei saa juoksevaa vaan sellaista jankkia.
Juu ei pidä. Riippunee hiutaleestakin. Ne on usein viitteellisiä ne ohjeet siellä pakettien kyljessä. Harvoin pastan keitto-ohjeetkaan pitää ihan kutinsa.. Saati riisin. Suu tuntumalla.
Mitä mä olen puuroja muutamia vuosia keitellyt eri keittiöissä, niin ei ole maitoja ja kermoja tavalliseen kaurapuuroon laitettu. Ne lisää asiakkaat itse.
Vierailija kirjoitti:
Kerta toisensa jälkeen ihmetyttää, kun ihmiset ihmettelevät, miksei suolattomasta vedestä ja prosessoidusta valmisskeidasta tule hyvää muutamassa minuutissa. Niinpä, on se kumma.
Mikä voisi olla hyvän ruuan salaisuus? Se on joka kerta laadukkaat, vähän käsitellyt, hyvänmakuiset raaka-aineet ja aika. Eikä rasvaton maistu, koska makuaineet ovat rasvaliukoisia. Myöskään suolaton ei voi olla maukasta.
Laitosruoka on pahaa, koska sen laatukriteerit ovat suolattomuus ja rasvattomuus. Valitettavasti kotona tehdään samanlaista.
Ihmiset luulevat, että esimerkiksi rasva lihottaa. Moni varmasti lihoo vain, koska huono ruoka ei tyydytä ja siksi himoitaan herkkuja, leipää jne.
Tämä. Oon kokki ja teen kotona ihan yhtälailla kaiken voihin ja kuohukermaan enkä ole lihava silti. Ja olen syönnyt näin koko ikäni kun isänikin on kokki. Hyvä kunnollinen ruoka pitää nälän poissa pitkään eikä tule naposteltua jatkuvasti jotakin.
Ota reippaasti lääkkeet aamupuuron kera (inhoan tällaisia lääkekommentteja mutta kyse oli kuinka tehdä hyvä kaurapuuro).