Saanko estää viereisen taloyhtiön asukkaan kulkemisen pihamme poikki?
Rivari kyseessä eli virallisesti ei oma pihamme. Kyseessä toisen taloyhtiön asukas, ilmeisesti mielenterveyspotilas, joka käyttää pihaamme oikoreittinä jotta pääsee naaraamaan toisen naapurimme tuhkakuppia. Eli, jos estän häntä kulkemasta asettumalla eteen mutta pidän kädet alhaalla ilman aikomustakaan käydä käsiksi, voinko saada syytteen? Mitä keinoja minulla on, muutkin meidän taloyhtiössä alkaa olla v*ttuununtuneita tähän. Hän hiippailee monta kertaa päivällä, illalla, yöllä ja aamulla. Poliisille jos soittaa niin ovat parhaassa tapauksessa kahden tunnin päästä täällä. Ja ei, en asu Porvoossa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi laittaa aitaa ja kylttiä "yksityisalue, läpikulku kielletty"?
Aita on, asumme päätyasunnossa joka päättyy metsään. Ja edelleen, rivitalo eli pihamme ei ole virallisesti meidän. Kysynkin että saanko itse estää hänen läpikulkunsa jos pidän käteni alhaalla enkä käy häneen käsiksi. Puhuminen tai huutaminen ei auta, sillä hän pysyy max. 2 päivää poissa ja sama ravaaminen alkaa taas.
Ap
Taloyhtiön kulkuväylillä et voi laillisesti mitenkään estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aita on, asumme päätyasunnossa joka päättyy metsään. Ja edelleen, rivitalo eli pihamme ei ole virallisesti meidän. Kysynkin että saanko itse estää hänen läpikulkunsa jos pidän käteni alhaalla enkä käy häneen käsiksi. Puhuminen tai huutaminen ei auta, sillä hän pysyy max. 2 päivää poissa ja sama ravaaminen alkaa taas.
Ap
Saa estää seisomalla tiellä kädet alhaalla. Ei mitään laitonta tuossa. Toinen voi sitten rynniä ohi, mutta mitään laitonta apn kuvailemassa tiellä seisomisessa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Montako kertaa se pitää todeta, että et voi asettua tielle.
Miten niin ei voi? Kyllähän omalla pihallaan saa seisoa. Tunkeilija ei välttämättä pysähdy ja saattaa työntää seisojan syrjään, mutta aina saa yrittää.
Kulkemisen estäminen arvioidaan omana tekonaan ja toiseen kiinnikäyminen sitten erikseen, vähänkö niitä nujakoita käydään ruotimassa ihan tuomioistuimessa saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Taloyhtiön toimesta on myös yritetty kieltää hänen liikkumista, kyseinen hlö asuu kokonaan toisessa taloyhtiössä. "Meidän" pihamme sattuu olemaan hänen kulkureitillään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saat, mutta pysähtyykö hän on sitten jo toinen juttu. Sanoisin aluksi ystävällisesti, että tiesitkö tämän olevan pihamme ja siitä on läpikulki kielletty. Oletko maininnut hänelle asiasta ?
Olen maininnut, nätisti, rumasti, puhumalla, huutamalla ym. Ei mene jakeluun, olen myös uhannut poliiseilla. On oikeasti mielenterveyspotilas tms. joten en usko että edes muistaa jos olen pari päivää aiemmin kieltänyt. Mitä vaihtoehtoja minulla on?
Jankkaamisesta päätellen taidat itse olla se mielenterveyspotilas.
No, saanko esimerkiksi kaivaa "pihamme" täyteen pieniä kuoppia joissa on vaara että loukkaa itsensä. Kyseessä vanha nainen joka liikkuu kepit apunaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saat, mutta pysähtyykö hän on sitten jo toinen juttu. Sanoisin aluksi ystävällisesti, että tiesitkö tämän olevan pihamme ja siitä on läpikulki kielletty. Oletko maininnut hänelle asiasta ?
Olen maininnut, nätisti, rumasti, puhumalla, huutamalla ym. Ei mene jakeluun, olen myös uhannut poliiseilla. On oikeasti mielenterveyspotilas tms. joten en usko että edes muistaa jos olen pari päivää aiemmin kieltänyt. Mitä vaihtoehtoja minulla on?
Jankkaamisesta päätellen taidat itse olla se mielenterveyspotilas.
Olisinkin, niin saisin vaikka lääkkeet. Sinun harmiksesi olen täysin terve. Eikö sinua ottaisi pannuun jos joku hiippailisi yöt ja päivät n.2m päässä makuuhuoneen ikkunastasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Taloyhtiön toimesta on myös yritetty kieltää hänen liikkumista, kyseinen hlö asuu kokonaan toisessa taloyhtiössä. "Meidän" pihamme sattuu olemaan hänen kulkureitillään.
Ap
Juridisesti nyt vaan ei ole mahdollista.
En suosittele eteen menoa. Jos taloyhtiönne laittaisi aidat ja kylttiä mieluummin. Jos se ei riitä niin kameraa ja talonmies, koira, vartiointi - jos kovasti häiritsee. Ehkä aita on silti helpoin ja nätein ratkaisu
Ainoa keino on poistaa syy, minkä takia hän kulkee siitä. Eli naapurin tupakantumpit.
Eiköhän ainoa ratkaisu ole (kun kerran minkään tyyppinen puhe ei auta) yksinkertaisesti poistaa se syy, miksi hän siellä ravaa. Eli naapurin täytyy pitää tuhkistaan sisällä kotonaan tai tosiaan täyttää se vedellä, jolloin siellä ei ole polttokelpoisia jämiä tarjolla.
Jos henkilö vähät välittää suullisista huomautuksista ja poliisilla uhkailusta, niin ei hän lannistu siitäkään, että seisot hänen edessään. Altistat vain itsesi mahdolliselle käsikähmälle, joka hyvin nopeasti voi lähteä lapasesta. Ja siitä ei sitten taas tiedä, kenen eduksi se tilanne kääntyy oikeudessa. Eli turhaa ja mahdollisesti riskaabelia. Keskittykää eliminoimaan vaan se käyntien syy.
Mitä se tuhkakuppinaapuri sanoo? Ei osaa tyhjentää kuppiaan?
Kasvattakaa tuhti ja korkea orapihlaja-aita.
Tuo tumppien hakeminen olisi ainoastaan mahdollista välttää sillä että kys. naapuria kiinnostaisi pätkän vertaa käykö joku hakemassa hänen tumppejaan vai ei. Vanha ukko joka on 70v.-kuoleman välissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ainoa ratkaisu ole (kun kerran minkään tyyppinen puhe ei auta) yksinkertaisesti poistaa se syy, miksi hän siellä ravaa. Eli naapurin täytyy pitää tuhkistaan sisällä kotonaan tai tosiaan täyttää se vedellä, jolloin siellä ei ole polttokelpoisia jämiä tarjolla.
Jos henkilö vähät välittää suullisista huomautuksista ja poliisilla uhkailusta, niin ei hän lannistu siitäkään, että seisot hänen edessään. Altistat vain itsesi mahdolliselle käsikähmälle, joka hyvin nopeasti voi lähteä lapasesta. Ja siitä ei sitten taas tiedä, kenen eduksi se tilanne kääntyy oikeudessa. Eli turhaa ja mahdollisesti riskaabelia. Keskittykää eliminoimaan vaan se käyntien syy.
Toisen eteen asettuminen tarkoituksena estää kulkeminen on periaatteessa vapaudenriistoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tuhkakuppinaapuri sanoo? Ei osaa tyhjentää kuppiaan?
Ei mitään. Käyttää tuhkiksena isoa kurkkupurkkia tai viskaa tumpit maahan pihalleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Piha ei ole jokamiehen oikeuden piirissä, joten voit estää kuvailemallasi tavalla kulkemisen.
Jos reittiä metsään ei ole rajattu aidalla, voitte kysyä taloyhtiön hallitukselta lupaa aidan rakentamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen eteen asettuminen tarkoituksena estää kulkeminen on periaatteessa vapaudenriistoa.
Ei ole, koska henkilö voi vapaasti kulkea kolmeen muuhun ilmansuuntaan.
Voisitte naapurien kanssa miettiä jotain ratkaisuja yhdessä. Millainen aita teillä on ja tuleeko hän siis sen yli?