Tulet pieneen kahvilaan/kioskiin, ostat 5e edestä, maksat (koitat maksaa) 50e setelillä. Miksi?
Kommentit (152)
En minäkään ymmärrä. Itse en käytä ollenkaan 50 euron seteleitä. Maksan normaalisti kortilla ja automaatista nostan aina 60 tai 80 euroa, kun tarvitsen käteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Särkekää ne setelit pikkurahaksi pankissa, sitä varten ne ovat olemassa.
Esimerkiksi täällä pankkien kassatoiminnot ovat auki kolmena päivänä viikossa 10-13. Tavalliset ihmiset ovat töissä silloin.
Minä vaihdan aina kaupan infotiskillä (kassalla eivät välttämättä anna vaihtaa). Tai jos ei ole infotiskiä niin ostan tyyliin sisurasian..
Toki näin kannattaa menetellä mikäli tietää etukäteen tarvitsevansa pikkurahaa. Nykyisin lähes kaikkialla voi maksaa kortilla, joten minulla ei läheskään aina edes ole käteistä rahaa ollenkaan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Tulet pieneen kahvilaan/kioskiin, ostat 5e edestä, maksat (koitat maksaa) 50e setelillä. Miksi?
Koska mulla ei satu olemaan juuri silloin pienempää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes mene kahvilaan ellen halua kahvia ja leivosta, enkä mene yksin. Kahdelle nuo maksavat liki viisikymppiä, joten miksi mariset, ap? Pitäiskö maksaa pussillisella kymmensenttusiä?
No ei kai millään kiskalla maksa kahden henkilön pulla ja kahvi 50e! Tai edes leivos.. Ja miksi menet ääripäästä toiseen, kai pussillisen 10 snt ja 50e setelin välissä on muitakin vaihtoehtoja?
Koska huvittaa ärsyttää ääliöitä.
Ja koska otsikossa puhuttiin pienestä kahvilasta. Cafe Ekberg Helsingin Bulevardilla on sellainen eikä sieltä usein viittäkymppiä vähemmällä selviä. Kahvin, leivoksen ja kuohuviinin hinta kahdelta. En käy ABC:llä kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Pankkiautomaatit antavat mahdollisimman paljon 50 euron seteleitä. Ainakin Otto-automaatissa myös pikavalinnoissa olevat summat ovat sellaisia, että 50 euron seteleitä tulee paljon. Jos asiakas ei tajua nimenomaan taktikoida ja vaihtaa automaatin tyrkyttämää summaa, saa hän paljon 50 euron seteleitä, jotka sitten pitää rikkoa jossain.
Tämän olen itsekkin huomannut. Muutan aina nostosumman 40, 60, 80 euroksi, jotta saan edes niitä kaksikymppisiä. Tämähän on sen automaatin kannalta tilakysymys. Sama rahamäärä viisikymppisinä mahtuu pienempään tilaan kuin kaksikymppisinä tai kymppeinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi täällä pankkien kassatoiminnot ovat auki kolmena päivänä viikossa 10-13. Tavalliset ihmiset ovat töissä silloin.
Minä vaihdan aina kaupan infotiskillä (kassalla eivät välttämättä anna vaihtaa). Tai jos ei ole infotiskiä niin ostan tyyliin sisurasian..
Ja niin se vahinko kiertää.
Kyllä minä luulen että S-marketilla / Salella on enemmän varaa antaa 50e takaisin kuin bussilla tai kioskilla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mulla ei satu olemaan juuri silloin pienempää rahaa.
Näin juuri. Yleensähän näihin pikkupuljuihin mennään hetken mielijohteesta eikä etukäteen suunnitellen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pienempää rahaa. Kerran pienin oli viidensadan seteli. Miksi myydä jotakin jos ei ota rahaa vastaan. Taidan vastasuudessa kiertää nämä pikkupuljut.
Missä maksat sujuvasti 500 euron setelillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pienempää rahaa. Kerran pienin oli viidensadan seteli. Miksi myydä jotakin jos ei ota rahaa vastaan. Taidan vastasuudessa kiertää nämä pikkupuljut.
Missä maksat sujuvasti 500 euron setelillä?
Et missään, ovat poistuneet kierrosta. 200e seteli on suurin euroalueella.
Sain melko vasta lahjaksi nipun 50€ seteleitä. Maksan niillä isommissa kaupoissa, mutta jos käyn esim jäätelökioskilla tai muussa pienessä paikassa, maksan joko kortilla tai pienemmällä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin se vahinko kiertää.
Olettaisi kyllä, että kaupassa jolla on infotiski on myös riittävästi vaihtorahaa. Ei pidä ryhtyä kiskan pitäjäksi jos ei ole varaa pitää riittävää pohjakassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten voisit vaikka mennä lähimpään isompaan kauppaan ostamaan jotain, että saat sen särjettyä?
Tai sitten kiskanpitäjä pitää riittävän pohjakassan tai hyväksyy pankkikorttimaksut.
Vierailija kirjoitti:
Pankkiautomaatista voi nostaa vaikka 80 euroa, niin saa neljä 2 euron seteliä. Kioskeissa voi maksaa kortilla tai käteisellä, mutta ei niillä mitään yli viiden huntin pohjakassaa ole.
Minä en moisella automaatilla kävisi. Tililtä lähtee 80, mutta käteen saa 8 euroa.... melkonen käsittelypalkkio. Ja mahtaakohan yksikään liike hyväksyä noita seteleitä. Minä en kyllä osaa sanoa minkä näkösiä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa pikkupaikassa pohjakassa on tyyliin 100e. Mielellään sitä pienempää rahaa kaikille vaihtaisi, mutta ymmärrätte kai ettei se oikein ole mahdollista. Ja suurin osa pohjakassasta saattaa vieläpä olla kolikkoina.
Ap
Itse toimin silloin tällöin erään vapaaehtoisvoimin pyörivän kahvilan hoitajana. Siinä puljussa on pohjakassa 240 euroa. Ohjeena on jättää kassaan viitoset, kympit ja järkevä määrä kolikkoa. Muut heitetään viimeiseksi illalla pankin yösäilöön. Koskaan ei ole vaihtoraha loppunut , vaikka ihmiset tekevät muutaman euron ostoksia.
50 euroa on laillinen maksuväline Suomessa ja se pitää pystyä ottamaan vastaan. Joskus vaan on se tilanne, ettei pikkurahaa ole.
Leiki vaan ihan rauhassa jotain asiantuntijaa, mutta Suomessa myyjä päättää tuleeko kaupat. Jos asiakas tarjoaa liian isoa seteliä, myyjä voi kieltäytyä myymästä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä ryhdy kahvilayrittäjäksi noilla kyvyillä ja asenteilla.
Kahvila on kahvila, ei rahanvaihtopiste. Ja sitähän se nimenomaan on jos parin euron pikkuostoksen haluaa maksaa 50 tai jopa 100 euron setelillä kun aivan taatusti tasasumma löytyy taskunpohjalta hiluinakin. Tai sitten voi maksaa kortilla.
Ne epäsopivat setelit voi vaihtaa pankissa pienempiin tai maksaa niillä sitten jonkin isomman ostoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa pikkupaikassa pohjakassa on tyyliin 100e. Mielellään sitä pienempää rahaa kaikille vaihtaisi, mutta ymmärrätte kai ettei se oikein ole mahdollista. Ja suurin osa pohjakassasta saattaa vieläpä olla kolikkoina.
Ap
Itse toimin silloin tällöin erään vapaaehtoisvoimin pyörivän kahvilan hoitajana. Siinä puljussa on pohjakassa 240 euroa. Ohjeena on jättää kassaan viitoset, kympit ja järkevä määrä kolikkoa. Muut heitetään viimeiseksi illalla pankin yösäilöön. Koskaan ei ole vaihtoraha loppunut , vaikka ihmiset tekevät muutaman euron ostoksia.
50 euroa on laillinen maksuväline Suomessa ja se pitää pystyä ottamaan vastaan. Joskus vaan on se tilanne, ettei pikkurahaa ole.
Leiki vaan ihan rauhassa jotain asiantuntijaa, mutta Suomessa myyjä päättää tuleeko kaupat. Jos asiakas tarjoaa liian isoa seteliä, myyjä voi kieltäytyä myymästä.
Muutaman euron ostosta kun yritetään maksaa viiskymppisellä niin ekana tulee aina mieleen, että seteli on väärennetty ja sitä yritetään pestä.
Vierailija kirjoitti:
En edes mene kahvilaan ellen halua kahvia ja leivosta, enkä mene yksin. Kahdelle nuo maksavat liki viisikymppiä, joten miksi mariset, ap? Pitäiskö maksaa pussillisella kymmensenttusiä?
Tästähän ei ollut kysymys, vai mitä? Jos ostat neljällä kympillä, on ok maksaa 50 € setelillä.
Parin euron ostos joka maksetaan suurella setelillä, aiheuttaa päänsärkyä myyjälle, jonka vaihtokassa ei todellakaan ole samaa luokkaa kuin tavarataloissa.
Jotkut haluaisivat välttämättä maksaa kirjastossa euron myöhästymismaksun 50 € setelillä - jotkut sanovat jopa suoraan, että haluaisi saada pienittyä setelin. Tuottaa joskus ongelmia, koska vaihtokassa on todella pieni, eikä kirjasto ole mikään kauppa, jossa rahaliikenne on se olennaisin. Onneksi kirjastoissa on mahdollisuus jättää maksun hoitaminen seuraavaan kertaan, jos ei onnistu - ja maksuliikenne onkin jo enenevässä määrin siirtymässä nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tällä asenteella liiketoiminta varmaan kannattaakin tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä kioskissa, jossa oli kolikkovararahasto tiskin alla. Ohjeena oli, että jos vaihtorahaa pitää antaa yli 40 e, niin kaivellaan sieltä 20 snt ja 50 snt kolikkoja. Jotenkin oudosti asiakas löysi taskusta sen tarvitavan 3e, kun 50 e setelin saatuani ryhdyin lappamaan tiskille 20 snt kolikkoja vaihtorahana.
No mun on pakko tehdä noin, koska kassassa on vaan yksi kymppi ja muutama vitonen, loput kolikoita :D ja maksupääte on
Ap
5yytä pankkiautomaatteja. Ois kivaa jos niistä saisi 10e ja 5e 5eteleitä