Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhdevääntö: kumpi toimi väärin?

Vierailija
02.08.2019 |

Mieheni kysyi minua mökille. Hän tykkää tissutella, kuten tällä kesälomalla lähes joka päivä. Esim. Pullo viiniä menee illassa. Juotuaan saattaa puhe vähän sammaltaa, mutta muuten pysyy omana rauhallisena itsenään, ehkä vähän helpommin esim. loukkaantuu normi sanomisista kuin selvin päin.
Itselläni on lääkitys, jonka takia en voi isommin juoda. Kysyin mieheltä, miten hän aikoo juoda mökillä, että mahtaako haluta juoda enemmänkin vai maltillisemmin. Koska en itse voi kovasti humaltua, olisin vähän outsider siinä vierellä sitten, jos mies ottaisi "selkeät humalat". No tämä oli mieheni mielestä kontrollointia jota hän ei kuuntele, eikä kuulemma aio laseja laskea. Yritin selittää, etten häntä kontrolloinut, vaan mietin, lähdenkö itse mukaan. Ei auttanut. Saan kuulemma jäädä kotiin, kun alan häntä näin "pompottamaan".

Olen ollut vähän huolissani miehen tissuttelusta aiemmin ja kertonut huolestani hänelle. Aihe on punainen vaate.

Olinko kontrolloiva akka vaiko mieheni käytös tylyä? Olisi ollut hienoa kuulla vaikka vastauksena että "otan kyllä alkoholia, mutten enempiä, etenkin kun sinäkään et nyt voi ottaa" tms. Olisko ollut liikaa mieheltä odotettu?

Voi kuulostaa pieneltä asialta muttei ole sitä. Mielipiteitä?

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä, että joka ilta ei hällä viinipulloa mene, ehkä pari kaljaa vain. Ihan joka ilta ei ota mitään, toisina iltoina viinipullo ei taas riitä. Kokonaismäärää vaikea arvioida.

Vierailija
2/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miehesi on alkoholisti. Ainahan ne suuttuvat kun asiaan yrittää puuttua. Älä nyt ainakaan sinne metsän keskelle lähde dokaamista katselemaan ja munankuorilla kävelemään. Sinä sen päätät vaaditko esim. katkaisuun menemistä ja miehesi joko toimii toiveesi mukaan tai ei. Eron tullessa menetys ei liene ihan kamalan suuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miehellä on ongelma alkoholin kanssa. Ei pysty olemaan kohtuudessa tai ilman. Siksi häntä ärsyttää, jos joku asiaan puuttuu.

Et ole nalkuttava akka.

Miehellä on alkoholiongelma. Hän haukkuu ja tulee haukkumaan sinut maan rakoon...ihan sama mitä teet tai sanot.

Alkoholi on se punainen vaate.

Haluatko sinä miehen vai alkoholia kumartavat miehen?

Niin, mitä sinä haluat?

Alkoholista luopuminen on oma päätös. Se päätös ei ole sinun.

Huomaat jo, että alkoholi menee ihmisten edelle.

Ei hyvä.

En kannusta jatkamaan tuota peliä. Irtiotto joko alkoholista....tai sitten tuosta ihmisestä.

Taistelu ei kannata. Alkoholi on kuningas. Vain sen käyttäjä voi ratkaista ongelman.

Vierailija
4/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe taitaa olla miehelle kipeä,ehkä huolesi on aiheellinen. Sinä toimit ihan oikein. Mutta tämän sanominen miehelle ei tilannetta paranna,kun aihe on vaikea. Jos haluat mahdollisesta alkoholiongelmastaan jutella,niin yritä ilman sen kummempaa agendaa aloittaa keskustelu suhteesta alkoholiin; onko se tapa rentoutua, tapa purkaa stressiä tms? Tätä kautta saattaa päästä puhumaan sitten siitä,että miten mies itse kokee juomisensa ja että sinä olet miettinyt että onko se liiallista vai ihan ok. Mikään painostus tai saneli ei tuota yhtään hedelmää.

Vastasin nyt pitkästi,vaikket tätä kysynytkään..

Vierailija
5/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei lomallakaan kannattaisi joka päivä juoda.

Vierailija
6/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia kuluu miehellä liikaa. Se laskettakoon miehelle viaksi.

Sinä haluat, että toinen ei ota, kun sinäkään et voi. Turha kontrollointi laskettakoon sinulle viaksi.

Tasapeli. Molemmissa on vikoja. Taisit haluta voittaa tämän pelin, joten mitäs nyt?

Vierailija
7/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä toimit väärin. "Olisin halunnut kuulla vastauksena..." Älä kysy kysymyksiä joihin et halua rehellistä vastausta.

En itsekään lähtisi puolison kanssa yhtään minnekään, jos lomalla täytyisi alkaa laskemaan laseja jo ennen reissuunlähtöä. Ahdistavaa ja todellakin kontrolloivaa.

Vierailija
8/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että 14 annosta viikossa ylittyy ainakin, nyt lomalla etenkin. Ei omien sanojensa mukaan edes humallu, ja totta on, ettei sekoile tms. muutu juurikaan vaikka olisi juonut esim. sen viinipullollisen ja snapsit päälle. Toleranssia on. Tämä on harmaata aluetta, koska on säntillinen, ihana ja "kunnon ihminen". Mutta rentoutuu alkon avulla. Ja minä en tiedä, onko huoleni liioiteltua. Silti sanotaan, että jos läheisen huoli herää, usein se on syystä.

Ei ole aiemmissa suhteissa ollut tarvetta huoleen, nyt kuitenkin huomaan katselevani iltaisia lasillisia jo hieman huolissani. Kun puhun huolestani, se on kontrollointia, ja saan kuulemma mennä menojani.

Ap

Vierailija
9/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi tunnustaa totuus nyt eikä vasta vuosikymmenien yhteiselon ja tuhansien pullollisten jälkeen.  Mies on ilmiselvä alkoholisti. Älä pilaa omaa elämääsi hänen kanssaan vaan anna jatkaa omalla tiellään.

Vierailija
10/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä jotka eivät ole alkoholisteja ja menee helposti pullo viinaa ja miedot päälle päivässä. en olisi huolissani. keksi yhteistä tekemistä jossa alkoa ei tarvita ja houkuttele mies mukaan.

Vierailija
11/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä sanonut, ettei mies saisi ottaa. Itsekin voin ottaa pari lasillista. Mutta jos toinen on selkeästi humalassa, voi vierellä olla vähän "eri maailmasta"-olo. Jolloin minun ehkä olisi parempi jäädä pois reissulta. Maltillinen juominen, esim. about se pullo viiniä olisi ollut fine. Ilman lasien laskemisia. Yritin vaan hahmottaa, että juoko hän kenties sellaiseen humalaan asti, että puhe alkaa vähän sammaltaa jne... ihan vaan siksi että silloin omasta illasta voi tulla vähän orpo, ja miksi silloin lähteä.

Vaikea selittää kuulostamatta hiusten halkojalta...

Tosi paha mieli kumminkin.

Ap

Vierailija
12/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten juomisen jälkeinen päivä? Onko aamusta asti esim. ajokuntoinen? Pystyykö normaaleihin toimiinsa?

Tästäkin paljon riippuu, miten häiritseväksi juominen muuttuu yhteisen arjen kannalta.

Vierailija
13/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos tämä nyt uusi versio tuosta "mies suuttui kun matkalla pyysin ajamaan autoa ennen kuin aloittaa juomisen"?

Vierailija
14/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täsmälleen samanlaista paitsi että itse en ole sairas, mulle ei vaan maistu alko yhtä paljon kuin miehelle. Tilanne on pysynyt samana jo viisitoista vuotta, eli lomilla mies juo paljon ja muulloin vähemmän. Ei riehu, ei riitele, ei kärsi krapulasta. Joskus huolestuttaa, mutta pitäköön huvinsa.

Vierailija
15/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No herranjestas jos nyt kesäloman aikana pelkästään juo pari kaljaa tai pari lasia viiniä päivässä niin ei se nyt kenestäkään alkoholistia tee. Eri asia sitten jos sama meininki jatkuu läpi vuoden. Kesäloma kestää muutaman viikon vuodesta ja mikä siinä nyt jos helteillä haluaa nauttia lasin kylmää valkkaria tai kylmän kaljan mökkisaunan yhteydessä. Ja ps. Itse en käytä alkoholia ollenkaan.

Vierailija
16/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo viiniä illassa, ilta toisensa perään, ei ole "tissuttelua" vaan kännäämistä. Tietenkään mies ei enää varsinaisesti näytä olevan "kännissä", koska maistissa oleminen on normaali olotila. Kännisopertajat on mielestäni ällöttäviä. Ei tarvitse olla väkivaltainen ollakseen epämiellyttävä.

Ei sun tarvitse sinne lähteä. Mitä iloa siitä sinulle olisi? Juokoon yksinään.

Kuten sanottu, mies on alkoholisti. Valitettavasti.

Vierailija
17/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala peukutin siksi, että liki joka ilta tissuttelu on jo hyvinkin alkoholismia tai ainakin suurkulutusta, ja ap:n pitäisi se tajuta. Ja se, että mies suhtautuu suht neutraaliinkin kysymykseen noin on kyllä kuvaan kuuluvaa.

Jää kaupunkiin, äläkä VAAN ala pyydellä anteeksi. Sano miehelle, että olet hänen juomisestaan huolissasi, ja kysy, miten hän aikoo saada putken poikki loman loppuessa.

Vierailija
18/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä sekava aloitus viittaa mökkireissuun Porvoossa.

Vierailija
19/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis alapeukutin... Tekstinsyöttö...

17

20/107 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta alkoholinkäyttö ei ole parisuhteessa, kun ollaan saman katon alla, yksityisasia. Toisen humalatila vaikuttaa niin paljon tunnelmaan ja vuorovaikutukseen, jos on itse selvinpäin. Se humalassa oleva osapuoli ei itse välttämättä huomaa vaikutusta.

Tämän takia on ihan ok kysyä asiasta etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi