Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.
Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.
Kommentit (744)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako kela työttömille vuokran? Vai onko se 497€/kk summa jolla pitää maksaa asuminen, ruoka ja ihan kaikki menot?
Jos asuminen tulee tuon 497€ päälle eli joutuu maksamaan siitä 497 eurosta ruoan ja muut ekstrajutut niin mielestäni tuet ovat todella hyvät.
Olen töissä ja vuokran jälkeen rahaa jää noin 700€ käteen kuukaudessa. Jos olisin työtön, en tarvitsisi autoa, johon menee vakuutuksiin, bensiinin sekä korjauksiin noin 200-300€/kk.Kaikki maksetaan tuon päälle. Vuokrat, lääkkeet, sähkölaskut, vakuutukset. Saa vielä harkinnanvaraista tukea esimerkiksi lasten vaatteisiin tai pesukoneeseen. Mielestäni myös todella väärin. Itse teen osa-aikatyötä ja saan 1200 e käteen, josta maksan kaiken vuokrasta lähtien. Käyttöön jää noin 400 euroa kuussa.
Onko tuohon 1200e laskettu myös soviteltu työttömyysraha jos työaika kerran on osa-aikaista? Myös asumistukea luulisi tulevan jos asut yksin. Ja toimeentulotukea myös. Tosin jos asut yksin niin 800e vuokra on kyllä aivan liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja lukiessa tulee aina mieleen, että tämä meidän sosiaaliturvamme on kyllä viety siihen pisteeseen, että touhu tulee aivan varmasti kaatumaan omaan mahdottomuuteensa ennemmin tai myöhemmin. Meillä on systemaattisesti melkein koko 2000-luvun ajan parannettu erilaisia sosiaalietuuksia je keksitty uusia etuuksia ja palveluja samaan aikaan, kun työssäkäymisen ja yrittämisen kannustimia on lähes järjestään hallitus kerrallaan mm. veroratkaisuin heikennetty. Tilanne on jo se, että pienipalkkaisen henkilön ja kotona olevan työttömän elintasossa ei ole de facto mitään eroa. Ainoa ero on, että toinen käyttää ajastaan 40h/vko työhön ja toinen ei lainkaan, joten itseasiassa sen työttömän elintaso on tämä huomioiden oikeastaan parempi kuin pienipalkkaisen työntekijän, Kuulostaako moraalisesti tai taloudellisesti kestävältä järjestelyltä?
Nettosaaja on tyytyväinen, kukaan muu ei.
Suomessa on aikuisen ihmisen elatusvelvollisuus jos asutaan samassa huushollissa ja sitä en ymmärrä. Avioliitossa ymmärrän elatusvelvollisuuden kun puolisot perii toisensa mutta avoliitossa avokklla ei ole perintöoikeutta mutta elatusvelvollisuus on kuitenkin. Tämä epäkohta pitäisi poistaa eikä ole nykyaikaa enään.
Tämä sotii oikeudentajuani vastaan ja pahasti jos vaikka saisin testamentilla perinnön niin siitä vie puolet valtio ja sitten vielä saan elättää avopuolisoni. Maksan sen asumiskulut, sairauskulut, harrastukset ja ihan kaikki mitä muut työttömät saavat kelasta tai sossusta. Pitääkö ottaa tyhjänä pidettävä asunto missä toinen olisi vain kirjoilla niin ei tarvitsisi elättää työtöntä puolisoa. Voihan sitä sitten vuokrata luotettaville ihmisille ja sillain tehdä vähän sivubisnestä.
Se, että sinulla on huono palkka ei ole työttömien vika. Katsot nyt aivan väärään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit maksimissaan 100e? Joo löytyyhän niitä Specsaversin ja Nissenin tarjouksesta, ainoa vika että hinnat koskee vain tehdasvoimakkuuksia. Mulla maksaa yksi linssi tonnin että repikää siitä. En uusi laseja joka vuosi, hyvä jos viiden vuoden välein saa vaihdettua. Silloinkin odotan alennuksia, erityisesti 2 linssiä yhden hinnalla ;D Pokia saa alesta halvalla, valitettavasti linssiale ja poka-ale ei osu samoihin aikoihin.
''olispas ihanaa kun pärjäisi huoltsikan halvoilla parin euron laseilla, Mutta näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika hyvä raha minkä työttömänä saa kunhan käyttää järkevästi. Joku tuolla aiemmin mainitsi että käteen jäävä osuus on 497e ja sentit päälle. Täsmälleen saman verran jää itsellekin vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Työmarkkinatuki (verojen jälkeen) 528,22e, asumistuki 238,40e ja toimeentulotuki 65,67e. Puhelinliittymä (jossa netti) n.18e on ainoa pakollinen kulu jonka tuosta 479e summasta maksan. Toimeentulotuen mukana tulee automaattisesti maksusitoumus apteekkiin ja pakolliset sairaskulut maksetaan myös. Itsekin uusin keväällä maksusitoumuksella silmälasit ja alkuvuodesta passin, myös passikuvat korvataan. Huomenna tulee taas työmarkkinatuki ja tilillä on tällä hetkellä 127e sekä käteistä säästössä ja jääkaappi+pakastin täynnä ruokaa. Ja vaikka olenkin työtön, niin olen sitä mieltä että nämä Suomen maksamat etuudet ovat jopa kohtuuttoman hyvät.
Summia en heittänyt mututuntumalla vaan katsoin suoraan kelan asiointipalvelusta omista tiedoista.
''
No noi silmälasitkin saa maksaa maksimissaan 100€, eli kyllä sä vaan aika ison osan niistä itse maksat.
Seuraavat silmälasit saat sitten 3v päästä ja et kai sä nyt jatkuvasti passias uusi. Vai otatko aina miehen sukunimen?
Kerran vuodessa saa uudet lasit..
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja lukiessa tulee aina mieleen, että tämä meidän sosiaaliturvamme on kyllä viety siihen pisteeseen, että touhu tulee aivan varmasti kaatumaan omaan mahdottomuuteensa ennemmin tai myöhemmin. Meillä on systemaattisesti melkein koko 2000-luvun ajan parannettu erilaisia sosiaalietuuksia je keksitty uusia etuuksia ja palveluja samaan aikaan, kun työssäkäymisen ja yrittämisen kannustimia on lähes järjestään hallitus kerrallaan mm. veroratkaisuin heikennetty. Tilanne on jo se, että pienipalkkaisen henkilön ja kotona olevan työttömän elintasossa ei ole de facto mitään eroa. Ainoa ero on, että toinen käyttää ajastaan 40h/vko työhön ja toinen ei lainkaan, joten itseasiassa sen työttömän elintaso on tämä huomioiden oikeastaan parempi kuin pienipalkkaisen työntekijän, Kuulostaako moraalisesti tai taloudellisesti kestävältä järjestelyltä?
Ansiosidonnaista ei saa loputtomiin, vain 300 päivää. Ansiosidonen ei kerrytä eläkettä. Kukaan ansiosidonnaista nauttiva työtön ei pidä korvauksilla elämistä pitkäaikaisratkaisuna. Jos ei löydä lopulta töitä, putoaa peruspäivärahalle. Työttömyyskorvaus pitää työttömän pinnalla siihen asti, kunnes hän löytää töitä. Työtöntä ei kannata kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.
Minä en vain usko aloittajaa. Kokopäivätyöstä ei jää noin vähää käteen.
Googlaa esim. apteekin alan teknisten työntekijöiden palkat. Kyllä näitä vaan on. Yllättävänkin vastuullisia tehtäviä aivan orjapalkalla.
Googlaapa kirjanpitäjän TES. 6 vuotta bruttopalkalla 1650€/kk, käteen jäi 1330€/kk. JOSTA MAKSETAAN ASUMISET, LÄÄKKEET, RUUAT, SÄHKÖT - ja työ on todella raskasta ja vaativaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, että hyvin monet työttömät tekevät ilmaistöitä eli 9 eurolla päivässä. Näihin sinut voidaan käytännössä määrätä tukiesi menettämisen uhalla eli esim. kaupungin pesulaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat liki kolme kertaa enemmän kuin minä, joten mitä valitat. Hanki parempi työpaikka, töihinhän vain mennään joten mikset mene?
Älä viitti. Että muka saat rahaa reilut 400 eur/kk? Millä sä vuokran maksat, vai asutko taivasalla? Sitä paitsi lain mukaan aikuiselle tulee jäädä asumisen ja pakollisten kulujen jälkeen 500 eur "elämiseen" eli ruokaan ja välttämättömiin hygieniatarvikkeisiin.
Tää on just tätä, kerrotaan että saadaan työttömyyskorvausta vaan 400 eur, mutta unohdetaan mainita että saa asumistukea ja toimeentulotukea myös.
Ei tarvitse jäädä. Vain yksin ja vuokralla asuvalle persaukiselle toimeentulotukiasiakkaalle pitää jäädä.
Jos satut asumaan työssäkäyvän puolison kanssa niin se tiputtaa sinut yleensä pois toimeentulotuen saajista.
Jos asut työttömän puolison kanssa niin perusosa tipahtaa molemmilla 423e.
Jos asut vanhempiesi kanssa samassa taloudessa niin perusosa putoaa 363e.
Turha höpistä mistään 500e ja kaikki muutkin kulut korvataan. Eipä tarvitse miettiä miksi yksinasuminen on lisääntynyt.
Noh. Ruokakulut / hlö OVAT pienemmät jos taloudessa asuu useampia henkilöitä? Joten miksi perusosa ei saisi olla?
Asut työttömämä vanhempien nurkissa---> saat 363 eur. Olet työpaikastasi hoitovapaalla (eli olet veronmaksaja jolla on hetkellinen kotoilutarve)-----> saat 300 eur/kk. Onko sulla hyvä selitys tähänkin?
Jostain ihmeen syystä tässä maassa työnteko ei kaikissa tilanteissa ole järkevää.
Miten ne ruokakulut ovat pienemmät per henkilö jos taloudessa on kaksi henkilöä? Itse syön tietyn verran päivässä ja se maksaa tietyn verran. Siis kulutan ruokaa saman verran (leipää, kahvia jne.) Ihan sama vaikka meitä olisi tässä kaksi tai viisi.
Asut työttömänä vanhempien nurkissa ja maksat oman osuutesi ruoasta jne ja saat pärjätä pienemmällä kuin yksin asuvat. Ei käy järkeen tämäkään.
Itse pidän huolen siitä että aina jää vähintään se toimeentulotuen perusosa käyttöön vaikken tietenkään aina ole edes toimeentulotuen asiakas mutta vastaisuuden varalle. Seurustellessakin pidettiin omia asuntoja vaikka sama olisi ollut asua yhtä asuntoa. Se olisi kuitenkin pudottanut tukia. Eikä olla ainoita. Vasta jos on vakipaikat eikä pelkoa työttömyydestä niin harkitsisin yhteenmuuttoa.
Olen asunut työttömänä sekä itseksesi että verraten persaukisen opiskelevan seurustelukumppanin kanssa, ja kyllä ne menot kaksin asuen kummasti vain on pienemmät. Eniten tietenkin vaikuttaa asunto: Kaksi ihmistä ei tarvitse tuplasti sitä tilaa kuin yksi, ja vaikka vähän isomman asunnon tarvitsisikin niin pienten asuntojen neliöhinnat on kuitenkin isommat. Kun asuin yksin 33 neliön yksiössä ja muutettiin 56 neliön kaksioon, niin vuokra ei likikään tuplaantunut, mutta maksajia tuli kaksi.
Sitten selvittiin esim. yhdellä ja samalla nettiyhteydellä. Kun kirjoitin hajosi, ei tarvinnut ostaa kummallekin omaa, vaan yksi riitti, ja sama monen muun hyödykkeen kanssa.
Ihan oma tarkka talouskirjanpitoni osoittaa, että kaksin tulee halvemmaksi, vaikka kumpikin olisi köyhä.
Sulla on vaan huono palkka. Ei se oo työttömän vika, että jotkut saa niin huonoa palkkaa, että sillä hädin tuskin elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat liki kolme kertaa enemmän kuin minä, joten mitä valitat. Hanki parempi työpaikka, töihinhän vain mennään joten mikset mene?
Älä viitti. Että muka saat rahaa reilut 400 eur/kk? Millä sä vuokran maksat, vai asutko taivasalla? Sitä paitsi lain mukaan aikuiselle tulee jäädä asumisen ja pakollisten kulujen jälkeen 500 eur "elämiseen" eli ruokaan ja välttämättömiin hygieniatarvikkeisiin.
Tää on just tätä, kerrotaan että saadaan työttömyyskorvausta vaan 400 eur, mutta unohdetaan mainita että saa asumistukea ja toimeentulotukea myös.
Ei tarvitse jäädä. Vain yksin ja vuokralla asuvalle persaukiselle toimeentulotukiasiakkaalle pitää jäädä.
Jos satut asumaan työssäkäyvän puolison kanssa niin se tiputtaa sinut yleensä pois toimeentulotuen saajista.
Jos asut työttömän puolison kanssa niin perusosa tipahtaa molemmilla 423e.
Jos asut vanhempiesi kanssa samassa taloudessa niin perusosa putoaa 363e.
Turha höpistä mistään 500e ja kaikki muutkin kulut korvataan. Eipä tarvitse miettiä miksi yksinasuminen on lisääntynyt.
Noh. Ruokakulut / hlö OVAT pienemmät jos taloudessa asuu useampia henkilöitä? Joten miksi perusosa ei saisi olla?
Asut työttömämä vanhempien nurkissa---> saat 363 eur. Olet työpaikastasi hoitovapaalla (eli olet veronmaksaja jolla on hetkellinen kotoilutarve)-----> saat 300 eur/kk. Onko sulla hyvä selitys tähänkin?
Jostain ihmeen syystä tässä maassa työnteko ei kaikissa tilanteissa ole järkevää.
Miten muka ruokakulut ovat pienemmät? Saman kalorimäärän ihminen tarvitsee asui yksin tai kaksin. Ainoa, missä useamman hengen talous ehkä säästää, on ruoan valmistukseen käytetysssä sähkössä ja mahd. kaupassa käynnin kuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollisten kulujen jälkeen jää 497e, tästä vain puhelinlasku pois. Kyllä sillä hyvin pärjää työttömänä. Ulosoton takia ei minun ainakaan kannata mennä töihin. Tämän lisäksi lääkkeet mm. e-pilleritkin saa ilmaiseksi, lääkärikäynnit ja jopa silmälasit maksetaan, minä hain uudet lasit viime kuussa. En valita, rahaa saa jopa säästöön 150-200e/kk :)
Minä taas menin töihin (kokopäivä) että sain ulosoton maksettua!
Mulla on siellä joku 60000e. Menen töihin kun ne velat vanhenee, eli n.4-vuotta vielä.
T. Nro4
Luuletko noin vain meneväsi töihin kun olet vuosikausia ollut ulosottoa paossa työttömänä? Mitä luikuria ajattelit työhaastattelussa laskea, jos niin pitkälle pääset? Ihan työhaluisillakin on kova työ siinä työpaikan saamisessa, ei sinne töihin niin vain mennä. Ja sinä kuvittelet meneväsi oltuasi vuosikausia työhaluton?
Tuon 60 k velkaisen kannattaisi hakeutua töihin ja velkasaneeraukseen.
Luuletko, että töihin noin vain olamma päätöksellä hakeudutaan?
Se on kuules työnantaja, joka päättää, kenet ottaa. Likikään kaikki eivät kelpaa.
En luule. Siksi niitä töitä kannattaakin hakea kun niihin pääsy on vielä mahdollista. Itse olin pois työmarkkinoilta tietyistä syistä muutaman kuukauden ja sen voi vielä selitellä. Hain viiteen paikkaan ja pääsin haastatteluun kahteen. Toiseen niistä aukesi duuni. Toisesta en tiedä vielä.
CV:n aukot kannattaa välttää JOS VOI.
Ja sittenkö ei enää kannata hakea? Kannattaako näin pitkäaikaistyöttömänä enää? Valitettavasti minulla ei hakemiset heti työttömäksi jouduttuani tuottaneet tulosta, joten tämä nyt on tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako kela työttömille vuokran? Vai onko se 497€/kk summa jolla pitää maksaa asuminen, ruoka ja ihan kaikki menot?
Jos asuminen tulee tuon 497€ päälle eli joutuu maksamaan siitä 497 eurosta ruoan ja muut ekstrajutut niin mielestäni tuet ovat todella hyvät.
Olen töissä ja vuokran jälkeen rahaa jää noin 700€ käteen kuukaudessa. Jos olisin työtön, en tarvitsisi autoa, johon menee vakuutuksiin, bensiinin sekä korjauksiin noin 200-300€/kk.Kaikki maksetaan tuon päälle. Vuokrat, lääkkeet, sähkölaskut, vakuutukset. Saa vielä harkinnanvaraista tukea esimerkiksi lasten vaatteisiin tai pesukoneeseen. Mielestäni myös todella väärin. Itse teen osa-aikatyötä ja saan 1200 e käteen, josta maksan kaiken vuokrasta lähtien. Käyttöön jää noin 400 euroa kuussa.
Pesukoneeseen toimeentulotukea myönnetään vain lapsiperheelle, joka asuu talossa, jossa ei ole yhteiskäytössä olevaa pesukonetta.
Olisiko sinulla jotain faktoja, joista keskustella?
Minulla on. Olen sinkku ja sain uuden tiskikoneen ja uuden jääkaapin toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aikuisen ihmisen elatusvelvollisuus jos asutaan samassa huushollissa ja sitä en ymmärrä. Avioliitossa ymmärrän elatusvelvollisuuden kun puolisot perii toisensa mutta avoliitossa avokklla ei ole perintöoikeutta mutta elatusvelvollisuus on kuitenkin. Tämä epäkohta pitäisi poistaa eikä ole nykyaikaa enään.
Tämä sotii oikeudentajuani vastaan ja pahasti jos vaikka saisin testamentilla perinnön niin siitä vie puolet valtio ja sitten vielä saan elättää avopuolisoni. Maksan sen asumiskulut, sairauskulut, harrastukset ja ihan kaikki mitä muut työttömät saavat kelasta tai sossusta. Pitääkö ottaa tyhjänä pidettävä asunto missä toinen olisi vain kirjoilla niin ei tarvitsisi elättää työtöntä puolisoa. Voihan sitä sitten vuokrata luotettaville ihmisille ja sillain tehdä vähän sivubisnestä.
Helpoin olisi, jos toimeentulotuki riippui vain tuloista, ei omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää
Mitkä ihmeen lainat?
Jos asuntovelkaa tai kulutusluottoja, niin ei niitä työttömällekään makseta. Muuta vuokralle.
Opintovelkaa? No, joskus käy niin ettei opiskelemallakaan pääse tuon paremmin palkattuun työhön.
Mutta jos sinulla on lapsia, saat varmaan päälle edes lapsilisät? Entä onko niillä toista vanhempaa, joka maksaa jotain elatusapua?
Oletko hakenut asumistukea? Luultavasti olisit siihen oikeutettu. Ainakin jos vuokralla asut. Siinä tilanteessa voisit olla toimeentulotukeenkin oikeutettu.
Tulee kyllä aloituksesta se fiilis, että tuossa ei nyt kerrottu ihan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.
Miksi sitten käytte töissä? Olen työmarkkinatuella "elävä" työtön (oikeasti pitää pistää elämiseen omia säästöjä, kun ei se tuki riitä edes vuokraan), ja tulisin mielelläni tekemään töitä. Eikö olisi parempi että te jäisitte tukieläteiksi ja minä saisin työpaikan, kun kerran sellaista haluaisin?
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia toinen puolisoista pitää avoliitossa aina kirjansa turvaosoitteessa.
Pääsen_töihin kirjoitti:
Just näin. Työttömiä on kenenkään ihan turha kadehtia. Työmarkkinatuki aktiivimalli-leikkurilla leikattuna on oin 30,90 euroa päivässä bruttona. Kuukaudessa 20 päivältä Kela maksaa sen 515 euroa. Muita tukia en saa enkä ole saanut. Jos on töissä ja palkka on liian pieni, niin tarkasta saatko alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ? Kuulostaa tosi pieneltä palkalta, brutto on siis alle 2000,- / kk.
Jos olet reipas niin opiskele vaikka työn ohessa, niin tein itsekin vielä nelikymppisenä ja opiskelin merkonomiksi. Nykyisin taitaa olla vaikka kuinka paljon mitä voi opiskella ja parantaa omaa tulotasoaan. Tsemppiä. Jätä kuitenkin työttömät rauhaan, heiltä kun menee ihmisarvo, tuleva eläke jää pieneksi, työterveyshuolto puuttuu, työyhteisö puuttuu, tyky-päivät puuttuu. Heillä on aika harmaata ja köyhää, ei tarvi kademieltä osoittaa.
"tyky-päivät puuttuu" :D
Voi apua, teen mitä vaan jos saan luovutettua mahdolliset tulevaisuuden tyky-päivät jollekin "huonompiosaisemmalle" työttömälle..
Vierailija kirjoitti:
Minäkin käyn kokopäivätyössä ja käteen jää hieman päälle 1400€. Ei paljoa naurata, vaikka asutaan maalla ja asuntolaina mielettömän pieni. Autoon vaan menee paljon rahaa, kun kaikki on kaukana, jokapaikkaan pitää ajaa. Ja ei, muuttaminen ei ole mahdollista koska puolisolla yritys täällä perähikiällä.
Miten ihmeessä voi olla noin huono palkka? Mitä työtä teet?
Jos muija heittää miehen pihalle ja alkaa nostamaan tukia niin sen pienipalkkaisen miehen ei kannata töissä käydä enään jos sen palkasta menee vuokrat ja elatusmaksut niin voi olla että jää vähemmän käteen mitä saisi työttömänä ja kun veronmaksajille jättää elatuslaskunsa niin se on kannattavampaa. Kamala määrä nykyään elatusmaksuja pakoilevia miehiä jotka eivät aio työtä tehdä niin kauan kun niitä heiltä peritään. Onko se joku viis vuotta kun lapset ovat tulleet täysi- ikään niin niitä voidaan periä. Isäni nimittäin keplotteli juuri näin. Teki vain pimeitä hommia niin kauan kun perittiin elatusmaksuja. Kosti vielä lapselleenkin jättämällä velat jälkeensä ja niitä koitettiin multa alkaa perimään. No onhan tätä elämää tullut nähtyä niin etten ole lapsia halunnut ikinä, kukaan vaan ei ymmärrä syytä siihen tai yleensä tapauksessani lisäännytään niin että toistetaan koko sukupolven virheitä sukupolvesta toiseen ja se ymmärretään paremmin.