Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioerolasten tunteiden suojelu.

Eronnut äiti
05.08.2019 |

Seurustelen miehen kanssa kolmatta vuotta, emme asu yhdessä, mutta hän on pääosin aina meillä. Suhde on jo hyvän aikaa ollut siinä pisteessä, että tapaan myös miehen vanhempia ja sukulaisia.
Minulla on kouluikäisiä lapsia, miehellä ei ole lapsia, mutta kuitenkin minun lapset ok hänelle ja hänellä asialliset kohteliaat välit lasten kanssa.
Lapsetkin ovat joitain kertoja tavanneet miehen vanhemmat ja hänen siskonsa. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä onko lapsille hyväksi tai reilua viedä heitä kylään miehen sukulaisille koska vaikka kaikki ovat asiallisia heitä kohtaan niin he kuitenkin ovat miehen siskon lapsiin verrattuna toissijaisia ja se näkyy varmasti heillekin, kun mies ja miehen vanhemmat hössättävät siskon lasten ympärillä, ihastelevat ja kyselevät sekä leikittävät ja ruokapöytään ensimmäisenä. Miesystävänikin on erityisen kiva ja jaksava siskon lapsille vaikka sitten väsyykin siihen pikkulasten kanssa hössötykseen, se ei häntä haittaa koska välillä pitempi tauko ettei tapaa.
Erityisesti tämä miesystävän jakama epätasainen huomio huolettaa minua lasteni kannalta, koska he ovat jo jossain määrin kiintyneet mieheeni ja mieluusti haluavat häneltä huomiota keskustelun tai yhteisten pelien merkeissä ja sitten siskon lasten ollessa paikalla he jäävät selkeästi vähemmälle huomiolle kuin he.
Toki ymmärrän, että on itsestään selvää miehen tykkäävän siskonsa lapsista vain jo senkin takia, että siskonsa on hänelle tärkeä ja minun lapsiin siteen luominen kestää eikä siitä välttämättä ikinä tule erityistä. Olisiko siksi lasteni takia parempi, että jättäydyn vaan kaikesta pois mikäli lapset ovat minulla ja samaan kyläpaikkaan olisi tulossa myös sisko lapsineen? Käyn sitten esimerkiksi äitienpäivälounaalla tai joulupäivinä ym miehen kanssa hänen sukulaisillaan vain jos minun lapset sattuvat olemaan isällään, muuten jättäisin kokonaan menemättä.
Miehen siskon lapsia pyrin ottamaan hoitoon mieluiten sellaisena ajankohtana, että mies on omissa menoissaan niin saan rauhassa olla lasten kanssa ja tasapuolinen kaikille. Miehen sisko pyytää välillä apua lastenhoitoon jos esimerkiksi kampaaja, pankkiaika yms hänellä.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollenkaan hölmöä olla viemättä lapsia tilanteisiin jossa tuntevat itsensä vähempiarvoisiksi. Parempi äidin kanssa kotona tai ihmisten kanssa jotka heistä ovat kiinnostuneita.

Vierailija
2/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin voit olla suuremmalti tutustuttamatta lapsia miehen sukuun, tapaatte silloin, kun se ilman lapsia onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai suojelet lapsiasi ja asetat heidät etusijalle. Ja anteeksi vaan mutta tuo sinun miehesi kuulostaa vähän mulkerolta. Käytännössä asuu teillä mutta ei muodosta lämmintä suhdetta lapsiisi? Kuinka paljon hän sitten viettää aikaa siskonsa lasten kanssa että he ovat läheisempiä? Millaisella tasolla suhteenne on, miksi hän saa oleskelle sinun lastesi kotona noin paljon jos hän ei ole ollenkaan lapsiin sitoutunut? Pitäisikö näistä asioista puhua tai pitäisikö sinun käskeä miehen elää sitten enemmän omaa elämäänsä? Voi tietysti olla että mies ei ole tullut ajatelleeksi, mutta silloin on keskustelun paikka. Myös miehen suku vaikuttaa todella huonotapaisilta, kaikki tiettyyn tilaisuuteen kutsut lapset pitää ottaa yhtä lailla huomioon. 

Vierailija
4/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan vähän epäsuosittu mielipide, mutta jos parisuhde on vakava ja pitkällä pohjalla, niin ilman muuta miehen pitäisi pystyä paikalla ollessa kohtelemaan kaikkia lapsia tasapuolisesti, muulta suvulta samaa ei voi vaatia.

Mitenhän selittäisin tämän niin että kaikki ymmärtävät, jos on kyse yli 3-vuotiasta lapsista ja esim. a) lasten serkut tulevat meille hoitoon b) joku lapsen kaveri tulee leikkitreffeille tai c) nähdään jonkun kaveriperheen kanssa. Niin itse kyllä huomioin kaikkia lapsia yhtä lailla ja en hössötä jatkuvasti omien kanssa. En lakkaa olemasta äiti, lohdutan pipit yms., mutta jos vaikkapa lapseni haluaa pelata minun kanssani jotain peliä ja serkku/kaveriperheen lapsi haluaa myös sitä peliä pelata niin ilman muuta otan tämän lapsen mukaan (vaikka omani olisi nihkeä asiaa kohtaan) ja kohtelen heitä yhtä kivasti.

Eli minun mielestäni tuo on vain ihan normaalia kasvatusta ja olemista, että kohdellaan yhtä mukavasti kaikkia lapsia ja huomioidaan kaikkia, vaikka pariin olisi "erityissuhde". Lapsille opetetaan siinä, että ketään ei jätetä ulkopuoliseksi. Toki kaikki eivät näin ajattele, mutta jos suhteenne on jo vakaa ja vakava, niin kyllähän ne sinun lapset tietynlainen pakettiratkaisu on. Silloin kun ollaan porukalla, niin ei ole ok että mies jättää huomiotta täysin lapsesi, hänhän voisi siskon lapsia viedä esim. elokuviin yms. niin saavat syventää suhdettaan.

Toki sitten onkin jo aika eri asia, jos siskon lapset ovat 1 ja 3 ja omasi 9 ja 11.

Vierailija
5/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän siinä aina käy ,että omat on omat ja pienikin vivahde omien suosimisessa ,tässä tapauksessa mienen suvun ja miehen puolelta tulee huomatuksi sinun lapsiesi mieleen. VARMASTI vaikuttaa ja tekee sisimmässä lapsillesi pahan mielen. En sinun tapauksessa veisi heitä sinne ja tilanteisiin jossa tämä SUOSIMINEN TULEE ESILLE..

Tilanne ei tule ainakaan paranemaan. Jos mahdollista pysykää erillänne ja käytte enimäkseen sun sukulaisissa.

Vierailija
6/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Täh?! Kai lapsilla on oma isä ja isovanhemmat. Eihän lapset typeriä ole. Tietävät ettei kyseessä ole sukulaiset. Mijsi pahoittaisivat mielen?

Mitään tasapuolisuutta ei voi olla pidä ollakaan tuollaisissa tilanteissa.

Vierailija
7/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperheviritys ei onnistu koskaan. Älä ihmettele kun lapset katkaisevat välit sinuun täysi-ikäistyttyään. Sinähän elät kaksoiselämää sulkien heidät ulkopuolelle.

Vierailija
8/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä voisi käydä lasten kanssa missään, jos heidän tulisi olla kaikkien huomion kohteena ns ykkösenä. Kyllä kait sunkin lapsille voi kertoa, että miehen sukulaislapset ovat väkisinkin ehkä enemmän ykkösiä ja näkee niitä harvemmin. Jos toi ei auta, ja lapsesi kokevat mielipahaa, sitten on hyvä jättää lapset pois kuviosta.

Vierailija
9/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla omia lapsia. Ei yhteisiä. Olemme naimisissa. Me emme rahaa omia lapsiamme vastapuolen suvun tilaisuuksiin. En ymmärrä, miksi niin tekisimme?

Miehen lapset tapasivat minun isäni 2-3 kertaa niiden ensimmäisen viiden vuoden aikana, kun isäni oli vielä elossa. Meille kummallekaan, miehelle tai minulle, ei tullut mieleenkään, että hänen lapsensa olisi otettu hautajaisiin mukaan.

Tai minun lapseni ovat nähneet anoppini samaten 2-3 kertaa. Kun käymme anopin luona, ei minun lapseni ole mukana.

Vierailija
10/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan vähän epäsuosittu mielipide, mutta jos parisuhde on vakava ja pitkällä pohjalla, niin ilman muuta miehen pitäisi pystyä paikalla ollessa kohtelemaan kaikkia lapsia tasapuolisesti, muulta suvulta samaa ei voi vaatia.

Mitenhän selittäisin tämän niin että kaikki ymmärtävät, jos on kyse yli 3-vuotiasta lapsista ja esim. a) lasten serkut tulevat meille hoitoon b) joku lapsen kaveri tulee leikkitreffeille tai c) nähdään jonkun kaveriperheen kanssa. Niin itse kyllä huomioin kaikkia lapsia yhtä lailla ja en hössötä jatkuvasti omien kanssa. En lakkaa olemasta äiti, lohdutan pipit yms., mutta jos vaikkapa lapseni haluaa pelata minun kanssani jotain peliä ja serkku/kaveriperheen lapsi haluaa myös sitä peliä pelata niin ilman muuta otan tämän lapsen mukaan (vaikka omani olisi nihkeä asiaa kohtaan) ja kohtelen heitä yhtä kivasti.

Eli minun mielestäni tuo on vain ihan normaalia kasvatusta ja olemista, että kohdellaan yhtä mukavasti kaikkia lapsia ja huomioidaan kaikkia, vaikka pariin olisi "erityissuhde". Lapsille opetetaan siinä, että ketään ei jätetä ulkopuoliseksi. Toki kaikki eivät näin ajattele, mutta jos suhteenne on jo vakaa ja vakava, niin kyllähän ne sinun lapset tietynlainen pakettiratkaisu on. Silloin kun ollaan porukalla, niin ei ole ok että mies jättää huomiotta täysin lapsesi, hänhän voisi siskon lapsia viedä esim. elokuviin yms. niin saavat syventää suhdettaan.

Toki sitten onkin jo aika eri asia, jos siskon lapset ovat 1 ja 3 ja omasi 9 ja 11.

Hyviä mielipiteitä.

Omat lapseni ovat 8 ja 10 ja siskon lapset 4 ja 5 vuotta.

Eriarvoistavasta kohtelusta jäänyt mieleen yksi selkeä tapaus, kun siskon lapset tulivat minun luo. Miesystäväni oikein tarjosi heille ostamaansa suklaata höpötellen ylipirteästi, minun nuorempi sattui paikalle ja kysyi saako hänkin suklaata, johon miesystävä kehoitti pyytämään äidiltä koska olin ostanut samanlaisen suklaapaketin. Ollaan kyllä sen jälkeen puhuttu näistä, että vaikka minä maksan kaiken lapsilleni niin tuo menee yli eikä ollut reilua.

Siskonsa lapsia mies ei ole innostunut kontolleen ottamaan, vaikka haluaakin pitää suhdetta hyvänä heidän kanssaan hän ei halua olla lapsenvahtina tai lähteä yksin heidän kanssaan johonkin.

Vierailija
11/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai suojelet lapsiasi ja asetat heidät etusijalle. Ja anteeksi vaan mutta tuo sinun miehesi kuulostaa vähän mulkerolta. Käytännössä asuu teillä mutta ei muodosta lämmintä suhdetta lapsiisi? Kuinka paljon hän sitten viettää aikaa siskonsa lasten kanssa että he ovat läheisempiä? Millaisella tasolla suhteenne on, miksi hän saa oleskelle sinun lastesi kotona noin paljon jos hän ei ole ollenkaan lapsiin sitoutunut? Pitäisikö näistä asioista puhua tai pitäisikö sinun käskeä miehen elää sitten enemmän omaa elämäänsä? Voi tietysti olla että mies ei ole tullut ajatelleeksi, mutta silloin on keskustelun paikka. Myös miehen suku vaikuttaa todella huonotapaisilta, kaikki tiettyyn tilaisuuteen kutsut lapset pitää ottaa yhtä lailla huomioon. 

Kyllä mies on ihan asiallinen lapsiani kohtaan ja juttelee jos menevät hänelle puhumaan, jättää aloitteet kuitenkin lapsille.

Siskoa ja hänen lapsia tapaa 0-4 kertaa kuussa, vaihtelevasti.

Vierailija
12/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on molemmilla omia lapsia. Ei yhteisiä. Olemme naimisissa. Me emme rahaa omia lapsiamme vastapuolen suvun tilaisuuksiin. En ymmärrä, miksi niin tekisimme?

Miehen lapset tapasivat minun isäni 2-3 kertaa niiden ensimmäisen viiden vuoden aikana, kun isäni oli vielä elossa. Meille kummallekaan, miehelle tai minulle, ei tullut mieleenkään, että hänen lapsensa olisi otettu hautajaisiin mukaan.

Tai minun lapseni ovat nähneet anoppini samaten 2-3 kertaa. Kun käymme anopin luona, ei minun lapseni ole mukana.

Pidättekö muutenkin tavallaan kahta perhettä, lapset vuoroviikoin teillä niin eivät joudu kohtaamaan toisiaankaan? Sikäli kyllä kätevä, että yhdet lastenhuoneetkin riittää, vuoroviikoin eri lapsella käytössä.

Vierailija
13/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusperheviritys ei onnistu koskaan. Älä ihmettele kun lapset katkaisevat välit sinuun täysi-ikäistyttyään. Sinähän elät kaksoiselämää sulkien heidät ulkopuolelle.

En minä heitä mihinkään ulkopuolelle sulje. Silloin voisi noin sanoa jos laittaisin usein hoitoon päästäkseni yksin miehen sukulaisille. Pohdin vaihtoehtona sitä, että jätän kokonaan menemättä ja olen lasteni kanssa tai menen silloin jos sattuvat olemaan isällään. Ovat kuitenkin isällä epäsäännöllisesti ja melko harvoin, miten hän on kiinnostunut ottamaan luokseen.

Vierailija
14/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap sinun mielestäsi sinun lapsillasi pitäisi olla KOLMET samanarvoiset isovanhemmat? Eikö sinun ja lastesi isän vanhemmat riitä lapsillesi muka? Miksi ihmeessä miehesi isovanhempien pitäisi olla täysin samalla viivalla jo kaksien biologisten isovanhempien kanssa?

Vierailija
15/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eronnut äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä heitä mihinkään ulkopuolelle sulje. Silloin voisi noin sanoa jos laittaisin usein hoitoon päästäkseni yksin miehen sukulaisille. Pohdin vaihtoehtona sitä, että jätän kokonaan menemättä ja olen lasteni kanssa tai menen silloin jos sattuvat olemaan isällään. Ovat kuitenkin isällä epäsäännöllisesti ja melko harvoin, miten hän on kiinnostunut ottamaan luokseen.

Sinne miehen sukulaisten luona käyminen on vain kyläilyä, ihan se ja sama, onko kaikki niin sentilleen tasa-arvoista tms. Se, mistä olisin oikeasti huolissani, on sun lasten ja isän suhde. Sillä on suurempi merkitys kuitenkin. Otsikkokin vähän asenteellisen virheellinen. Ero ei kuitenkaan enää määrittele ketään teistä. Uusperheen lapsetkin tuntuu olevan lähempänä.

Vierailija
16/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap sinun mielestäsi sinun lapsillasi pitäisi olla KOLMET samanarvoiset isovanhemmat? Eikö sinun ja lastesi isän vanhemmat riitä lapsillesi muka? Miksi ihmeessä miehesi isovanhempien pitäisi olla täysin samalla viivalla jo kaksien biologisten isovanhempien kanssa?

Ei minun mielestäni pidä olla lisää isovanhempia. Mielestäni paikalla olevia lapsia kuuluu kohdella samanarvoisesti. Kyllä itsekin huomioin kaikkia meille kylään tulevia lapsia. En odota mitään syntymäpäivälahjoja lapsilleni enkä heidän ottamista hoitoon ym.

Erityisesti omalta kumppanilta olisi hyvä saada tasapuolista huomiota koska sillä on selkeästi lapsille merkitystä.

Vierailija
17/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eronnut äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minun mielestäni pidä olla lisää isovanhempia. Mielestäni paikalla olevia lapsia kuuluu kohdella samanarvoisesti. Kyllä itsekin huomioin kaikkia meille kylään tulevia lapsia. En odota mitään syntymäpäivälahjoja lapsilleni enkä heidän ottamista hoitoon ym.

Erityisesti omalta kumppanilta olisi hyvä saada tasapuolista huomiota koska sillä on selkeästi lapsille merkitystä.

Lähtökohtaisesti 5-vuotias tarvitsee enemmän huomiota kuin 10-vuotias. Mielestäni uhriudut turhaan. Sitähän en toki voi tietää mitä siellä sukulaisissa oikeasti tapahtuu, mutta tästä sun kirjoituksesta voisin päätellä, että ei kuitenkaan mitään dissausta.

Vierailija
18/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eronnut äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne miehen sukulaisten luona käyminen on vain kyläilyä, ihan se ja sama, onko kaikki niin sentilleen tasa-arvoista tms. Se, mistä olisin oikeasti huolissani, on sun lasten ja isän suhde. Sillä on suurempi merkitys kuitenkin. Otsikkokin vähän asenteellisen virheellinen. Ero ei kuitenkaan enää määrittele ketään teistä. Uusperheen lapsetkin tuntuu olevan lähempänä.

Otsikko laitettu noin koska en koe olevani uusperheessä vaan eronnut, seurusteleva nainen. Lapset mainitsin avioerolapsina koska sehän se on ensimmäinen syy siihen, että tähän tilanteeseen on voitu edes päätyä.

Lasten ja isän suhteesta minun on turha enempiä murehtia, sen olen tehnyt ja teen jatkossakin minkä pystyn. Isää ei voi pakottaa olemaan lasten kanssa enemmän, hän on sen verran mitä jaksaa ja haluaa. Minun osani on tapaamisiin kannustaminen ja lasten kuuntelu jos tapaamisten vähyys harmittaa.

Vierailija
19/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eronnut äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti 5-vuotias tarvitsee enemmän huomiota kuin 10-vuotias. Mielestäni uhriudut turhaan. Sitähän en toki voi tietää mitä siellä sukulaisissa oikeasti tapahtuu, mutta tästä sun kirjoituksesta voisin päätellä, että ei kuitenkaan mitään dissausta.

Kyllä. 5 ja 8 vuotiaat kuitenkin voivat molemmat yhtä paljon nauttia yhteisestä tekemisestä, pihapeleistä ynnä muista. Vanhemman puolison pitäisi pystyä olemaan tasapuolinen vaikka muut eivät olisi.

Vierailija
20/81 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eronnut äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. 5 ja 8 vuotiaat kuitenkin voivat molemmat yhtä paljon nauttia yhteisestä tekemisestä, pihapeleistä ynnä muista. Vanhemman puolison pitäisi pystyä olemaan tasapuolinen vaikka muut eivät olisi.

Ilmeisesti alapeukutat kaikki mun viestit, niin en jaksa enää vastata sulle asiallisesti. Itsepä olet hankkinut tuon miehen, joten pidä nyt siitä kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän