Vain toinen lapsi saa harrastaa?
Minulla on kaksi tyttöä, 15- ja 14-vuotiaat. Molemmat harrasti vielä aiemmin samaa harrastusta samassa ryhmässä, mutta nyt vanhempi halusi lopettaa siellä paikassa missä kävivät. Illalla tuli puheeksi raha-asiat kun 15-v sanoi että jos hän saa uuden puhelimen niin hän haluaa itse maksaa lukiokirjansa joista tulee paljon kuluja. Sanoin että ei tietenkään hänen tarvitse maksaa, 18-vuotiaaksi asti me vanhemmat elätetään lapset. Sitten hän alkoi itkemään ja sanoi että ei hän sitten voi aloittaa harrastamaan uudessa paikassa. Kyseessä siis sama harrastus. Sanoin siihen että samassa harrastuksessa eri paikoissa ei ole mahdollista meille, koska tuota 14-vuotiasta joutuu viemään 1-2 kertaa viikossa harrastamaan puolen tunnin ajomatkan päähän ja sinne paikkaan jonne 15-v haluaisi, on sama matka. Olen sanonut että voisi silloin tällöin käydä vanhassa paikassa jos tahtoo mutta hän ei halua. Mielestäni olisi kuitenkin olla joku harrastus, koska tyttö viettää jo valmiiksi kaiken vapaa-aikansa kotona. Ja varsinkin ettei syksyllä elämä ole ainoastaan opiskelua.
Onko epäreilua jos en anna vanhemman tytön valita sitä uutta paikkaa toisen tytön kyyditysten takia?
Kommentit (63)
Minulla on 3 teini-ikäistä lasta. Jäin miettimään sitä kun ap mainitsi että nuorempi lapsi on väkivaltainen. Miten väkivaltaisuus ilmenee? Tulee mieleen että vanhemman lapsen oireilu liittyy tavalla tai toisella siihen. Vanhemmat tarvitsevat tukea, muuten nuoremman lapsen väkivaltaisuus alkaa vääristämään koko perheen dynamiikkaa. Kannustan aptå ottamaan yhteyttä esim seurakunnan perheneuvontaan tai vastaavaan.
Ongelmallisesti käyttäytyvät hevoset ovat vaarallisia. Vaikea ymmärtää että niin moni vanhempi luottaa touhuihin talleilla, eikä käy alkuun ja myöhemminkin aika ajoin katsomassa millaista siellä omien lasten talleilla on.
Vanhemman perustehtävä on huolehtia lapsen turvallisuudesta ja kasvusta. Vaikka monessa harrastuksessa voi olla hankalia tilanteita, niin tallimaailma voi olla aika karu ympäristö.
Meillä 14v ratsastusta harrastava nuori, joka ei myöskään pidä potkivista ja purevista hevosista. Mutta onneksi hänen ei tarvitse niitä käsitelläkään (joitakin luimivia hapannaamoja joskus, mutta kun ovat tuttuja, niin tietää miten niiden kanssa toimitaan). Ymmärrän siis hyvin vanhempaa tyttöäsi, on varmaan enemmän meidän tytön oloinen (varovainenkin) tallilla.
Silti meillä tytölle ratsastus on tärkein harrastus, mitä ei missään nimessä halua lopettaa. On tavoitteellinen ratsastaja ja eläinlähtöinen, miettii enemmän miten joku asia ratkaistaan muilla keinoin, kuin hevosta pakottamalla (tallikin missä käy ei ole perinteinen ratsastuskoulu, vaan hevosetkin saattavat olla alkuun vielä vähän raakileita).
Lisäksi meillä tytöllä on tärkeä että tallilla on hyvä henki. Siellä ei aseteta muita eriarvoiseen asemaan ja muita autetaan. Omistaja ja opettaja ovat mukavia, sekä hevoset eivät ole vaarallisia. Tottakai tallilla toiset ovat enemmän kavereita keskenään, mutta kaikki mahtuvat mukaan. Tällöin tallilla on kiva käydä.
Täytyy myöntää, että jokusen tallin olen työn kanssa aikojen saatossa käynyt katsastamassa. Kyllä niistä huomaa aika nopeastikin minkälainen paikka ja hevoset ovat. Eli, jos vanhempi haluaa päästä kärryille lapsensa hevosharrastuksesta, niin kannattaa käydä jokunen kerta katsomassa, että saa jotain käsitystä touhuista.
Ap:llekin ehdotan, että selvität tilanteen ihan itsekin havainnoimalla. Näin ymmärrät ehkä paremmin tyttöjäsi ja pystyt miettimään oikeudenmukaisen ratkaisun teidän tilanteeseen.
Asumme maaseudulla josta ei kulje kuin pari bussia päivässä, ja vaikka kulkisikin enemmän niin sinne tallille mihin vanhempi tyttö haluaa ei mene ollenkaan julkisia...
Kiitos kuitenkin ihanasta viestistä, tämä auttoi minuakin ymmärtämään paremmin tuota tyttöä