Millaisiin itsensäkorostamis-päivityksiin olet törmännyt Facebookissa?
Kommentit (42)
Henkisen kasvun ihmiset. Julkaistaan gurujen mietelauseita, kauniita auringonlaskukuvia ja huokailuja, miten pitää nähdä onni hetkessä ja miten hän osaa olla kiitollinen ja arvostaa. Noh, niin osaa moni muukin mutta ilman kännykkää. Ja ne gurujen mietelauseet...
Kuntoiluinnostujat. Tammi- ja syyskuussa tulee päivitys kuntosalilta. Aah miten ihana treeni ja ooh miten hikinen zumbatunti. Käydään kaksi kertaa ja se siitä. Kukaan tuntemani aktiivinen harrastaja ei päivitä mitään kuntoiluistaan.
Lapsiparkojen kuvien jakaminen. Myös noloista tilanteista. Hei, ne lapset on tuota pikaa teinejä. Ei ne halua törmätä räkänaamakuviinsa netissä.
Jokainen kommentti ja kuva lisätään itsekeskeisistä syystä. Niillä haetaan tykkäyksiä ja huomiota. (Tietysti jos tili on rajattu tyyliin perheelle, voi kyse olla "kotialbumista, tai yhteydenpidosta).
Minulla oli (en siis ole enää somessa) neljän tyyppisiä kavereita ja ystäviä instassa ja facessa.
1. Katsokaa kuinka reipas olen!! Leivoin, siivosin, urheilin, maalasin, remontoin..pakkohan se on jakaa teille! Sitten kommentit on tyyliin; vau, olet super-ahkera! Miten jaksat töiden ja lasten lisäksi vielä ahertaa. Olet uskomattoman taitava ja paras.
2. Oma naama-kuva x100. Mukaan voi mahtua myös kroppa-kuvia. Näihin tietysti tulee kommentoida aina ja aina vain; Vau! Olet niin kaunis! Ja kroppa, olet täydellinen ❤❤
3. Lapsi/lemmikki-kuvat. Katsokaa nyt kaikki kuinka suloinen lapsi/kissa/koira minulla on. Maailman hassuin. Jaan kaiken heidän tekemisensä teille koska teitä varmasti kiinnostaa.
Joo ei kiinnosta. Toki ei nuo edellisetkään kyllä ole kiinnostaneet. Näihin koira/lapsi-kuviin lisätään vain sydämiä ja tietyn välein, oho onpa taas kasvanut.
4. Nämä ihmiset lisää kuvia luonnosta, reissuilta, ruuista yms. Ihmistyypiltään kaikista miellyttävämpiä. Näitä jopa jaksaa seurata ja kommentoida.
"Miten ne jaksaa kehuskella joka kuvaa ja lähetellä niitä sydänhymiöitään?"
-Hulluja on helppo yllyttää
Pusukuvat, halikuvat yms. kun mun muru on niiiiin ihana ja oon niin rakastunut ja onnellinen. Kiitos kulta!
Luetellaan pitkät pätkät, mitä on päivän aikana saatu aikaseksi. Aamulla tietty leivottu sämpylät ja siivottu koko huusholli ja tehty lasten kanssa sitä ja tätä, #blessed. Hohhoijaa :D
En myöskään ymmärrä satoja samanlaisia selfieitä, joissa joku poseeraus päällä.
Vierailija kirjoitti:
Pusukuvat, halikuvat yms. kun mun muru on niiiiin ihana ja oon niin rakastunut ja onnellinen. Kiitos kulta!
Aidosti onnellisimmilla pareilla ei ole tarvetta tällaiseen. Nämä hehkuttajat saattavat erota ykskaks yllättäen ja siitä tietysti myös tehdään dramaattinen nyyhkypostaus.
"Laiska töitään luettelee", voisi muistuttaa näitä reippautensa ja aikaansaannoksiensa korostajia.
Jatkuvat päivitykset juoksulenkeiltä maraton-harrastajalta. Ehkä 300 päivityksen jälkeen alkaa jo olla selvää että on kova juoksemaan.
Noin 35v nainen saanut poikaystävän, yhtään liioittelematta keskimäärin 2-3 kertaa päivässä päivitys mitä tekee yhdessä poikaystävänsä kanssa, ja poikaystävä aina merkitty mukaan. Aamiainen, lounas, retki, kävely, kahvitauko, illalinen, shoppailu ja tätä jatkunut jo puoli vuotta. Varmaan yli 500 päivitystä tähän mennessä, eiköhän ala jo olla selvää että hänellä on poikaystävä. Mua niin hävettäisi jos olisin kyseinen poikaystävä.
Rekkakuskien jatkuvat päivitykset missä ovat. Nyt kaikki tietää 100 Norjan päivitykset jälkeen että ajavat Norjaan ja ovat satoja kertoja olleet Ruotsin lautalla. Oikein maailmanmatkaajia!
Sitä mitä someen päivittää, kannattaisi ehkä ajatella siltä kantilta että jos tapaisin IRL näitä kaverilistan tyyppejä, niin kertoisinko tämän asian ja olettaisinko että heitä kiinnostaa? Jäisi ehkä aika moni askareluettelo ja ruokalista julkaisematta. Ehkä.
Eräs nainen päivittää ylipositiivisia asioita ja kehuu itseään, miten positiivinen on. Päivitykset tihkuvat hunajaa, siirappia ja sydäntä. Jotkut kommentoivat sydämin ja kiittelevät naisen positiivisuutta, koska eivät tunne häntä kuin facesta. Todellisuudessa nainen on hirveän kateellinen ja ilkeä.
Lapsella "leveily" tai oikeastaan lapsen sairaudella. Kuvia sairaalasta niin, että lapsen leikkausarpi vatsassa varmasti näkyy, tiikeriäiti ja leijonaemo hastagit tottakai. Sitten sataa näitä "ootte niin rohkeitä/reippaita/täydellisiä" kommentteja.
Mua on kaveripiirissä kritisoitu siitä, että en laita kuvia puolisostani someen. Mua pidetään huonona vaimona ja eräs epäili että petän puolisoani :D Mun mielestä parisuhde ja muutenkin perhe ovat sen verran pyhiä asioita, ettei niillä saa päteä ja tehdä itsestään parempaa ihmistä.
Muutama vuosi sitten eräs muuten järkevä ja mukava koulukaveri vaihtoi lennosta uuteen mieheen ja laittoi instaan kuvia vain ja ainoastaan hänestä. Tuli tunne että elääkö tämä nainen vain miehensä kautta... Nyt sitten kun saivat lapsen, kuvat ovat vain lapsesta...
Tajusin just, että itse päivitän vain, jos on joku tosi spessujuttu, eli valmiiksi saatu keittiöremppa taitaa olla viimeisin, siitäkään en laittanut mitään kuvaa, kun se kuvien ottaminen on jo tarpeeksi rasittavaa mulla on rempasta tasan 2 kuvaa. Mutta homma oli niin rankka, että vaan teki mieli sanoa jotain.
Lisäksi päivittelen jotain näitä elämä on ihanaa-juttuja pienessä kuoharisiivussa, nousuhumalassa suomeksi sanoen. Sitten seuraavana aamuna hävettää ihan stanasti huomata niitä sydämiä ja olet ihana ja kiitos kun olet ystävänäni tykkäyksiä. Vaikka kai mä niitä oikeasti sitten sieltä haenkin, voihan muna.
Facebookiin tuli todella rasittava, inhottava tyyppi, jolla ei ole ystäviä luonteensa vuoksi. Hän laittoi muutamassa viikossa kaveripyyntöjä kaikille mahdollisille tuttavan tuttaville ja ulkomaalaisille feikkiprofiileille ym. ym. Kohta hänellä oli satoja kavereita. Nyttemmin jo tuhansia. Tyypillä, jota kaikki karttoivat, vaihtoivat kadun puolta jos hän tuli vastaan. Jokaiselle tuli kiireitä, jos vahingossa joutui vastakkain ja jutuille tyypin kanssa.
Nyt tyyppi esiintyy Facebookissa ihmisenä, jolla on satoja ja satoja kavereita. Hänen päivityksissään on aina tykkäyksiä reilusti yli sata, joskus montakin sataa. Vaikka päivittäisi mitä. Reaalimaailmassa on tosi yksinäinen, kukaan ei viihdy hänen seurassaan.
Ne, jotka varmaan oikeasti haluaisivat postata selfieitä tai ovat aiemmin postanneet, siirtävät lapsia saatuaan itsekehun siihen että joka ikinen postaus tai kuva on siitä lapsesta. Jos henkilö on käynyt jossain, kuvataan lapsi ko. kohteessa. Välillistä itsekehua, joka on ns sallittua. Näitä tulvii omassa Facebookissa niin paljon kun kaikki on päättäneet alkaa sikiämään, että mieluummin katselisin niitä selfieitä niistä ihmisistä joiden kaveri olen (tai lukea niiden kuulumisia tai ajatuksia) eikä niiden perheenjäsenten, joiden kautta nykyään kai elävät.
Eräs tuttu pyrki korkeakouluun, johon on ehkä hieman normaalia vaikeampi päästä, 7 kertaa. Seitsemännellä kerralla hän pääsi sisään ja sitten alkoi hienolla suorituksella ja opiskelupaikalla leveily, tietysti ”pitää uskoa unelmiinsa”-hötön kanssa.
Esittää eri tavoin varakasta, vaikka oikeasti on matalapalkkatyössä ja asuu vuokralla rupukaupunginosassa.
Laiheliini päivittelee kuinka ei voi mennä uimarannalle, kun ”läskinä ei voi näyttäytyä uimapuvussa”.
Pakolaiskriisi aiheutti viimeistään facessa niin vastenmielisen ilmiön, että lähdin sieltä pois. Läpinäkyvää oman kilpensä kiillottamista jne.