Asunnoton poikaystävä, joka on vaivihkaa muuttanut minun kotiini
Olemme 29-vuotiaita ja seurustelleet puolisen vuotta, mutta ystävinä olemme tunteneet toisemme jo vuosia aiemmin. Hiljattain miehen vuokranantaja(sukulaisensa) päätti laittaa asunnon myyntiin, joten poikaystäväni majaili silloin asunnottomassa vaiheessaan milloin kenenkin tuttunsa luona hetkellisesti. Nyt kun näitä majoitusta tarjoavia tuttavia ei enää löydy helposti läheltä, niin hän on käytännössä muuttanut minun luokseni. En esim. muista tältä heinä-kesäkuulta yhtäkään yötä jonka mies olisi viettänyt muualla kuin minun kodissani. En ole todellakaan valmis näin tiiviiseen yhdessä asumiseen näin aikaisessa vaiheessa, ja olen yrittänyt vinkkailla miehelle että "Mites sun asunnonhaut menee, onko kuulunut mistään mitään" tyyppisiä juttuja, mutta noistakin hän vaikuttaa vähän loukkaantuvan tai täysin sitten ignooraavan; Ihankuin hän olettaisi että kun alunperin tuli tänne mukamas hetkeksi majailemaan ja sitten jämähtikin käytännössä asumaan luokseni, niin en tavallaan huomaisikaan tällaista lokkeilua ajan myötä. Onko kellään teistä ollut jossain määrin vastaavaa tilannetta? Ja miten olisi paras keino ottaa tämä suoraan puheeksi miehelle, joka on jo muutenkin melko temperamenttinen (ärsyyntyy ja puolustautuu siis todella herkästi) heti kun tämä asumisjärjestely tulee puheeksi? Muutoin meillä menee suhteessa oikein hyvin.
Kommentit (85)
Tässä video, joka sopii hyvin tilanteeseesi:
Vierailija kirjoitti:
Tässä video, joka sopii hyvin tilanteeseesi:
Jos joku ei halua kattoa koko videota niin toi on joku jenkki dude joka teki videon "He doesn't want you, he wants HELP" jossa se kertoo miten lokkimiehet manipuloi naisia saadakseen haluamansa. Kaunopuheilla ja omaa vaikeaa tilannettaan nyyhkien saavat rahaa, apua, pildua..
Ap:n kannattaa katsoa.
Sano että menetät asumistuen kun kela saa tietää että on toinen ihminen. Että ei voi noin vakituiseen sun luona olla. Kuten ylempänä sanottiin olisi hän jo itse ehdottanut kulujen jakamista jos välittäisi
Miksi te ajattelette ap:n olevan joku huono-osainen, kun kela maksaa vuokran? Sehän voi olla myös opiskelija, joka saa asumistukea opintotuen ohella. Ei asumistuki=narkkari.
Ja mies ulos ja jätät sen myös,täällä onkin ollut tästä jo hyviä neuvoja. Se ei välitä susta oikeasti.
Auttaa voi koittaa aina, mutta silti aikuisen ihmisen pitäisi ihan itse aktiivisesti pyrkiä etsimään asuntonsa.
Minä antaisin asua sen takia vain, että minulla olisi asunto, mutta hänellä ei. Katsotko ikkunasta, kun hän nukkuu kadulla vai mitä ajattelit.
Mitä AP itse tekisit, jos sulla ei jostain syystä olisi kämppää? Koittaisitko hankkia sen vai ajattelisitko, että on muiden velvollisuus majoittaa sua?
Sillä, että kela maksaa vuokran ei ole mitään väliä. Se ei kuitenkaan koko vuokraa maksa, ja sähkö ja mahdollisesti vesikin on sitten vielä erikseen. Mies ihan taatusti kuluttaa sähköä ja vettä, ja vie tilaa ap:n asunnossa. Siitä on syytä maksaa jonkinlainen korvaus.
Heitä lokki pihalle. Ei sun tarvi selitellä mitään, sanot vaan että on majaillut luonasi ihan tarpeeksi kauan ilman että on tehnyt mitään oman kämpän löytämiseksi, menkööt jonkun kaverinsa sohvalle nukkumaan.
Ei sillä ole merkitystä, maksaako kela vuokran vai ei. Mies maksamaan puolet asumiskuluista tai ulos.
Jos kela saa tietää, että asunnossa asuu toinenkin, asumistuki tippuu tai loppuu kokonaan tai pahimmassa tapauksessa joutuu maksamaan vanhoja tukia takaisin.
Sen lisäksi, että tuo on ärsyttävää ujuttautumista toisen kämppään, on tuo myös laillisesti väärin (kela ja vuokranantaja). Uudesta asukkaasta pitäisi tehdä ilmoitus kummallekun.
Ei jessus, onko vaikeaa ottaa suoraan puheeksi! Suuttuu jos suuttuu, sun kämppä, sinä määräät.
Vierailija kirjoitti:
Mies on siis yläasteaikainen läheinen ystävä, jonka kanssa välit viilenivät molempien muutettua toisaalle opiskelemaan, ja sittemmin uudelleen tavatessa välit kääntyikin tällain romanttisiksi. En tiedä tajuaako mies itsekään tuota lokkeilumenoansa. -AP
Laita tajuamaan esittämällä lasku asumiskuluista . Jos oikeasti jo romanssin tässä vaiheessa pelkäät hänen 'temperamenttiaan' , ymmärrät varmaan itsekin että ei tästä mitään hyvää seuraa.
Eikö se kerro jo ihan tarpeeksi, että mies suuttuu aina kun asia otetaan esille? Normaali ihminen haluaisi selventää nuo asiat toisen kanssa ja pitää tilannepäivityksiä, mies haluaa lakaista koko jutun maton alle.
Miksi hän haluaisi maksaa mistään kun voi ilmaiseksikin asua? Suuttuu kun yrität pilata häneltä tämän lokkeilu-mahdollisuuden.
Missä mies on kirjoilla? Sun luona vai jossain muualla?
Asiasta on pakko uskaltaa ja voida keskustella. Haluatko muuttaa yhteen? Jos et, se pitää uskaltaa sanoa kuten siinä tapauksessa sekin, että sulle tämä järjestely ei ole ok. Onko kenellä avain sun kämppään? Jos on, mitä ajattelit sen antaessasi? Minusta avaimen luovuttaminen toiselle tarkoittaa sitä, että toinen saa tulla ja mennä ja viettää vapaasti aikaa kotonasi. Vaikka olisit avaimen joskus antanut, järjestelyn ei tarvitse olla ikuinen, viimein voi ottaa pois, jos asunto on yksin sun nimissä.
Mies voi hyvin ajatella, että tässä vaiheessa suhdetta voidaan jo muuttaa yhteen. Jos näin tehdään, talousasiat on sovittava. Yhdessä asuminen ei voi perustua siihen, että sä rahoitat kaiken.
Ap on joutunut ikävään välikäteen. Jos seurustelukumppani jää asunnottomaksi, niin outoahan olisi tyttöystävältä jättää toinen yöksi kadulle. Olet tarjonnut väliaikaisen majoituksen ja mies härskisti käyttää tilannetta hyväkseen eikä etsimään asuntoa. Tee hänelle selväksi, koska tämä väliaikaisuus loppuu ja pidä siitä kiinni. Hän itse on vastuussa elämästään ja asumisestaan.
mun kaveri yritti erota uskottomuuden takia, mut lokkipuoliso ei suostunu muuttaan nii ovat edelleen yhdessä
olin ihan että mitä v-ttua??
Ei taida mikään sarjoitus onnistua vuokrakämppään.
Vaikea tilanne jos toinen ei vaan lähde.
Ota vuokranantajaan ja poliisiin yhteys.
Vaikea saada ulos jos kirjoilla sun kämpässä.
Omistusasunto eri juttu.
Yksi keino on ja se on se että saat salaa varastettua avaimen häneltä ja et päästä enää sisälle.
Tavarat varastoon tai oven ulkopuolelle.
Jos mies oikeasti välittäisi ap:stä ja olisi vain väliaikaisesti pulassa asunnottomana, hän ilmanmuuta oma-aloitteisesti olisi tarjoutunut maksamaan asumismenoista puolet. Jos mies tosiaan suoraan kieltäytyy osuuden maksamisesta (se kuinka pienet asumiskulut ovat, on sivuseikka), niin ei ole mitään epäilystä, etteikö olisi vain härskistä ap:n hyväksikäytöstä kysymys, eikä mistään suhteesta. Potki ap pellolle se lokki. Eikä tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa puoliensa pitämisestä.