Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain toinen lapsi saa harrastaa?

Vierailija
03.08.2019 |

Minulla on kaksi tyttöä, 15- ja 14-vuotiaat. Molemmat harrasti vielä aiemmin samaa harrastusta samassa ryhmässä, mutta nyt vanhempi halusi lopettaa siellä paikassa missä kävivät. Illalla tuli puheeksi raha-asiat kun 15-v sanoi että jos hän saa uuden puhelimen niin hän haluaa itse maksaa lukiokirjansa joista tulee paljon kuluja. Sanoin että ei tietenkään hänen tarvitse maksaa, 18-vuotiaaksi asti me vanhemmat elätetään lapset. Sitten hän alkoi itkemään ja sanoi että ei hän sitten voi aloittaa harrastamaan uudessa paikassa. Kyseessä siis sama harrastus. Sanoin siihen että samassa harrastuksessa eri paikoissa ei ole mahdollista meille, koska tuota 14-vuotiasta joutuu viemään 1-2 kertaa viikossa harrastamaan puolen tunnin ajomatkan päähän ja sinne paikkaan jonne 15-v haluaisi, on sama matka. Olen sanonut että voisi silloin tällöin käydä vanhassa paikassa jos tahtoo mutta hän ei halua. Mielestäni olisi kuitenkin olla joku harrastus, koska tyttö viettää jo valmiiksi kaiken vapaa-aikansa kotona. Ja varsinkin ettei syksyllä elämä ole ainoastaan opiskelua.
Onko epäreilua jos en anna vanhemman tytön valita sitä uutta paikkaa toisen tytön kyyditysten takia?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hevosihmisenä tuo kerrottu kuulostaa huolestuttavalta. En haluaisi kummankaan lapsen harrastavan lajia paikassa jossa hevosten käytös pelottaa tai ylipäätään nuoret joutuvat toistuvasti itseäänkin huolettaviin omat taidot ylittäviin tilanteisiin. Satunnainen vahinko nyt toki voi käydä kelle ja missä vaan eli tytön herkkyydestä riippuen miettisin ongelman laajuutta...

Toki selvittäisin onko kyse todella hevosista vai kiusaamisesta. Vaihtoehtoina varmaan ottaa tallin kanssa selvää taustasta ja voiko tyttö rauhoittua jos sovitaan keskittyvän käsittelemään vain rauhallisimpia hevosia. Tai sitten kuskata eri talleille kumpikin 1x vko. Asia erikseen ratkaiseeko tallin vaihto asiaa vai perustuuko hevosten eri käytös uudella tallilla tytön luuloon vai tietoon.

Vierailija
42/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos VANHEMMAN tytön mielestä tallilla ei ole turvallista, pois se nuorempikin sellaisesta. Jos tarpeeksi lähellä ei ole sopivampaa, sitten ei harrasteta tuollaista.

Tuossa iässä pitää keskittyä kouluun.

On paljon turvallisempia asioita mitä muuta voi "harrastaa" lähtemättä edes kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo minusta epäreilua. Joko niin, että molemmat pääsee kerran viikossa harrastukseen tai että yritätte kimppakyytejä. Monessa perheessä harrastusrumba on paljon pahempi, esim. meillä on 7 harrastuskertaa viikkoon ja pienet lapset.

Vierailija
44/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan nuoria katsellessa ja kuunnellessa juttuja, heidän ja vanhempien, tärkein harrastus olisi se, vanhempien taholta heitä opetettaisiin kotona pienestä pitäen ja korostuneesti tuossa iässä kotitaloushommiin ja taloudenpitoon. Antavatko vanhemmat yhdessäoloa lapsille ja teineille ja toteutuuko kasvatus.

Onko nuoret neidit opetettu myöskin?

Jollei, ensin vanhemnat sijoittavat aikaansa viettämällä aikaa yhdessä lasten kanssa opettaen näitä.

- käyttäytymään ja ottamaan muutkin huomioon (aggressiivinen ja kiukutteleva 14v ei kuulosta siltä)

- olemaan kohteliaita ja avuliaita

- korjaamaan jälkensä

- kattamaan pöytä

- tiskaamaan

- viemään roskat

- lajittelemaan roskat

- lajittelemaan pyykit

- pyykkäämään

- silittämään

- hoitamaan kukkia

- leikkamaan nurmikoita, kitkemään, hoitamaan kasvimaata, noukkimaan marjoja puskista mikäli on asuttu maalla tai okt:ssa. Maalla on kaikenlaista muuta minkä työn opettelu käy ajanvietteestä ja kasvatuksesta

- siivoamaan oikein kaikki erityyppiset mitä kotoa löytyy

- käymään kaupassa muutenkin kuin karkki-, sipsi-, ja pakastepizzahyllyillä

- laittamaan ruokaa

- säilömään

- leipomaan

- käymään sienessä ja marjassa

- tekemään käsitöitä, esimerkiksi ompelemaan edes nspit ja vaihtamaan vetoketjut tai paikkaamaan, ompelukoneen käsittely, kutominen, kirjailu. Mitä tahansa sellaista, kunhan perustaidot vaatehuoltoon sekä ylipäätään kärsivällisyyden ja kädentaitojen edistäminen

- huoltamaan pyörät

- oppimaan liikennesäännöt

- oppimaan ensiapua kurssilla tai kotona

- oppimaan kuinka kuljetaan luonnossa oikein, esimerkiksi miten missään ei roskata eikä heitell lasia tai tölkkejä luontoon puhumattakaan mistä ne voisivat joutua rehuksi korjattavan joukkoon mistä hevoset tai naudat ym voisivat saada ne sisäänsä. Siinä on maalla teineille kavereineen pientä harrastusta keväästä syksyyn käydä tienpieliä läpi sillä ajatuksella, pelloilta pois sellainen asiaankuulumaton mikä voisi rehujen kautta tappaa elämiä tuskallisesti - lisätäkynä tölkeistä saatavat rahat tai muu korvaus haaviin saadusta materiasta vanhemmilta

- oppimaan miten törkyiset lähiympäristön paikat siivotaan on se sitten talkoilla tai yksin

Kyllä voi löytyä paljon järkevää tekemistä niin ettei ehdi lähteä mihinkään ylimääräiseen mikä maksaaja vie tuntikausia viikossa.

- opettakaa ottamaan milloin mitäkin asiaa koskevia kirjoja kirjaston hyllystä käteen. Ei kaikkea tarvitse katsoa googlesta

Melko halpaa ja hyödyllistä ajanvietettä

Vierailija
45/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla mikään provohuutelija, mutta onhan se vähän outoa, että ap puhuu aluksi siitä ongelmasta, miten ei ole mahdollista kuskata molempia lapsia harrastukseen, ja lopulta ongelma onkin, että lapset ratsastavat paikassa, jossa on vaarallisia hevosia.

Olen vähän tämmöinen kalkkis, mutta mulla ei ole oikein kova luotto harrastuksiin, joissa maksetaan itsensä kipeäksi siitä, että teinilauma selviytyy keskenään puolen tonnin painoisten eläinten kanssa. Omat lapseni harrastavat klassista musiikkia, ja siellä on selvä juttu, että aloittelijakin saa parasta mahdollista opetusta korkeakoulutetulta ammattilaiselta.

Eri asia sitten, jos ratsastus on koko perheen juttu ja elämäntapa. Se on varmasti hienoa ja opettavaista.

Vierailija
46/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nuo ratsastustallit juuri ole niitä missä on paljon kärhämää, kun lähinnä tyttöjä vaan harrastamassa ja nuoria vielä.

Ei ole ollut kiusaamista, hevoset siellä ovat vaan pelottavia.

Niinhän hän sanoo. Tuliko sinne nyt yhtäkkiä uudet pelottavat hevoset?

Oon kuulemma ollut jo pari vuotta mutta ei ole uskaltanut sanoa siitä kun luuli pärjäävänsä. Varustaessa potkivat seiniä ja tarhasta hakiessa rynnivät taluttajan päälle. Kerran tytöltä karkasi hevonen tallissa ja pelästyi kun raahautui hevosen mukana.

Laitetaanko nämä pelottavat hevoset jostain syystä aina tälle vanhemmalle tytöllä hoidettavaksi? Ehkä kannattaisi keskustella tallin kanssa onko siellä todellakin arvaamattomasti käyttäytyviä hevosia vai pelkääkö tyttö jonkin tapahtuneen takia laajemminkin tallin hevosia tai jopa tallilla oloa itsessään.

Varmistakaa että syy todella on itse hevosissa eikä jossain muussa. Muuten ongelmat siirtyvät vain toiseen harrastuspaikkaan ja harrastaminen voi käydä sielläkin mahdottomaksi.

Vierailija
47/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pakottaisi nuorempaa lopettamaan/vaihtamaan jos hänellä kaverit ja hoitohevonen vanhalla tallilla mutta selvittäkää nyt herran tähden kunnolla miksi vamhempi ei halua enää mennä sinne! Ihan outo syy jos on kuitenkin käynyt siellä ennen.

Vierailija
48/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän talleilla on aina hevosia, joita pelätään. Joko ne käyttäytyvät törkeästi karsinassa tai maneesissa/kentällä. Mielestäni tallinpitäjän laiskuutta ja nuukuutta on pitää tällaisia viidensadankilon pommeja ratsastuskoulussa. Ratsastus on lajina sellainen, että siellä tapahtuu suhteessa muihin urheilulajeihin paljon vaarallisia onnettomuuksia, myös kuolemantapauksia. Ottaisin puheeksi tallinomistajan kanssa hevosten käytöksen, ja jos hän vaikuttaa piittaamattomalta tai vähättelevältä, niin molemmat tytöt pois tallilta. Jos hän on valmis myöntämään, että tiettyjen hevosten kanssa on vakavia ongelmia, niin sopikaa, ettei tyttärenne tarvitse niitä hevosia hoitaa tai karsinoita putsata.

Vierailija
49/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nuo ratsastustallit juuri ole niitä missä on paljon kärhämää, kun lähinnä tyttöjä vaan harrastamassa ja nuoria vielä.

Oon kuulemma ollut jo pari vuotta mutta ei ole uskaltanut sanoa siitä kun luuli pärjäävänsä. Varustaessa potkivat seiniä ja tarhasta hakiessa rynnivät taluttajan päälle. Kerran tytöltä karkasi hevonen tallissa ja pelästyi kun raahautui hevosen mukana.

Laitetaanko nämä pelottavat hevoset jostain syystä aina tälle vanhemmalle tytöllä hoidettavaksi? Ehkä kannattaisi keskustella tallin kanssa onko siellä todellakin arvaamattomasti käyttäytyviä hevosia vai pelkääkö tyttö jonkin tapahtuneen takia laajemminkin tallin hevosia tai jopa tallilla oloa itsessään.

Varmistakaa että syy todella on itse hevosissa eikä jossain muussa. Muuten ongelmat siirtyvät vain toiseen harrastuspaikkaan ja harrastaminen voi käydä sielläkin mahdottomaksi.

Aivan sama kenellä menee, kaikki hevoset yhtä lukuunottamatta rynnii tarhassa ja potkii ja puree karsinassa. Pikkuponit on ihan kilttejä mutta tyttö ei voi niillä kokonsa puolesta mennä.

Vierailija
50/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama kenellä menee, kaikki hevoset yhtä lukuunottamatta rynnii tarhassa ja potkii ja puree karsinassa. Pikkuponit on ihan kilttejä mutta tyttö ei voi niillä kokonsa puolesta mennä.

Jos tämä on ap, niin edelleenkö isoin ongelma asiassa on se tyttö, joka ei tuollaiseen paikkaan suostu menemään?

Vierailija
51/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiiiin.

No, miksi sitten siellä pitäisi käydä? Järkevää itsesuojelun tuo on, ettei mene.

Miksi se toinen tyttö, joka on agressiivinen, saa määrätä toisen tytön paikan?

Pistää vihaksi ja turhauttaa minua sen isomman puolesta....tykkää harrastuksesta, mutta ei voi pelon takia enää mennä.

Sama menee kuule myös toisin päin - miksi pelokas tyttö saisi pakottaa sisarensa, joka siis viihtyy ja pärjää kyseisessä ympäristössä erinomaisesti, vaihtamaan johonkin toiseen paikkaan ja eroon kavereistaan ja omasta, rakkaasta hoitohevosestaan?

Miksi muutenkin isomman tulkinta on kuin joku jumalainen totuus? Miksi nuoremman kokemus siitä, että talli on "paras" ei paina mitään? Samoissa olosuhteissa he molemmat ovat, miksi toisen tulkinta on absoluuttinen totuus ja toinen ilmeisesti sitten väärässä? Itselläni pistää vihaksi se, miten sen joka pärjää pitäisi pistää koko pakka uusiksi siksi että siskolla on joku ongelma. Miksi pitäisi mennä sen mukaan joka vaatii muutoksia ja erityisjärjestelyjä? En minä saanut lapsena valita kaikista kaupungin harrastuspaikoista sitä josta eniten tykkäsin, vaan se oli se perheen kannalta kätevin paikka tai sitten ei mitään. Eivät vanhemmat ole mikään taksipalvelu, eikä muiden sisarusten harrastuksiakaan saa ruveta sotkemaan vain siksi että joku muu paikka olisi itsestä kivempi.

Vierailija
52/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiiiin.

No, miksi sitten siellä pitäisi käydä? Järkevää itsesuojelun tuo on, ettei mene.

Miksi se toinen tyttö, joka on agressiivinen, saa määrätä toisen tytön paikan?

Pistää vihaksi ja turhauttaa minua sen isomman puolesta....tykkää harrastuksesta, mutta ei voi pelon takia enää mennä.

Sama menee kuule myös toisin päin - miksi pelokas tyttö saisi pakottaa sisarensa, joka siis viihtyy ja pärjää kyseisessä ympäristössä erinomaisesti, vaihtamaan johonkin toiseen paikkaan ja eroon kavereistaan ja omasta, rakkaasta hoitohevosestaan?

Miksi muutenkin isomman tulkinta on kuin joku jumalainen totuus? Miksi nuoremman kokemus siitä, että talli on "paras" ei paina mitään? Samoissa olosuhteissa he molemmat ovat, miksi toisen tulkinta on absoluuttinen totuus ja toinen ilmeisesti sitten väärässä? Itselläni pistää vihaksi se, miten sen joka pärjää pitäisi pistää koko pakka uusiksi siksi että siskolla on joku ongelma. Miksi pitäisi mennä sen mukaan joka vaatii muutoksia ja erityisjärjestelyjä? En minä saanut lapsena valita kaikista kaupungin harrastuspaikoista sitä josta eniten tykkäsin, vaan se oli se perheen kannalta kätevin paikka tai sitten ei mitään. Eivät vanhemmat ole mikään taksipalvelu, eikä muiden sisarusten harrastuksiakaan saa ruveta sotkemaan vain siksi että joku muu paikka olisi itsestä kivempi.

Vanhemmat eivät todellakaan ole taksipalvelu. He ovat vastuussa lapsensa turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Sen, että yksi esiteini pitää paikkaa riittävän turvallisena ja toinen ei, pitäisi soittaa vanhempien kelloja.

Vierailija
53/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hyvää päivää? onko tämä joku vitsi? 15 vuotiasta paapotaan kuin vaippaikäistä! ei osaa itse kulkea bussilla harrastukseen? tai polkupyörällä? minä olin 7 kun pyöräilin itse kaupungin läpi harrastukseen!!

Vierailija
54/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän aloita lukiota? Siinä on harrastusta kun ei mene siitä missä aita matalin.

Vierailija
55/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos vanhempi tyttäristä haluaa jotain ihan omaa siskostaan erollaan.

Tuossa iässä voi pikkusisko samassa ryhmässä olla rasite.

Eikö vanhempi tyttäresi voisi itsenäisesti liikkua uuteen harrastus paikkaansa?

En ymmärrä muutenkaan näitä kirjotuksia että lapsia elätetään ja autetaan vain 18 v. Siihenkö loppuu lapsen avuntarve? Kun seinään. Kukapa haluaisi edes sen 18 täyttää?

Onko edes lukio käyty valmiiksi tossa iässä?

Vierailija
56/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on väärin.  Kerroit, että nuoremman harrastus vie 1-2 kertaa viikossa. Vähennät tuosta tietysti tuon toisen kerran pois ja kuskaat sillä vanhempaa tytärtä. Tai sitten annat molempien mennä julkisilla, jos mahdollista.

Vierailija
57/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin jos toista kuskaatte ja toista ei. Siellä on pelottavat hevoset ,tyttö kertoo. Mutta , siellä voi olla jotain muuta ikävä, josta ei tyttö voi kertoa. Ovat herkkiä juttuja. Esim joku ihminen , joka vaikk suhtautuu tyttöönne ikävästi. Ei tummoista voi niin herkästi kertoa. Vanhemmat usein sanovat, älä siitä välitä.

Vierailija
58/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytyväiset, hyvinvoivat ja ihmisiin luottavat sekä oikein koulutetut hevoset eivät rynni, pure ja potki talutettaessa ja hoidettaessa. Valitettavasti on paljon ratsastuskouluja, joissa hevoset eivät voi hyvin. Vanhempana käyttäisin tässä kohtaa hieman vaivaa turvallisen ja hevosten hyvinvointiin panostavan ratsastuskoulun etsintään ja molemmat tytöt saisivat siirtyä sinne harrastamaan.

Vierailija
59/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole epäreilua antaa toisen (vieläpä nuoremman?) jatkaa tutussa paikassa harrastustaan jos toinen sisarus on omasta tahdostaan halunnut lopettaa siellä.

Tässä on tilanne luonne kasvatukseen, saatte ratkaista tilanteen ilman että vanhemmat venyy ja paukkuu kaksinkerroin yhden lapsen halun tähden. :)

Jos lapsi haluaa vaihtaa paikkaa, eikö edellä mainittu julkiset ja kyytien vuorottelu ole ihan käypä ratkaisu? 15v on myös tarpeeksi vanha keksimään ratkaisun tähänkin ja kulkemaan ilman kyytejäkin, kehittää itseluottamusta ja yleistä elämässä toimintaa.

Vierailija
60/63 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, koska samaistun vanhempaan tyttöösi runsaasti.

Olen siis itsekin teini-iässä harrastanut pikkusisareni kanssa ratsastusta. Sisko on rämäpää, minä tykkään rauhallisemmasta menosta ja olen muutenkin passiivisempi ja alistuvampi tapaus, aina siis menty systerin pillin mukana, mikä on katkeroittanut minua.

Tyttäresi selvästi kokee jo syyllisyyttä siitä, että ei koe pystyvänsä harrastaa tuolla vanhalla tallilla. Siksi tarjoutuu maksamaan kirjansa, ikään kuin korvatakseen ne kyydit sinne uuteen paikkaan. Tuntuu hirveältä jo valmiiksi, jos oma nuorempi sisar on pystyvämpi jossakin asiassa, jossa itsekin haluaisi pärjätä. Tallin vaihto olisi paras ratkaisu hälle - saa itseluottamuksensa hevosten kanssa takaisin, ehkäpä jossain vaiheessa myös alkaa halajata takaisin vanhalle tallille, kun tietynlainen mörkö siitä paikasta häipyy. Toisaalta taas oppii vastuuta omista rahoistaan ja tiedostaa, että asioiden eteen pitää tehdä uhrauksia.

Pääseekö talleille, edes melko lähistölle, julkisilla? Molemmat voisivat kerta viikkoon kulkea julkisilla, silloin sinun tarvitsisi kuskata vain sama määrä kuin nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan