Asunnoton poikaystävä, joka on vaivihkaa muuttanut minun kotiini
Olemme 29-vuotiaita ja seurustelleet puolisen vuotta, mutta ystävinä olemme tunteneet toisemme jo vuosia aiemmin. Hiljattain miehen vuokranantaja(sukulaisensa) päätti laittaa asunnon myyntiin, joten poikaystäväni majaili silloin asunnottomassa vaiheessaan milloin kenenkin tuttunsa luona hetkellisesti. Nyt kun näitä majoitusta tarjoavia tuttavia ei enää löydy helposti läheltä, niin hän on käytännössä muuttanut minun luokseni. En esim. muista tältä heinä-kesäkuulta yhtäkään yötä jonka mies olisi viettänyt muualla kuin minun kodissani. En ole todellakaan valmis näin tiiviiseen yhdessä asumiseen näin aikaisessa vaiheessa, ja olen yrittänyt vinkkailla miehelle että "Mites sun asunnonhaut menee, onko kuulunut mistään mitään" tyyppisiä juttuja, mutta noistakin hän vaikuttaa vähän loukkaantuvan tai täysin sitten ignooraavan; Ihankuin hän olettaisi että kun alunperin tuli tänne mukamas hetkeksi majailemaan ja sitten jämähtikin käytännössä asumaan luokseni, niin en tavallaan huomaisikaan tällaista lokkeilua ajan myötä. Onko kellään teistä ollut jossain määrin vastaavaa tilannetta? Ja miten olisi paras keino ottaa tämä suoraan puheeksi miehelle, joka on jo muutenkin melko temperamenttinen (ärsyyntyy ja puolustautuu siis todella herkästi) heti kun tämä asumisjärjestely tulee puheeksi? Muutoin meillä menee suhteessa oikein hyvin.
Kommentit (85)
Aseta päivämäärä, johon mennessä miehen on hankittava uusi vuokra-asunto tai muutettava vanhemmilleen / kaverilleen / sukulaiselleen. Se on tietysti helpommin sanottu kuin tehty, en tiedä pystyisinkö itse olemaan riittävän jämpti.
Toinen vaihtoehtohan on kirjoituksestasi päätellen toteutumassa: jos nykytilanne rasittaa suhdettanne, päädytte eroon, ja silloin hänen on syytä muuttaa joka tapauksessa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Itse majoitin yhtä ystävääni aika pitkään, kun hänen oli vaikeaa saada asuntoa. Tämä tosin oli ihan vapaa-ehtoista ja ymmärsin hyvin hänen tilanteensa, kun itsekin olin joskus vaikeuksissa, kun olin työtön ja sopivan halpaa asuntoa oli vaikeaa löytää. Maksoi minulle kyllä vuokraa jonkin verran ja osti omat ruokansa. Sai asua niin pitkään, kun sai asiat kuntoon ja kaikki meni sitten lopulta hyvin. Ottaisin kyllä jonkun muunkin tänne asumaan jos tilanne olisi hankala. Tosin ei loputtomiin. Olenkin saanut kuulla olevani liiankin hyväntahtoinen, mutta en voi jättää ketään pulaan, kun tiedän kuinka vaikeaa kaikki voi olla. Eräs toinen ystävä on myös ollut samassa tilanteessa ja asui pitkään veljensä tykönä, kun viimein sai asunnon. Ei kaikki ole helppoa jos olet työtön, pienituloinen tai luottotiedot menneet. Asunnoista on monesti pulaa. Ja emme todellakaan ole mitään alhoholisteja tai rikollisia kuitenkaan. Muuten aika köyhiä ja apua ei ole helppo eri juttuihin saada, kun vanhemmat eivät pysty auttamaan tai antamaan koskaan rahaa eli köyhästä olemme muutenkin. Ja olen itse nainen jos sillä merkitystä. Tiedän ettei elämäni tule mitään helppoa olemaan ja jos jatkan opiskelua niin täytyy elää todella tarkasti, että selviän. Ja sori, kun ohitin jo aiheenkin. Toivon silti, että ymmärrät myös elämää tämän miehen kannalta ja annat aikaa, että saa kaiken kuntoon. Tietenkin on vastuussa siitä, että järjestää asiansa. Kuitenkin vähän ihmettelen sitä, että aiotko edes jatkaa kyseisen ihmisen kanssa seurustelua jos yhdessä asuminen on vaikeaa. Onko se tilanne sitten myöhemminkään eri jos päätettäkin muuttaa yhteen ihan "sallitusti"? Vai onko samat jutut edessä silloin. Tietenkin ymmärrän sen, ettei toiseen kotiin niin vaan tulla, mutta jotenkin aloin miettiä mahtaako kaikki toimia muutenkaan. Ja en ole mikään surkea nainen silti, vaikka olen majoittanut ihmisiä. Älkää luulko sitä :)
Avaimen saaminen mieheltä: "Hei jätin avaimeni paikkaan x, annatko sen sulla olevan?"
Jos pojan osoite on luonasi, saat pian postia Kelalta. Olet avoliitossa, onnittelut siitä!
Vierailija kirjoitti:
Ei taida mikään sarjoitus onnistua vuokrakämppään.
Onnistuu se, jopa kerrostaloissa. Isännöitsijän kautta lukkoseppä paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos pojan osoite on luonasi, saat pian postia Kelalta. Olet avoliitossa, onnittelut siitä!
Itsekin kyllä majoitin erästä kaveriani jonkin aikaa joka on mies, enkä ollut avoliitossa, eikä Kela sitä epäillyt. Tietenkin asia voi olla niin, että asiat menee niinkin.
"Ihmisen ikävää toisen luo" on vaikea vastustaa, mutta ap, tuo on liikaa.
Sinulla on siis "poikaystävä", joka asuu vastoin tahtoasi asunnossasi, etkä saa häntä lähtemään. Seurustelunne tällä haavaa taitaa perustuakin siihen. Se, että teillä satunnaiseesti "menee hyvin" (sägyssä?) tarkoittaa käytännössä sitä, että mies maksaa sinulle nyt vuokraa ns. luonnossa.
Älä huoli. Ellet itse hoida asioitasi, joku muu taho pian tulee hoitamaan ja olette molemmat ilman kämppää. Problem solved...
Vähän ryhtiä nyt. Vaikuttaa, että pelkäät tyypin "temperamenttisuutta". Hae apua. Jos asut vuokra-asunnossa, myös vuokranantajalla on sanansa sanottavana siitä, kuka siellä saa asua.
Hänen pitäisi maksaa sulle asumisesta, kaikesta mitä kuluttaa. Ihan heti ja myös takautuvasti. Siitäkin huolimatra et hänen pitää myös etsiä itselleen asunto
Hyväksikäyttöähän tuo on. Nainen maksaa vuokran ja kulut, mies loisii nurkissa ja syö jääkaappia tyhjäksi. Heittäisin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Avaimen saaminen mieheltä: "Hei jätin avaimeni paikkaan x, annatko sen sulla olevan?"
Jestas sentään, ei kai se mies tyhmä ole!!!
Ei se raha ole se tärkein asia vaan saada toinen pois asunnosta.
Raha ei korvaa kaikkea ja mitä pitempää on niin sitä huonommin lähtee.
PUHUKAA! Kerro mitä haluat. Kerro että tarvit omaa rauhaa ja oman asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lukot kun se on kaupassa. Sitten huudat ovenraosta "joo sori, sori, mut et voi tulla nyt takas. Tavataan ens viikolla jossain muualla. Moi." Annat sen kamat postiluukun kautta.
Ne voi myös pudottaa parvekkeelta, etenkin elektroniikan
Kivaa kun vuokranantaja ja/tai kela saa tietää.. Voit joutua itse kus*een. Maksat hirveät maksut takautuvasti takaisin. Olet pian itse luottotiedottomana ja kodittomana.
Jos asetut maahan kynnysmatoksi kyllä joku kävelee ylitsesi.
Jos kirjoilla asunnossa niin se on avoliitto. Yhteiset tulot ja niiden mukaan tuet.
Yksikään lukkoseppä ei sarjoita vuokra-asunnon lukkoja vaan pyytäjä on se kuka asunnon omistaa.
Helvetti sentään että tyhmyys ärsyttää. Kukaan ei luovu avaimesta jos ei halua lähteä pois.
Et kai ole antanut hänelle avainta omaan käyttöön?
Sieläkö se nyt majailee ja omat rahat käyttää pelaamiseen.
Toisen saaminen ulos kämpästä ei ole ihan helppoa, jos hän ei vapaaehtoisesti lähde. Poliisikaan ei auta, jos katsotaan, että yhdessä asuminen on vakiintunutta. Jos et halua miehen asuvan luonasi, ala toimia. Ota avain pois, kerro, että täällä bunkkaaminen loppuu nyt ja piste.
Jos edellinen vuokra-asunto on irtisanottu vuokranantajan puolelta, siinä on yleensä puolen vuoden irtisanomisaika, missä ajassa kyllä löytää uuden asunnon. Jos haluaa. Kaveri ei taida olla erityisen aktiivisesti asioistaan huolehtiva tyyppi, joten juoksisin karkuun.