En jaksa enää! Miksi paino ei tipu?!
Koko viikon paino hyppinyt 128-130kg välillä ja nyt taas 129,6kg. Mitä voin tehdä että paino lähtisi tippumaan? En jaksa tätä..
Tämän teen nyt:
- punnitsen ruokamäärät ja kirjaan laskuriin
- kalorivaje päivässä -500 ja välillä -1000 kaloria
- syön hiilihydraatteja päivittäin alle 20g
- syön proteiinia tavoitepainon määrän eli 80g
- syön rasvaa 160g päivässä
- liikunta tukena, joka päivä 30-45 min niin että tulee hiki
En syö..
- sokeria
- makeutusaineita
- light tuotteita
- muita maitotuotteita kuin juustoa välillä
- perunaa
- mitään viljatuotteita
- makaroneja
- hedelmiä tai marjoja
- en maissia enkä muuta hiilihydraattista
Mitä enää voin tehdä muuta kuin alkaa asentamaan hirttosilmukkaa?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile lisätä liikunta tuntiin. Itse olen pudottanut reilusti painoa ja edelleen pudotan. Tuo rasvan määrä on reilunpuoleinen mielestäni. Kun rajoitetaan hiilihydraatteja, ei suinkaan ole tarkoitus käyttää ylenpalttisesti rasvaa. Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee hissukseen etenemään🙂
Nimenomaan on tarkoitus saada suurin osa energiasta rasvasta, vhh tai keto ei tarkoita proteiiniylitankkausta.
Jos nuo makrot pitää paikkaansa, niin ihan ok. Kokeile viilata vähän ja katso vaikuttaako mitenkään.
Äläkä stressaa, kiirehän sulla ei ole - koko loppuelämä aikaa :)
Puntari ei myöskään kerro koko totuutta. Vyötärö kapenee eri tahdissa mitä vaaka antaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile lisätä liikunta tuntiin. Itse olen pudottanut reilusti painoa ja edelleen pudotan. Tuo rasvan määrä on reilunpuoleinen mielestäni. Kun rajoitetaan hiilihydraatteja, ei suinkaan ole tarkoitus käyttää ylenpalttisesti rasvaa. Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee hissukseen etenemään🙂
Nimenomaan on tarkoitus saada suurin osa energiasta rasvasta, vhh tai keto ei tarkoita proteiiniylitankkausta.
No on tuossa ainakin tuo 60g liikaa rasvaa
Näissä tapauksissa jos suinkin varaa on, voisi olla järkevää käväistä laillistetun ravitsemusterapeutin vastaanotolla, mielellään sellaisen, joka on erikoistunut painonhallintaan. Jopa yksittäinen vastaanottokäynti voi riittää, jos on valmiiksi jo mennessään näyttää ruokapäiväkirjaa, mitä normaalisti syö, niin että terapeutti näkee mikä ruokavaliossa mättää.
Suosittelen tätä siksi, että olen huomannut että ravitsemusterapeutit suosittelee yleensä aika "epäradikaaleja" ja helppoja muutoksia verrattuna näihin mitä tällaisilla palstoilla annetaan tai mitä jotkut personal trainerit antaa. Eikä he yritä pakottaa virallisterveelliseen - jos joku haluaa karpata, niin sitten katsotaan sitä karppausta terveellisempään suuntaan, jos joku haluaa olla vegaani niin sitten sitä ruokavaliota jne.
Itse menin ravitsemusterapeutille kun olin jo 3 vuotta jojoillut eri dieettien kierteessä. Karppausta, GI-dieettiä, 21 days fixiä, Nutrilettiä. Aina laihduin, aina lihoin takaisin, niin että lopussa painoin 12 kg enemmän kuin alussa, vaikka olin suurimman osan aikaa laihduttanut. Ravitsemusterapeutti huomasi heti oli ongelma että yritän liian radikaalia muutosta, jollaiseen ei ole mitään tarvetta. Kehotti muistelemaan miten söin ennen kuin aloitin yrittää erikoisruokavalioita. Koska sillä painolla olin ollut jonkin verran ylipainoinen mutta muuten hyvinvoiva, lähdettiin siitä liikkeelle ja tehtiin siihen ihan pieniä säätöjä että kalorinsaanti laskee. Liikuntaa hän ei kehottanut lisäämään samaan aikaan kun ruokavaliomuutokset on päällä, koska tapojen muuttaminen on vaikeaa ja jos on liian monta muutosta yhtä aikaa, helposti lopulta luovuttaa niiden kaikkien kanssa, repsahtaa ja lihoo takaisin. Onnistui neuvoilla laihtua 58-kiloiseksi noin puolentoista vuoden aikana. Ilman nälkää, ilman sosiaalisesti rajoittavia "ei saa syödä sitä sun tätä" rajoituksia.
No, elimistösi on stressitilassa. Se ei rentoudu eikä se siksi laihdu.
Ota rennommin. Nuku paremmin.
Loma tekisi hyvää esim. maaseudulla puhtaassa ilmassa ja jotain mieluisaa tekemistä.
Uni on tosi tärkeä tekijä laihtumisessa.
Lue stressihirmonista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävästi ylipainoisilla on hidastunut aineenvaihdunta joten se kannattaa huomioida.
Näin varsinkin jos on esim. jojolaihduttelulla tuhonnut lihaksensa. Itse olen 100-kiloinen, ja rasvaprosentti mittauksen mukaan 55%. En kuluta kuin noin 1800 kcal päivässä, vaikka monet laskurit antaa kalorinkulutuksekseni jopa ilman liikuntaa 2300 kcal / pv.
Useille, varsinkin lyhyille ihmisille koko 2000 kcal juttu on täysin humpuukkia. Naiset tarvitsevat miehiä vähemmän kaloreita päivässä ja lyhyet naiset vielä vähemmän.
Jaa, olen 55 kg lyhyt nainen ja syön helposti 2000 kcal päivässä. Aktiivisuusmittarin mukaan kulutan useina päivinä reippaasti yli 2000 kcal päivässä, koska seison paljon työssäni. Jos istuu koko päivän, niin tietenkin kulutus laskee aika paljon. Päivittäinen energiankulutukseni vaihtelee 1700 kcal 3000 kcal välillä ja en ole kyllä vielä lihonut, vaikka en ainakaan merkittävästi ole vähemmän syönyt, kuin mitä tuo aktiivisuusmittari antaa kulutukseksi.
Moi!
Tiedän todella hyvin tunteesi! Itse olin samassa veneessä vielä pari vuotta sitten... Paino oli 115-120 kg välillä koko ajan (ja ite oon 165 cm pitkä). Paino ei tippunut, ei millään! Olin ketolla, söin kasviksia ja join vettä litroittain päivässä.
Minulla oli jopa vuoden ajan oma pt ja saliohjelma, eikä hänkään saanut painoa tippumaan ja sen jälkeen hän kysyi koska on viimeksi mitattu rauta-arvot, ferritiini yms.
No kävin itse mittauttamassa synlabissa ja ferritiini oli siis aivan alhaalla. Söin rautalisää, mutta se ei ollutkaan niin yksinkertaista kuin ajattelin. Ferritiini ei noussut ollenkaan vaikka söin rautalisää. Syy siihen oli se, että suoliston oli tulehtunut, ja sen takia mikään muukaan ei imeytynyt kunnolla suolistostani. Sain ohjeeksi jättää tietyt ruoka-aineet kokonaan pois ja sen jälkeen katsoa miten olo paranee.
Muutos oli huikea, melkeinpä heti kolmen päivän jälkeen uuden ruokavalion avulla. Täytyi kuitenkin vielä odottaa 2 kk ajan ja menin uusiin ferritiini mittauksiin ja ne olivat nousseet, eivät paljoa, mutta kuitenkin nousseet! Ja sen myötä kun ferritiini oli sitten 8 kk jälkeen noussut yli viitearvojen, myös paino alkoi ikään kuin itsestään tippua. Ruokavalio opetti minulle, että vatsani ei kestä gluteenia, laktoosia, pähkinöitä ja siemeniä kokonaisina, tietyt hedelmät ja juurekset olivat huonoksi. Parsakaalia syöneenä olin kuin 6 kk raskaana! Se kamala turvotus ja tukala olo oli aivan kauheeta.
Prosessi oli pitkä, ja edelleen opettelen uusia ruokia ja jätän sitä mukaan pois mikä tekee pahaa. Ja usein törmää keskusteluihin missä suu vaahdossa huudetaan että mikään sairaus ei voi lihottaa ketään. Joo, se on totta, mutta tietyt sairaudet estävät rasvanpolton. Itseni kohdalla ratkaiseva osa oli se ferritiini. Onnekseni löysin hyvän lääkärin jo ekasta käynnistä lähtien, joka selitti juurta jaksaen mikä minulla oli ja miten tästä eteenpäin. Hän myös kertoi seuraavaa:
Jos ihmisellä on jostakin tärkeästä puutostila (esim d-vitamiini, ferritiini yms) keho on jatkuvasti selviytymistilassa ja ei silloin luovu ylimääräisestä. Eli toisinsanoen sairauteni ei minua lihottanut, mutta esti minua laihtumasta.
Toivon sinulle onnistumisia omaan polkuusi, ja muista että laihtuminen ei ole tärkeintä, vaan se, että vointi on hyvä 😊
Ai niin, ja tuo ensimmäinen ruokavalio millä aloitin oli siis räätälöity ihmiselle, jolla on tulehtunut paksusuoli.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa rasvaa
Juuri niin, ihan liikaa rasvaa.
Proteiinipitoista ruokaa 400-500 g/pv, esim. kolme ateriaa päivässä, á 150 g lihaa, munia- tai kalaa ja lisäksi marjoja 200 g päivässä(kuidut) + tuorekurkkua-, tomaattia- viher-salaattia, raejuustoa 100g päivässä. Rasvaa maltillisesti 10-20 g/pv (esim. munien paistossa 10 g, ja salaattikastikkeessa toinen annos)
Tätä pari kuukautta ja sit voi ottaa hieman riisiä, perunaa, makaronia siihen kylkeen. Kahvia/teetä vapaasti, ei maitotuotteita (paitsi tuo raej. + kahvimaito jos tarvii). Vettä aamulla aina ensimmäiseksi lasillinen ja aina ruokajuomaksi- sekä silloin tällöin aterioiden välillä- ja aina jos janottaa (ei siis tarvii lutkuttaa sitä mitään litratolkulla).
Älä nyt tuollaista rasvamäärää syö. Hedelmät ja marjat takaisin ruokavalioon, ei ne lihota normaaleilla annoksilla syötynä ja sopivat hyvin myös laihduttajalle.
Vierailija kirjoitti:
Loma tekisi hyvää esim. maaseudulla puhtaassa ilmassa ja jotain mieluisaa tekemistä.Uni on tosi tärkeä tekijä laihtumisessa.
Hmm. Itse aina työstressikausina laihdun vähän liikaakin. Ei ruoka maistu kun on niin ylikierroksilla koko ajan, ja siksi paino tuppaa laskemaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt tuollaista rasvamäärää syö. Hedelmät ja marjat takaisin ruokavalioon, ei ne lihota normaaleilla annoksilla syötynä ja sopivat hyvin myös laihduttajalle.
Ei tällaisia yleispäteviä ohjeita pitäisi antaa miettimättä kokonaisuutta ihmisen ruokavaliossa. Ap:n tapauksessa olennaista on että hän karppaa. Esim. jos ketokarppaa, hedelmillä ja marjoilla helposti menee ketoosi poikki, ja ketoosi taas on koko dieetin idea, se mikä mahdollistaa syömisen varsin vähän kaloreita ilman että on nälkä. Ketokarppaus taas on monessa tutkimuksessa todettu ihan tehokkaaksi tavaksi laihtua, joten ei sitä voi huonoksi laihdutusmenetelmäksikään sanoa. (Itse en karppaa, ja tiedän että moni muukin ruokavalio on tehokas laihdutukseen kuin karppaus. Mutta ap:n valinta on ihan ok tieteellisten tutkimusten mukaan, joten ei mitään syytä yrittää saada siitä pois.)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lääkityksiä.
Oletteko nyt ihan varmoja tuosta rasvan vähentämisestä? Olen keto ruokavaliota siis noudattanut ja siksi rasvaa ollut noin paljon. Mutta olen valmis kokeilemaan mitä vaan.
Ruokavaliosta en luovu kuitenkaan niin että alkaisin syömään noita mitä en nyt syö koska sillä tavoin olen yleensäkin päätynyt näin lihavaksi.
Määrät ja kalorit pitävät paikkansa. Vaikka en laskisi kaloreita niin makrot olisi kuitenkin samat.
Olen laihduttanut muutaman kuukauden eikä paino ole ennen tällä tavoin jäänyt paikoilleen. Tätä sekoilua kestänyt pari viikkoa. VTUTTAA!!! syödä terveellisesti täysin turhaan. Voisin mättää pizzaakin.
- aloittaja
Älä kysy neuvoja ketoiluun vauva-foorumilta, täällä saa ihan vääriä neuvoja. Kysy karppaus.infosta.
Sun peruskulutus on laskettu yläkanttiin. Koska olettaen, että ylimääräinen paino ei ole lihasta vaan rasvaa, niin kalorilaskurit antavat lihaville peruskulutukseksi aivan liian korkeita lukemia.
Jos lasket kalorivajeen sen pohjalta, niin paino ei varmastikaan tipu. Toiseksi, syö terveellisesti. Kolmanneksi, liiku. Ja liikkuessasi et todennäköisesti kuluta niin paljon kuin sykemittari/kaloritaulukot ym. väittävät.
Et syö marjoja etkä hedelmiä? Et viljatuotteita? Mistä saat kuitua? Vitamiineja? Mitä oikein syöt? Rasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa rasvaa
Juuri niin, ihan liikaa rasvaa.
Proteiinipitoista ruokaa 400-500 g/pv, esim. kolme ateriaa päivässä, á 150 g lihaa, munia- tai kalaa ja lisäksi marjoja 200 g päivässä(kuidut) + tuorekurkkua-, tomaattia- viher-salaattia, raejuustoa 100g päivässä. Rasvaa maltillisesti 10-20 g/pv (esim. munien paistossa 10 g, ja salaattikastikkeessa toinen annos)
Tätä pari kuukautta ja sit voi ottaa hieman riisiä, perunaa, makaronia siihen kylkeen. Kahvia/teetä vapaasti, ei maitotuotteita (paitsi tuo raej. + kahvimaito jos tarvii). Vettä aamulla aina ensimmäiseksi lasillinen ja aina ruokajuomaksi- sekä silloin tällöin aterioiden välillä- ja aina jos janottaa (ei siis tarvii lutkuttaa sitä mitään litratolkulla).
Suosittelet tiputtamaan siis rasvat äärimmäisyydestä toiseen. Ei näin!!!
Syöt enemmän tai saman verran kuin kulutat, jollei paino putoa. Nykyään ihmiset ovat niin sekaisin, että luulevat laihtumisen olevan jotain ydinfysiikkaa, mitä se ei ole. Paino putoaa silloin, kun kaloreita saadaan vähemmän kuin niitä kulutetaan. Paino nousee, kun kaloreita saadaan enemmän kuin niitä kulutetaan -toki hetkellisesti laihduttaessakin esim. pms voi kerätä kehoon nesteitä ja paino voi nousta kilon tai pari, mutta nämä lähtevät itsekseen pois, jos ruokailu- ja liikuntatottumuksia ei muuteta. Paino pysyy samoissa lukemissa, kun syödään sen verran, mitä kulutetaan. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikutko päivän aikana muuten yhtään? 10000 askelta?
Lue aloitus, ennen kuin kommentoit.
Tuon 30min lisäksi? Se on ihan naurettavan vähän jos muuten makaa sohvalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loma tekisi hyvää esim. maaseudulla puhtaassa ilmassa ja jotain mieluisaa tekemistä.Uni on tosi tärkeä tekijä laihtumisessa.
Hmm. Itse aina työstressikausina laihdun vähän liikaakin. Ei ruoka maistu kun on niin ylikierroksilla koko ajan, ja siksi paino tuppaa laskemaan paljon.
Ihmisiä on tässä suhteessa kolmenlaisia, stressaantuneena osa lakkaa syömästä, osan ruokahalu kasvaa ja osalla stressi ilmenee mt-oireina.
Olet mitä syöt. Tuo rasvan määrä aika paljon, laskussasi tuskin huomioitu lisäksi piilorasvaa ja piilosokeria. Mitä rasvaa se muuten on, margariinia, leivontavoita vai mitä? Mites suolan kanssa? Hedelmät ja marjat hyväksi joten niitä suotta välttelet, peruna myös täyttävää niin pikkunälkä ei heti yllätä. Proteiinin määrä aika paljon myös, kuinka pitkä olet ap ja harrastatko jotain urheilua? Mites nukkumisen kanssa?
Sori 540 kcal vajeen.