Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka kadut omakotitaloon muuttoa

Vierailija
02.08.2019 |

Olemme harkinneet muuttamista kerrostalosta omakotitaloon, mutta kokemusta omakotitaloasumisesta on vain lapsuuden ja nuoruuden ajalta vanhempien huollettavana.

Tuliko omakotitalon vastuut ja kustannukset yllätyksenä? Kuinka paljon käytät esim palveluita hyväksesi? Kaikki kokemukset kiinnostaa, mutta varsinkin negatiiviset, koska en halua tehdä päätöksiä ruusunpunaiset lasit päässä.

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadun ja en kadu.

Oman talon ostossa oli hieman ruusunpunaiset lasit silmillä, koska kuvittelin, että voisin tehdä paljon remppoja itse. No en voinut. Julkisivuremppa tuli, ja siihen meni vähän alle 30.000€. Lisäksi muuta pientä.

Onneksi muita isoja remppoja (putket, sähköt, katto) oli jo tehty.

Nyt kun tuosta on päässyt yli, on omakotitaloasumisen rytmiin päässyt kiinni. Tiettyinä aikoina tehdään tietyt hommat, ja siinä se. Vaatii järjestelyä ja organisointia, mutta pihan ja talon peruskunnossapito ei ainakaan meillä ole mitään 24/7 työleiriä. Stressaaminen on vähentynyt.

Ihana vapaus tehdä itse mitä tekee ja missä järjestyksessä haluaa. Omaa rauhaa. Melko tilava tontti, jossa voi tehdä vaikka mitä. Ihana helppous päästää lapset ovesta omalle pihalle juoksemaan, leikkimään ja pomppimaan trampassa. Kerrostalossa olisin joutunut viemään leikkipaikalle ja vahtimaan koko ajan silmä kovana suunnilleen kouluikään asti.

Lisäksi ainakin juoksevat asumiskustannukset ovat meillä varsin pienet, eli sähkö (ml. lämmityssähkö) 12.000 kWh/v, jätemaksut, vakuutukset, nuohous, polttopuut ja vesimaksut eivät nakerra joka kuukausi, kuten kerrostalossa. Lisäplussana se, ettei mistään "ylimääräisestä" tarvitse maksaa erikseen. Jos haluaa saunoa, ei tarvitse odottaa omaa talosaunavuoroa ja maksaa siitä extraa. Autotalli ja auton pihapaikka ilmainen. Piharakennuksen varastotilat ilmaisia. Pyykit on helppo ja mukava kuivata omalla narulla, ei tarvitse viedä pyykkitupaan kuivatushuoneeseen tai kerrostalopihan narulle, jossa mm. sotkemisen vaara oli aina olemassa.

Asumisen kustannuksiin on tekemällä ja omilla valinnoilla tosiaan helpompi vaikuttaa.

Parasta on ihana rauha ja sen tuoma vapaus. Ei möykkääviä tai pienimmästäkin risauksesta valittavia naapureita. Vapaus tehdä omalla pihalla vaikka mitä, ilman, että on koko ajan jonkun toisen kyylättävänä. Ulkoilmaelämän helppous näin kesällä on kyllä iso plussa, kunhan tulisi vaan vähän lämpimämpää.

Vierailija
22/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyksenä tuli maksuissa ainoastaan se, että niitä halutaan nostaa kokoajan, joten sähkölasku oli kesäkuussa 84e, kun se vuosi sitten samaisessa kuussa oli 40e. 

Remppoihin osataan varautua, mutta myyjän suoranainen kusetus on jättänyt tämän taloyksilön kohdalle kylmän ringin persiin ympärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan mä nyt jotenkin ignorantti, mutta voitteko kertoa mitä kaikkea olette joutuneet korjaamaan esim viimeisen viiden vuoden sisään? Tuntuu kovin absrakrtilta kokemattoman korvaan, kun puhutaan suurpiirteisesti ”koko ajan tehtävistä pikku rempoista” yms :)

Vierailija
24/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa paljon hommaa ole. Samat kulut on kaikissa kämpissä ne vaan maksetaan suurin osa yhtiövastikkeessa. Toki omakotitalossa ovat jonki verran kovempia, mutta on tilaakin. Vai mitä on yhtiövastike 146 m2 kerrostalossa? Itse en missään nimessä asuisi enää taloyhtiöissä.. Ja jos se kerran viikossa nurmikon niittäminen on hankalaa, ihmettelen. Pääosa ihmisistä käyttää siitä säästyneen ajan sohvalla puhelinta selaten...

Vierailija
25/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin oma autotalli on kiva, mutta muuten kaduttaa. Ei kiinnostaisi olla jatkuvasti pihatöissä ja tekemässä sekalaista pikkuaskaretta. Naapurustossakin on pari mölyapinaa, jotka meuhkaavat ryyppyremminsä kanssa varsinkin kesällä.

Vierailija
26/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee pihatöihin maksimissaan kaks tuntia viikossa. Yleensä tunti kun ajan nurtsin.

Vierailija
28/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadun jonkin verran. Minulla nuo maksut ei ole ollut yllätys eikä iso juttu. Mutta minä olen huomannut vasta jo taloon muutettuani että olen oikeasti patalaiska ihminen jolle esim. ruohon leikkuu, lumen luonti jne on ihan ylivoimaisia tehtäviä. Tällä hetkellä isossa pihassani on noin puolen metrin ruohot ja seassa metrisiä pikkupuiden ja pensaiden alkuja, kun en ole vaan saanut aikaiseksi ajoissa leikata ruohoja ja enää niitä ei millään ruohonleikkureilla alas saakaan. 

Eli jos on patalaiska ja sinkku, en välttämättä suosittele :D Minä kun vielä haaveilin juuri siitä pihasta kuinka kiva se on kesällä, ja etsin talon jossa on oikein kunnon iso piha omalla lammella. Ja nyt siellä pihassa ei voi olla kun sen on vallannut kasvit.

Vähän sama, mutta minusta nuo ruohonleikkuu ja lumityöt ovat vielä helppoa ja kevyttä hyötyliikuntaa. Sen sijaan kaikki rakennushommat maalaamista lukuun ottamatta ovat osaamattomalle kammottavia ja oikeaa tervanjuontia. Olohuoneen repsottavat tapetit on pitänyt vaihtaa jo ainakin kolmena edellisenä vuonna ja siinä ovat edelleen. Puhumattakaan keittiöremontista, kylpyhuoneremontista, lattian uusimisesta jne. Teettäisin toki kaikki ulkopuolisilla jos olisi rahaa. Mutta kun velkaakin on vielä melkein 150 tuhatta.

Vierailija
29/146 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadun jonkin verran. Minulla nuo maksut ei ole ollut yllätys eikä iso juttu. Mutta minä olen huomannut vasta jo taloon muutettuani että olen oikeasti patalaiska ihminen jolle esim. ruohon leikkuu, lumen luonti jne on ihan ylivoimaisia tehtäviä. Tällä hetkellä isossa pihassani on noin puolen metrin ruohot ja seassa metrisiä pikkupuiden ja pensaiden alkuja, kun en ole vaan saanut aikaiseksi ajoissa leikata ruohoja ja enää niitä ei millään ruohonleikkureilla alas saakaan. 

Eli jos on patalaiska ja sinkku, en välttämättä suosittele :D Minä kun vielä haaveilin juuri siitä pihasta kuinka kiva se on kesällä, ja etsin talon jossa on oikein kunnon iso piha omalla lammella. Ja nyt siellä pihassa ei voi olla kun sen on vallannut kasvit.

Vähän sama, mutta minusta nuo ruohonleikkuu ja lumityöt ovat vielä helppoa ja kevyttä hyötyliikuntaa. Sen sijaan kaikki rakennushommat maalaamista lukuun ottamatta ovat osaamattomalle kammottavia ja oikeaa tervanjuontia. Olohuoneen repsottavat tapetit on pitänyt vaihtaa jo ainakin kolmena edellisenä vuonna ja siinä ovat edelleen. Puhumattakaan keittiöremontista, kylpyhuoneremontista, lattian uusimisesta jne. Teettäisin toki kaikki ulkopuolisilla jos olisi rahaa. Mutta kun velkaakin on vielä melkein 150 tuhatta.

Noi hommat joutuu tekemään myös kerrostalossa

Vierailija
30/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi hommat joutuu tekemään myös kerrostalossa

No asukkaalle kuuluvia rakenteellisia korjausjuttuja harvoin tulee eteen kerrostalossa asuessa. On eri asia vaihtaa betonilaatan päälle uusi lattialaminaatti tai muovimatto kerrostalossa kuin vaihtaa "tyhjän päällä" oleva lautalattia omakotitalossa. Salaojarempat yms. eivät myöskään ole B-rapun kolmannen kerroksen asukkaan päänsärky.

Vierailija
31/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein samat maksut, mitä ihmiset täällä OK-asumisen kustannukseksi luettelee, on kerrostalossa, mutta ne kuuluu siihen maksuun nimeltä yhtiövastike, jota taas ei omakotitalossa asuva maksa. Eli voisi todeta, että kerrostaloasumista voi suositella laskutaidottomille.

Omakotitalossa voi itse välttää ison osan laskuista omalla työllä, jos haluaa.

Vierailija
32/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaojarempat yms. eivät myöskään ole B-rapun kolmannen kerroksen asukkaan päänsärky.

Lyödäänkö vetoa?

Vierailija
33/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun okt eikä tästä taitaisi tulla mitään jos talo ei olisi upouusi eli ei remppoja, toki sisäseinien maalausta tms jossain vaiheessa mutta sitähän on tehtävä kaikissa kodeissa.

Nurtsin leikkaa mies, mä hoidan lumityöt ja pidän siitä. Kukkapenkit kitken tosi harvoin, eivät siis ole kauniit eikä se onneksi kauheasti haittaa. Joitain ihan kivoja tuijia ja pensaita ja hedelmäpuita on.

Tilaa rakastan ja sitä on ja saisi olla enemmänkin.

Pihaa, terassia, nurmikolla lasten kans touhuamista rakastan. En vaihtaisi mutta en ole ”hyvä” okt asuja koska en tosiaan jaksa kuin vähän kesäkukkia ruukkuihin laitella, puutarhanhoito ei kiinnosta lainkaan.

Vierailija
34/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein samat maksut, mitä ihmiset täällä OK-asumisen kustannukseksi luettelee, on kerrostalossa, mutta ne kuuluu siihen maksuun nimeltä yhtiövastike, jota taas ei omakotitalossa asuva maksa. Eli voisi todeta, että kerrostaloasumista voi suositella laskutaidottomille.

Omakotitalossa voi itse välttää ison osan laskuista omalla työllä, jos haluaa.

No tämä. Asumisella on aina juoksevat kiinteät kulut. Minä yllätyin positiivisesti miten kohtuukustannuksilla loppujen lopuksi omakotitalossa asutaan, vs.rivitaloyhtiö.

Aloitukseen, toisinaan kadun neljän vuoden kokemuksella mutta enimmäksi vain siksi että meillä on liian iso talo (170m2) ja lapset aika pieniä. Pihahommat on mulle mieluisia mutta aikaa ei ole. Ja sisätilojen siivoukseen menee ikuisuus, kun talossa on kaksi leluja levittelevää lasta. Kaksikerroksisuus oli haave, mutta olen myöhemmin todennut että olisi pitänyt ostaa yhdessä tasossa oleva. Toisinaan tuntuu että koko päivän ravaan ala- ja yläkerran väliä. Toisaalta tiedostan että muutama vuosi niin helpottaa, en kuitenkaan edes harkitse tästä luopumista. Mutta olisi voinut odottaa jokusen vuoden että lapset olisi olleet isompia, muutettiin tähän lasten ollessa 6kk ja 4v.

Vierailija
35/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites joku automaattinen tai kauko-ohjattava ruohonleikkuri? Tai lämmitetty terassi+kulkureitit+ajotie?

Itse olen suunnitellut kaikenlaista teknologista helpotusta pihan hoitoon, mikä ei itsellenikään ole se herkuin juttu :D

Meillä oli robottiruohonleikkuri. En ainakaan suosittele, jos on lapsia. Mitään leluja ei voinut olla pihalla siellä, missä ruohoa leikattiin. Toisekseen se jää kiinni pieniinkin pihan epätasaisuuksiin. Kolmannekseen se ei meillä selviytynyt alueesta, joka sille ahnedittiin liian suureksi.

Tein valintoja miehen kanssa, se oli virhe, koska kun sanoin etukäteen varsinkin leluista, mies ei uskonut että niistä tulisi ongelmaa. Kyllä tuli. Laiskana ei innostanut se vahtiminen, että mikä lelu on missä.

Vierailija
36/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoja kommentteja, puutarhatyö on ihan parasta toipumista työstä.

Verot harmittavat ja sähkön siirtomaksut, mutta halvempaa täällä on kuin kerrostalossa, jossa myös rempataan putkia, julkisivua, ikkunoita jne, ja kalleimman mukaan. Meillä putkiremppa maksoi peräti 7000 e isoon taloon, kerrostalossa tuolla ei saa mitään.

Vierailija
37/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omakotitaloelämän lopetti ajanpuute. Kaksi vuotta jaksettiin sitä edestakaisin kulkemista, sitten palattiin kantakaupunkiin.

Talo oli ihana ja piha myös, mutta kun siellä ei ehditty olla. Aamulla ennen seitsemää liikenteeseen, kotona kuuteen mennessä. Kumpi lähtee tänään viemään lapset harrastuksiin?

Nyt lähden töihin 7.50, olen kotona n.klo 16.15, kävelen työmatkat. Lasten harrastuksiin ei tarvita kuljettajaa, kaikki on kävely-tai julkisen liikenteen matkan päässä ja lapset menevät itse.

Pitihän se omakotielämä kokea, mutta se ei vain sopinut työssäkäyvälle lapsiperheelle.

Vierailija
38/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna olen keväällä kaksi kertaa leikannut nurmikon, sen jälkeen on ollut luonnontilassa, kasvaa noin kymmensenttiseksi ja siinä on ihan villinä kasvavia niittykasveja.

Talvella paikallinen traktorikuski käy auraamassa tien ja pihan pientä korvausta vastaan, samalla reissulla kun ajaa vastapäisen liiketilan pihat.

Vierailija
39/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkku? Mistä tiedät että kumppanikaan noita hoitaisi?

Vierailija
40/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden omakotitalon erehdyin silloisen vaimon painostuksesta ostamaan. Todella paha virhe. Jatkuva stressi pihatöistä ja siitä mikä paikka rikkoutuu seuraavaksi. Yllättäviä, isoja kustannuksia. Turhaa tilaa jota ei mihinkään tarvittu, mutta sitäkin tilaa piti talvella kalliisti lämmittää. En voi sietää mitään remppahommia, minulla on vaativa työ joka vie kaikki mehut, enkä todellakaan halua uhrata vapaa-aikaani kodin kunnosteluun. Haluan asua ja elää, en raataa ja fiksata.

Muutin kerrostaloon vuokralle, elämä on täysin stressitöntä ja asumisen kulut täysin ennakoitavissa. Ei ikinä enää omakotitaloon. Niitä moni hankkii typerän romanttisissa unelmissa eläen ja naisen pesänrakennusvietin ajamana. Sääliksi käy.

Miksei nainen hoitanut itse noita hommia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän