Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.

Vierailija
06.08.2019 |

Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.

Kommentit (744)

Vierailija
421/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain työttömänä 500e/kk. Ei sillä eletä. Ja en siis omasta tahdostani ollut työttömänä, vaan koska irtisanottiin koejalla.

Ja näppärästi unohdit mainita asumistuen?

Vierailija
422/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.

Minä en vain usko aloittajaa. Kokopäivätyöstä ei jää noin vähää käteen.

No yksi tuttu sekopää puhelinmyyjänä (p*ska sellainen), tienaa bruttona 780e/kk. Työaika 38h/vko. Onhan noita duuneja.

En usko. Ja paljonko tällaisiä duuneja on, kun 3 vuotta sitten kokopäivätyössä alle 1800 kuussa ansaitsevia oli alle 20 000 koko maassa, ja näistäkin päälle 1600 bruttona saavia oli ehkä 2/3-osaa. Ja paljonko jää jäljelle, kun otetaan pois koululaisten (kesä)työt yms.?

Vaikea uskoa.  Esim. siivoojien TESsin mukainen palkka vaihtelee työehtosopimuksesta riippuen 1600-1700 euron välillä ja ei takuulla suurin osa alan yrityksistä maksa suurempaa palkkaa, kuin on pakko.  Jo siivousala itsessään työllistää kymmeniätuhansia ihmisiä, joista toki osa on osa-aikaisia. Tietenkin noilla aloilla osa-aikatyö on hyvinkin yleistä ja monet siivoojat saavat osa-aikatyötä tekemällä niin vähän rahaa, että joutuvat hakemaan toimeentulotukea/asumistukea.  

Silloin maksetaan yli TESsin palkkaa, kun muuten ei saada työvoimaa. Näin myös matalapalkka-aloilla.

Siivousala perustuu pitkälti osa-aikaisten käyttöön. Joku opiskelija ehtii opintojen ohessa siivota muutaman tunnin kohdetta ja hänelle siitä onkin hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain työttömänä 500e/kk. Ei sillä eletä. Ja en siis omasta tahdostani ollut työttömänä, vaan koska irtisanottiin koejalla.

Jos aloittaja näppärästi unohtaa mainita kaikki saamansa tuet, lienee oikein, että myöskään työttömät eivät niitä mainitse.

Vertailu on järkevää vasta sitten, kun kumpikin osapuoli mainitsee kaiken.

Itse saan tällä hetkellä työmarkkinatukea ja asumistukea yhteensä 850 euroa kuussa. Muita tukia en saa. Jos saisin palkkaa 1300 euroa kuussa käteen ja bruttopalkka olisi vaikka 1450 euroa, saisin vielä 150 euroa asumistukea siihen, eli käteen yhteensä 1450 euroa. Eli kyllä, töissä käynti kannattaisi minulle noinkin pienellä palkalla.

Vierailija
424/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.

Minä en vain usko aloittajaa. Kokopäivätyöstä ei jää noin vähää käteen.

No yksi tuttu sekopää puhelinmyyjänä (p*ska sellainen), tienaa bruttona 780e/kk. Työaika 38h/vko. Onhan noita duuneja.

En usko. Ja paljonko tällaisiä duuneja on, kun 3 vuotta sitten kokopäivätyössä alle 1800 kuussa ansaitsevia oli alle 20 000 koko maassa, ja näistäkin päälle 1600 bruttona saavia oli ehkä 2/3-osaa. Ja paljonko jää jäljelle, kun otetaan pois koululaisten (kesä)työt yms.?

Vaikea uskoa.  Esim. siivoojien TESsin mukainen palkka vaihtelee työehtosopimuksesta riippuen 1600-1700 euron välillä ja ei takuulla suurin osa alan yrityksistä maksa suurempaa palkkaa, kuin on pakko.  Jo siivousala itsessään työllistää kymmeniätuhansia ihmisiä, joista toki osa on osa-aikaisia. Tietenkin noilla aloilla osa-aikatyö on hyvinkin yleistä ja monet siivoojat saavat osa-aikatyötä tekemällä niin vähän rahaa, että joutuvat hakemaan toimeentulotukea/asumistukea.  

Mistä löydät ne kymmenet tuhannet ihmiset täältä:

https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html

Tuosta ensimmäisestä kaaviosta "Kokoaikaisten palkansaajien kokonaisansioiden jakauma vuonna 2016"

Alle 2000 euroa tienaavia oli yli 70 000.

2000 euroa ja 1600-1700 eurona tienaavien välille mahtuu paljon ihmisiä. Näistä ei ole kyse.

No alle 1700e tienasi yli 20 000. 

Niin mikä se alkuperäinen kysymys oli? Edellisessä sanotaan että siiivojien palkat on 1600-1700e ja niitä on kymmeniä tuhansia. Voi olla totta. Toisessa väitetään etttä alle 1800e tienaavia on alle 20 000. Tämä taas ei pidä kaavion mukaan paikkaansa vaan heitä on enemmän.

Voi jee! No ehkä sitten 22 000 kappaletta. Kymmeniä tuhansia kokopäiväsiivoojia ei yksinkertaisesti voi löydyä tuosta määrästä. Ja kun vähennetään jotkut koululaisten kesätyöt ja varmasti muutkin "muka-työt", niin määrä on pienempi. Ja tämä tilasto on vuodelta 2016. Miksi ihmeessä valehtelet?

Ja tilastothan ei koskaan valehtele?

-eri

Olen sanaton höpinäsi edessä!

Vierailija
425/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaapa kirjanpitäjän TES. 6 vuotta bruttopalkalla 1650€/kk, käteen jäi 1330€/kk. JOSTA MAKSETAAN ASUMISET, LÄÄKKEET, RUUAT, SÄHKÖT - ja työ on todella raskasta ja vaativaa työtä.

Olin vuosia sitten yhdessä tilitoimistossa it-hommissa, en siis kirjanpitäjänä, mutta työni takia tiesin, että kirjanpitäjille maksetaan paljon enemmän kuin tuo 1650 euroa kuussa. Aloittavillekin, ja jo silloin. Missä ihmeen rupufirmassa sinä olet ollut?

Yleensä vähänkään asiantuntijatehtävissä ei kannata mitään työehtosopimuksia katsella kun haluaa palkkatason tietää, enemmän nimittäin maksetaan.

Itse en osaa pitää kirjanpitäjän työtä erityisen raskaana; olisi juuri minun luonteelleni sopivaa nyhertämistä. Kai jos on ihan huithapeli ja kärsimätön luonne niin sitten se olisi raskasta.

Vierailija
426/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat liki kolme kertaa enemmän kuin minä, joten mitä valitat. Hanki parempi työpaikka, töihinhän vain mennään joten mikset mene?

Hae kulta pieni toimeentulotukea, koska ei kukaan ihminen elä 433,3 eurolla ja maksa siitä vielä asumista, lasten harrasteita, laskuja yms. Asutko sinä kenties sillan alla? Äitisi peräkammarissa? Vuokraa sinä et tuolla rahalla ainakaan maksa.  Vaihtoehtoisesti voisit mennä vaikka siivoamaan tai kassatädiksi, voisit nelinkertaistaa tulosi bruttona. Toimeentulotuella voisit ehkä  kolminkertaistaa tulosi, riippuen vähän onko sinulla lapsia vai ei.  

Voi kulta pieni kun kaikki ei saa toimeentulotukea. Eikö se ole sinulle tästä keskustelusta jo käynyt selville.

Ja sitten siivoamaan tai kassatädiksi ei edes niihin töihin noin vain omalla päätöksellä mennä. Olen yrittänyt mutta en ole päässyt. Ylikoulutettuja ei oteta, tosin luulen että siivoustöissä ikäkin voi vaikuttaa (sitä vain ei kehdata suoraan myöntää).

Vierailija
427/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei avaudu naapurini logiikka, jonka mukaan hän ANSAITSISI saada enemmän rahaa käteen mitä nyt saa. Hänelle maksetaan vuokra, sähkö ja vakuutus, sekä harkinnanvaraisesti muutakin. Hänelle lapselleen maksetaan ratsastus. Tässä kohtaa alkaa aina itseä kismittää, sillä ratsastus on kallis harrastus, eikä siihen saa mitään tukea jos on normaali, työssä käyvä vanhempi, mutta lapsella ongelmia. 

Saman perheen nuorempi lapsi on päivät päiväkodissa, kun äiti on kotona. Hän on siellä jonkin tuen tarpeen vuoksi, ja on valitettavasti käsittämätön riesa kaikille. Perhe maksaa tämän lapsen hoidosta 0€ kuussa. Siis NOLLA euroa. 

Summa summarum: yhteiskunta maksaa asumisen kaikki kulut, muita laskuja, lapsen harrastuksen ja toisen lapsen päivähoidon kokonaan. Ja naisen mielestä tämä ei riitä. MIKÄ SITTEN RIITTÄISI? Pitäisikö hänelle jäädä käteen se summa, mikä menee asumiseen ja harrastuksiin ja päivähoitoon, ja tämän parin tonnin lisäksi sitten yhteiskunta maksaisi asumisen, harrastukset ja päivähoidon? Korostinko jo tarpeeksi, mitä sossun asiakas ilmaiseksi muilta saa?!

Alkaa mennä hermo tähän maahan, jossa sitten sanotaan kateelliseksi ja kehotetaan itsekin jäämään tt-tuelle jos niin kismittää. Ihmisiä kismittää se, että he tekevät sen mitä heiltä oletetaan, ja heille jää siitä vähemmän rahaa käyttöön kuin ihmiselle, joka ei tee kuten oletetaan (ja miten yhteiskunta nyt vain on rakentunut olemaan pystyssä). 

Vierailija
428/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni taitaa olla vapaaehtoisesti työtön, kun menee monella tunteisiin tämä. 

Minulla menee tunteisiin tuo monen kuvitelma, että työtön automaattisesti saisi toimeentulotukea. Tai jopa että vuokran maksaisi sossu. Että työttömälle muka ilman muuta maksettaisiin erilaisia tukia vähintään vuokra + toimeentulotuen minimi kuussa.

Toisekseen epäloogisuus. Aloittaja ilmoittaa vain palkkansa, vaikka varmasti saa muitakin tukia. Jos ei saa niin siitä voi syyttää vain itseään, jos ei ole hakenut. Kyllä töissä käyvätkin tukia voivat saada ja moni saakin. Ei kannata verrata työssäkäyvältä vain palkkaa ja työttömältä koko tukipottia, jos haluaa tietää, paljonko töissä käymällä taloudellisesti voittaa. Tietenkin pitää ottaa myös työssäkäymisen kulut huomioon (työmatkat, päivähoitomaksut jne.)

Vierailija
429/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät saa asumistukea. En minäkään saa vaikka olen työtön.

Vierailija
430/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan työttömänä jotain 450 euroa kuussa. Kyllä tuo 1300 kelpaisi.

sinä saat työttömänä asumistuen, ilmaiset lääkkeet.. Ja jos osaat oikein valittaa niin täydentävää toimentulotukeakin.

Täh? En todellakaan saa lääkkeitä ilmaiseksi. Onneksi en niitä paljon joudu käyttämäänkään, mutta kaikki mitä on niin itse maksan. Toimeentulotukea en saa sentin hyrrää, en perusosaa enkä täydentävää.

Vierailija
431/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei avaudu naapurini logiikka, jonka mukaan hän ANSAITSISI saada enemmän rahaa käteen mitä nyt saa. Hänelle maksetaan vuokra, sähkö ja vakuutus, sekä harkinnanvaraisesti muutakin. Hänelle lapselleen maksetaan ratsastus. Tässä kohtaa alkaa aina itseä kismittää, sillä ratsastus on kallis harrastus, eikä siihen saa mitään tukea jos on normaali, työssä käyvä vanhempi, mutta lapsella ongelmia. 

Saman perheen nuorempi lapsi on päivät päiväkodissa, kun äiti on kotona. Hän on siellä jonkin tuen tarpeen vuoksi, ja on valitettavasti käsittämätön riesa kaikille. Perhe maksaa tämän lapsen hoidosta 0€ kuussa. Siis NOLLA euroa. 

Summa summarum: yhteiskunta maksaa asumisen kaikki kulut, muita laskuja, lapsen harrastuksen ja toisen lapsen päivähoidon kokonaan. Ja naisen mielestä tämä ei riitä. MIKÄ SITTEN RIITTÄISI? Pitäisikö hänelle jäädä käteen se summa, mikä menee asumiseen ja harrastuksiin ja päivähoitoon, ja tämän parin tonnin lisäksi sitten yhteiskunta maksaisi asumisen, harrastukset ja päivähoidon? Korostinko jo tarpeeksi, mitä sossun asiakas ilmaiseksi muilta saa?!

Alkaa mennä hermo tähän maahan, jossa sitten sanotaan kateelliseksi ja kehotetaan itsekin jäämään tt-tuelle jos niin kismittää. Ihmisiä kismittää se, että he tekevät sen mitä heiltä oletetaan, ja heille jää siitä vähemmän rahaa käyttöön kuin ihmiselle, joka ei tee kuten oletetaan (ja miten yhteiskunta nyt vain on rakentunut olemaan pystyssä). 

Joo, väärin mutta koita nyt sinäkin erottaa se sossun asiakas muista tt-tuen saajista. Ne ovat eri asia. Esim. työtön sinkku jonka absoluuttiset bruttotulot joko n. 600 tai vähän enemmän jos hakee asumistukea. Sitäkään ei aina saa. Itse en edes kehtaa hakea, koska asun omistusasunnossa. Saisin sata-kaksisataa euroa kuussa.

Minun mielestäni perustarve kaikille on ruokarahat + pesuaineet ja shampoo ja rahaa sähköön, vakuutukseen, lääkkeisiin ja osamaksulla maksettavaan halpaan kännykkään ja sen laskuun. Muun saa kirpparilta. Perusterveydenhuolto voisi myös toimia. 

Ei kiinnosta maksaa kenenkään kakaran ratsastustunteja. Olen samaa mieltä että niitä ei tarvitse maksaa, vaikka kohta joku vasemmistolainen paasaa miten se aiheuttaa syrjäytymistä kun ei voi harrastaa samaa kuin rikkaan lapset. Eikä mitään uusia vaatteita ja huonekaluja kellekään.

Vierailija
432/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän missään voi saada kokotyöstä noin huonoa palkkaa? Vai siis onko tuo verojen jälkeen? Ehkä joku mäkkärin ihan aloituspalkka voi olla..?

mm lähihoitajalla, jos tekee päivätyötä, voi olla tuo palkka nettona. Riippuen veroprosentista. 

Riippuen veroprosentista? Ei kunnallisveroprosenttikaan taida missään olla niin iso, että nettoansiot jäisivät noin pieneksi.

Tietysti saahan sitä verotoimistosta tilata itselleen isonkin veroprosentin, jos haluaa nauttia kunnolla veronpalautuksista sitten kun ne aikanaan tulevat. Mutta jo veroprosentti on laskettu realistisesti, niin kyllä pitäisi kokopäivätyötä tekevän lähihoitajan palkasta enemmän jäädä käteen. Vai kuinka pieniä ne pienimmät brutot ovat?

Vierailija
433/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella ollessani sain asumistukea 400e ja toimeentulotuesta maksettiin vuokran loppuosa 350e. Tämän lisäksi sain perusosan 500e, sähkölaskun n. 30e/kk, kotivakuutuslaskun n. 20e/kk, lääkkeet n. 60e/kkja koulumatkakulut 100e/kk. Yhteensä 1460e/kk.

Nyt saan vaativasta korkeakoulutusta vaativasta työstäni käteen 1900e, enkä saa euroakaan asumistukea. Maksan auton kuluja kuukausittain 200e ja työmatkabensat 200e, koska auto on työssäni välttämätön. Vuokrakin on noussut viidelläkympillä ollen nyt 800. Maksan itse sähköt, vakuutukset ja lääkkeet.

Lopputuloksena: elän köyhemmin nyt hyvässä duunissa ollessani kuin toimeentulotuella. Palkat ovat ihan naurettavan matalalla verrattuna sosiaaliturvaan. Työssäkäynti tuo aina kuluja mitä työttömällä ei ole.

Vierailija
434/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mielestäsi työtön voi olla vain yksin vuokralla asuva ihminen? Oletko vähän asenteellinen?

Vierailija
435/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäynti tuo aina kuluja mitä työttömällä ei ole.

No, ei aina tuo. Ei oma auto ole työmatkoihin likikään aina välttämätön, eikä kaikilla ole lapsia, joiden päivähoidosta pitäisi maksaa. 

Ottaisin ilomielin työsi, ts. jotakin vastaavaa mitä itse osaisin tehdä. Minulla on töissä käydessä jäänyt aina enemmän rahaa käytettäväksi kuon työttömänä, vaikka työni eivät ole mitään hyvin palkattuja olleetkaan. Tuo 1900 bruttonakin olisi jo ok.

Vierailija
436/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuella ollessani sain asumistukea 400e ja toimeentulotuesta maksettiin vuokran loppuosa 350e. Tämän lisäksi sain perusosan 500e, sähkölaskun n. 30e/kk, kotivakuutuslaskun n. 20e/kk, lääkkeet n. 60e/kkja koulumatkakulut 100e/kk. Yhteensä 1460e/kk.

Nyt saan vaativasta korkeakoulutusta vaativasta työstäni käteen 1900e, enkä saa euroakaan asumistukea. Maksan auton kuluja kuukausittain 200e ja työmatkabensat 200e, koska auto on työssäni välttämätön. Vuokrakin on noussut viidelläkympillä ollen nyt 800. Maksan itse sähköt, vakuutukset ja lääkkeet.

Lopputuloksena: elän köyhemmin nyt hyvässä duunissa ollessani kuin toimeentulotuella. Palkat ovat ihan naurettavan matalalla verrattuna sosiaaliturvaan. Työssäkäynti tuo aina kuluja mitä työttömällä ei ole.

No etkä saanut.

Vierailija
437/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö saisi laskukuukautena toimeentulotukea? Nimittäin on vaikea uskoa, että työllisenä jäisi toimeentulonormin alapuolelle olematta oikeutettu toimeentulotukeen. Toimeentulotuessahan ei oteta huomioon 150 euron alittavia työtuloja ja lisäksi asumistuessa on se 300 euron raja.

Vierailija
438/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä keskitytään ilmeisesti yksinäisten työttömien tukiin?

Vaan eipä tarvitse kovin montaa vuotta mennä taaksepäin, kun työmarkkinatuelle pudonnut ei saanut edes sitä, jos puoliso tienasi liikaa.

Liikaa tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että vuokran jälkeen rahaa jäi vähän päälle 300€ nenää kohti kuussa.

Miksi tämä poistettiin? Jos samassa taloudessa toinen tienaa paljon niin miksi työttömyystukea tarvitsee maksaa??

Vierailija
439/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saisi laskukuukautena toimeentulotukea? Nimittäin on vaikea uskoa, että työllisenä jäisi toimeentulonormin alapuolelle olematta oikeutettu toimeentulotukeen. Toimeentulotuessahan ei oteta huomioon 150 euron alittavia työtuloja ja lisäksi asumistuessa on se 300 euron raja.

Tuossa laskelmassa näyttää työmatkakulut järkyttäviltä, 400 euroa kuussa. Miten toimeentulotukea myönnettäessä sellaisiin suhtaudutaan?

Vierailija
440/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kotivakuutuslaskun n. 20e/kk, lääkkeet n. 60e/kkja koulumatkakulut 100e/kk

En usko. Kotivakuutus kerrostaloon irtoaa alle 80 eurolla vuodessa, peruslääkkeitä ei korvata ennen lääkekattoa, jota tuosta ei tule. Paikallisliikennettä ei tueta. Huom. taas:

Mihin menoihin perustoimeentulotukea voi saada?

Perustoimeentulotukea voi saada henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Perustoimeentulotuki muodostuu perusosasta ja muista perusmenoista.

Perusosa

Perusosa on kiinteä summa niistä menoista, jotka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin (esim. ruoka ja vaatteet).

Perusosalla katetaan:

ravintomenot

vaatemenot

vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)

henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot

paikallisliikenteen käyttö

sanomalehden tilaus

puhelimen ja tietoliikenteen käyttö

harrastus- ja virkistystoiminta

muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.

Näitä menoja ei siis huomioida erikseen perustoimeentulotuessa, vaan ne sisältyvät perusosaan yhtenä kokonaisuutena.  Näin ollen sinun ei tarvitse esittää tositteita (esim. kuitteja tai laskuja) perusosalla katettavista menoista. Jokaiselle perheenjäsenelle huomioidaan laskelmassa menoeränä oma perusosansa. Katso esimerkki laskelmasta.

Perusosan määrä yksin asuvalle on 497,29 euroa vuonna 2019.

Lue lisää perusosan määrästä.

Muut perusmenot

Muina perusmenoina otetaan huomioon kohtuullisen suuruisena:

asumismenot (esim. vuokra, vastike, omakotitalon hoitomenot, taloussähkö ja kotivakuutus)

välttämättömät muuttokustannukset ja vuokravakuudet

muut kuin perusosaan sisältyvät julkisen terveydenhuollon menot (esim. terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeiden omavastuuosuudet ja silmälasit)

lasten kunnallisen päivähoidon sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot

lapsen tapaamisesta etävanhemmalle aiheutuvat menot siltä osin, kun ne perustuvat kunnan sosiaalihuollon vahvistamaan sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen

välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot.

Sinun pitää aina tarvittaessa esittää muihin perusmenoihisi liittyvät selvitykset (esim. vuokrasopimus tai lasku). Yleensä Kela huomioi menot todellisen suuruisina, ellei niitä pidetä määrältään kohtuuttomina. Laskut huomioidaan alkuperäisen eräpäivän mukaan, ei esimerkiksi maksumuistutuslaskun eräpäivän mukaan.

Toimeentulotuessa ei huomioida sellaisia menoja, joista saat jo korvauksen muista järjestelmistä tai muusta etuudesta (esim. silmälasit vakuutusyhtiöstä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi