Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.
Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.
Kommentit (744)
Tässä siis Kelan asumistukilaskuri.
https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi
Voisi aloittajakin valittamisen sijaan kokeilla, onko ehkä oikeutettu asumistukeen, ja jos niin hakea sitä. Jos maksaa asuntolainaa niin turha valittaa, sillä ei yhteiskunnan tehtävä ole tukea yksityishenkilöiden omaisuuden kartuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat liki kolme kertaa enemmän kuin minä, joten mitä valitat. Hanki parempi työpaikka, töihinhän vain mennään joten mikset mene?
Älä viitti. Että muka saat rahaa reilut 400 eur/kk? Millä sä vuokran maksat, vai asutko taivasalla? Sitä paitsi lain mukaan aikuiselle tulee jäädä asumisen ja pakollisten kulujen jälkeen 500 eur "elämiseen" eli ruokaan ja välttämättömiin hygieniatarvikkeisiin.
Tää on just tätä, kerrotaan että saadaan työttömyyskorvausta vaan 400 eur, mutta unohdetaan mainita että saa asumistukea ja toimeentulotukea myös.
Ei tarvitse jäädä. Vain yksin ja vuokralla asuvalle persaukiselle toimeentulotukiasiakkaalle pitää jäädä.
Jos satut asumaan työssäkäyvän puolison kanssa niin se tiputtaa sinut yleensä pois toimeentulotuen saajista.
Jos asut työttömän puolison kanssa niin perusosa tipahtaa molemmilla 423e.
Jos asut vanhempiesi kanssa samassa taloudessa niin perusosa putoaa 363e.
Turha höpistä mistään 500e ja kaikki muutkin kulut korvataan. Eipä tarvitse miettiä miksi yksinasuminen on lisääntynyt.
Noh. Ruokakulut / hlö OVAT pienemmät jos taloudessa asuu useampia henkilöitä? Joten miksi perusosa ei saisi olla?
Asut työttömämä vanhempien nurkissa---> saat 363 eur. Olet työpaikastasi hoitovapaalla (eli olet veronmaksaja jolla on hetkellinen kotoilutarve)-----> saat 300 eur/kk. Onko sulla hyvä selitys tähänkin?
Jostain ihmeen syystä tässä maassa työnteko ei kaikissa tilanteissa ole järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako kela työttömille vuokran? Vai onko se 497€/kk summa jolla pitää maksaa asuminen, ruoka ja ihan kaikki menot?
Jos asuminen tulee tuon 497€ päälle eli joutuu maksamaan siitä 497 eurosta ruoan ja muut ekstrajutut niin mielestäni tuet ovat todella hyvät.
Olen töissä ja vuokran jälkeen rahaa jää noin 700€ käteen kuukaudessa. Jos olisin työtön, en tarvitsisi autoa, johon menee vakuutuksiin, bensiinin sekä korjauksiin noin 200-300€/kk.Kyllä maksaa. Vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen käteenjäävä osuus on 497e.
T. Nro4
Maksaa JOS ei ole puolisoa joka on töissä. Jos minä jäisin työttömäksi niin ansiosidonnaisen jälkeen saisin kokonaisuudessaan reilut 600€ lapsikorotusten kanssa. Kaikki työttömät eivät todellakaan saa tuota enempää koska kaikki työttömät eivät kuulu muiden tukien piiriin. Meidän perheelle jomman kumman työttömyys olisi suorastaan katastrofi taloudellisesti.
Saan sen vajaan 500 euroa kun aktiivi malli ottaa päivän päivä rahan pois ja puolison liiton raha niin iso ettemme saa mitään muita tukia. Ei asuta vuokralla vaan omassa mutta pärjää kun nuukasti elää. Hyvinä aikoina kannattaa laittaa säästöön eikä tuhlata kuin viimeistä päivää matkustellen ja ostelemalla krääsää.
Ihmetyttää nuoret kun ne laittavat kaiken menemään mitä nyt tulee eikä ajattele huomista ollenkaan jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi niin ei ole yhtään pahan päivän varalle. Kyllä se sitten katastrooffi voi häämöttää edessä ja ollaan heti konkurssissa. Mitään varmoja työpaikkoja harvoilla enään on.
Puolisosi "liitonraha" ei voi olla iso tai edes pieni, koska liitot eivät maksa yhtään mitään. Yrittäkää nyt edes sitä luetun ymmärtämistä: tässäkin ketjussa on jo kahdesti täsmennetty, ketkä maksavat ansiosidonnaiset päivärahat.
No mulle on ihan sama ketkä maksavat. Pääasia että joku maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat liki kolme kertaa enemmän kuin minä, joten mitä valitat. Hanki parempi työpaikka, töihinhän vain mennään joten mikset mene?
Paskapuhetta, toimeentulotukiloisten tuet on se 470e käteistä jonka päälle vuokrat, sähköt, lääkkeet, maksetut lomat jne jne jne.. helposti summa summarum yli 1500e/kk. Puhumattkaan mahdolliset lisätuet.
Paskapuhetta. Mitkä ihmeen maksetut lomat?
Tiesitkö muuten, että töissä käyväkin voi hakea toimeentulotukea, jolloin saa ihan tuon saman. Ei se mikään työttömien etuoikeus ole. Suomessa taitaakin jotain kymmenen prosenttia toimeentulotuen saajista olla töissä käyviä. Toisaalta likikän kaikki työttömät eivät ole toimeentulotukeen oikeutettuja. Esim. minulla on omaisuutta, joten en sitä saa.Onko herännyt sellainen ajatus, että jos käy työssä ja saa palkkaa, EI SAA mitään tukia. Lapsilisä on ainoa universaali tuki, johon palkkatulo ei vaikuta. Plä siis puhu potaskaa, että työssäkäyvät yleisesti saisivat asumistukia ja toimeentulotukia.
Töissä käyvä saa aivan varmasti viimeistään tukien kautta saman verran kuin minimituilla elävä työtön. Jos palkan takia ei saa asumis- tai toimeentulotukea, se tarkoittaa, että palkkaa saa selvästi enemmän kuin minimituilla elävä työtön.
Jos bruttopalkka on n 1800 euroa, ei asumistukea saa lainkaan.
Riippuu paikkakunnasta ja vuokrasta. Asumistukilaskurin mukaan ainakin helsingissä saa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nuoret kun ne laittavat kaiken menemään mitä nyt tulee eikä ajattele huomista ollenkaan jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi niin ei ole yhtään pahan päivän varalle. Kyllä se sitten katastrooffi voi häämöttää edessä ja ollaan heti konkurssissa. Mitään varmoja työpaikkoja harvoilla enään on.
Oikeastaan nuoriso ajattelee juuri järkevästi. Minimisosiaaliturvalla tulee kyllä toimeen, mutta jos on säästöjä, ei saa sitä minimisosiaaliturvaakaan. Niinpä sen kerran kun rahaa on, se kannattaa käyttää elämyksiin, vaikkapa matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli just 1300€ tilille täysin työttömästä kuukaudesta. En joutunut paiskimaan yhtään minuuttia töitä, ainoastaan laitoin netissä rastin ruutuun ja painoin lähetä-nappulaa.
Mielummin silti olisin ympärivuotisessa vakituisessa työsuhteessa. Aloitan taas työt ensi viikolla. Onneksi kuitenkin kesän toimeentulo on turvattu, kiitos ansiosidonnaisen. Työskentelen julkisella sektorilla, joten sekä palkkani että työttömyyskorvaus tulevat viime kädessä verorahoista. Verorahoja kuluu minuun kuitenkin vähemmän tällä tavoin, että teen pätkätyötä samalla työnantajalla vuodesta toiseen.
Olen tosiaankin opiskellut vuositolkulla ja työ ei ole suorittavaa työtä.
Samat fiilikset, paitsi työkkäritukea saan 1000€. Muita tukia ei sitten tulekaan, kun haluan asua puolison kanssa samassa asunnossa (yksin asuvana saisin monta sataa enemmän). No, toi riittää mulle ihan hyvin, 600€ vuokraan ja loput sitten elämiseen. Onneksi kahden viikon päästä vihdoin alkavat työt ainakin pariksi kuukaudeksi. Vaikka saan vain 800€ enemmän kuin nyt, oon niiiin onnellinen, että edes sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli just 1300€ tilille täysin työttömästä kuukaudesta. En joutunut paiskimaan yhtään minuuttia töitä, ainoastaan laitoin netissä rastin ruutuun ja painoin lähetä-nappulaa.
Mielummin silti olisin ympärivuotisessa vakituisessa työsuhteessa. Aloitan taas työt ensi viikolla. Onneksi kuitenkin kesän toimeentulo on turvattu, kiitos ansiosidonnaisen. Työskentelen julkisella sektorilla, joten sekä palkkani että työttömyyskorvaus tulevat viime kädessä verorahoista. Verorahoja kuluu minuun kuitenkin vähemmän tällä tavoin, että teen pätkätyötä samalla työnantajalla vuodesta toiseen.
Olen tosiaankin opiskellut vuositolkulla ja työ ei ole suorittavaa työtä.
Samat fiilikset, paitsi työkkäritukea saan 1000€. Muita tukia ei sitten tulekaan, kun haluan asua puolison kanssa samassa asunnossa (yksin asuvana saisin monta sataa enemmän). No, toi riittää mulle ihan hyvin, 600€ vuokraan ja loput sitten elämiseen. Onneksi kahden viikon päästä vihdoin alkavat työt ainakin pariksi kuukaudeksi. Vaikka saan vain 800€ enemmän kuin nyt, oon niiiin onnellinen, että edes sen.
Korjaan, siis ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Missäs kohtaa opiskelisin kun kaikki aika menee työntekoon ja lasten harrastusten tukemiseen eli kuljetuksiin ja talkoiluun? Enkä minä nurise, mutta moni työtön valittaa ettei ole varaa mihinkään ja yhteiskunnan pitäisi maksaa enemmän.
Nurisetpas.
Missä niitä valittavia työttömiä olet tavannut?
Itse olen työtön ja valitan vain työnantajien ronkeliutta. Olen vieläpä ns. työvoimapula-alalla, mutta hakemisestani huolimatta en saa töitä. En myöskään mitään ns. hanttihommia - niistä tulee suoraa palautetta, että olen ihan ylikoulutettu ja väärän alan ihminen.
No joo, älytöntä aktiivimallia valitan myös, ja kokkarien ja kannattajiensa uskoa, että työttömyys johtuisi siitä etteivät työttömät viitsi mennä töihin.
Sinä saat asumiseen ym tukea ja 1300 tienaava ei saa mitään tukia. Sulle ilmasta rahaa hänen maksamista veroista.
Näitä ketjuja lukiessa tulee aina mieleen, että tämä meidän sosiaaliturvamme on kyllä viety siihen pisteeseen, että touhu tulee aivan varmasti kaatumaan omaan mahdottomuuteensa ennemmin tai myöhemmin. Meillä on systemaattisesti melkein koko 2000-luvun ajan parannettu erilaisia sosiaalietuuksia je keksitty uusia etuuksia ja palveluja samaan aikaan, kun työssäkäymisen ja yrittämisen kannustimia on lähes järjestään hallitus kerrallaan mm. veroratkaisuin heikennetty. Tilanne on jo se, että pienipalkkaisen henkilön ja kotona olevan työttömän elintasossa ei ole de facto mitään eroa. Ainoa ero on, että toinen käyttää ajastaan 40h/vko työhön ja toinen ei lainkaan, joten itseasiassa sen työttömän elintaso on tämä huomioiden oikeastaan parempi kuin pienipalkkaisen työntekijän, Kuulostaako moraalisesti tai taloudellisesti kestävältä järjestelyltä?
Kaikilla yksinhuoltajilla on mies poste restantessa tai vanhemmillaan kirjoilla jos toinen on työttömänä niin saa tukia yhteiskunnalta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako kela työttömille vuokran? Vai onko se 497€/kk summa jolla pitää maksaa asuminen, ruoka ja ihan kaikki menot?
Jos asuminen tulee tuon 497€ päälle eli joutuu maksamaan siitä 497 eurosta ruoan ja muut ekstrajutut niin mielestäni tuet ovat todella hyvät.
Olen töissä ja vuokran jälkeen rahaa jää noin 700€ käteen kuukaudessa. Jos olisin työtön, en tarvitsisi autoa, johon menee vakuutuksiin, bensiinin sekä korjauksiin noin 200-300€/kk.
Kaikki maksetaan tuon päälle. Vuokrat, lääkkeet, sähkölaskut, vakuutukset. Saa vielä harkinnanvaraista tukea esimerkiksi lasten vaatteisiin tai pesukoneeseen. Mielestäni myös todella väärin. Itse teen osa-aikatyötä ja saan 1200 e käteen, josta maksan kaiken vuokrasta lähtien. Käyttöön jää noin 400 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollisten kulujen jälkeen jää 497e, tästä vain puhelinlasku pois. Kyllä sillä hyvin pärjää työttömänä. Ulosoton takia ei minun ainakaan kannata mennä töihin. Tämän lisäksi lääkkeet mm. e-pilleritkin saa ilmaiseksi, lääkärikäynnit ja jopa silmälasit maksetaan, minä hain uudet lasit viime kuussa. En valita, rahaa saa jopa säästöön 150-200e/kk :)
Minä taas menin töihin (kokopäivä) että sain ulosoton maksettua!
Mulla on siellä joku 60000e. Menen töihin kun ne velat vanhenee, eli n.4-vuotta vielä.
T. Nro4
Luuletko noin vain meneväsi töihin kun olet vuosikausia ollut ulosottoa paossa työttömänä? Mitä luikuria ajattelit työhaastattelussa laskea, jos niin pitkälle pääset? Ihan työhaluisillakin on kova työ siinä työpaikan saamisessa, ei sinne töihin niin vain mennä. Ja sinä kuvittelet meneväsi oltuasi vuosikausia työhaluton?
Tuon 60 k velkaisen kannattaisi hakeutua töihin ja velkasaneeraukseen. Ei se velka (jo 20 prosenttia on ylivelkaantuneita, isot luvut) vaan se mitä sen pakoilu aiheuttaa: pitkän työttömyysjakson ja paljon suuremman köyhyysloukun kuin mitä on "muutama kymppitonni".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä ja vuokran jälkeen rahaa jää noin 700€ käteen kuukaudessa. Jos olisin työtön, en tarvitsisi autoa, johon menee vakuutuksiin, bensiinin sekä korjauksiin noin 200-300€/kk.Kaikki maksetaan tuon päälle. Vuokrat, lääkkeet, sähkölaskut, vakuutukset. Saa vielä harkinnanvaraista tukea esimerkiksi lasten vaatteisiin tai pesukoneeseen. Mielestäni myös todella väärin. Itse teen osa-aikatyötä ja saan 1200 e käteen, josta maksan kaiken vuokrasta lähtien. Käyttöön jää noin 400 euroa kuussa.
Pesukoneeseen toimeentulotukea myönnetään vain lapsiperheelle, joka asuu talossa, jossa ei ole yhteiskäytössä olevaa pesukonetta.
Olisiko sinulla jotain faktoja, joista keskustella?
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat asumiseen ym tukea ja 1300 tienaava ei saa mitään tukia. Sulle ilmasta rahaa hänen maksamista veroista.
Jos tuo 1300 euroa kuussa käteen saava ei saa mitään asumisen tukia, niin joko hänella on toinen tienaava perheenjäsen, tai sitten hän ei vain niitä tukia osaa hakea. Kun on siis senikäisiä lapsiakin, että roudaa niitä harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollisten kulujen jälkeen jää 497e, tästä vain puhelinlasku pois. Kyllä sillä hyvin pärjää työttömänä. Ulosoton takia ei minun ainakaan kannata mennä töihin. Tämän lisäksi lääkkeet mm. e-pilleritkin saa ilmaiseksi, lääkärikäynnit ja jopa silmälasit maksetaan, minä hain uudet lasit viime kuussa. En valita, rahaa saa jopa säästöön 150-200e/kk :)
Juuri tämä. Minulla palkka 1250 ja siitä maksan kaiken itse. Lääkkeisiin menee lähes 100 euroa kuussa. Rahaa jää käyttöön paljon vähemmän kuin sinulla. Silti tosin valitsen työnteon, kertyypähän vähän eläkettä :)
Tuossahan tulee lääkeomavastuu täyteen reilussaa puolessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas menin töihin (kokopäivä) että sain ulosoton maksettua!
Mulla on siellä joku 60000e. Menen töihin kun ne velat vanhenee, eli n.4-vuotta vielä.
T. Nro4
Luuletko noin vain meneväsi töihin kun olet vuosikausia ollut ulosottoa paossa työttömänä? Mitä luikuria ajattelit työhaastattelussa laskea, jos niin pitkälle pääset? Ihan työhaluisillakin on kova työ siinä työpaikan saamisessa, ei sinne töihin niin vain mennä. Ja sinä kuvittelet meneväsi oltuasi vuosikausia työhaluton?
Tuon 60 k velkaisen kannattaisi hakeutua töihin ja velkasaneeraukseen.
Luuletko, että töihin noin vain olamma päätöksellä hakeudutaan?
Se on kuules työnantaja, joka päättää, kenet ottaa. Likikään kaikki eivät kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on jo se, että pienipalkkaisen henkilön ja kotona olevan työttömän elintasossa ei ole de facto mitään eroa.
Ja paskat. Sinä sokeasti uskot, mitä aloittaja valittaa.
Todellisuudessa eroa on sen verran, että esim. minä yksinasuja lähtisin oitis huonostikin palkattuun työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitti. Että muka saat rahaa reilut 400 eur/kk? Millä sä vuokran maksat, vai asutko taivasalla? Sitä paitsi lain mukaan aikuiselle tulee jäädä asumisen ja pakollisten kulujen jälkeen 500 eur "elämiseen" eli ruokaan ja välttämättömiin hygieniatarvikkeisiin.
Tää on just tätä, kerrotaan että saadaan työttömyyskorvausta vaan 400 eur, mutta unohdetaan mainita että saa asumistukea ja toimeentulotukea myös.
Ei tarvitse jäädä. Vain yksin ja vuokralla asuvalle persaukiselle toimeentulotukiasiakkaalle pitää jäädä.
Jos satut asumaan työssäkäyvän puolison kanssa niin se tiputtaa sinut yleensä pois toimeentulotuen saajista.
Jos asut työttömän puolison kanssa niin perusosa tipahtaa molemmilla 423e.
Jos asut vanhempiesi kanssa samassa taloudessa niin perusosa putoaa 363e.
Turha höpistä mistään 500e ja kaikki muutkin kulut korvataan. Eipä tarvitse miettiä miksi yksinasuminen on lisääntynyt.
Noh. Ruokakulut / hlö OVAT pienemmät jos taloudessa asuu useampia henkilöitä? Joten miksi perusosa ei saisi olla?
Asut työttömämä vanhempien nurkissa---> saat 363 eur. Olet työpaikastasi hoitovapaalla (eli olet veronmaksaja jolla on hetkellinen kotoilutarve)-----> saat 300 eur/kk. Onko sulla hyvä selitys tähänkin?
Jostain ihmeen syystä tässä maassa työnteko ei kaikissa tilanteissa ole järkevää.
Miten ne ruokakulut ovat pienemmät per henkilö jos taloudessa on kaksi henkilöä? Itse syön tietyn verran päivässä ja se maksaa tietyn verran. Siis kulutan ruokaa saman verran (leipää, kahvia jne.) Ihan sama vaikka meitä olisi tässä kaksi tai viisi.
Asut työttömänä vanhempien nurkissa ja maksat oman osuutesi ruoasta jne ja saat pärjätä pienemmällä kuin yksin asuvat. Ei käy järkeen tämäkään.
Itse pidän huolen siitä että aina jää vähintään se toimeentulotuen perusosa käyttöön vaikken tietenkään aina ole edes toimeentulotuen asiakas mutta vastaisuuden varalle. Seurustellessakin pidettiin omia asuntoja vaikka sama olisi ollut asua yhtä asuntoa. Se olisi kuitenkin pudottanut tukia. Eikä olla ainoita. Vasta jos on vakipaikat eikä pelkoa työttömyydestä niin harkitsisin yhteenmuuttoa.
Ei saisi ap tapauksessa. Jos verojen jälkeen jää käteen 1300 niin palkka on noin 1500 ilman vähennyksiä ( 2 lasta laitoin vähennyksiin koska puhutaan lasten harrastuksista), veroprosentti noin 5 ja maksetut ansiotuloverot vuodessa noin 850e. Ei paljon auta verojen alennukset. Ei tässä verot eikä työttömien tuet ole syy vaan liian pieni palkka.