Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.

Vierailija
06.08.2019 |

Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.

Kommentit (744)

Vierailija
381/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs kohtaa opiskelisin kun kaikki aika menee työntekoon ja lasten harrastusten tukemiseen eli kuljetuksiin ja talkoiluun? Enkä minä nurise, mutta moni työtön valittaa ettei ole varaa mihinkään ja yhteiskunnan pitäisi maksaa enemmän. 

Nurisetpas.

Missä niitä valittavia työttömiä olet tavannut?

Itse olen työtön ja valitan vain työnantajien ronkeliutta. Olen vieläpä ns. työvoimapula-alalla, mutta hakemisestani huolimatta en saa töitä. En myöskään mitään ns. hanttihommia - niistä tulee suoraa palautetta, että olen ihan ylikoulutettu ja väärän alan ihminen.

No joo, älytöntä aktiivimallia valitan myös, ja kokkarien ja kannattajiensa uskoa, että työttömyys johtuisi siitä etteivät työttömät viitsi mennä töihin.

Kun katson kotona makaavaa kaveriani, joka ilmoittaa ettei jaksa käydä töissä eikä sellaista koskaan viitsi hakea mutta aina on liian vähän rahaa, niin kyllä se vituttaa. Lomailulla on hintansa.

Vierailija
382/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.

Minä en vain usko aloittajaa. Kokopäivätyöstä ei jää noin vähää käteen.

No yksi tuttu sekopää puhelinmyyjänä (p*ska sellainen), tienaa bruttona 780e/kk. Työaika 38h/vko. Onhan noita duuneja.

En usko. Ja paljonko tällaisiä duuneja on, kun 3 vuotta sitten kokopäivätyössä alle 1800 kuussa ansaitsevia oli alle 20 000 koko maassa, ja näistäkin päälle 1600 bruttona saavia oli ehkä 2/3-osaa. Ja paljonko jää jäljelle, kun otetaan pois koululaisten (kesä)työt yms.?

Vaikea uskoa.  Esim. siivoojien TESsin mukainen palkka vaihtelee työehtosopimuksesta riippuen 1600-1700 euron välillä ja ei takuulla suurin osa alan yrityksistä maksa suurempaa palkkaa, kuin on pakko.  Jo siivousala itsessään työllistää kymmeniätuhansia ihmisiä, joista toki osa on osa-aikaisia. Tietenkin noilla aloilla osa-aikatyö on hyvinkin yleistä ja monet siivoojat saavat osa-aikatyötä tekemällä niin vähän rahaa, että joutuvat hakemaan toimeentulotukea/asumistukea.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä harvinaisen surkea palkka ap:llä. Mun nettopalkka oli muutama vuosi sitten 1600€ ja sitäkin pidin pienenä. Nyt olen ollut 4v kuntoutustuella joka on nettona 1200€ (lapsikorotusten kanssa). Toivon että kuntoudun vielä työkykyiseksi, joudun kyllä ammattia vaihtamaan. Jos jäisin tässä tilanteessa työttömäksi niin tuloni tippuisivat reilusti, en usko että edes asumistukea saataisiin kun asunto on oma (ainoastaan korkoihin ja vastikkeeseen sitä saa) joten oltaisiin kyllä pulassa. Toimeentulotukea ei todellakaan saataisi koska miehellä on osakkeita.

Vierailija
384/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan työttömänä jotain 450 euroa kuussa. Kyllä tuo 1300 kelpaisi.

Tosta sun 450 maksat siis vielä laskusi? Vuokrat, vakuutukset, sähkö jne. Pyhällä hengelläkö elät?

Oletan että tosta 1300 maksetaan vielä kaikki laskut.

Tässä vähän verrataan nyt omenia ja päärynöitä.

Vierailija
385/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin huono palkka voi olla palkkatukityöläisellä, siivojalla, tiskarilla, keittiöapulaisella tai aloittavalla kokilla, parturi-kampaajalla. Ainakin näitä pienipalkkaisia aloja minä tiedän ja on varmasti muitakin.

En usko. Katso:

https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html

Miten ihmeessä se, että noita paikkoja sun mielestä on ihan hiiiiiirveesti sopii kuvaan, että niitä ei ole?

Vierailija
386/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksei ap etsi parempaa työpaikkaa?

Ei työttömät voi parantaa sun palkkaas!

Vierailija
387/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulle jää työttömänä käteen 380e, koska avoliitossa ja toimeentulotuessa työmarkkinatuki huomioidaa 21.5kertoimen mukaan, eli n. 40e. isompana kuin onkaan, mikä vielä entisestään heikentää sitä mitä käteen jää ja ihme laskukaava tuokin, että yksinasuvan perusosa on 493 ja avoliitossa kun elät seon n.422e, mun mielestä todella epäreilu laskentamalli, laikille pitäis olla sama, asu yksin taikka yhdessä.

Tuo laksennallinen 21,5 on oikein. Kalenterikuukausissa on eri määrä korvattavia päiviä, esim. heinäkuu 23, elokuu 22, syyskuu 21 jne. Ei siis 20 päivää, joka on neljän viikon korvattavat päivät.

Ohis

Vierailija
388/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän missään voi saada kokotyöstä noin huonoa palkkaa? Vai siis onko tuo verojen jälkeen? Ehkä joku mäkkärin ihan aloituspalkka voi olla..?

Tervetuloa todellisuuteen, netto 1300 on aivan mahdollinen.

Ei ole.

Vierailija
389/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulle jää työttömänä käteen 380e, koska avoliitossa ja toimeentulotuessa työmarkkinatuki huomioidaa 21.5kertoimen mukaan, eli n. 40e. isompana kuin onkaan, mikä vielä entisestään heikentää sitä mitä käteen jää ja ihme laskukaava tuokin, että yksinasuvan perusosa on 493 ja avoliitossa kun elät seon n.422e, mun mielestä todella epäreilu laskentamalli, laikille pitäis olla sama, asu yksin taikka yhdessä.

Tuo laksennallinen 21,5 on oikein. Kalenterikuukausissa on eri määrä korvattavia päiviä, esim. heinäkuu 23, elokuu 22, syyskuu 21 jne. Ei siis 20 päivää, joka on neljän viikon korvattavat päivät.

Ohis

Korjaus: laskennallinen 21,5

Vierailija
390/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin miksei ap etsi parempaa työpaikkaa?

Ei työttömät voi parantaa sun palkkaas!

Ehkä etsiikin.

Töihin menemällä voisivat vähentää veroja.

Ohis

Vierailija
391/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat liki kolme kertaa enemmän kuin minä, joten mitä valitat. Hanki parempi työpaikka, töihinhän vain mennään joten mikset mene?

Hae kulta pieni toimeentulotukea, koska ei kukaan ihminen elä 433,3 eurolla ja maksa siitä vielä asumista, lasten harrasteita, laskuja yms. Asutko sinä kenties sillan alla? Äitisi peräkammarissa? Vuokraa sinä et tuolla rahalla ainakaan maksa.  Vaihtoehtoisesti voisit mennä vaikka siivoamaan tai kassatädiksi, voisit nelinkertaistaa tulosi bruttona. Toimeentulotuella voisit ehkä  kolminkertaistaa tulosi, riippuen vähän onko sinulla lapsia vai ei.  

Vierailija
392/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tajua, äitini on siivooja ja hän todellakin saa käteen 1250 euroa kk.

Ei varmasti saa, vaan paljon enemmän!

Minä saan 1280 €, siis paljon enemmän. :D

Eri

Vierailija
393/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paljon korkeastikoulutettuja, jotka ovat ajautuneet näihin 1200e kk paskatöihin.

En usko!

Vierailija
394/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän missään voi saada kokotyöstä noin huonoa palkkaa? Vai siis onko tuo verojen jälkeen? Ehkä joku mäkkärin ihan aloituspalkka voi olla..?

mm lähihoitajalla, jos tekee päivätyötä, voi olla tuo palkka nettona. Riippuen veroprosentista. 

Lähihoitajan peruspalkka on 2050 e, eli käteen jää 1700 e.

Vierailija
395/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs kohtaa opiskelisin kun kaikki aika menee työntekoon ja lasten harrastusten tukemiseen eli kuljetuksiin ja talkoiluun? Enkä minä nurise, mutta moni työtön valittaa ettei ole varaa mihinkään ja yhteiskunnan pitäisi maksaa enemmän. 

Nurisetpas.

Missä niitä valittavia työttömiä olet tavannut?

Itse olen työtön ja valitan vain työnantajien ronkeliutta. Olen vieläpä ns. työvoimapula-alalla, mutta hakemisestani huolimatta en saa töitä. En myöskään mitään ns. hanttihommia - niistä tulee suoraa palautetta, että olen ihan ylikoulutettu ja väärän alan ihminen.

No joo, älytöntä aktiivimallia valitan myös, ja kokkarien ja kannattajiensa uskoa, että työttömyys johtuisi siitä etteivät työttömät viitsi mennä töihin.

Kun katson kotona makaavaa kaveriani, joka ilmoittaa ettei jaksa käydä töissä eikä sellaista koskaan viitsi hakea mutta aina on liian vähän rahaa, niin kyllä se vituttaa. Lomailulla on hintansa.

Kai sinä nyt fiksuna työssäkäyvänä ihmisenä ymmärrät, että jatkuva torjutuksi tukeminen on psyykkisesti raskasta.

Siinä menettää helposti mielenterveytensä kun jatkuvasti jätetään syrjään ja ulkopuolella. Eristäminen on tunnetusti yksi julmimmista rangaistuksista mikä ihmiselle voidaan antaa.

Kun asiaa alkaakin miettimään niinpäin, että ei edes halua mihinkään töihin, välttyy torjutuksi tulemisen tuskalta ja suojelee omaa mielenterveyttään. Tämä on oikeasti koko yhteiskunnan etu. Työttömät tukisivat entistäkin kalliimmiksi jos alkaisivat oireilemaan psyykkisesti.

Vierailija
396/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä saat asumiseen ym tukea ja 1300 tienaava ei saa mitään tukia. Sulle ilmasta rahaa hänen maksamista veroista.

Ah! Kaikenmaksaja!

Vierailija
397/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ketjuja lukiessa tulee aina mieleen, että tämä meidän sosiaaliturvamme on kyllä viety siihen pisteeseen, että touhu tulee aivan varmasti kaatumaan omaan mahdottomuuteensa ennemmin tai myöhemmin. Meillä on systemaattisesti melkein koko 2000-luvun ajan parannettu erilaisia sosiaalietuuksia je keksitty uusia etuuksia ja palveluja samaan aikaan, kun työssäkäymisen ja yrittämisen kannustimia on lähes järjestään hallitus kerrallaan mm. veroratkaisuin heikennetty. Tilanne on jo se, että pienipalkkaisen henkilön ja kotona olevan työttömän elintasossa ei ole de facto mitään eroa. Ainoa ero on, että toinen käyttää ajastaan 40h/vko työhön ja toinen ei lainkaan, joten itseasiassa sen työttömän elintaso on tämä huomioiden oikeastaan parempi kuin pienipalkkaisen työntekijän, Kuulostaako moraalisesti tai taloudellisesti kestävältä järjestelyltä?

Uskomatonta valehtelua!

Vierailija
398/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty maksamaan tuosta asumismenojasi, kuten vuokraa ja sähkölaskua. Siksi saat 1500€ palkkasi päälle 900 € kolmiosta Helsingissä päälle 700 euron asumistukea jos oletetaan, että sinulla on kaksi lasta. Lapsilisiä saat lisäksi yli 200€. Eli saat yhteensä ainakin noin 2200€ rahaa, joista osa on verotonta tukea. Entä elatustuet tai elatusapu, joihin olet yksinhuoltajana oikeutettu?

Vierailija
399/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako kela työttömille vuokran? Vai onko se 497€/kk summa jolla pitää maksaa asuminen, ruoka ja ihan kaikki menot?

Jos asuminen tulee tuon 497€ päälle eli joutuu maksamaan siitä 497 eurosta ruoan ja muut ekstrajutut niin mielestäni tuet ovat todella hyvät.

Olen töissä ja vuokran jälkeen rahaa jää noin 700€ käteen kuukaudessa. Jos olisin työtön, en tarvitsisi autoa, johon menee vakuutuksiin, bensiinin sekä korjauksiin noin 200-300€/kk.

Kaikki maksetaan tuon päälle. Vuokrat, lääkkeet, sähkölaskut, vakuutukset. Saa vielä harkinnanvaraista tukea esimerkiksi lasten vaatteisiin tai pesukoneeseen. Mielestäni myös todella väärin. Itse teen osa-aikatyötä ja saan 1200 e käteen, josta maksan kaiken vuokrasta lähtien. Käyttöön jää noin 400 euroa kuussa.

Jaa. Minulle työttömänä maksettiin vaan osa vuokrasta, ei mitään muuta. Kuka tuollaisia rahoja saa?

Vierailija
400/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mm lähihoitajalla, jos tekee päivätyötä, voi olla tuo palkka nettona. Riippuen veroprosentista. 

Lähihoitajan peruspalkka on 2050 e, eli käteen jää 1700 e.

Siivoojilla jää tuo 1300e nettona.

Aloitin pari vuotta sitten ja peruspalkka oli silloin n. 1650e, nettona jäi n. 1300e. Veroprosentti tarkkaan laskettu, eli en maksellut liikaa veroja.

Nyt on muutama palkankorotus tullut ja netto 1400e/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi