Suositelkaa koiraa
Haluaisin ottaa koiran, mutta on vaikeaa haarukoida sopivaa rotua/mixiä. Ensisijaisesti haluaisin antaa kodin rescuekoiralle.
Mitä rotuja suosittelisitte tällaiseen kotiin ja elämäntilanteeseen:
Pieni kerrostalokaksio keskustassa. Ihan lähellä puisto ja lenkkireitelle matkaa noin km.
Käyn tavallisessa päivätyössä
Lapsia ei ole
En ole himoliikkuja mutta tykkään kävellä ja retkeillä
Minulla on kokemusta kissoista ja siskon koiraa hoidan silloin tällöin.
Hankikoira-testi suosittelee esim ranskanbuldoggia, mutta en missään tapauksessa halua rotua sairaimmasta päästä.
En omista autoa, joten pienen koiran kanssa olisi helpompi kulkea julkisilla.
Pieni villakoira? Toy? Pieni portugalin podengo? Näitä olen miettinyt.
Kommentit (51)
Mitä ihmettä???
Suosittelin kaniinimäyräkoitaa tai kääpiömäyräkoiraa ja minun juttuni hyväksynnän jälkeen vasta julkasitaan, eli ei koskaan!
en suosittele ulkomailta tuotua rescuekoiraa. niillä on ollut paljon puutteita rokotuksissa, väärennettyjä eläinlääkärin todistuksia ym, voivat tuoda sellaisia tauteja mitä täällä ei ole tai myyräekinokokkia tms. lisäksi niillä on usein ollut lääkeresistenttejä bakteereja. on myös ilmennyt luonneongelmia jos kyseessä ollut entinen katukoira, ja tietysti aina vaarana että tulee tukeneeksi pentutehtailua. vaikka olen tavannut monia ihania rescuekoiria olisi paras jos niiden tuonti lopetettaisiin. onhan meillä omasta takaa paljon kodinvaihtajakoiria jolle voi tarjota uuden kodin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissaan vielä...jos etsit helppoa koiraa kaupunkielämään, sellaista ei ole. Kerrostaloasunto ja sen koko ei sinänsä ole mikään rajoite, paitsi niille harvoille koirille, jotka eivät osaa olla haukkumatta, roduista esim. SPK. Mutta kun asut yksin ja ei ole pihaa, koiran onnellisena pitäminen vaatii käytännössä kaiken vapaa-ajan. Tulet töistä ja käytät koiraa, laitat ruokaa ja taas käytät koiraa. Viikonloppuisin teillä on toivottavasti joku koiraharrastus, jossa päivät kuluvat jotta koira saa ajaa akkunsa tyhjiksi viikon pitkiä latautumispäiviä varten.
-17
Allekirjoitatteko tämän pienten kaupunkikoirien omistajat?
Peukuttakaa sinkut pienten kaupunkikoirien omistajat:
Ylös = koira on parantanut arkeani
Alas = rehellisesti pidin arjestani enemmän ilman koiraa
Ei varmaan kaikki allekirjoita, mutta kaikki eivät piittaakaan suuremmin koiransa elämänlaadusta...Sehän on vankilaelämää, jos on kopissa päivät pääksytysten muutamaa tarpeilla käyntiä lukuunottamatta. Anteeksi jos puolustauduin ennen hyökkäystä, seurakoira tekee kaltaisekseen ;)
-17
ei ikinä koiraa sinulle, en antais.
nuo tiedot ja toiveet kuin pikkulapsilla.
ota vaa se pehmolelu
Vierailija kirjoitti:
Mopsi
Ks. aloitus EI rotuja sairaimmasta päästä. Älkää muutkaan ottanu näitä rotuja, joilla on kuonon tilalla kasa nahkaryppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kaikki allekirjoita, mutta kaikki eivät piittaakaan suuremmin koiransa elämänlaadusta...Sehän on vankilaelämää, jos on kopissa päivät pääksytysten muutamaa tarpeilla käyntiä lukuunottamatta. Anteeksi jos puolustauduin ennen hyökkäystä, seurakoira tekee kaltaisekseen ;)
-17
Piittaan paljonkin koiran elämänlaadusta. Täällä on ollut hyvää pohdiskelua. Töissä on kuitenkin käytävä. Työmatka on lyhyt, mutta kyllä koiralle tulisi yksinoloa aina 8h arkisin. Kieltämättä paljon. :/
Ap
Vierailija kirjoitti:
Rescueissa harvemmin on pieniä villakoiria ja podengoja, ainakaan Suomessa.
Podencosekoituksia löytyy itse asiassa todella paljon rescuekoirissa, esimerkiksi Espanjan katukoirat ry:llä näyttäisi olevan niitä koko ajan adoptoitavissa. Podencot kun ovat espanjalaisia koiria.
Suomessa asia tietenkin on eri, mutta eipä täällä juuri minkäänrotuisia katukoiria olekaan.
Yksin asuva ihminen kerrostalossa on kyllä kiinni koirassa. Useampi kerta päivässä vietävä aina lenkille, ihan sama kuinka kipeä olet. Reissaamista tai edes suoraan töistä menoa varten koira tarvitsee hoitajan tai hoitopaikan. Eli pidempään päälle oon rajoittavaa ja voi olla raskasta, vaikka tietenkin koirasta saa iloakin.
Vähän helpommalla pääsee jos perheessä useampi koiran hoitaja tai on oma piha, minne koiraa voi myös päästää.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuva ihminen kerrostalossa on kyllä kiinni koirassa. Useampi kerta päivässä vietävä aina lenkille, ihan sama kuinka kipeä olet. Reissaamista tai edes suoraan töistä menoa varten koira tarvitsee hoitajan tai hoitopaikan. Eli pidempään päälle oon rajoittavaa ja voi olla raskasta, vaikka tietenkin koirasta saa iloakin.
Vähän helpommalla pääsee jos perheessä useampi koiran hoitaja tai on oma piha, minne koiraa voi myös päästää.
Ajatus koiran ottamisesta on tullut siitä kun menen aina töistä kotiin ja olen tosi paljon kotona. Koirasta olisi seuraa ja sen kanssa tulisi käytyä ja vietettyä aikaa ulkona.
Ap
Ahhahhah mikä ketju! Tämmöistäkö koiranomistaminen on. Sairaat koirat ja omistajat vankilakierteessä ja molemmilla elämänlaatu huonona. Joo älä ota koiraa!
Englanninkääpiöterrierille ääni. Ihanan valloittava ja terve rotu. Sopii myös kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiskoirat eivät löydä uutta kotia – samaan aikaan ulkomaisten rescue-koirien tuonti kasvaa
No niin ei varmaan saakaan kotia, koska Suomessa harvoin annetaan kerrostaloon tai sellaiselle, jolla ei aikaisemmin ole ollut koiraa. Minullakin oli koirista kyllä kokemusta, mutta koska en ollut itse varsinaisesti omistanut koiraa ja asuin kerrostalossa, en kelvannut Suomessa kodittoman koiran adoptoijaksi. Eli päädyin rescue-koiraan ulkomailta. Ja olen kyllä ollut tyytyväinen, joten varmaan jatkossakin adoptoin sieltä. Juteltiin muutaman kerran ja pohdittiin yhdessä haastattelijan kanssa, millainen koira minulle sopisi. Yhdistyksen yhteyshenkilö oli hyvin perillä adoptioon tarjottavien koirien luonteesta ja ehdotti minulle koiria sen mukaan, joka sopisi myös ensimmäisenkoiran omistajalle ja juuri minun tilanteeseeni. Eli sitä, että asuin kerrostalossa ja olin ensikertalainen koiranomistajana ei nähty ongelmana, vaan vain yhtenä piirteenä, joka vaikutti siihen, millaisia koiria ehdotettiin.
Facessa on monia ryhmiä kodinvaihtajakoirille, kuten Aikuiset kodinvaihtajat, Suomalaiset kodinvaihtajakoirat ja Suomessa kotia etsiviä koiria.
Sitten. Ennen kuin ryntäät mihinkään, tutustu sellaiseen sivustoon kuin hankikoira.fi, siellä on paljon koiratietoutta koiraa hankkimassa olevalle.
Meillä on rescuekoira ja ennen sitä ollut 4 pentuna otettua tavallista koiraa. En suosittele kenellekään rescuekoiraa ensimmäiseksi koiraksi. Rescuen koulutus on hyvin paljon vaikeampaa kuin pennun. Joskus osin mahdotonta.
Ei rescue koiraa, jos ei ole aikaisempaa kokemusta koirasta.
Ihan tosissaan vielä...jos etsit helppoa koiraa kaupunkielämään, sellaista ei ole. Kerrostaloasunto ja sen koko ei sinänsä ole mikään rajoite, paitsi niille harvoille koirille, jotka eivät osaa olla haukkumatta, roduista esim. SPK. Mutta kun asut yksin ja ei ole pihaa, koiran onnellisena pitäminen vaatii käytännössä kaiken vapaa-ajan. Tulet töistä ja käytät koiraa, laitat ruokaa ja taas käytät koiraa. Viikonloppuisin teillä on toivottavasti joku koiraharrastus, jossa päivät kuluvat jotta koira saa ajaa akkunsa tyhjiksi viikon pitkiä latautumispäiviä varten.
-17