Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja silitteli ja taputteli oppilaita tunneilla

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yhden oppilaan äiti kertoi lapsensa valittaneen, että opettaja tulee liian lähelle, haisee pahalta ja on ällöttävä."

Fiksu äiti.

Joka uskoo kaiken, mitä lapsensa kertoo. Lapsetkin saattavat muuten tulla liian lähelle, haista pahalle ja käyttäytyä suorastaan ällöttävästi. Siitä vain eivät äitylit jaksa olla kiinnostuneita.

Vierailija
62/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella pengoimme kerran opettajan pöytää.

Ope oli piirtänyt kirjoissa olevat tyttöjen kuvat alastomiksi.

Taisi olla ainakin fantasioita tytöistä tällä jo edesmenneellä äijällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa artikkelin tapaukseen..

Suomessa ei oikein ole ollut koskettelukulttuuria. Ainakin vähän vanhemmilla ei perheessäkään lapsia juuri halailtu.

Mielestäni useimmilla on kuitenkin tarve tulla kosketetuiksi. Kun lapset saavat myös fyysistä (ei seksuaalista) hyväksyntää, sitä ei lähdetä niin herkästi etsimään kyseenalaisia motiiveja omaavista ihmisistä. Turvallisen ihmisen fyysinen läheisyys esim. Lohduttaessa tai tsempatessa lisää itsetuntoa, turvallisuuden tunnetta ja opettaa pitämään huolta omista rajoista, tunnistamaan sen "mikä on ok" ja mikä ei.

Kaiken koskettelun demonisointi on myös tuhoisaa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että ketään tulisi silitellä ja taputella vastentahtoisesti oli semiten viatonta tahansa.

Millä perusteella opettaja on turvallinen ihminen?

Opettaja tulisi olla turvallinen ihminen, tietenkään näin ei aina ole.

Tarkoitin sitä, että lähtökohtaisesti lapsen elämässä läsnä olevien aikuisten tulisi olla turvallisia ja luotettavia.

Vaikka hyväksikäyttöä onkin paljon ja siitä myös uutisoidaan paljon, haluaisin kuitenkin ajatella, että kyseessä on marginaalinen ilmiö, eivätkä kaikki ole potentiaalisia hyväksikäyttäjiä.

Turvallinen ihminen on hyvä ja käyttäytyy ammattimaisesti. Koskeminen on epämukavaa, vaikka se ei johtaisi rаiskaukseen.

Tässähän ei ollut kyse siitä, että tehdään toisille epämukava olo. Vaan molemmin puoleisesta kunnioituksesta siitä, että kaikilla on myös halutessaan

oikeus totaaliseen koskemattomuuteen.

Kuitenkaan turvallista kosketusta ja läheisyyttä ei tulisi demonisoida, monet kuitenkin kaipaavat ja tarvitsevat myös fyysistä, ei seksuaalista läheisyytyä. Itse näen ei-seksuaalisilla huomion osoituksilla enemmän hyötyä mielenterveyden ja terveyden kannalta kuin haittaa.

Jatketaan nyt vielä, että Suomessa kosketuksen kaipuun yhdistäminen seksuaaliseen haluun on myös ollut omiaan aiheuttamaan seksuaslisiatraumoja, vahingollista seksuaalista holtittomuutta, väärin tulkitsemista jne.

(en nyt väitä tässä, että seksin haluaminen seksin itsensä vuoksi ei olisi ok sukupuolesta riippumatta).

Esim. On ollut ihan tyypillistä, että kun (yleensä tyttö) kaipaa fyysistä tukea ja lohtua vastakkaiselta sukupuolelta riippumatta siitä onko kyseessä parisuhde vai kaverisuhde, toinen näkee sen seksuaalisena haluna. Mikä taas aiheuttaa erilaisia pettymyksiä ja traumoja. Kyllä itse näksisin jonkinlaisen syy-seuraussuhteen tässäkin koskemattomuuden kulttuurilla.

Tämän opettajan tapauksessa on aika samantekevää, oliko koskettelu seksuaalissävyistä vai ei. Riittää, että se oli oppilaista epämiellyttävää.

Vierailija
64/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa artikkelin tapaukseen..

Suomessa ei oikein ole ollut koskettelukulttuuria. Ainakin vähän vanhemmilla ei perheessäkään lapsia juuri halailtu.

Mielestäni useimmilla on kuitenkin tarve tulla kosketetuiksi. Kun lapset saavat myös fyysistä (ei seksuaalista) hyväksyntää, sitä ei lähdetä niin herkästi etsimään kyseenalaisia motiiveja omaavista ihmisistä. Turvallisen ihmisen fyysinen läheisyys esim. Lohduttaessa tai tsempatessa lisää itsetuntoa, turvallisuuden tunnetta ja opettaa pitämään huolta omista rajoista, tunnistamaan sen "mikä on ok" ja mikä ei.

Kaiken koskettelun demonisointi on myös tuhoisaa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että ketään tulisi silitellä ja taputella vastentahtoisesti oli semiten viatonta tahansa.

Millä perusteella opettaja on turvallinen ihminen?

Opettaja tulisi olla turvallinen ihminen, tietenkään näin ei aina ole.

Tarkoitin sitä, että lähtökohtaisesti lapsen elämässä läsnä olevien aikuisten tulisi olla turvallisia ja luotettavia.

Vaikka hyväksikäyttöä onkin paljon ja siitä myös uutisoidaan paljon, haluaisin kuitenkin ajatella, että kyseessä on marginaalinen ilmiö, eivätkä kaikki ole potentiaalisia hyväksikäyttäjiä.

Turvallinen ihminen on hyvä ja käyttäytyy ammattimaisesti. Koskeminen on epämukavaa, vaikka se ei johtaisi rаiskaukseen.

Tässähän ei ollut kyse siitä, että tehdään toisille epämukava olo. Vaan molemmin puoleisesta kunnioituksesta siitä, että kaikilla on myös halutessaan

oikeus totaaliseen koskemattomuuteen.

Kuitenkaan turvallista kosketusta ja läheisyyttä ei tulisi demonisoida, monet kuitenkin kaipaavat ja tarvitsevat myös fyysistä, ei seksuaalista läheisyytyä. Itse näen ei-seksuaalisilla huomion osoituksilla enemmän hyötyä mielenterveyden ja terveyden kannalta kuin haittaa.

Jatketaan nyt vielä, että Suomessa kosketuksen kaipuun yhdistäminen seksuaaliseen haluun on myös ollut omiaan aiheuttamaan seksuaslisiatraumoja, vahingollista seksuaalista holtittomuutta, väärin tulkitsemista jne.

(en nyt väitä tässä, että seksin haluaminen seksin itsensä vuoksi ei olisi ok sukupuolesta riippumatta).

Esim. On ollut ihan tyypillistä, että kun (yleensä tyttö) kaipaa fyysistä tukea ja lohtua vastakkaiselta sukupuolelta riippumatta siitä onko kyseessä parisuhde vai kaverisuhde, toinen näkee sen seksuaalisena haluna. Mikä taas aiheuttaa erilaisia pettymyksiä ja traumoja. Kyllä itse näksisin jonkinlaisen syy-seuraussuhteen tässäkin koskemattomuuden kulttuurilla.

Tämän opettajan tapauksessa on aika samantekevää, oliko koskettelu seksuaalissävyistä vai ei. Riittää, että se oli oppilaista epämiellyttävää.

Ei ole samantekevää. Vai etkö itse nää eroa tahattomalla epämiellytävällä kosketuksella ja tarkoituksellusella seksuaalisella kosketuksella?

Vierailija
65/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen opettaja tapasi halata kaikki oppilaat läpi kun koulupäivä loppui, ykköskakkosella. Tämä tosin ysörillä, enkö muista pahalla. Pääsisikö nykyään lööppeihin ja/tai linnaan? 🤔

Vierailija
66/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nyt yläasteella (meen syksyllä lukioon) samaa sukupuolta oleva naisopettaja joka tuli aina tunnilla hieromaan hartioita eikä kysynyt edes lupaa. Monesti kosketteli myös alaselästä ja muutenkin hipelöi välillä epämukavasti. Ahdistuin tuosta ihan järkyttävän paljon varsinkin kun opettaja ei tehnyt sitä muille...

- 15v tyttö

Tuo on kuvottavaa.

Vierailija
67/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on opettajalla turvaton olo työpaikalla nykyään. Jatkuva väkivallan ja vainoamisen pelko, palkanalennukset, säästöt ja kiky-kyykytykset.

Vierailija
68/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen opettaja tapasi halata kaikki oppilaat läpi kun koulupäivä loppui, ykköskakkosella. Tämä tosin ysörillä, enkö muista pahalla. Pääsisikö nykyään lööppeihin ja/tai linnaan? 🤔

Ihan varmasti pääsisi

Vierailija
69/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin halasi miespuolinen opettaja luvatta, yrittäköön tulla nyt uudestaan.

Vierailija
70/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä logiikalla mun lukion mantsan ope oli pedo. Usein tunneilla rupes tekeen lettejä tytöille yms. :D

Oliko opettaja M. P.?

Vierailija
71/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on opettajalla turvaton olo työpaikalla nykyään. Jatkuva väkivallan ja vainoamisen pelko, palkanalennukset, säästöt ja kiky-kyykytykset.

Ei olisi kannattanut opettajien myrkyttää lasten päitä vasemmistoaatteella.

Vierailija
72/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten lähentelyä ja pedofiliaa tapahtuu perheiden sisällä.Tästä on tietenkin hiukan kiusallista keskustella, koska paha on syyttää mitään tiettyä joukkoa mihin itse kuuluu.

Vierailija
73/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kannattanut opettajien myrkyttää lasten päitä vasemmistoaatteella.

Olet kyllä asian vierestä ja pas..kanjauhannan universaali mestari.

Vierailija
74/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain sen kuvan, että opettajalla oli epämiellyttävä tapa tulla liian lähelle oppilasta neuvoessaan. Lisäksi kosketteli. Kyllä muakin semmoinen inhottaisi. Ei kai sitä ahdisteluksi voi sanoa kuitenkaan?

Nimenomaan ja osa kosketuksista oli jotain ohimennessä tehtyjä hipaisuja

Mun lapsia ei tarvitse open hipaista, kokisin sen ahdisteluna. Vai saako teillä töissä esim. miespomo ohimennen hipaista naisalaisia?

ja eihän lapsesikaan änkee väkisin aikuisen syliin tai mene halamaan

Vierailija
75/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillz ja oppilailla on oltava turva ja suoja, kukaan ei saa heihin koskea.

Ei koulussa ei bussissa ei missään.

Olen aikuinen ja minuunkaan ei takuulla koske kukaan ilman lupaa!

Pari kertaa työpaikalla on näin käynyt ja nostin hirveän metelin.

Ennen oli paremmin kun opettaja oli luokan edessä ja oppilaat kävivät siellä edessä ja saivat liikuntaakin.

En ymmärrä miksi opettaja menee oppilaan luokse.

Vierailija
76/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä on todella epämiellyttävää kun suurikokoisen rintavarustuksen omaava parturi "vahingossa" koskettaa minua rinnoillaan, toistuvasti.

Mitä minä voin? Pitäisikö lähteä pois kesken parturoinnin? Jos pyydän lopettamaan niin se kuulostaa naurettavalta, nainenhan väittää välittömästi sen olevan sairasta mielikuvitustani

vaihda parturia, käske lopettamaan hiusten leikkuu ja mene toiseen paikkaan

Vierailija
77/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillz ja oppilailla on oltava turva ja suoja, kukaan ei saa heihin koskea.

Ei koulussa ei bussissa ei missään.

Olen aikuinen ja minuunkaan ei takuulla koske kukaan ilman lupaa!

Pari kertaa työpaikalla on näin käynyt ja nostin hirveän metelin.

Ennen oli paremmin kun opettaja oli luokan edessä ja oppilaat kävivät siellä edessä ja saivat liikuntaakin.

En ymmärrä miksi opettaja menee oppilaan luokse.

Et ole aivan terve.

Vierailija
78/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mot kirjoitti:

Eniten lähentelyä ja pedofiliaa tapahtuu perheiden sisällä.Tästä on tietenkin hiukan kiusallista keskustella, koska paha on syyttää mitään tiettyä joukkoa mihin itse kuuluu.

Tämä on teille opettajille aika tuttu juttu...

Vierailija
79/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulussa nämä on vaikeita asioita. Pienet lapset saattavat itsekin tulla halaamaan opettajaa tai pitävät tätä ikään kuin kouluvanhempana, jolloin tuollainen koskettaminen esim.pään silitys voi tuoda turvaa. Jossain vaiheessa lapset kasvaa ja opettajan tai kenen tahansa aikuisen kosketus voi alkaa tuntua epämiellyttävältä.

Koskemisesta pitäisi tulla opettajille ja muillekin työpaikoille selkeät ohjeet. En ole opettaja, mutta omalla työpaikallani olen myös huomannut, että osalla ihmisistä vain on outo tapa tulla puhumaan asioita liian lähelle, otetaan kiinni hartioista tai käsivarresta, silitetään selkää jne. Eikä kyseessä ole välttämättä mitenkään seksuaalinen kosketus, vaan erilaiset henkilökohtaiset sosiaaliset tilat. Itse halaan yleensä vain läheisiä ihmisiä tai ihmisiä, joista todella pidän. Osa työkavereista tulee halaamaan esimerkiksi kesäloman jälkeen tms. Itselleni riittäisi metrin päästä kuulumisten vaihto.

Lasten kohdalla on tietysti eri tilanne, kun omia rajoja opetellaan vasta. Kaikki vasten tahtoa tehty koskettelu on väärin, vaikka seksuaalista virettä ei olisikaan.

Vierailija
80/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mot kirjoitti:

Eiköhän ihmisen sisäänrakennettu insestikammo pidä tällaisen marginaalisena ilmiönä?

Lähes kaikki aiheesta kirjoitettu tukee käsitystä, että tavallisimmin pedo on lapselle tuttu, mutta joku muu kuin biologinen vanhempi.