Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä on, että junassa pitää änkeä ovien luo jo viisi minuuttia ennen junan saapumista asemalle?

Vierailija
06.08.2019 |

Kyllä sieltä kaikki halukkaat pääsee ulos. Minkä takia pitää täpötäydessä kuumassa junassa väkisin tunkea ihmisten läpi nököttämään ovien eteen tehden matkasta vain entistä ahdistavamman kokemuksen? Miksei voi odottaa, että juna on saapumassa laiturille?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko änkeä ensimmäisten joukossa pois, koska aina jotkut jäävät muuten tukkeeksi. Aina sairaat ja raihnaiset, rollaattorimummot, heikkolahjaiset yms. jäävät ihmettelemään heti ovien ulkopuolelle. Rasittavinta on, kun jotkut rakastavaiset tai vastaavat jäävät siihen kähmimään toisiaan, ja muut eivät pääse liikkumaan. Elämässä on muutakin tekemistä kuin seistä pönöttää.

Vierailija
42/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pelkät jatkojunat vaan ihan autokyydit. Helpompi lähteä asemalta silloin, kun muut vasta pakkailevat kamppeitaan takakonttiin. Ja taksejakin on vain tietty määrä, jos hidastelet niin voit joutua odottamaan pitkäänkin ennen kuin tulee tyhjä paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei ole 5 minuuttia aikaisemmin, niin joku muu on edessä tukkona sitten, että jää niiden jalkoihin ja myöhästyy seuraavasta junasta, bussista tai jostain mihin pitää ehtiä.

Minä ihmettelen näitä muiden ihmettelijöitä, joilla on ongelma siitä, että joidenkin pitää ehtiä jatkoyhteyksiin, joten kiire ulos heti kun vaan ovesta pääsee. Tai sitten väkättävät siitä, että kun porukan pitää päästä lentokoneessa vessaan heti kun ollaa ilmassa. Eli toisin sanoen ongelma on  siinä, kun muut eivät ole kuin sinä muumeja tai joiden ei ole koskaan ilmeisesti tarvinnut edes yrittää jatkoyhteyksiin keretä. Joo ongelmia tulee aina olemaan, jos on mahdotonta hyväksyä, että ihmisiä ja tarpeita on monenlaisia.

Mitä se niitä istuvia haittaa, jos jotkut seisoo valmiina ovella??

Vierailija
44/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pelkät jatkojunat vaan ihan autokyydit. Helpompi lähteä asemalta silloin, kun muut vasta pakkailevat kamppeitaan takakonttiin. Ja taksejakin on vain tietty määrä, jos hidastelet niin voit joutua odottamaan pitkäänkin ennen kuin tulee tyhjä paikalle.

Tää on kyllä aivan puppua.

Tuut viimeisten joukossa niin saat kävellä ilman ruuhkaa ja valita sopivimman taksin.

Eipä ole koskaan tarvinnut odottaa.

Vierailija
45/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneessakin kannattaa nousta seisomaan Vartti ennen oven avaamista.

Vierailija
46/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut puoli vaunuosastoa nousemaan varttia ennen saapumista käytävälle. Aloin tahallani pakkaamaan tavaroita ennenaikaisesti ja kohta oli lauma seisomassa kuin kanat kukon käskemänä.

M27

Vierailija
47/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä ole ongelma lähinnä heille, jotka ovat itsekin siellä änkeämässä..

Vierailija
48/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on jatkoyhteysjuna odottamassa ja usein painava laukku matkassa, jonka kanssa pitää juosta kiiren vilkkaa portaat asemalla. Jos teillä ei ole jatkoyhteyttä, älkää pliis menkö sinne itsekin.

Me junan vaihtajat joudutaan usein kirjaimellisesti juoksemaan seuraavaan junaan, varsinkin jos eka juna on myöhässä. Vaikk kuuluttavat junassa, että jatkoyhteydet odottavat junanne matkustajia, se ei pidä paikkansa mitä nyt oon kohta 15 vuotta junalla matkustanut. 🙄 Siksi me mennään sinne käytävälle etukäteen koska muuten saatetaan jäädä junasta jos jäädään sinne ihmismassan keskelle. Varsinkin talvella tämä on ongelma.

Aina olen juossut junan ollessa myöhässä ja on ollut sekunneista tai minuutista varmaan kiinni että olen ehtinyt. Juna on siis sulkenut ovensa ja lähtenyt liikkeelle ennen kuin olen ehtinyt paikalleni. Kerran jäätiinkin muutaman muun kanssa laiturille. Saatiin hyvitykseksi joku 5e kahvilippu. No kiva. Odotettiin 2-3h siin laiturilla, mikään ei ollut enää auki.

Jos minulla itselläni ei ole jatkoyhteyttä ja saavun pääteasemalle, annan muiden poistua ensin. En todellakaan rynni sinne odottamaan kun muiden jatkojuna odottaa. Jos ei ole kiire, kannattaa poistua junasta niin että kiireellisemmät menevät ensin.

Vierailija
49/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on pari tuntia istuna jököttänyt paikallaan (lentokoneessa usein paljon kauemmin) tekee jo mieli nousta jaloittelemaan. Ihmiset kumminkin katsovat pitkään- ja ihmeissään (suomessa nyt tuijotetaan jos vaikka juot mukista kahvia vasemmalla kädellä) jos nouset puolityhjässä junassa kesken matkan seisomaan siihen penkin viereen, eikä siitä halua lähteä kävelemään mihinkään kun tavarat ovat kenties siinä levällään.

Vierailija
50/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junan vaihto. Itse syyllistynyt tuohon ja änkeän ovelle, kun junan vaihtoon on

7 minuuttia aikaa. Joskus ei sitäkään, jos juna myöhässä. Ja ihan Vr.llä myyvät noita jatkoyhteyksiä, ainakin pitkän matkan junissa.

Ei tarvii "syyllistyä" mistään. Sitähän VR itsekin varmaan haluaakin että jatkoyhteyksiin menevät ovat ovella ensimmäisinä poistumassa. Niitten junat on myöhässä muutenkin, joten varmaan haluavat että matkustajat kipittävät nopeasti junaan, joka on lähdössä. Kun juna 1 on myöhässä, juna 2 "odottaa" (hih, ihan ku odottaiski! Ihmettelen miten vanhat ja raihnaat ehtivät junaan jos minäkään en juosten ehdi??) niit matkustajia ja sitten juna 2 lähtee myöhässä liikkelle.. ja näin lopulta kaikki junat ovat myöhässä ympäri Suomen.

Tottakai ne menee ensin, joiden pitää ehtiä seuraavaan junaan. Siksi kai se VR kuuluttaaki hyvissä ajoin ennen asemalle saapumista, miltä raiteelta lähtevät eikä vasta sitten kun ollaan jo asemalla! Koska silloin he eivät ehtisi.

Typerää valittaa tästä, varsinkin kun muistaakseni ilman paikkalippua ei saisi istua käytävillä.. AP on hyvä ja kysyy konduktööriltä, missä vaunussa on vielä vapaita paikkoja, jonne voisi istua, jos ei ole paikkalippua.

Miten se on keneltäkään pois, että päästään kaikki nopeasti poistumaan? Miten se teitä muita nopeuttaa, jos me jatkoyhteystyypit jäätäis paikalleen? Voidaanko me kaikki jotenkin poistua muka yhtäaikaa?

Olen muutaman kerran jäänyt jumiin kun nämä "kiireettömät" matkustajat jäävät seisomaan eteen eikä jono liiku. Heistä näkee, ettei ole kiire minnekään ja kuinka olettavat, ettei kellään muullakaan. Siinä on jatkojunaan ehtivällä hikikarpalot jo otsalla että jäinköhän nyt junasta, kun tuijottaa niitä edessä seisovia, joilla ei ole mikään kiire vaan laittavat takkiaankin siinä rauhassa. Tuon kun on kerran kokenut, kipittää ihan kiltisti sinne käytävälle 5min ennen odottamaan. Silloin juna tyhjenee tehokkaasti. Siitä huolimatta pitää juosta ja seuraavasta junasta myöhästyminen on hyvin mahdollista.

Vierailija
51/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneessakin kannattaa nousta seisomaan Vartti ennen oven avaamista.

Tosimies käy avaamassa ovenkin jo valmiiksi

Vierailija
52/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se kuulutuksessa oleva tieto raiteesta ei pidä aina paikkansa! Jos olet jo juossut ko. laiturille, et enää ehdi oikealle laiturille.

Sain kerran 4 eri tietoa siitä, mikä mun laituri oli ja mikään niistä ei tainnut olla se oikea... :D hehee..

VR on mainettaan parempi, mut jatkoyhteyksissä niillä on kehittämistä. Varsinkin talvella tulee huomioida liukkaus ja portaat. Kaikki ei ole sitäpaitsi niin tervekuntoisia, että pystyvät juoksemaan. Se on itsellekin nuorena aikuisena kamalaa ja edelleen jännitän noita vaihtoja vaikka olen mennyt junalla vuosia! En pysty rentoutumaan junassa ennen kuin olen päässyt siihen junaan, joka vie päämäärään.

Vierailija
53/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin huonojalkaisena kaipaan hetken pystyssäoloa että saan koipeni taas pitkän istumisen jälkeen oikenemaan ja pääsen ne mahdolliset jyrkät junanrappuset alas edes jotakuinkin sulavasti. Kiva että häiritsee, tuollaista nipottajaa jota riepoo niin maan paljon muiden ihmisten tekemiset ja tekemättä jättämiset sietääkin ärsyttää. :D

Vierailija
54/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa itsekin ihmettelen. Hirvee ryysis oven eteen ja kun junasta oikeasti pääsee ulos muutamassa kymmenessä sekunnissa (jos niinkään kauan menee) kukaan ei myöhästy jatkoyhteyksistä tms pelkästään siksi että rauhassa istuu paikallaan ja lähtee vasta junan tullessa asemalle liikkeelle. Jos jokin ei tätä usko, voi vaikka kellottaa ensi kerralla.

Turhanpäiväinen ja junttimainen tapa. Jos jostain syystä haluaa olla ekana ovella, niin jää siihen sitten koko matkan ajaksi.

Vierailija
55/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä ongelmat. Menkää henkilöautolla, pääsette suoraan kotiovelta suoraan sinne minne haluatte, ja juuri silloin milloin haluatte. Eikä ole rasittavia, haisevia tai vaarallisia tyyppejä kyydissä, ellette katso peiliin.

Vierailija
56/64 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se varmaan hienoa mennä joukkokuljetuksessa jollakin lihajunalla kuin karja. Ihan tulee nostalgisesti Pohjois-Korea mieleen.

Vierailija
57/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa itsekin ihmettelen. Hirvee ryysis oven eteen ja kun junasta oikeasti pääsee ulos muutamassa kymmenessä sekunnissa (jos niinkään kauan menee) kukaan ei myöhästy jatkoyhteyksistä tms pelkästään siksi että rauhassa istuu paikallaan ja lähtee vasta junan tullessa asemalle liikkeelle. Jos jokin ei tätä usko, voi vaikka kellottaa ensi kerralla.

Turhanpäiväinen ja junttimainen tapa. Jos jostain syystä haluaa olla ekana ovella, niin jää siihen sitten koko matkan ajaksi.

No kun se ongelma ei olekaan siinä, että monessako sekunnissa pääsee ulos ja se oven odottaminen vaan siinä, että jos jäät paikallesi odottamaan, muut (ei-jatkoyhteyttä odottavat) alkavat nousta ja muodostavat eteesi jonon, joka voi edetä hyvinkin hitaasti. Varsinkin kun sinne löytää ne junaan tulevat, jotka ei ymmärrä päästää junasta poistuvia ensin ulos. Siinä on äkkiä mennyt se 5minuuttia. Ihan kokemuksesta puhun. Olen se, joka on matkustanut kohta 15 vuotta jatkoyhteyksillä. Joka kerta olen ehtinyt jatkoyhteyteen hilkulla. Vain muutaman kerran muistan, että juna ois lähtenyt sopivasti. Olen juossut niin kovaa, että olen muutaman kerran saanut jonkun astmakohtauksen.

Muuten, se että vain sanoo jotakin asiaa juntiksi, ei itseasiassa tee siitä junttia.

Oikeasti junttia on mielestäni ajatella niin, että kaikkien pitäisi pyrkiä poistumaan paikaltaan yhtä aikaa. Miksi ihmeessä (nimeä edes yksi pätevä syy) ja miten ajattelit tuon niinku käytännössä toteuttaa? Miten me kaikki ehditään yhtäaikaa kävelemään? Eikö ole fiksumpaa muodostaa jonon etupää jo valmiiksi niistä kiireellisistä ihmisistä? Ne on jo ulkona, kun sinä puet takkiasi. Junat ovat muutenkin usein myöhässä ja sinä haluat että kaikki odottaisivat junan pysähtymiseen..?

Mikä tässä on sulle tai AP:lle ylipäätään niin iso juttu, että siitä pitää tehdä aloitus vauvapalstalle? Vai onko kyse siitä, että haluat itse poistua ensin junasta?

Kokeileppa kuule todellakin sitä jatkoyhteyksien vaihtoa eri asemilla. Pahinta on junat joiden oletetaan olevan myöhässä vain muutaman minuutin. Niissä ei jostain syystä huomioida tuota myöhästymistä kunnolla.

Vierailija
58/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kiire, niin menen ajoissa oville että pääsen nopeasti sinne mihin kiire nyt onkaan. Eihän se oikeasti vaikuta kuin 10 sekuntia, mutta kiirestressissä se tuntuu tärkeältä.

Vierailija
59/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kiire, niin menen ajoissa oville että pääsen nopeasti sinne mihin kiire nyt onkaan. Eihän se oikeasti vaikuta kuin 10 sekuntia, mutta kiirestressissä se tuntuu tärkeältä.

Kyl se vaikuttaa. Ootko kokeillut jäädä jumiin sinne "meillä ei ole kiire minnekään, tässä rauhassa nostelen 5 säkkiäni käytävällä"- tyyppien ja naapurivaunusta "pääsemme täältä nopeammin koska meidän vaunumme jonottaa myös" -tyyppien väliin?

Eikä se eteisessä odottaminen mitään kaikkein kivointa ole. Juna heiluu, varsinkin jarruttaessa on vaikea pitää kiinni mistään jos on laukku on painava eikä missään kaiteita. Itse en menisi, jos ei olisi pakko.

Ei siitä kannata olla kateellinen, että jotkut poistuvat ensin junasta, koska heidän on pakko.

Vierailija
60/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jatkoyhteys voi olla myös linja-auto. Bussikuski ei tassan tarkkaan tiedä, kuinka monta matkustajaa junasta on tulossa. Jos itse istuu junassa asemalle asti, on käytävä täynnä porukkaa ja paikalla saa istua pitkään ennen kuin mahtuu itse nousemaan ylös. Katselepa siinä sitten, kun linja-autosta ei näy edes perävaloja siinä vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän