En ymmärrä ihmisiä, jotka säästävät ensin ja ostavat vasta sen jälkeen
Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka vaikka lomamatkaa säästävät koko vuoden. Ei elämää voi suunnitella kovin pitkälle eteenpäin, kun voi sattua jotain yllättävää, vaikka sairastuu matkan ajankohtana tai kuolee. Mä ainakin elän hetkessä ja otan lainaa silloin kun tarvitsen. Lähden Thaimaaseen viikon päästä jos haluan. Maksan lainaa vaan sitten pois ja olen jo saaanut elämyksen. Mun mielestä olisi vaan tosi ahdistavaa yrittää säästää tilille jotain summaa. Mieluummin maksan lainaa pois.
Kommentit (90)
luuserit ostaa ensin ja maksaavasta jälkikäteen , jos maksaa velalla ei ole oikeasti varaa.
Suunitelmallisuutta kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoi matkasta 1000 e. Säästin etukäteen 4 kk verran.
Kaveri maksoi matkasta 1000 e, mutta koska hän otti kivan lainan, maksaa hän sitä nyt 2 vuoden ajan yhteensä noin 1800 e.
Elämykset on kiva elää jälkikäteen monen kuukauden ajan.
Mistä nuin kallista lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Kaveri maksoi matkasta 1000 e, mutta koska hän otti kivan lainan, maksaa hän sitä nyt 2 vuoden ajan yhteensä noin 1800 e.
No tätä ei usko Erkkikään. Kukaan idiootti ei ota lainaa yli 60 %:n vuosikorolla, kun kulutusluottoa saa halvimmillaan jopa 3-4 %:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä ei usko Erkkikään. Kukaan idiootti ei ota lainaa yli 60 %:n vuosikorolla, kun kulutusluottoa saa halvimmillaan jopa 3-4 %:lla.
Todennäköisempää on, että kaveri on maksanut 1080 euroa (korko jotain 7 %) eikä 1800 euroa.
Jotain suhteellisuuden tajua pitäisi olla.
Kukin tyylillään. Säästävä henkilö sijoittaa tosin nekin rahat omiin tekemisiinsä, mitkä sinulla menee korkoihin ja luottokorttimaksuihin. Useimmat työssäkäyvät menevät niille lomille silloin kun on lomaa, eli ei edes ole monilla mahdollista tehdä mitään yhtäkkisiä matkoja, vaikka rahaakin olisi.
Ongelma tuosta elämäntyylissä tulee vasta sitten, jos se lähtee vähän räpylästä. Vingutetaan kortteja niin, että ei oikeasti riitäkkään raha elämiseen laskujen jälkeen, ja silti ei olla aina valmiita tinkimään elämäntyylistä, ja syömään kuukautta tai pariakin kaurapuuroa kotona. Sen sijaan maksetaan laskut uudella lainalla ja lykätään tilanteen hoitamista kuntoon. Jossain vaiheessa jätetään laskuja maksamatta, ja on perintötoimistot kiskurikorkoineen niskassa. Pahimmilaan on jo otettu pikavippejäkin ja korttitalo kaatuu.
Kaveri osti pyörän osamaksulla. Varastettiin, ei vakuutusta. Hän elää hetkessä. Eli makselee vielä pari vuotta jo varastettua pyörää. Sitä vituttaa joka kuukausi. Jos olis hieman varautunut huomiseen, olis säästäny ensin, ottanut vakuutuksen ja shoppaillut vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden tyypin, joka otti juuri tuolla 60 % korolla. Ei saanut pankista tai mistään muualta. Silloin oli koronkiskonta vielä Suomessa rikos, ja tässä oli sellaiset rosvot asialla, että olisi leikattu pallit irti, jos olisi maksut jäänyt maksamatta. Tyypillä oli senverran varma bisnes idea, että uskalsi otta ja sai maksettua takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri osti pyörän osamaksulla. Varastettiin, ei vakuutusta. Hän elää hetkessä. Eli makselee vielä pari vuotta jo varastettua pyörää. Sitä vituttaa joka kuukausi. Jos olis hieman varautunut huomiseen, olis säästäny ensin, ottanut vakuutuksen ja shoppaillut vasta sitten.
Etenkin kun 100 eurolla saa säästöajaksi jo ihan poljettavan halpispyörän ja käytettynä voi onnistua jo löytämään vaikka mitä.
Ostan aina lennot ja hotellit luotolla, enkä välttämättämättä lyhennä kaikkea heti seuraavasta laskusta. Raha ei tuota mitään ja luotolla maksaessa saa rahat helpommin takaisin, jos hommat kusee. Itsellä on isommat rahat osakkeissa, joita ei kannata joidenkin mitättömien 1-2 kk luottokorkojen takia myydä.
Jos ei osaa säästää, niin osamaksu on järkevä tapa kartuttaa omaisuutta ja elämänkokemuksia, kunhan pystyy maksamaan laskunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisempää on, että kaveri on maksanut 1080 euroa (korko jotain 7 %) eikä 1800 euroa.
Missä tuossa oli vuosikorko 60%? Luetteko te koskaan niitä lainaehtoja? Ei siellä pelkkää lainasummaa ja korkoa maksella, kyllä siellä on sen verran sivukuluja, että tuo summa syntyy aika lailla helposti. Jos on ennestään lainaa, niin korko ei todellakaan ole 3-4 %, todellinen vuosikorko on kymmenkertainen.
Kun malttaa säästää ennen ostamista, voi ostoksen jälkeen säästää seuraavaan ostoon. Jos maksaa kaiken aina jälkikäteen ja korot päälle, on aina velkaa. Kun tulee yllättävä kuluerä, onkin jo ongelmissa.
Jos on varaa ottaa velkaa esim. matkaa varten, kannattaa säästää etukäteen. Näin voit jatkaa samanlaista elämäntyyliä, mutta et joudu makselemaan edellistä lomaa seuraavaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mist äsaa lainaa 7 % korolla? Kulutusluottoa. Jos ja kun ennestään on 10 000 e kulutusluotot maksussa.
Aivan oikein, ei mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60% korolla 2 vuoden maksettava summa ei ole 1800 e vaan huomattavasti enemmän. Unohdit ns. lainanhoitokulut.
Ajattelumallissa on ehkä sukupolvien välinen ero?
Mun tutuilla on lainaa yli 600 000 € ja sen vakuudeksi on kiinnitetty kesämökki ja veljelleen on velkaa 40 000 tuon lisäksi kesämökin saunarakennusta varten.
Mutta sen sijaan että maksaisivat velkaa pois, edes tuolle veljelle, lomailevat joka vuosi kesällä jossain Välimerellä ja talvisin Thaimaassa, josta taas on "lomaluottoa".
Osalla ei todennäköisesti ole ajatustakaan maksaa siis sitä velkaa koskaan pois, vaan sen voi surutta jättää tuleville polville ja vaikka omalle veljelle. Tässä on kyse aika köyhistä lähtökohdista ponnistanut pariskunta, jossa vaimo on lähihoitaja ja mies myyjän ammatissa.
Itse tulen perheestä, jossa on aina peritty ja aina on perintöä jätetty enemmän kuin sitä on saatu. Myös itse tienaaamiseen ja säästämiseen on kannustettu. Eli vaikka perinnöstä on käytetty omaan mukavaan elämään, kuten asumiseen ja reissuihin, niin on myös tienattu sen verran, että vähintään saman verran siirtyy seuraavalle sukupolvelle-
En pystyisi nukkumaan öitäni jos mulla olisi 600 000 € asuntovelkaa.
En halua sitoutua turhiin lainoihin. Mistä mä tiedän mitä menoja mulla sen lomamatkan jälkeen olisi?
Ei mulla oo välttis edes tiedossa mitään kohdetta tai muuta, kun säästän. Mä vain säästän. Ne rahat voi mennä kivoihin asioihin tai välttämättömiin menoihin. Esim pidin pitkään säästöä ja ostin sit auton ilman lainaa. En koe että mikään auto tai televisio on mun, ennen kuin olen maksanut sen. Joku lomamatka ottais päähän ja sinne menis hyvä fiilis kun tajuais loman jälkeen ett täähän on viel maksamatta vaikk meni jo.
Jotkut ihmiset tykkää rentoutua vasta, kun velvollisuudet on hoidettu. Esim. Läksyt pois alta, työpäivä päättynyt.. sit voi rentoutua kunnolla. Itse en tajua niitä jotka nauttii ensin. Enhän mä voi tietää kauanko vaikka niihin läksyihin menee aikaa? Joten hoidan ne alta pois ja loppu aika jää muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuossa oli vuosikorko 60%? Luetteko te koskaan niitä lainaehtoja? Ei siellä pelkkää lainasummaa ja korkoa maksella, kyllä siellä on sen verran sivukuluja, että tuo summa syntyy aika lailla helposti. Jos on ennestään lainaa, niin korko ei todellakaan ole 3-4 %, todellinen vuosikorko on kymmenkertainen.
Helposti saa lainalaskurilla katottua kuluineen päivineen. Otin remonttilainaa alle 4 %:n eikä siihen tullut paljon ylimääräistä maksettavaa niistä kuluista.
Minä taas en ymmärrä tätä velalla elämistä. On oikeasti aika mukava tunne, kun ei ole velkaa ja kaiken säästetyn rahan voi sen vuoksi käyttää ihan mihin vain. Se raha on täysin omaa eikä korvamerkitty yhteenkään lyhennykseen. Se vasta tuokin vapauden tunteen!
Maailma on varmasti täynnä asioita joita et ymmärrä.
Hidasta?
Säästää muutaman kuukauden, että pääsee matkalle. En ymmärrä, sori. Eiks se sitten ole ihan paikalleen pysähtynyttä, kun maksaa sitä lainaa ja korkoja.