Yhdysvalloissa jo kolmas joukkoampuminen vuorokauden sisään
Kommentit (119)
Järkyttävät tuloerot sekä sosiaaliturvan heikkous ja peruspalveluiden (esim. julkisen terveydenhuollon) puute yhdistettynä siihen, että sárjatúliáseita saa ostaa melkein kuka vaan kävelemällä kauppaan, on kyllä sellaisen yhdistelmä, ettei ihme että paukkuu. Ei esim. pohjoismaissa tuollai paukkuisi, vaikka täällä saisi aseita yhtä helposti kuin amerikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan tullaan siihen pisteeseen, että kaikkiin julkisiin tiloihin pitää mennä turvatarkastuksen kautta. Aseet jätetään säilöön esim kauppakeskus asioinnin ajaksi.
Luulen, että suurin osa ihmisistä siellä hyväksyisi tämän.Kun katsot keitä Yhdysvalloissa äänestetään huomaat, ettei luulosi pidä paikkaansa. Harva uskaltaa ampua kauppakeskuksessa jossa on useita aseistautuneita.
Omaan kuolemaansa asti paukuttavat sekopäät ei uskalla..?
Suurin osa aseilla rikoksia tekevistä ei ole kouluampujia tai joukkoampujia. Jäisi kauppakeskusammuskelukin kesken jos muutamassa sekunnissa tulisi itse ammutuksi.
95% ihmisillä ei ole tappamisen tahtoa ja lujuutta.
Jos ammutaan kohti suurin osa ampuu takaisin.
Kyllä ekana vetäjä yleensä jää henkiin, vaikka nämä oma elämänsä länkkärisankarit muuta kuvittelevat.
Satunnaisiin ihmisiin kohdistuva joukkoammuskelu esim kouluammunta on harvinaista. Rikollisen ei tarvitse kuolla, että rikos loppuu. Vammautuminen yleensä riittää.
Mutta edelleen - todennäköisempää on että minä itse kuolen kuin että saan vammautettua rikollista, jos meillä molemmilla on aseet. Ja miksipä ei olisi, jos niitä helposti saatavilla on.
Parempi mahdollisuus sinulla on aseen kanssa kuin ilman. Aseet ovat sen verran yksinkertaista teknologiaa, ettei niitä kaikkia voida koskaan poistaa maailmasta.
Parhaat mahdollisuudet minulla on, kun valitsen yhteiskunnan, joka ei perustu ammuskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan tullaan siihen pisteeseen, että kaikkiin julkisiin tiloihin pitää mennä turvatarkastuksen kautta. Aseet jätetään säilöön esim kauppakeskus asioinnin ajaksi.
Luulen, että suurin osa ihmisistä siellä hyväksyisi tämän.Kun katsot keitä Yhdysvalloissa äänestetään huomaat, ettei luulosi pidä paikkaansa. Harva uskaltaa ampua kauppakeskuksessa jossa on useita aseistautuneita.
Suurin osa aseilla rikoksia tekevistä ei ole kouluampujia tai joukkoampujia. Jäisi kauppakeskusammuskelukin kesken jos muutamassa sekunnissa tulisi itse ammutuksi.
Ei tainnut tää walmart-ammuskelu päättyä parissa sekunnissa vaikka tapahtui Teksasissa.
Ei sielläkään kaikilla asetta ole.
Ruumiita tulisi todennäköisesti enemmän kun sankarilliset ampujan ampujat vetäisivät aseet esiin ja alkaisivat jahdin ilman varmuutta siitä kuka on mustahattuinen roisto.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävät tuloerot sekä sosiaaliturvan heikkous ja peruspalveluiden (esim. julkisen terveydenhuollon) puute yhdistettynä siihen, että sárjatúliáseita saa ostaa melkein kuka vaan kävelemällä kauppaan, on kyllä sellaisen yhdistelmä, ettei ihme että paukkuu. Ei esim. pohjoismaissa tuollai paukkuisi, vaikka täällä saisi aseita yhtä helposti kuin amerikassa.
Sarjatuliaseiden ostaminen on vaikeaa, mutta puoliautomaattiaseita saa helposti.
Trump saa vaalikassaansa miljoonia kansalliselta kivääriyhdistykseltä, turha luulla, että mitään rajoituksia tulee. Obama yritti ajaa läpi puoliautomaattiaseiden kieltämistä, mutta ei mennyt senaatissa läpi. Heti ensi töikseen Trump veti pois Obaman asetuksen, joka vaikeutti mielenterveyspotilaiden aseensaantia. En laita kuitenkaan kaikkea Trumpin syyksi. Jostain syystä joukkoampumisia oli vähemmän menneillä vuosikymmenillä. 70-80-luku oli rauhallisempaa aikaa tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
95% ihmisillä ei ole tappamisen tahtoa ja lujuutta.
Jos ammutaan kohti suurin osa ampuu takaisin.
Kyllä ekana vetäjä yleensä jää henkiin, vaikka nämä oma elämänsä länkkärisankarit muuta kuvittelevat.
Satunnaisiin ihmisiin kohdistuva joukkoammuskelu esim kouluammunta on harvinaista. Rikollisen ei tarvitse kuolla, että rikos loppuu. Vammautuminen yleensä riittää.
Mutta edelleen - todennäköisempää on että minä itse kuolen kuin että saan vammautettua rikollista, jos meillä molemmilla on aseet. Ja miksipä ei olisi, jos niitä helposti saatavilla on.
Parempi mahdollisuus sinulla on aseen kanssa kuin ilman. Aseet ovat sen verran yksinkertaista teknologiaa, ettei niitä kaikkia voida koskaan poistaa maailmasta.
Parhaat mahdollisuudet minulla on, kun valitsen yhteiskunnan, joka ei perustu ammuskeluun.
Yhdusvallat eivät perustu ammuskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut tää walmart-ammuskelu päättyä parissa sekunnissa vaikka tapahtui Teksasissa.
Ruumiita tulisi todennäköisesti enemmän kun sankarilliset ampujan ampujat vetäisivät aseet esiin ja alkaisivat jahdin ilman varmuutta siitä kuka on mustahattuinen roisto.
Käytännössä näin ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Olen seuraillut usan tv-kanavia tänään, ja nyt alkaa jo rebublikaanienkin rivit rakoilla vapaan asepolitiikan osalta.
Kolme joukkoampumista saman vuorokauden aikana on hurjaa jo heidänkin mittakaavassaan. Jokohan ameriikan ihmemaassa alkaisi jotain todella tapahtua tiukemman asepolitiikan osalta?
Ei ala. Olen asunut tässä maassa monta vuotta ja se aika on mennyt, kun tämä oli jotenkin kamalaa. Ihan tavanomaista meininkiä, muutama ihminen kuoli, so what.
Kuitenkin n. 70% amerikkalaisista haluaa tiukentaa aselakeja. Demokratia ei toteudu, kun isolla rahalla lobataan edustajat kongressiin ja senaattiin. Voivotellaan hetki ja vähän ajatuksia ja rukouksia. Mikään ei muutu. Ja kyllä, olen ajatellut hakeutua täältä johonkin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Trump saa vaalikassaansa miljoonia kansalliselta kivääriyhdistykseltä, turha luulla, että mitään rajoituksia tulee. Obama yritti ajaa läpi puoliautomaattiaseiden kieltämistä, mutta ei mennyt senaatissa läpi. Heti ensi töikseen Trump veti pois Obaman asetuksen, joka vaikeutti mielenterveyspotilaiden aseensaantia. En laita kuitenkaan kaikkea Trumpin syyksi. Jostain syystä joukkoampumisia oli vähemmän menneillä vuosikymmenillä. 70-80-luku oli rauhallisempaa aikaa tässä asiassa.
Trump määritteli "bump stock"-välineet konekivääreiksi, joten hän ei aseista pidä. Yhdysvalloissa tuo aikuisen hoivaamisjärjestelmä on viallinen, koska oikeutensa voi menettää jos jättää laskun maksamatta ja joku pitää sinua dementoituneena. 70 ja 80-luvuilla oli myös enemmän väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Daytonassa poliisi sattui olemaan paikalla ja sai tapettua luotiliiviin pukeutuneen ampujan minuutissa. Silti hän ehti tappaa kymmenen ihmistä. Jos paikalle juokseminen olisi kestänyt vaikkapa kymmenen minuuttia uhriluku olisi voinut olla kymmenkertainen.
Texasin terroristin manifestissa on mm. ilmaisut ”send them back” ja ”fake news”. Inspiraatiota ja innoittajaa ei tarvitse kauan miettiä.
Texasissa Wal Marteissa on melko tavallista että äijät käyskentelevät kiväärit olalla. Melko stressaava elinympäristö tuollainen, imho. Osta siinä terveellistä purtavaa perheelle samalla kun joku joka on riittävän kaheli kävelemään kivääri olalla ruokakaupassa kävelee kivääri olalla samassa ruokakaupassa kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Daytonassa poliisi sattui olemaan paikalla ja sai tapettua luotiliiviin pukeutuneen ampujan minuutissa. Silti hän ehti tappaa kymmenen ihmistä. Jos paikalle juokseminen olisi kestänyt vaikkapa kymmenen minuuttia uhriluku olisi voinut olla kymmenkertainen.
Texasin terroristin manifestissa on mm. ilmaisut ”send them back” ja ”fake news”. Inspiraatiota ja innoittajaa ei tarvitse kauan miettiä.
Texasissa Wal Marteissa on melko tavallista että äijät käyskentelevät kiväärit olalla. Melko stressaava elinympäristö tuollainen, imho. Osta siinä terveellistä purtavaa perheelle samalla kun joku joka on riittävän kaheli kävelemään kivääri olalla ruokakaupassa kävelee kivääri olalla samassa ruokakaupassa kuin sinä.
Jos on käynyt metsästämässä, eikä saa mitään niin kyllähän on aika loogista käydä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän toi kommentoi Trumppia vain sen verran, ettei Trump ollut inspiraation lähde, vaan ajatukset ovat kyteneet ampujan sairaassa päässä jo ennen Trumpia. Voi toki olla páskapuhetta, mutta hyvin mahdollista sekin, että tällä porukalla noi jutut on kyteneet päässä jo kauemmin ja Trump toimii sitten katalyyttina, joka saa ne pimahtamaan lopullisesti.
Kyllä niitä lakeja olisi varaa tiukentaa. Suomen aselait ja ampumiset vähenee. Aika kestämätöntä jatkuvat ampumiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän toi kommentoi Trumppia vain sen verran, ettei Trump ollut inspiraation lähde, vaan ajatukset ovat kyteneet ampujan sairaassa päässä jo ennen Trumpia. Voi toki olla páskapuhetta, mutta hyvin mahdollista sekin, että tällä porukalla noi jutut on kyteneet päässä jo kauemmin ja Trump toimii sitten katalyyttina, joka saa ne pimahtamaan lopullisesti.
Voisihan noita rajoja sulkea jos kerran siitä tulee ongelmia. Eikös ihmisuhrien säästö ole tärkeätä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä ihmisoikeuksia ja perusturvaa olisi varaa parantaa. Suomen sosiaaturva ja peruspalvelut niin ampumiset vähenee. Aika kestämätöntä jatkuvat ampumiset
Siis näin.
Vierailija kirjoitti:
Uhrien ruumiit eivät ole edes ehtineet jäähtyä kun jo vihervasemmisto tanssii heidän haudoillaan.
USAssa ei ole sellaista hetkeä, jolloin kaikki ampuma-aseella surmattujen ruumiit olisivat ehtineet jäähtyä. Tämä on ihme kyllä äärioikeiston mielestä hyvä argumentti, jolla voidaan estää keskustelu.
Muitakin hienoja vakioargumentteja on joita varmaan tässäkin kohta saamme lukea jos keskustelu jatkuu. ”Sitten pitäisi autotkin/uima-altaat/painekattilat kieltää koska...”
Vierailija kirjoitti:
Uhrien ruumiit eivät ole edes ehtineet jäähtyä kun jo vihervasemmisto tanssii heidän haudoillaan.
Yhdysvalloissa ei ole olemassakaan sellaista kuin vihervasemmisto.
Hyi miettikää miten ahdistavaa, kuka tahansa voi kantaa asetta kaupoissa, kadulla yms :(
En ikinä haluaisi asua jenkeissä!!!! Ahdistava ja VAARALLINEN maa!
Se kolmas chicagon ammuskelu onkin tainnut olla enemmän sellainen alueelle tuttu drive by-ammuskelu, niitä tapahtuu siellä ihan aidosti päivittäin ja siitä syystä se ei ole uutisointiinkaan vahvasti noussut jenkkilässä eikä sitä niputeta yhteen näiden kahden aiemman kanssa. Euroopan mediat sitten vaan niputti samaan ymmärtämättä että se on ollut eri asia.