Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja silitteli ja taputteli oppilaita tunneilla

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ruveta noita pieniä tönimään pois kun kiipeävät syliin tai haluavat halata, täälläkin heti mammat huutaa että mun lapsia tarvii open hipasta. Täytyy rakentaa joku kehikko itteni ympärille niin ei osu keneenkään. T. Ope

Kohta ne keksii, että olet yrittänyt halata niitä väkisin. Kannattaa varoa, kun mammat täällä hermostuu hipaisustakin.

Vierailija
22/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain sen kuvan, että opettajalla oli epämiellyttävä tapa tulla liian lähelle oppilasta neuvoessaan. Lisäksi kosketteli. Kyllä muakin semmoinen inhottaisi. Ei kai sitä ahdisteluksi voi sanoa kuitenkaan?

Nimenomaan ja osa kosketuksista oli jotain ohimennessä tehtyjä hipaisuja

Mun lapsia ei tarvitse open hipaista, kokisin sen ahdisteluna. Vai saako teillä töissä esim. miespomo ohimennen hipaista naisalaisia?

Jos sun lapsesi riehuu tunnilla, on vaarassa vahingoittaa itseään tai muita, saako hänet ottaa syliin rauhoittumaan ja pitää ranteista kiinni, jotta ei pääse lyömään ketään?

Tuollaisessa tilanteessa ei vanhemmilta kysytä, vaan on velvollisuus suojella lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ruveta noita pieniä tönimään pois kun kiipeävät syliin tai haluavat halata, täälläkin heti mammat huutaa että mun lapsia tarvii open hipasta. Täytyy rakentaa joku kehikko itteni ympärille niin ei osu keneenkään. T. Ope

No, sulta loppuu työt pian muutenkin näillä syntyvyysluvuilla. Iloitse siis työpaikasta niin kauan kuin sulla sellainen on.

Vierailija
24/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas miespuolinen jumppaope tunki tyttöjen pukuhuoneeseen juttelemaan, jumpan jälkeen. Mutta se ope kyllä anto itsestään epäilyttävän kuvan.

Oppilaat kävivät kuudetta luokkaa.

Tämä tosin tapahtui 80 luvulla.

Vierailija
25/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kädellä tehty tarkoituksellinen hipaisu ohimennen vai tuntua oppilaasta erittäin ihhottavalta. Halaus niin että oppilas tekee aloitteen on ihan eri asia, ei siihen sisälly hipaisuja, eihän? Syliin voi ottaa oppilaan mutta silloin ei varmana tarvitse silitellä tai hipaista "ohimennen".

Miksi oppilas saa halata opettajaa oma-aloitteisesti? Mitä, jos se tuntuu opettajasta inhottavalta?

Vierailija
26/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuulonalentuma, ja ei, me emme tunge iholle kiinni kuullaksemme mitä muut sanovat. Itse asiassa kasvojen (ilmeet/ suun liikkeet) näkeminen auttaa niin paljon, että vähintään puolen metrin välimatka suoraan kasvokkain ollessa on paras.

Kenenkään huonokuuloisen mielestä tuo selitys ei ole uskottava, syyttäjä olisi saanut sen selville, jos olisi vaivautunut kysymään joltakin asiaa ymmärtävältä.

Vierailija
27/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opekoulutuksessa kyllä opettettiin taputtamaan vaikka olkapäähän, jos oppilas näyttää tarvitsevan rohkaisua.

Vierailija
28/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä logiikalla mun lukion mantsan ope oli pedo. Usein tunneilla rupes tekeen lettejä tytöille yms. :D

LOL

Meilläkin oli lukiossa nuori miesope, joka tykkäsi letittää tyttöjen pitkiä hiuksia (vain niitä latvaosia)  - mutta ei ikinä koskenut poikien pitkään lettiin. Taisi olla pikemminkin joku hiusfetis*i eikä mikään pedo:)

Vierailija
29/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinejä ei hipaista eikä kosketella edes vahingossa. Ovat juuri siinä iässä, kun nuo kosketukset ja etenkin koskettelut tuntuvat epämukavilta.

Lapseni kertoi yläkoulun kuraattorista, joka osallistui opetukseen pitämällä läksykerhoja ja jälki-istuntoja oppilaille. Naispuolinen kuraattori harjoitti juuri tuota hipaisua ja hiplailua, mutta ainoastaan yläkoulun poikia kohtaan. Ei ollut jäänyt huomaamatta muilta oppilailta. Kyllä nuoretkin tajuaa, mikä on normaalia ja mikä epänormaalia, esim. vertailemalla muiden opettajien käytökseen. Hiplailuun on todella vaikea puuttua, kun ei siinä mennä sen pidemmälle, eli sen voi selittää vahinkona, vaikka tekijällä olisi muutoin vaikka minkälainen pervon maine kylillä.

Vierailija
30/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä on todella epämiellyttävää kun suurikokoisen rintavarustuksen omaava parturi "vahingossa" koskettaa minua rinnoillaan, toistuvasti.

Mitä minä voin? Pitäisikö lähteä pois kesken parturoinnin? Jos pyydän lopettamaan niin se kuulostaa naurettavalta, nainenhan väittää välittömästi sen olevan sairasta mielikuvitustani

Vierailija
31/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain sen kuvan, että opettajalla oli epämiellyttävä tapa tulla liian lähelle oppilasta neuvoessaan. Lisäksi kosketteli. Kyllä muakin semmoinen inhottaisi. Ei kai sitä ahdisteluksi voi sanoa kuitenkaan?

Nimenomaan ja osa kosketuksista oli jotain ohimennessä tehtyjä hipaisuja

Mun lapsia ei tarvitse open hipaista, kokisin sen ahdisteluna. Vai saako teillä töissä esim. miespomo ohimennen hipaista naisalaisia?

Jos sun lapsesi riehuu tunnilla, on vaarassa vahingoittaa itseään tai muita, saako hänet ottaa syliin rauhoittumaan ja pitää ranteista kiinni, jotta ei pääse lyömään ketään?

Miten tämä asia vertaantuu hipaisuihin?

Ei tarvitse vertautua, vaan kysytään yleensä kosketuskontaktista.

32/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa jutussa on outoa, että miesopettaja vahingossa hipaisi/silitti päätä ainoastaan tyttö oppilaita, ei koskaan poikia.

Kun minä oli 18 ja kävin autokoulua, yksi autokoulun opettajista oli ehkä n. 35-vuotias mies, ja kerran tämä opettaja piti toisen opettajan kanssa ulkona oppituntia usealle oppilaalle liittyen auton huoltoon tms. Musta tuntui aika epämiellyttävältä, kun seisoin siis ulkona ja kuuntelin toisen opettajan selostusta, tämä yllä mainitsemani miesopettaja tuli ihan taakseni melkein kiinni minuun ja korvan juuressa kertoi omia kommenttejaan luentoon liittyen. Miksi pitää seistä ihan siinä oppilaiden vieri vieressä, miksei voi mennä eteen luennoimaan kuten se toinenkin opettaja teki?

Vierailija
33/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä oikeasti aika vaikeaa. Opetan yläkoululaisia ja pitkälle pääsin sillä, etten todellakaan vahingossakaan koskenut kehenkään. En uskaltanut nuorena naisopettajana edes halata ketään, kättelin vain todistusten jaon yhteydessä.

Sitten tuli ikää ja jotenkin sitä kokonaisnäkemystä enemmän enkä enää ajatellut jokaisen oppilaan olevan mahdollinen vihollinen nostamassa oikeusjuttua. Kun kiertelin luokassa ja eräs tyttö oli ymmärtänyt ohjeen väärin ja puutuin siihen, pelästyi tämä kuollakseen, kun ei ollut kuullut, että olin siinä selän takana. Niinpä otin tavaksi koskettaa kevyesti olkapäähän ennen kuin aloitin puhumisen. Nyt sitten viime vuonna eräs poika veti siitä mielettömän raivarin. Häneen ei saa koskea. Taas ollaan tilanteessa, missä pitää koko ajan muistaa ne rajat, ei ne luonnolliset vaan nimenomaan ne luonnottomat "ei kai tästä vaan voi kuvitella mitään"-rajat.

Ja kyllä, olen sitä mieltä, ettei opettajan pidä letittää kenenkään hiuksia kesken oppitunnin tai muutenkaan tarpeettomasti ja jatkuvasti kosketella. Mutta se, että naputtaa kevyesti käteen ei ole hiplailua tai koskettelua vaan viesti, että olen tässä, älä pelästy. En nyt sitten uskalla sitäkään enää tehdä ja palaan siihen "jokainen on vihollinen"-menettelyyn, kun se tuntuu olevan niin luontaista monille vanhemmille. Ehkäpä istun taas opettajanpöydän takana ja vahdin, että minulla on aina vähintään pari metriä jokaiseen oppilaaseen niin ei tule epäselvyyksiä.

Vierailija
34/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä oikeasti aika vaikeaa. Opetan yläkoululaisia ja pitkälle pääsin sillä, etten todellakaan vahingossakaan koskenut kehenkään. En uskaltanut nuorena naisopettajana edes halata ketään, kättelin vain todistusten jaon yhteydessä.

Sitten tuli ikää ja jotenkin sitä kokonaisnäkemystä enemmän enkä enää ajatellut jokaisen oppilaan olevan mahdollinen vihollinen nostamassa oikeusjuttua. Kun kiertelin luokassa ja eräs tyttö oli ymmärtänyt ohjeen väärin ja puutuin siihen, pelästyi tämä kuollakseen, kun ei ollut kuullut, että olin siinä selän takana. Niinpä otin tavaksi koskettaa kevyesti olkapäähän ennen kuin aloitin puhumisen. Nyt sitten viime vuonna eräs poika veti siitä mielettömän raivarin. Häneen ei saa koskea. Taas ollaan tilanteessa, missä pitää koko ajan muistaa ne rajat, ei ne luonnolliset vaan nimenomaan ne luonnottomat "ei kai tästä vaan voi kuvitella mitään"-rajat.

Ja kyllä, olen sitä mieltä, ettei opettajan pidä letittää kenenkään hiuksia kesken oppitunnin tai muutenkaan tarpeettomasti ja jatkuvasti kosketella. Mutta se, että naputtaa kevyesti käteen ei ole hiplailua tai koskettelua vaan viesti, että olen tässä, älä pelästy. En nyt sitten uskalla sitäkään enää tehdä ja palaan siihen "jokainen on vihollinen"-menettelyyn, kun se tuntuu olevan niin luontaista monille vanhemmille. Ehkäpä istun taas opettajanpöydän takana ja vahdin, että minulla on aina vähintään pari metriä jokaiseen oppilaaseen niin ei tule epäselvyyksiä.

Asenteesi on kyllä sellainen, että ehkä alanvaihto olisi aiheellinen. Jokainen on vihollinen? Ja kun saat kritiikkiä heittäydyt marttyyriksi? Joo ei.

Ja tämä: "Ehkäpä istun taas opettajanpöydän takana". Taas? Ei taida opettaminen sinua edes kiinnostaa.

Vierailija
35/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nyt yläasteella (meen syksyllä lukioon) samaa sukupuolta oleva naisopettaja joka tuli aina tunnilla hieromaan hartioita eikä kysynyt edes lupaa. Monesti kosketteli myös alaselästä ja muutenkin hipelöi välillä epämukavasti. Ahdistuin tuosta ihan järkyttävän paljon varsinkin kun opettaja ei tehnyt sitä muille...

- 15v tyttö

Vierailija
36/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nyt yläasteella (meen syksyllä lukioon) samaa sukupuolta oleva naisopettaja joka tuli aina tunnilla hieromaan hartioita eikä kysynyt edes lupaa. Monesti kosketteli myös alaselästä ja muutenkin hipelöi välillä epämukavasti. Ahdistuin tuosta ihan järkyttävän paljon varsinkin kun opettaja ei tehnyt sitä muille...

- 15v tyttö

Kai kerroit tuosta jollekin?

Vierailija
37/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tätä asiaa, että miten jos opettaja on huonokuuloinen niin on ymmärrettävää että hän silittää oppilaan hiuksia yms. Ainut mikä olisi ymmärrettävää huonokuuloiselta opettajalta että menee oppilaan lähelle mutta ei mikään muu!

Vierailija
38/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kukaan täällä olevista mammoista ei itse ole koskaan ohikulkiessaan vahingossa osunut toiseen? Luokkatilat on ahtaita ja opettaja on täysin tahattomasti voinut oppilaaseen osua. Ala-aste ikäiset vaan eivät tilannetta osaa arvioida ja mammat ylireagoi

Vierailija
39/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi opettajat menevät oppilaan taakse puhumaan. Ensin sinne hiivitään ja sitten siitä läheltä pitää herättää huomio, ettei pelästytä. Menisi suoraan eteen jos kerran ei ole pakottavaa tarvetta kosketella.

Vierailija
40/98 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa artikkelin tapaukseen..

Suomessa ei oikein ole ollut koskettelukulttuuria. Ainakin vähän vanhemmilla ei perheessäkään lapsia juuri halailtu.

Mielestäni useimmilla on kuitenkin tarve tulla kosketetuiksi. Kun lapset saavat myös fyysistä (ei seksuaalista) hyväksyntää, sitä ei lähdetä niin herkästi etsimään kyseenalaisia motiiveja omaavista ihmisistä. Turvallisen ihmisen fyysinen läheisyys esim. Lohduttaessa tai tsempatessa lisää itsetuntoa, turvallisuuden tunnetta ja opettaa pitämään huolta omista rajoista, tunnistamaan sen "mikä on ok" ja mikä ei.

Kaiken koskettelun demonisointi on myös tuhoisaa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että ketään tulisi silitellä ja taputella vastentahtoisesti oli semiten viatonta tahansa.