Tulet pieneen kahvilaan/kioskiin, ostat 5e edestä, maksat (koitat maksaa) 50e setelillä. Miksi?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan siksi että sulla olisi jotain ihmettelemisen aihetta pienessä maailmassasi, jossa elät.
Se on kyllä asiakas, joka elää pienessä maailmassa, jos ei käsitä ettei pienissä kuppiloissa välttämättä ole kovin isoa pohjakassaa.
Sain lahjaksi 50e seteleitä ja myin tavaraa tori.fi sivulla eli 50e seteleitä on.Toki maksan pikkupaikoissakin kortilla jos ei muuta rahaa ole siihen hätään ellei velota korttimaksusta extraa...niitäkin riittää.
Jokainen kunnollinen ja fiksu ihminen maksaa pienemmällä setelillä.
Vain typerykset olettavat, että pikkupaikoissa on tonnien pohjakassa. Aika monta typerystä oli jo vastaamassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan siksi että sulla olisi jotain ihmettelemisen aihetta pienessä maailmassasi, jossa elät.
Se on kyllä asiakas, joka elää pienessä maailmassa, jos ei käsitä ettei pienissä kuppiloissa välttämättä ole kovin isoa pohjakassaa.
Asiakkaan ei tarvitse tuntea toimialan yleisiä bisnesmallia saati kyseisen kipsan yrittäjän ongelmia ja asennevammoja. Tuote ja sen hinta sekä palvelun laatu ovat oleellisia. Yrittäjän murhe on keksiä keinot, joilla saa rahat asiakkaalta talteen.
pankki ei edes salli ku 1 käteisnoston kuukaudessa joten kerralla on aina nostettava joku 330e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaan ei tarvitse tuntea toimialan yleisiä bisnesmallia saati kyseisen kipsan yrittäjän ongelmia ja asennevammoja. Tuote ja sen hinta sekä palvelun laatu ovat oleellisia. Yrittäjän murhe on keksiä keinot, joilla saa rahat asiakkaalta talteen.
Mun mielestä asennevamma on sellaisella, joka menee johonkin pieneen paikkaan Minulla On Oikeus vaihtaa tämä 500e pienempään - asenteella. Tilannetaju koskee myös ostajaa.
Vierailija kirjoitti:
Monessa pikkupaikassa pohjakassa on tyyliin 100e. Mielellään sitä pienempää rahaa kaikille vaihtaisi, mutta ymmärrätte kai ettei se oikein ole mahdollista. Ja suurin osa pohjakassasta saattaa vieläpä olla kolikkoina.
Ap
Sitten systeemi pitää muuttaa. Aika monet maksavat isoilla seteleillä. Ei siinä auta muu kuin laittaa pohjakassa 200 tai 300 euron suuruiseksi ja paljon enemmän seteleitä.
Minä en oikeastaan koskaan näe 50 euron seteleitä. Joskus nuorempana ja rikkaampana minulla on ollut niitä, mutta siitä on kauan. Jos tuollainen tilanne tulisi, syynä voisi olla, että on viimeinen päivä ennen palkkapäivää eikä minulla ole rahaa tilillä, ja joku on juuri maksanut minulle velkansa 50 euron setelillä. Hyvin epätodennäköistä, koska se ainoa henkilö joka on minulle velkaa, ei varmasti koskaan maksa sitä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes mene kahvilaan ellen halua kahvia ja leivosta, enkä mene yksin. Kahdelle nuo maksavat liki viisikymppiä, joten miksi mariset, ap? Pitäiskö maksaa pussillisella kymmensenttusiä?
No ei kai millään kiskalla maksa kahden henkilön pulla ja kahvi 50e! Tai edes leivos.. Ja miksi menet ääripäästä toiseen, kai pussillisen 10 snt ja 50e setelin välissä on muitakin vaihtoehtoja?
Koska huvittaa ärsyttää ääliöitä.
Ja koska otsikossa puhuttiin pienestä kahvilasta. Cafe Ekberg Helsingin Bulevardilla on sellainen eikä sieltä usein viittäkymppiä vähemmällä selviä. Kahvin, leivoksen ja kuohuviinin hinta kahdelta. En käy ABC:llä kahvilla.
Jaa. Me käymme ABC:llä kahvilla mennen tullen mökkireissulla.
Mikä todistaa, että olemme varmaan tyhmempiä, köyhempiä ja vähemmän ylhäisiä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on ihan yleisestä käytännöstä, ei mistään yleisestä bisnesmallista.
Ymmärtäisit kyllä itsekin, jos sinulla ei olisi asennevammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista se on julkinen liikenne. He voivat sanoa, etteivät ota maksuksi 20€ isompaa. Ihmiset ovat ihan ok asian kanssa. Paitsi ei ne, jotka olen nähnyt joutuvan ulos bussista sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole pienempää rahaa. Pankkiautomaateista ei välttämättä aina saa 20 seteleitä.
No ei mulle vielä ole sattunut sellaista ettei saa 20e. Sellainen kyllä on sattunut että varat automaatista kokonaan loppu.
Mulle on. Taannoin paikallisen kauppakeskuksen ainoasta automaatista oli jostain syystä kahdenkympin setelit loppu, mutta viisikymppisiä oli. Siinä oli kauppakeskuksen Subwayt ja Arnoldsit hätää kärsimässä kun kaikki kiikutti niitä viidenkympin seteleitä maksaakseen 6e ostokset.
Satuin kerran kahvilaan jossa asiakkaana ollut akka yritti maksaa kahvikuppinsa 500 €n setelillä. Ei millään ymmärtänyt ettei myyjä pysynyt antamaan pohjakassastaan vaihtorahaa. Päivitteli ja kiukkusi sitä siinä vielä kun lähdin pois.
Vierailija kirjoitti:
Satuin kerran kahvilaan jossa asiakkaana ollut akka yritti maksaa kahvikuppinsa 500 €n setelillä. Ei millään ymmärtänyt ettei myyjä pysynyt antamaan pohjakassastaan vaihtorahaa. Päivitteli ja kiukkusi sitä siinä vielä kun lähdin pois.
Mä pelkään milloin tällainen tapus sattuu kohdalle! Vielä ei onneksi ole.
Ap
Ihmiset on oikeasti suurimmaksi osaksi tyhmiä. Eihän ne voi käsittää ettei pienessä kioskissa ole loputtomasti vaihtorahaa. Eikä varsinkaan heti aamusta. Niiden mielestä vaan ”pitää olla”. Samaa ihmetellään esim bussissa kun kuski paheksuu urpojen maksaessa 50€ setelillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkiautomaatista voi nostaa vaikka 80 euroa, niin saa neljä 2 euron seteliä. Kioskeissa voi maksaa kortilla tai käteisellä, mutta ei niillä mitään yli viiden huntin pohjakassaa ole.
Enpä ole 2€:N seteliä nähnyt.. ja täällä hyvinkin usein pienin automaatista saatava seteli on 50.
Minkä firman automaateissa ei ole 20 €:n seteleitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran bussikuskilta valituksen kun maksoin matkan 20€ setelillä. Ymmärrän kyllä, että joutuu antamaan paljon takaisin, mutta minulla ei ollut aikaa rikkoa sitä seteliä. Tuntuu hassulta, että maksavana asiakkaana saa valituksia kun on rahaa, jolla matkan maksaa.
Jos kuljet bussilla usein, voit kai jotenkin ennakoida tilanteen?
Kyllä se on kuskin asia ennakoida tilanne. Kun bussia ajaa, voi ennakoida että kyytiin tulee ihmisiä jotka ostavat matkalippuja. Näin käy joka ikinen päivä. Sen setelin suuruudenkin voi ennakoida niin että kuuntelee kun työntekijä perehdytetään. Jos pääsee unohtumaan, asian voi tarkistaa netistä. Useimpien kaupunkien bussilikenteen ohjesivuilla kerrotaan selvällä suomella että 20 euroa isompaa seteliä ei oteta vastaan. Tämä siis tarkoittaa sitä että 20 euron seteli otetaan vastaan.
Hämmästyttävän paljon on niin kovakalloisia bussikuskeja tullut vastaan, että eivät ole tätä yksiyiskohtaa oppineet työstään. Tein kerran valituksen bussikuskista joka alkoi räyhätä matkustajalle joka olisi maksanut kaksikymppisellä. Siis todella alkoi huutaa tälle aralta vaikuttavalle naiselle. Kaikenlaisia sitä palveluammattiin päätyy.
Koska minulla on jemmassa 50 euron seteli kännykän suojakotelossa pahan päivän varalle. Jos vaikka satun poikkeamaan kahvilaan, jossa ei voi maksaa kortilla...
Kannattaisiko hankkia maksupääte? Niitä on nykyisin sellaisia, joita pikkukahvilan pitäjäkin voi liittää omaan kännykkäänsä.
Yksinkertaisimmat käytännön ohjeet kahvilanpitäjälle. Pidä se 250 euron pohjakassa, ellei sinulla ole siihen varaa niin lopeta ihmeessä nappikauppa ja käy ensin yrittäjäkurssi niin edes perustaidot hallussa. Noilla spekseillä yrittäjäurasi on lyhyt ja kivulias vai oletko poispilattu uusavuton kahvilan likka.
Minulla taas tulee ekaksi mieleen, että ihminen on käynyt pankkiautomaatilla. Näin me ihmiset eletään omissa kuplissamme.