Koulun aloituksen kallius -, surettaa
Meillä 3 lasta koululaisia ja kaksi vielä kotona. Miksi jokapaikassa hehkutetaan uusista repuista, penaaleista, farkuista ja merkkivaatteista. Pitäisi olla läppäreitä ja älykännyköitä. Juu - mutta entäs kun ei ole edes varaa maksaa kuukausimaksuja niihin. Surettaa lasten puolesta - juu hope antanut vaatteita, seurakunnalta saatu avustusta -mutta silti harmittaa.
Kommentit (161)
Ap:n viestistä käy selväksi miksi useimmat köyhät pysyvät köyhinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitäis veikata, niin arvelen ap:ltä lötyvän myös pari suurta koiraa, marsu ja hamsteri. Näiltä menee aina rahat tähän eläintarhan pitoon ja lapsilaumalle kerjätään sitten merkkitavaraa somessa ”kun kaikilla muillakin on”.
Ennen kerjääminen oli tosiaan häpeällistä, mutta tänä päivänä ihan normikäytöstä tietyissä piireissä.
Näin! Ja koti on kukkuroillaan halvinta rikkinäistä muovikrääsää, roinaa ja lumppua, koska kaikki tuleva raha polttelee näpeissä.
Elämänhallintaa, elämänhallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan keskituloinen perhe, mutta kesällä meillä oli rahat oikeasti loppu. Lapsille selitettiin asia ja he ymmärsivät. He eivät tarvitse materiaalia. Kouluun saivat lenkkarit, kyniä yms. Mielestäni tälläinen kasvattaa lapsia. Ymmärtävät rahan arvon.
Muuten hyvä, mutta mikä tilanne yllätti niin, että keskituloiset jäivät rahattomiksi?
Eikö teillä tule veronpalautuksia? Sain ja en meinaa nyt kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan keskituloinen perhe, mutta kesällä meillä oli rahat oikeasti loppu. Lapsille selitettiin asia ja he ymmärsivät. He eivät tarvitse materiaalia. Kouluun saivat lenkkarit, kyniä yms. Mielestäni tälläinen kasvattaa lapsia. Ymmärtävät rahan arvon.
Muuten hyvä, mutta mikä tilanne yllätti niin, että keskituloiset jäivät rahattomiksi?
Lapset kasvavat ja tarvits3vat kenkiä ja vaatteita sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida paljoa elämästä tietää jos tuollaista pitää kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Mätkyjä tuli, erääntyy ensi kuun alussa.
Älä osta mainoskrääsää vaan laadukkaita tuotteita. Ei mitään Frozen-reppuja yms, koska lapsi ei enää pidä niistä vuoden-pari jälkeen. Sen sijaan perus reppu, jossa ehkä yrityksen logo, kestää vaikka koko kouluiän.
Aikoinaan meillä oli joka vuosi kohokohta päästä kouluostoksille läheiseen kaupunkiin. Rahat säästettiin kouluostoksiin itse työllä ansaiten ja isompana mentiin sinne sitten junalla keskenämme. Käytiin syömässä mc donaldsissa, joka oli iso juttu maalaiskunnan lapsille. Retki oli jännittävää ja kruunasi koulun aloituksen. Olen perheen 12 lapsi. Vieläkin joka syksy tulee tunne, että pitäisi lähteä kouluostoksille, vaikka työelämässä olen ollut jo pitkään.
Aikoinaan lapsilisät maksettiin 4 kertaa vuodessa eikä joka kuukausi. Oli ihan tavallista, että ennen syyslukukauden alkua lapsille ostettiin syksyä varten vaatteet ja muut tarvittavat asiat. Nykyisin lasten hankintoja tehdään pitkin vuotta ja sen vuoksi on vähemmän tarvetta isompiin kertainvestointeihin.
Kutoselle menevä poika :en tarvitse mitään. Äidin mielestä tarvii lenkkari. Poika lukion kakkonen, tarvii bussiliput ja kirjat. Tähän kyllä menee rahaa. Mut nyt selvittiin vähällä, kun ei tarvitse tietokonetta. Poitsu ei välitä turhasta krääsästä, perusjutut löytyy.. Ostin kolmosella nuoremmalle laadukkaan repun ja se varmaan käy vielä yläasteellakin. Mutta ei täällä ainakaan pröystäillä merkillä yms. Nuoremmalle pojalle yksi tyttö oli huomautellut, kun ei ollut merkkivaatteita. Mutta siis jos on reppu, lenkkarit ja penaali niin aika pitkälle pärjää. Osta vasta silloin vaatetta yms kun on tarvetta.
Jos meille joskus tulee lapsi, mitä kyllä syvästi epäilen niin me ainakin yritetään suosia pienestä pitäen lahjoituksia ja kierrätystä, eli juurikin kirppareita ja marketplaceja yms. Miksikö? Haluaisin itse omalta osaltani kasvattaa tähän maailmaan ympäristötietoisen nuoren joka osaisi aina aluksi katsoa olisiko jo jollain toisella tarjolla vastaavanlainen tuote ja ehkä hivenen edullisemmalla hinnalla. Tälläkin hetkellä meillä olevista tavaroista valtaosa on kierrätettyä. Pyrin myös antamaan ehjää tavaraa eteenpäin koska syyttä suotta sitä nyt heittämään hyvää käyttökelpoista kamaa poiskaan :)
Ihanaa kun lapsi on jo yliopistossa . Onnea teille jliden lapset menee peruskouluun. Toisaalta voi niitä aikoja ne tahtoisin niin elää uudelleen......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toristakin voi löytää ihan eheitä reppuja ja vaatteita omille lapsilleen. Naapuri löysi omalleen säkillisen lahjoitettavia vaatteita tuota kautta. Facesta saa kanssa ihan kivasti lahjoitettavia asioita, vaan jos et satu olemaan siellä niin Torikin on aivan yhtä käyvä paikka :)
en ostanut ainoalle lapselleni kirpputori kamaa. Yh.
Miksi et?
Itse ostan, myös itselleni lähes kaiken. Ympäristö, lapsen kasvatus yms. syyt. Olen hyvin toimeentuleva ja myös yh. Ainokaiseta kasvanut raha-asiansa hyvin hoitava velaton opiskelija. Miten tuo huoltajuussuhde liittyy asiaan, syyllisyyden tunne?
En itsekään ostanut ja vanhempana viimeistään ei olisi huolinut. Nyt itse oon ostanut uffista muutaman takin ja puseron. Poika ostaa uutta mutta harkiten.
Itse kiikutin lapsen vanhat vaatteet ts pieniksi menneet uffin laatikkoon. Enkä oo kerjännyt. Toisaalta ymmärrän että niinkin voi tehdä jos rahasta pulaa. Toivottavasti löytyy hyväntahtoisia ihmisiä jotka lahjoittaa. En tarkoita että itse olin vaikka vein uffin laatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä on köyhien ongelmat. Meillä lapsilla oli iPhonet jo päiväkodissa. Joka talvi mennään Karibialle tms. business-luokassa jne.
😂
Odotas vaan kun ne menee lukioon! Kävimme eilen ostamassa kirjoja 9 kpl ja bussilipun lukion ykköselle, meni yli 300 euroa kun käytetyt kirjat oli jo menneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos meille joskus tulee lapsi, mitä kyllä syvästi epäilen niin me ainakin yritetään suosia pienestä pitäen lahjoituksia ja kierrätystä, eli juurikin kirppareita ja marketplaceja yms. Miksikö? Haluaisin itse omalta osaltani kasvattaa tähän maailmaan ympäristötietoisen nuoren joka osaisi aina aluksi katsoa olisiko jo jollain toisella tarjolla vastaavanlainen tuote ja ehkä hivenen edullisemmalla hinnalla. Tälläkin hetkellä meillä olevista tavaroista valtaosa on kierrätettyä. Pyrin myös antamaan ehjää tavaraa eteenpäin koska syyttä suotta sitä nyt heittämään hyvää käyttökelpoista kamaa poiskaan :)
Onkin sitten toinen juttu, miltä lapsesta tuntuu se, että kaikki vaatteet ja tavarat ovat jo jonkun käyttämiä.
Vaikka itsellesi asia olisi fine, niin lapselle voi olla hyvinkin merkittävä asia se, että edes jotain saa uutena ja että itse saa valita.
Vierailija kirjoitti:
Palautuksia tulee vain niillä, jotka ovat tehneet liian isolla veroprosentilla.
Saan tosin itsekin palautuksia, muistaakseni 22e 😁
Meillä on viisi lasta, joista kaksi koulussa. Talousasiat on kunnossa, eikä elämisestä tarvi tinkiä.
Mutta niin. Ei me ostella uusia reppuja ja penaaleita lapsille vuosittain. Yhtenä vuonna ostettiin kaksi reppua, kun ensimmäinen hajosi käsiin kestäen vain puoliskaisen vuotta. Toinen ostamamme oli ns. urheilureppu, ja on kestänyt tosi hyvin käytössä. Kaksi ja puoli vuotta ollut käytössä ja saa kyllä mennä edelleenkin. Reppu on valittu niin, että se ulkonäkönsä puolesta menee, vaikka ikää tulee lapselle lisääkin.
Toinen lapsi saa vastaavanlaisen repun, kun alkaa siltä tuntumaan. Hänkin aloittaa uuden lukuvuoden vanhalla repulla nyt alkuun.
Penaalit myös valittu aikanaan niin, että niitä voi käyttää pidempäänkin. Toisella kolmas vuosi nyt alkamassa, ekaluokan aloittava sai nyt kunnon penaalin.
Lapsilla ei ole puhelimia, kotoa löytyy heidän käytössään oleva tabletti. Emme päivitä sitä koulua varten.
Hieman uusia vaatteita on katseltu, mutta nämä lähinnä kasvamisen vuoksi. Myöskään kaikki vaatteet ei automaattisesti mene lapselta toiselle, vaikka samaa sukupuolta olisivatkin.
Koulutarvikkeita päiviteltiin. Molemmille koululaisille tuli lyijykyniä, pyyhekumi, värit, viivain ja ekstrana hajukumeja. Hankintalistalla vielä kontaktimuovia kirjojen päällystämistä varten.
Me ollaan omassa kasvatuksessa pyritty lasten itsetunnon kehittämiseen. Toistaiseksi on toiminut ihan hyvin, ei ole tarvista hankkia asioita vain siksi että Mervi leuhkii tavaroillaan tai Tiina kuittailee. Asioita hankitaan ensisijaisesti tarpeeseen, kaikkea ei tarvi ostaa, mitä tekee mieli.
Jos teillä ap on tiukkaa, niin jatkossa yritä säästää pahan päivän varalle. Toisaalta ennakoi, hyödynnä alennuksia. Käy kirppiksillä. Onko kaiken pakko olla uutta tai vaikka muuten olisikin niin onko uusi reppu pakollinen ihan vuosittain? Harkitse ostoksia niin, että reppuja ym käyttötavaraa voi oikeasti käyttää pidempään. Eli laatu, mutta myös ulkonäkö.
Onko asioita, mistä voit tinkiä? Mieti tarkkaan omaa ostokäyttäytymistäsi. Tosi paljon sitä saattaa ostella turhaa, ellei sen tarkemmin mieti.