Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.

Vierailija
06.08.2019 |

Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.

Kommentit (744)

Vierailija
21/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minä ajattelin tässä opiskellessani tehdä vähän osa-aikatyötä, ettei vatipäitten tartte valitta, että niilla v i t u n verorahoilla vaan elellään. 

Käteen jää ihan naurettava määrä verojen jälkeen. Paskat, olen tukimagneettina mielummin kotona. Jos työssä käynnillä ei saa edes bensoja maksettua niin pitäköön tunkkinsa. Saan aikani kulumaan paremminkin. 

Vierailija
22/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista saan vaan 1870 € puhtaana lapaan. Eihän sillä elä. 

Onneksi on vaimo töissä. Alaikäisiä huollettavia on kissa, ei lapsia

Kyllä pärjää, kun säästäväisesti elää. Toivottavasti sinullakin on oikeus lisäpäiviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.

Juuri tämä. Kyllä vituttaa.

Vierailija
24/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.

On siinä varmasti paljon muutakin eroa, esimerkiksi se, että työssä käyvänä sinulla on asiat omassa hallinnassasi ja voit käyttää ansaitsemasi rahat aivan niin kuin itse haluat, eikä kellään ole siihen nokan kopauttamista.

Vierailija
25/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä varmasti paljon muutakin eroa, esimerkiksi se, että työssä käyvänä sinulla on asiat omassa hallinnassasi ja voit käyttää ansaitsemasi rahat aivan niin kuin itse haluat, eikä kellään ole siihen nokan kopauttamista.

Voi tuetkin käyttää miten haluaa. Ei ne kelassa kitise vaikka tiliotteessa näkyy baarireissuja. :D

T. Nro4

Vierailija
26/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista saan vaan 1870 € puhtaana lapaan. Eihän sillä elä. 

Onneksi on vaimo töissä. Alaikäisiä huollettavia on kissa, ei lapsia

Kyllä pärjää, kun säästäväisesti elää. Toivottavasti sinullakin on oikeus lisäpäiviin.

Lisäpäiviä on maailman tappiin, se ei oo ongelma. Vuoden kun vielä kituuttelen, niin sitten

alan saamaan elakkeen puolikasta. Sitten voi jo ehkä elääkin

Vierailija
27/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työttömien vika, että Suomessa palkat ovat vaatimattomia.

Minä olen työtön olen ja vaatimatonta korvausta saan, vaikka teen töitä, kolmena päivänä viikossa kuusi tuntia kerrallaan ja päivät vielä joko pitenevät tai lisääntyvät pian, ajatuksena on siis saada tältä alalta palkkatyötä, mutta tosiaan nyt teen ja olen kuukausia tehnyt oikeita töitä ilman normaalia palkkaa tai eläketurvaa. Toivon, että tälle alalle työllistyn. Minulla on myös terveysongelmia, joten ihan kaikkeen minusta ei enää ole, joten älä ehdotakaan kaikkein raskaimpia töitä, jos tälle alalle en työllisty.

Omaa perhettä ei ole ollut hoidettavana ja huollettavana, mutta näin 55-vuotiaana minulla on kyllä sekä iäkäs isäni avustettavana joka ikinen viikonpäivä (onneksi asuu lähellä), ja myös vammainen toinen omainen, joka myös tarvitsee silloin tällöin apua, yöpyykin joskus luonani eli on silloin kokonaan hoidettavana.

Että tämmöinen sohvalla makoilija!

Muuten niistä lähes viidestä sadasta eurosta, jotka kuulemma jäävät yli käyttörahaksi asumiskulujen jälkeen: se tarkoittaisi säännöllistä toimeentulotukeen turvautumista ja siitä taas tiedän niin omasta ja tuttavapiirin kokemuksista kuin tilastoista, että meitä on suuri joukko, jotka emme todellakaan toimeentulotukea hae kuin äärimmäisessä hädässä, vaan ihan itse omista tuloistamme ja vanhoista, vähäisistä säästöistämme maksamme kulumme, kuka lääkkeensä, toinen silmälasinsa ja kaikki muut menomme (ja sen sohvankin kai minäkin hankin kunhan lakkaan köyhtymästä).

Vierailija
28/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakollisten kulujen jälkeen jää 497e, tästä vain puhelinlasku pois. Kyllä sillä hyvin pärjää työttömänä. Ulosoton takia ei minun ainakaan kannata mennä töihin. Tämän lisäksi lääkkeet mm. e-pilleritkin saa ilmaiseksi, lääkärikäynnit ja jopa silmälasit maksetaan, minä hain uudet lasit viime kuussa. En valita, rahaa saa jopa säästöön 150-200e/kk :)

Minä taas menin töihin (kokopäivä) että sain ulosoton maksettua!

Vierailija
29/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole työttömien vika, että Suomessa palkat ovat vaatimattomia.

Minä olen työtön olen ja vaatimatonta korvausta saan, vaikka teen töitä, kolmena päivänä viikossa kuusi tuntia kerrallaan ja päivät vielä joko pitenevät tai lisääntyvät pian, ajatuksena on siis saada tältä alalta palkkatyötä, mutta tosiaan nyt teen ja olen kuukausia tehnyt oikeita töitä ilman normaalia palkkaa tai eläketurvaa. Toivon, että tälle alalle työllistyn. Minulla on myös terveysongelmia, joten ihan kaikkeen minusta ei enää ole, joten älä ehdotakaan kaikkein raskaimpia töitä, jos tälle alalle en työllisty.

Omaa perhettä ei ole ollut hoidettavana ja huollettavana, mutta näin 55-vuotiaana minulla on kyllä sekä iäkäs isäni avustettavana joka ikinen viikonpäivä (onneksi asuu lähellä), ja myös vammainen toinen omainen, joka myös tarvitsee silloin tällöin apua, yöpyykin joskus luonani eli on silloin kokonaan hoidettavana.

Että tämmöinen sohvalla makoilija!

Muuten niistä lähes viidestä sadasta eurosta, jotka kuulemma jäävät yli käyttörahaksi asumiskulujen jälkeen: se tarkoittaisi säännöllistä toimeentulotukeen turvautumista ja siitä taas tiedän niin omasta ja tuttavapiirin kokemuksista kuin tilastoista, että meitä on suuri joukko, jotka emme todellakaan toimeentulotukea hae kuin äärimmäisessä hädässä, vaan ihan itse omista tuloistamme ja vanhoista, vähäisistä säästöistämme maksamme kulumme, kuka lääkkeensä, toinen silmälasinsa ja kaikki muut menomme (ja sen sohvankin kai minäkin hankin kunhan lakkaan köyhtymästä).

Ei auta valittaa jos ei toimeentulotukea hae. Se on nykyisin älyttömän helppoa kun se on Kelan alaisuudessa.

Vierailija
30/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakollisten kulujen jälkeen jää 497e, tästä vain puhelinlasku pois. Kyllä sillä hyvin pärjää työttömänä. Ulosoton takia ei minun ainakaan kannata mennä töihin. Tämän lisäksi lääkkeet mm. e-pilleritkin saa ilmaiseksi, lääkärikäynnit ja jopa silmälasit maksetaan, minä hain uudet lasit viime kuussa. En valita, rahaa saa jopa säästöön 150-200e/kk :)

Minä taas menin töihin (kokopäivä) että sain ulosoton maksettua!

Mulla on siellä joku 60000e. Menen töihin kun ne velat vanhenee, eli n.4-vuotta vielä.

T. Nro4

Vierailija
31/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap:n ongelmanasettelua. Se, että jokin surkea työnantaja maksaa kokopäivätyötä rupisimman mahdollisen palkan, liittyy työttömiin miten? Työttömyyskorvaus on muutaman kurjan satasen, eikö ongelma ole tukien "suuruuden" ja työttömien "valittamisen" (joista huom useimmat valittavat töiden puutetta ja kaltaistesi asennetta ennemmin kuin tukien kokoa) sijaan se, että oma palkkasi on aivan liian matala? Miksi kiroat työttömiä etkä pihistelevää työnantajaa/systeemiä joka sallii noin surkean palkan työssäkäyvälle? Tai itseäsi, kun olet valinnut alan, joka on ilmeisesti kaikkien töiden surkeinta pohjasakkaa? Ja sen sijaan, että pyrkisi ratkaisemaan ongelmasi, mariset ja keksit tekosyitä, miksi et ongelmaa voi vain ratkaista. Olisi ehkä kannattanut käydä kouluja, niin saisit todennäköisesti paitsi parempaa palkkaa, kykenisit myös järkevämpiin ja hyödyllisempiin ajatusprosesseihin.

Mutta niinhän se menee, ettei kukaan vihaa alimmalla askelmalla olevaa niin paljon, kuin se, joka on sillä toiseksi alimmalla.

Vierailija
32/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n ongelmanasettelua. Se, että jokin surkea työnantaja maksaa kokopäivätyötä rupisimman mahdollisen palkan, liittyy työttömiin miten? Työttömyyskorvaus on muutaman kurjan satasen, eikö ongelma ole tukien "suuruuden" ja työttömien "valittamisen" (joista huom useimmat valittavat töiden puutetta ja kaltaistesi asennetta ennemmin kuin tukien kokoa) sijaan se, että oma palkkasi on aivan liian matala? Miksi kiroat työttömiä etkä pihistelevää työnantajaa/systeemiä joka sallii noin surkean palkan työssäkäyvälle? Tai itseäsi, kun olet valinnut alan, joka on ilmeisesti kaikkien töiden surkeinta pohjasakkaa? Ja sen sijaan, että pyrkisi ratkaisemaan ongelmasi, mariset ja keksit tekosyitä, miksi et ongelmaa voi vain ratkaista. Olisi ehkä kannattanut käydä kouluja, niin saisit todennäköisesti paitsi parempaa palkkaa, kykenisit myös järkevämpiin ja hyödyllisempiin ajatusprosesseihin.

Mutta niinhän se menee, ettei kukaan vihaa alimmalla askelmalla olevaa niin paljon, kuin se, joka on sillä toiseksi alimmalla.

Olisi kannattanut, mutta nyt on nyt. Tilanne on siis se, että kaverini valittaa koko ajan ettei yhteiskunta tue tarpeeksi, hän ei kuitenkaan jaksa töihin mennä. Ei sitä rahaa niin kauheasti tälläkään työnteolla tule, mutta kun toinen odottaa että sitä pitäisi tulla ilmaiseksi koko ajan enemmän. Olen väsynyt tuohon valitukseen, vaikka itse nyt tähän sorruinkin. Oma vikani toki etten tajunnut opiskella aikanaan enemmän, mutta onhan se oikeasti myös surullista, että on niitäkin jotka kotona makaamalla tienaavat lähes sen, mitä toiset kokopäivätyöllä. Ja sitten kehdataan valittaa kun kukaan ei maksa tyhjästä vieläkin enemmän. ap

Vierailija
33/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tuetkin käyttää miten haluaa. Ei ne kelassa kitise vaikka tiliotteessa näkyy baarireissuja. :D

T. Nro4

Olen ollut aikoinaan muutaman kuukauden toimeentulotuella, ja silloin ainakin joutui tapaamaan sossuvirkailijoita pariin otteeseen, ja sanotaan nyt, että toinen virkailijoista oli sellainen, että olin todella helpottunut, kun ei enää tarvinnut niissä merkeissä asioida. Kaverini oli samoihin aikoihin tuella myös, ja hän sai kyllä kuulla valitusta menoistaan. Onko virkailjoiden meininki sitten nykyään lepsumpaa, vaikea uskoa.

Vierailija
34/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että on niitäkin jotka kotona makaamalla tienaavat lähes sen, mitä toiset kokopäivätyöllä.

Se tarkoittaa sitä että kyseinen työpaikka rikkoo Suomen lakia ja kyykyttää työntekijöitään. Kerropa nyt ihmeessä mikä kokopäivätyö Suomessa antaa niin vähän palkkaa että käteen jää peruselämisen kulujen jälkeen vain 400 euroa?

Vierailija
35/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako kela työttömille vuokran? Vai onko se 497€/kk summa jolla pitää maksaa asuminen, ruoka ja ihan kaikki menot?

Jos asuminen tulee tuon 497€ päälle eli joutuu maksamaan siitä 497 eurosta ruoan ja muut ekstrajutut niin mielestäni tuet ovat todella hyvät.

Olen töissä ja vuokran jälkeen rahaa jää noin 700€ käteen kuukaudessa. Jos olisin työtön, en tarvitsisi autoa, johon menee vakuutuksiin, bensiinin sekä korjauksiin noin 200-300€/kk.

Vierailija
36/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla itselläsi on tuossa ajatusvirhe. Taisi jäädä ne koulut käymättä? Mukaasi työtön on olosuhteiden uhri, jolle ei ole töitä, mutta työssäkäyvä on itse valinnut "huonon" työn. Eli onko kuitenkin niin, että työttömälle ei se "huono työ" kelpaa, koska kotona loisiminen muiden rahoilla on kivempaa?

Vierailija
37/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas täällä valehdellaan! Käytännössä kokopäivätyötä tekevät saavat bruttopalkkaa alkaen 1800 euroa, josta käteen jää nettona varmasti yli 1600 euroa. Vuonna 2016 alle 1800 euroa kuussa saavien osuus kokoaikapalkollisista oli älyttömän pieni. Varmasti tuollaisissa töissä oli koululaisia yms.. Ja siis tämä oli vuonna 2016!

https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html

Vierailija
38/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin hiostukselta välttyminen painaa kyllä paljon.

Vierailija
39/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Nro4

Olen ollut aikoinaan muutaman kuukauden toimeentulotuella, ja silloin ainakin joutui tapaamaan sossuvirkailijoita pariin otteeseen, ja sanotaan nyt, että toinen virkailijoista oli sellainen, että olin todella helpottunut, kun ei enää tarvinnut niissä merkeissä asioida. Kaverini oli samoihin aikoihin tuella myös, ja hän sai kyllä kuulla valitusta menoistaan. Onko virkailjoiden meininki sitten nykyään lepsumpaa, vaikea uskoa.

Toimeentulotuki on nykyisin Kelalla, ei kunnalla. Itse en ole kahteen vuoteen edes käynyt kelassa vaan hoitanut tukiasiat netissä.

T. Nro4

Vierailija
40/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako kela työttömille vuokran? Vai onko se 497€/kk summa jolla pitää maksaa asuminen, ruoka ja ihan kaikki menot?

Jos asuminen tulee tuon 497€ päälle eli joutuu maksamaan siitä 497 eurosta ruoan ja muut ekstrajutut niin mielestäni tuet ovat todella hyvät.

Olen töissä ja vuokran jälkeen rahaa jää noin 700€ käteen kuukaudessa. Jos olisin työtön, en tarvitsisi autoa, johon menee vakuutuksiin, bensiinin sekä korjauksiin noin 200-300€/kk.

Kyllä maksaa. Vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen käteenjäävä osuus on 497e.

T. Nro4