Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.

Vierailija
06.08.2019 |

Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.

Kommentit (744)

Vierailija
361/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n ongelmanasettelua. Se, että jokin surkea työnantaja maksaa kokopäivätyötä rupisimman mahdollisen palkan, liittyy työttömiin miten? Työttömyyskorvaus on muutaman kurjan satasen, eikö ongelma ole tukien "suuruuden" ja työttömien "valittamisen" (joista huom useimmat valittavat töiden puutetta ja kaltaistesi asennetta ennemmin kuin tukien kokoa) sijaan se, että oma palkkasi on aivan liian matala? Miksi kiroat työttömiä etkä pihistelevää työnantajaa/systeemiä joka sallii noin surkean palkan työssäkäyvälle? Tai itseäsi, kun olet valinnut alan, joka on ilmeisesti kaikkien töiden surkeinta pohjasakkaa? Ja sen sijaan, että pyrkisi ratkaisemaan ongelmasi, mariset ja keksit tekosyitä, miksi et ongelmaa voi vain ratkaista. Olisi ehkä kannattanut käydä kouluja, niin saisit todennäköisesti paitsi parempaa palkkaa, kykenisit myös järkevämpiin ja hyödyllisempiin ajatusprosesseihin.

Mutta niinhän se menee, ettei kukaan vihaa alimmalla askelmalla olevaa niin paljon, kuin se, joka on sillä toiseksi alimmalla.

Olisi kannattanut, mutta nyt on nyt. Tilanne on siis se, että kaverini valittaa koko ajan ettei yhteiskunta tue tarpeeksi, hän ei kuitenkaan jaksa töihin mennä. Ei sitä rahaa niin kauheasti tälläkään työnteolla tule, mutta kun toinen odottaa että sitä pitäisi tulla ilmaiseksi koko ajan enemmän. Olen väsynyt tuohon valitukseen, vaikka itse nyt tähän sorruinkin. Oma vikani toki etten tajunnut opiskella aikanaan enemmän, mutta onhan se oikeasti myös surullista, että on niitäkin jotka kotona makaamalla tienaavat lähes sen, mitä toiset kokopäivätyöllä. Ja sitten kehdataan valittaa kun kukaan ei maksa tyhjästä vieläkin enemmän. ap

Eikö sinun sitten kannattaisi vain jättäytyä työttömäksi?

Vierailija
362/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsen_töihin kirjoitti:

Just näin. Työttömiä on kenenkään  ihan turha kadehtia. Työmarkkinatuki aktiivimalli-leikkurilla leikattuna on oin 30,90 euroa päivässä bruttona. Kuukaudessa 20 päivältä Kela maksaa sen 515 euroa. Muita tukia en saa enkä ole saanut. Jos on töissä ja palkka on liian pieni, niin tarkasta saatko alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ? Kuulostaa tosi pieneltä palkalta, brutto on siis alle 2000,- / kk.

Jos olet reipas niin opiskele vaikka työn ohessa, niin tein itsekin vielä nelikymppisenä ja opiskelin merkonomiksi. Nykyisin taitaa olla vaikka kuinka paljon mitä voi opiskella ja parantaa omaa tulotasoaan. Tsemppiä. Jätä kuitenkin työttömät rauhaan, heiltä kun menee ihmisarvo, tuleva eläke jää pieneksi, työterveyshuolto puuttuu, työyhteisö puuttuu, tyky-päivät puuttuu. Heillä on aika harmaata ja köyhää, ei tarvi kademieltä osoittaa.

"tyky-päivät puuttuu" :D

Voi apua, teen mitä vaan jos saan luovutettua mahdolliset tulevaisuuden tyky-päivät jollekin "huonompiosaisemmalle" työttömälle..

Ja joko teidän pupukurssit jäi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae yksityiselle puolelle töihin.

Vierailija
364/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako kela työttömille vuokran? Vai onko se 497€/kk summa jolla pitää maksaa asuminen, ruoka ja ihan kaikki menot?

Jos asuminen tulee tuon 497€ päälle eli joutuu maksamaan siitä 497 eurosta ruoan ja muut ekstrajutut niin mielestäni tuet ovat todella hyvät.

Olen töissä ja vuokran jälkeen rahaa jää noin 700€ käteen kuukaudessa. Jos olisin työtön, en tarvitsisi autoa, johon menee vakuutuksiin, bensiinin sekä korjauksiin noin 200-300€/kk.

Kaikki maksetaan tuon päälle. Vuokrat, lääkkeet, sähkölaskut, vakuutukset. Saa vielä harkinnanvaraista tukea esimerkiksi lasten vaatteisiin tai pesukoneeseen. Mielestäni myös todella väärin. Itse teen osa-aikatyötä ja saan 1200 e käteen, josta maksan kaiken vuokrasta lähtien. Käyttöön jää noin 400 euroa kuussa.

Pesukoneeseen toimeentulotukea myönnetään vain lapsiperheelle, joka asuu talossa, jossa ei ole yhteiskäytössä olevaa pesukonetta.

Olisiko sinulla jotain faktoja, joista keskustella?

Minulla on. Olen sinkku ja sain uuden tiskikoneen ja uuden jääkaapin toimeentulotuesta.

On minussa joku vika kun en usko.

Vierailija
365/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat liki kolme kertaa enemmän kuin minä, joten mitä valitat. Hanki parempi työpaikka, töihinhän vain mennään joten mikset mene?

Älä viitti. Että muka saat rahaa reilut 400 eur/kk? Millä sä vuokran maksat, vai asutko taivasalla? Sitä paitsi lain mukaan aikuiselle tulee jäädä asumisen ja pakollisten kulujen jälkeen 500 eur "elämiseen" eli ruokaan ja välttämättömiin hygieniatarvikkeisiin.

Tää on just tätä, kerrotaan että saadaan työttömyyskorvausta vaan 400 eur, mutta unohdetaan mainita että saa asumistukea ja toimeentulotukea myös.

Ei tarvitse jäädä. Vain yksin ja vuokralla asuvalle persaukiselle toimeentulotukiasiakkaalle pitää jäädä.

Jos satut asumaan työssäkäyvän puolison kanssa niin se tiputtaa sinut yleensä pois toimeentulotuen saajista.

Jos asut työttömän puolison kanssa niin perusosa tipahtaa molemmilla 423e.

Jos asut vanhempiesi kanssa samassa taloudessa niin perusosa putoaa  363e.

Turha höpistä mistään 500e ja kaikki muutkin kulut korvataan. Eipä tarvitse miettiä miksi yksinasuminen on lisääntynyt.

Noh. Ruokakulut / hlö OVAT pienemmät jos taloudessa asuu useampia henkilöitä? Joten miksi perusosa ei saisi olla?

Asut työttömämä vanhempien nurkissa---> saat 363 eur. Olet työpaikastasi hoitovapaalla (eli olet veronmaksaja jolla on hetkellinen kotoilutarve)-----> saat 300 eur/kk. Onko sulla hyvä selitys tähänkin?

Jostain ihmeen syystä tässä maassa työnteko ei kaikissa tilanteissa ole järkevää.

Miten ne ruokakulut ovat pienemmät per henkilö jos taloudessa on kaksi henkilöä? Itse syön tietyn verran päivässä ja se maksaa tietyn verran. Siis kulutan ruokaa saman verran (leipää, kahvia jne.) Ihan sama vaikka meitä olisi tässä kaksi tai viisi. 

Asut työttömänä vanhempien nurkissa ja maksat oman osuutesi ruoasta jne ja saat pärjätä pienemmällä kuin yksin asuvat. Ei käy järkeen tämäkään. 

Itse pidän huolen siitä että aina jää vähintään se toimeentulotuen perusosa käyttöön vaikken tietenkään aina ole edes toimeentulotuen asiakas mutta vastaisuuden varalle. Seurustellessakin pidettiin omia asuntoja vaikka sama olisi ollut asua yhtä asuntoa. Se olisi kuitenkin pudottanut tukia. Eikä olla ainoita. Vasta jos on vakipaikat eikä pelkoa työttömyydestä niin harkitsisin yhteenmuuttoa. 

Olen asunut työttömänä sekä itseksesi että verraten persaukisen opiskelevan seurustelukumppanin kanssa, ja kyllä ne menot kaksin asuen kummasti vain on pienemmät. Eniten tietenkin vaikuttaa asunto: Kaksi ihmistä ei tarvitse tuplasti sitä tilaa kuin yksi, ja vaikka vähän isomman asunnon tarvitsisikin niin pienten asuntojen neliöhinnat on kuitenkin isommat. Kun asuin yksin 33 neliön yksiössä ja muutettiin 56 neliön kaksioon, niin vuokra ei likikään tuplaantunut, mutta maksajia tuli kaksi.

Sitten selvittiin esim. yhdellä ja samalla nettiyhteydellä. Kun kirjoitin hajosi, ei tarvinnut ostaa kummallekin omaa, vaan yksi riitti, ja sama monen muun hyödykkeen kanssa. 

Ihan oma tarkka talouskirjanpitoni osoittaa, että kaksin tulee halvemmaksi, vaikka kumpikin olisi köyhä.

Ei se asunto vaikuta tippaakaan jos kaksi työtöntä ja toimeentulotukeen oikeutettua muutta yhteen. Se vuokra korvataan täysin asumituella ja toimeentulotuella ja molemmille jää muuhun käyttöön 423e.  Jos molemmat asuvat omissa vuokra-asunnoissaan niin molempien vuokrat korvataan täysin asumistuella ja toimeentulotuella ja vielä jää molemmille käyttöön 497e/per henkilö.  Eli yhteen muutto leikkaa muuhun kulutukseen jäävä osaa noin 130e per kuukausi.

Perusosalla katetaan:

ravintomenot, vaatemenot, vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet), henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot, paikallisliikenteen käyttö, sanomalehden tilaus, puhelimen ja tietoliikenteen käyttö, harrastus- ja virkistystoiminta ja muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.

Voidaanko puolison kanssa käyttää samaa buranaa jos molemmilla koskee päähän? Syödäänkö vähemmän nyt kun asutaan yhdessä? Päästäänkö yhdellä bussilipulla kahden sijasta? No ei. Ainoat joista säästöä voi tulla on sanomalehtitilaus (en tilaa enkä ole tilannut), tietoliikenteen käyttö (tosin monilla on netit kännyköissään) ja ehkä jotkut voivat käyttää samoja vaatteita. Kaikki muut maksavat saman verran asuipa yksin tai viisin. Joitakin kodin laitteita ei tarvita kuin yksi mutta niihinkin voi hakea harkinnavaraista ja vähän epäilen että yksikään toimeentulotuen asiakas käyttäisi niihin yli 1500e per vuosi minkä kahdestaan asuvat menettävät tuissa.

Vierailija
366/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne palkat ole liian pieniä, jos laskennallinen minimitoimeentulo on isompi?

Vierailija
367/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskujen ja muiden jälkeen jää YLIMÄÄRÄISTÄ käytettäväksi tuon 1300? Kuukaudessa?!

Mitä ihmettä sä valitat. Itsellä vastaava summa on melkein 10x pienempi kuukaudessa ja teen samaa 8h päivää. Ja kikyt rullaa!

Mistäs tämä tuli? Tilille kilahtaa 1300 e jonka jälkeen maksan laskut, ruuat, asumisen, auton, lasten harrasteet. Juu ja ei riitä. Minulle ei jää YHTÄÄN ylimääräistä, useampana kuukautena en selviä laskuista. Mistä luit että laskujen jälkeen jää noin paljon? Olisin pirun iloinen tuosta 500e asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen jäävästä rahasta. Vaan ei jää. En ole vuosiin ostanut edes vaatteita itselleni.

Mitä nuo tuollaiset laskut ovat? Sähkö ja sen siirto, entä muuta? Mulla ei muuta ole kuin minimaalinen kännykkälasku. On meillä työttömillä helppoa, kun on niin vähän laskujakin!

Etkö muka saa lapsilisää? Oletko hakenut asumistukea?

Vierailija
368/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskujen ja muiden jälkeen jää YLIMÄÄRÄISTÄ käytettäväksi tuon 1300? Kuukaudessa?!

Mitä ihmettä sä valitat. Itsellä vastaava summa on melkein 10x pienempi kuukaudessa ja teen samaa 8h päivää. Ja kikyt rullaa!

Mistäs tämä tuli? Tilille kilahtaa 1300 e jonka jälkeen maksan laskut, ruuat, asumisen, auton, lasten harrasteet. Juu ja ei riitä. Minulle ei jää YHTÄÄN ylimääräistä, useampana kuukautena en selviä laskuista. Mistä luit että laskujen jälkeen jää noin paljon? Olisin pirun iloinen tuosta 500e asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen jäävästä rahasta. Vaan ei jää. En ole vuosiin ostanut edes vaatteita itselleni.

Mitä nuo tuollaiset laskut ovat? Sähkö ja sen siirto, entä muuta? Mulla ei muuta ole kuin minimaalinen kännykkälasku. On meillä työttömillä helppoa, kun on niin vähän laskujakin!

Etkö muka saa lapsilisää? Oletko hakenut asumistukea?

En ole ap, mutta näin äkkiseltään tulee mieleen vakuutusmaksut ja päivähoitolaskut. Vesi voi myös maksaa erikseen.

Vierailija
369/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista saan vaan 1870 € puhtaana lapaan. Eihän sillä elä. 

Onneksi on vaimo töissä. Alaikäisiä huollettavia on kissa, ei lapsia

Kyllä pärjää, kun säästäväisesti elää. Toivottavasti sinullakin on oikeus lisäpäiviin.

Lisäpäiviä on maailman tappiin, se ei oo ongelma. Vuoden kun vielä kituuttelen, niin sitten

alan saamaan elakkeen puolikasta. Sitten voi jo ehkä elääkin

Maailman tappiko tulee 65-vuotiaana?

Vierailija
370/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän missään voi saada kokotyöstä noin huonoa palkkaa? Vai siis onko tuo verojen jälkeen? Ehkä joku mäkkärin ihan aloituspalkka voi olla..?

mm lähihoitajalla, jos tekee päivätyötä, voi olla tuo palkka nettona. Riippuen veroprosentista. 

Ei varmasti ole lähihoitajalla kokopäivätyössä noin huono palkka!

Vierailija
371/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.

Miksi sitten käytte töissä? Olen työmarkkinatuella "elävä" työtön (oikeasti pitää pistää elämiseen omia säästöjä, kun ei se tuki riitä edes vuokraan), ja tulisin mielelläni tekemään töitä. Eikö olisi parempi että te jäisitte tukieläteiksi ja minä saisin työpaikan, kun kerran sellaista haluaisin?

Ei sitä paikkaa kuitenkaan työtön saa. Aika usein putoaa heti haussa pois ne, jotka ovat olleet yli kolme kuukautta työttömänä. Ja joillakin on sen verran selkärankaa, että haluaa ja pystyy elättämään itse itsensä (ja osittain jonkun yhteiskunnan elätin), vaikka siitä ei jää kuin työnilo.

Vierailija
372/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palaan pian hoitovapaalta töihin ja siitä töihin paluusta meille aiheutuvat kulut ovat lasten hoitomaksut 400e ja minun työmatkakulut reilu 200e. Ja kun nettopalkka on alle 1500e niin ei tuossa hirveesti hurraamista ole.

= ei-kokoaikatyö

Vierailija
373/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat liki kolme kertaa enemmän kuin minä, joten mitä valitat. Hanki parempi työpaikka, töihinhän vain mennään joten mikset mene?

Paskapuhetta, toimeentulotukiloisten tuet on se 470e käteistä jonka päälle vuokrat, sähköt, lääkkeet, maksetut lomat jne jne jne.. helposti summa summarum yli 1500e/kk. Puhumattkaan mahdolliset lisätuet.

Paskapuhetta. Mitkä ihmeen maksetut lomat?

Tiesitkö muuten, että töissä käyväkin voi hakea toimeentulotukea, jolloin saa ihan tuon saman. Ei se mikään työttömien etuoikeus ole. Suomessa taitaakin jotain kymmenen prosenttia toimeentulotuen saajista olla töissä käyviä. Toisaalta likikän kaikki työttömät eivät ole toimeentulotukeen oikeutettuja. Esim. minulla on omaisuutta, joten en sitä saa.

Onko herännyt sellainen ajatus, että jos käy työssä ja saa palkkaa, EI SAA mitään tukia. Lapsilisä on ainoa universaali tuki, johon palkkatulo ei vaikuta. Plä siis puhu potaskaa, että työssäkäyvät yleisesti saisivat asumistukia ja toimeentulotukia.

Töissä käyvä saa aivan varmasti viimeistään tukien kautta saman verran kuin minimituilla elävä työtön. Jos palkan takia ei saa asumis- tai toimeentulotukea, se tarkoittaa, että palkkaa saa selvästi enemmän kuin minimituilla elävä työtön.

Jos bruttopalkka on n 1800 euroa, ei asumistukea saa lainkaan.

No silloinhan tuota rahaa saa paljon enemmän kuin minimituilla elävä työtön. Mikä nyt on se ongelma?

Verojen ja vuokran jälkeen ollaan samassa paitsi että sinä pötköttelet päivät kotisohvalla.

Voi hyvä ihmispolo. Turha tätä sinulle kai on selittää. Mutta menepä kokeilemaan sitä sohvalla pötköttämistä ja katso, saatko saman verran rahaa kuin nyt. Voin kertoa, että et saa.

t. Toimeentulotuen käsittelijä Kelasta

Minä voin kertoa, että saan 110 euroa vähemmän, kuin työssä ollessani. Enemmän meni jo matkakuluihin, joten en mene enää koskaan töihin. Aivan turhaa ajan haaskaamista, näin on paljon helpompaa.

T. Entinen käsittelijä

Vierailija
374/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työttömänä yli puolet vähemmän. En kauheesti kadehtisi niitä synkkiä aikoja.

Vierailija
375/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.

Minä en vain usko aloittajaa. Kokopäivätyöstä ei jää noin vähää käteen.

No yksi tuttu sekopää puhelinmyyjänä (p*ska sellainen), tienaa bruttona 780e/kk. Työaika 38h/vko. Onhan noita duuneja.

En usko. Ja paljonko tällaisiä duuneja on, kun 3 vuotta sitten kokopäivätyössä alle 1800 kuussa ansaitsevia oli alle 20 000 koko maassa, ja näistäkin päälle 1600 bruttona saavia oli ehkä 2/3-osaa. Ja paljonko jää jäljelle, kun otetaan pois koululaisten (kesä)työt yms.?

Vierailija
376/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta oli palstalla joku aika sitten kolmen lapsen yh joka sai tukia 4050e kuukaudessa. Työttömyyspäiväraha ei ole se ainoa tuki vaan saavat kaikenlaista muitakin tukea.

Olen itse johtaja, veroprosentti 48%, teen tosi pitkää viikkoa ja käteen jää likimain sama nettona minkä tuo YH sai erilaisina tukina. Reilukerho!

Ehkäpä tuolla yh:lla on hyvätuloinen lasten isä, jonka lapsille maksamasta  elatuksesta tulee  osa tuosta summasta. Toinen selitys saattaa olla se, että joku lapsista tai kaikki ovat esim. vammaisia tai sairaita, jolloin jonkin verran saa kelalta tukea. 

Joka tapauksessa johtajana kadehdit lähinnä lapsile suunnattuja tukia. Jotain se kertoo sinusta.

Vierailija
377/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset mene paremmin palkattuun työhön?!

Kummallista laiskuutta tuollainen kitinä.

Miten niihin paremmin palkattuihin töihin vain MENNÄÄN?

Tällä logiikalla miksi kaikki työttömät ei mene töihin kun niihin vain MENNÄÄN?

En käsitä. Jos kerran on niin tiukkaa niin miksette kaikki MENE hyväpalkkaisiin töihin, niin pienituloiset kuin työttömät? Mikä teitä vaivaa?

Vierailija
378/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta, toimeentulotukiloisten tuet on se 470e käteistä jonka päälle vuokrat, sähköt, lääkkeet, maksetut lomat jne jne jne.. helposti summa summarum yli 1500e/kk. Puhumattkaan mahdolliset lisätuet.

Paskapuhetta. Mitkä ihmeen maksetut lomat?

Tiesitkö muuten, että töissä käyväkin voi hakea toimeentulotukea, jolloin saa ihan tuon saman. Ei se mikään työttömien etuoikeus ole. Suomessa taitaakin jotain kymmenen prosenttia toimeentulotuen saajista olla töissä käyviä. Toisaalta likikän kaikki työttömät eivät ole toimeentulotukeen oikeutettuja. Esim. minulla on omaisuutta, joten en sitä saa.

Onko herännyt sellainen ajatus, että jos käy työssä ja saa palkkaa, EI SAA mitään tukia. Lapsilisä on ainoa universaali tuki, johon palkkatulo ei vaikuta. Plä siis puhu potaskaa, että työssäkäyvät yleisesti saisivat asumistukia ja toimeentulotukia.

Töissä käyvä saa aivan varmasti viimeistään tukien kautta saman verran kuin minimituilla elävä työtön. Jos palkan takia ei saa asumis- tai toimeentulotukea, se tarkoittaa, että palkkaa saa selvästi enemmän kuin minimituilla elävä työtön.

Jos bruttopalkka on n 1800 euroa, ei asumistukea saa lainkaan.

No silloinhan tuota rahaa saa paljon enemmän kuin minimituilla elävä työtön. Mikä nyt on se ongelma?

Vuokran, työmatkakulujen yms. jälkeen jää työn ilo. Ja ylpeys, että pystyy elättämään itsensä. Onhan sekin jo jotain

Eri

Vierailija
379/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle jää työttömänä käteen 380e, koska avoliitossa ja toimeentulotuessa työmarkkinatuki huomioidaa 21.5kertoimen mukaan, eli n. 40e. isompana kuin onkaan, mikä vielä entisestään heikentää sitä mitä käteen jää ja ihme laskukaava tuokin, että yksinasuvan perusosa on 493 ja avoliitossa kun elät seon n.422e, mun mielestä todella epäreilu laskentamalli, laikille pitäis olla sama, asu yksin taikka yhdessä.

Vierailija
380/744 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.

Minä en vain usko aloittajaa. Kokopäivätyöstä ei jää noin vähää käteen.

Googlaa esim. apteekin alan teknisten työntekijöiden palkat. Kyllä näitä vaan on. Yllättävänkin vastuullisia tehtäviä aivan orjapalkalla.

Ei sovi yhteen tuon kanssa:

https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi