Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsekkäät perheelliset: Miten tulla toimeen ihmisten kanssa jotka ottaa vaan, mutta eivät koskaan anna?

Vierailija
01.08.2019 |

Meillä suvussa tällainen perhe. Lapset tykkäävät olla keskenään, ja niinpä olen usein ottanut kylään tämän perheen lapsia, retkille, uimarannalle jne. Olen laittanut tietty eväät kaikille, hakenut lapset ja vienyt kotiin. Yökylässäkin ovat olleet usein.

Nyt kun mietin, niin juuri koskaan eivät ole kiittäneet mistään. Pidetään itsestäänselvyytenä että syövät aina meidän ruokia ja eväitä myös retkillä. Lapset tulevat käsi ojossa, että eivät ole saaneet kuin vasta yhden piirakan esim. Omistani olen välillä antanut ja ollut itse sitten syömättä. Samoin ajatellaan että ilman muuta haen ja vien, vaikka ei olisi ollenkaan matkan varrella. Kaikki muut vaihtoehdot on tosi hankalia aina heille.

Välillä olen ehdottanut, että lapset voisivat vaihteeksi tulla vaikka heille, mutta ei onnistu koskaan. Tästedes täytyy sanoa että eväät mukaan, mutta ärsyttävää ettei heillä tule edes mieleen kysyä tuollaista. Tai kiitää jälkikäteen! Miten jotkut ihmiset voivat olla tuollaisia?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää sanoa niiden lasten vanhemmille, että lapsilla on mukavaa, kun on kavereita, mutta sinä koet tulleesi hy väksi käytetyksi. Sano suoraan, että vuoroin vieraissa tai sovitte, mitä ruokia tuovat tullessaan. Suora puhe auttaa aina ja rehellisyys on aina hyväksi. Ei tuota tarvitse sietää.

Vierailija
22/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teetkin sen kaiken kiitoksen toivossa? No, mitä opit tästä? Taisitkin sen jo sanoa: älä tee sellaista, mistä et saa toivomaasi. Sanoinkin jo taannoin palstalla eräässä ketjussa, että ei kukaan ihminen tee asioita motiivinsa se, mitä se toinen siitä saa, vaan se, mitä siitä itse saa. Jossinun motiivisi tehdä eväät olisi antaa toisille sitä mitä he tarvitsevat tai mistä he ilahtuvat, kiitoksen puute ei haittaisi sinua, vaan sinun kiitoksesi olisi heidän tyytyväisyytensä.

Älä petä itseäsi tämän jälkeen kuvittelemalla, että sinua motivoi muiden tyytyväisyys vaan hahmota, että se on jokin muu. Paljon ITSEKKÄÄMPI tarve. Asettunet ehkä enemmän samalle viivalle muiden kanssa sen jälkeen, etkä suhtaudu toisiin hiukan omahyväisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitävät sua itsestäänselvyytenä. Olettavat, että haluat toimia juuri noin kuin toimit. Jos et olisi halunnut, olisit odottanut ensin, että he vuorostaan pyytävät sinun lapsiasi luokseen, tarjoavat eväitä yms. Ymmärrän hyvin ärtymyksesi, mutta et ole lapsia luoksesi pyytäessäsi selvästi ilmaissut, että odotat heiltä vastavuoroisuutta. Jos olisit ilmaissut, he olisivat voineet sanoa, että hoitavat lapsensa mieluummin itse, tai sitten pyytäneet lapsiasi vuorostaan heille. 

Miten joku voi olettaa kysymättä että joku haluaa aina vaan hoitaa heidän lapsiaan vaikka itselläänkin useampi lapsi? Tai aina maksaa heidän jäätelöt, eväät sun muut, kysymättä edes että ovatko jotain velkaa? Kyllä on mielestäni moukkamaista käytöstä.

Tuollaisissa ihmisissä, joita ns. hyväksikäytetään on usein jotain sellaisia piirteitä, minkä takia heistä ei oikein pidetä. Ehkä ap:kin huomaa, ettei kelpaa seuraksi pian muuten. He voivat vaikuttaa niin ripustautuvilta, että toiset laskevat, että annetaan hänelle nyt tahtomaansa seuraa, koska hän on niin hyvä huolehtimaan muusta. Emme voi siis tietää. Aika harvoin se toinen osapuoli on näissä tällaisissa toiminut millään lailla väärin, mutta aloittaja voi olla sokea omille vioilleen.

Ja kolmanneksi on todellakin ihmisiä, jotka saavat hyvän mielen passatessaan muita ja nähdessään heidän ilonsa, jolloin toiset eivät tee mitään väärää ollessaan passattavina. Kyseessäei tosiaankaan ole kenekään muun päätös kuin ap:n.

Vierailija
24/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, sun sädekehäs kaipaa vielä kiillottamista. Tää avaus oli niin lame!

Vierailija
25/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitävät sua itsestäänselvyytenä. Olettavat, että haluat toimia juuri noin kuin toimit. Jos et olisi halunnut, olisit odottanut ensin, että he vuorostaan pyytävät sinun lapsiasi luokseen, tarjoavat eväitä yms. Ymmärrän hyvin ärtymyksesi, mutta et ole lapsia luoksesi pyytäessäsi selvästi ilmaissut, että odotat heiltä vastavuoroisuutta. Jos olisit ilmaissut, he olisivat voineet sanoa, että hoitavat lapsensa mieluummin itse, tai sitten pyytäneet lapsiasi vuorostaan heille. 

Miten joku voi olettaa kysymättä että joku haluaa aina vaan hoitaa heidän lapsiaan vaikka itselläänkin useampi lapsi? Tai aina maksaa heidän jäätelöt, eväät sun muut, kysymättä edes että ovatko jotain velkaa? Kyllä on mielestäni moukkamaista käytöstä.

Siis ovatko he pyytäneet sua ottamaan lapsiaan luoksesi vai sinä pyytänyt lapsia luoksesi? Ymmärsin, että kyse olisi tästä jälkimmäisestä. 

Olen pyytänyt kun muuten näkeminen ollu niin kamalan vaikeaa, kun ei ole napannut just silloin lähteä heittämään lapsia vaikkapa jonnekin. Eli lapset haluavat nähdä, mutta he tietävät että jos ei onnistu että heille mennään, niin voivat tulla meille. Miksi nykyään ihmsillä ei ole mitään hajua vastavuoroisuudesta, vaan sitä pitää vaatimalla vaatia? T:ap

No niin tämä, eli ap on heille jostain syystä vastenmielinen tavattava. Kannattaisko ap katsoa ehkä peiliin, että miksi he eivät halua tavata sinua? Ei heillä ole mikään pakko sinuun panostaa. Miksi heidän pitäisi siitä kiittää, että saat haluamasi ja tavata lapsia?

Vierailija
26/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo otsikko kertoo, että kyseisessä aloittajassa on jotain vikaa, jota hän ei itsessään näe toisten silmin. Sen sijaan syyttää muita, kuin miettisi, että miksi ne hyvät ihmiset eivät kiitä. Lähtökohtaisesti jo näkee, että aloittajan suhtautuminentoisiin on negatiivista. Kuvittelee näissä olevan vikaa, ketäpä sellaista leipojaa kiinnostaisikaan kiittää? Ei mua ainakaan. Mutta jos leipoja on niin tyhmä, että haluaa mun syövän silti pullaansa, saattaisin syödäkin. Mutta en kiitä, kun näkee, että asenne on negatiivinen minua kohtaan. Koska en olisi tuollaista ihmistä vailla jos lakkaisi pyytelemästä.

Vierailija
27/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sukulaisperheen äiti aina pyysi meidän lapsia mukaan joka paikkaan ja selitti miten nautti lasteni seurasta. Aluksi tarjosin ruokarahaa mutta vaikutti loukkaantuvan joten en toiste tarjonnut. Oletin että hän puhuu totta ja oikeasti haluaa lapseni mukaan kun aina pyytää....? Ilmeisesti valehteli sitten, syytä en tiedä.

Vierailija
28/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi tämä sukulaisperhe ei pidä sinusta, mutta sietävät kuitenkin. Miten tulisit toimeen? Siinäpä vasta kysymys. Miten vaadit heitä tuomaan lapsiaan sinulle, jos heitä ei oikein huvita? Jaa-a. Ja hei, viimeksi ette kiittäneet eväistä!

Ovatpa tosiaan kiittämättömiä.

Jos lakkaisit pitämästä yhteyttä heitä ei selvästi tosiaan haittaisi. Älä kuvittele olevasi niin virheetön, että sinua oitäisi vielä kiitelläkin. Katso peiliin ja mieti heidän silmillään, miksi sinusta ei pidetä, jos haluat oikeasti tulla toimeen. Koska sinähän sitä tässä selkeästi vain haluat.

Vierailija
29/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat huonotapaisia.

Mistä sinä sen tiedät? Etkö osaa ajatella omilla aivoillasi ollenkaan, vaan aina kun joku HAUKKUU toisia et mieti, että ehkei vika olekaan niissä toisissa? Kyllä se jotain kertoo, että ap haukkuu ne toiset. Eli juuri sen, että nämä eivät pidä ap:stä, eikä heitä kiinnosta, vaikka tämä ei enää saisi haluamaansa. Mistä sinä tiedät, kumpien vika se on? Ei sekään nyt ihan normaalilta vaikuta, että vuosikausia tehdään eväitä ja yhtäkkiä kimpaannutaan, ettei edes kiitosta saa! Kiitätkö itse ihmistä, joka pitää sinua kierona?

Vierailija
30/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako kertaa jaksat saman aloituksen laittaa? Just eilen sait jo vastaavaan viestejä, miksi ne ei kelvanneet?

Tämä kyllä ensimmäinen aloitukseni aiheesta. Olisi kiinnostavaa lukea vastaavan aloituksen vastaukset! Jos joku löytää niin voisi laittaa linkkiä :) T :Ap

Tämäkin on selkeästi nyt vain vale. Jos ap olisi vilpitön, eikä aloituksen perimmäinen tarkoitus olisi ollut vain balsamia haavoille, koska on itse ajatutunut perheen inhokiksi, niin ap ei olisi kadonnut kuin pieru Saharaan jonkun osoittaessa häneen itseensä osallisena tilanteeseen ja varsinkin sen ratkaisemiseen.

Jos ap todella oikeasti välittäisi perheestä, häntä kiinnostaisi ratkaisu, vaikka se vaatisikin itsekritiikkiä. Mutta ei. Aloittajaa ei perheen ystävyys tässä kiinnosta yhtään, vaan ainoastaan saada naurettavia kehuja ja feikkiä tukea sille, että on itse syytön.

Vierailija
31/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli teetkin sen kaiken kiitoksen toivossa? No, mitä opit tästä? Taisitkin sen jo sanoa: älä tee sellaista, mistä et saa toivomaasi. Sanoinkin jo taannoin palstalla eräässä ketjussa, että ei kukaan ihminen tee asioita motiivinsa se, mitä se toinen siitä saa, vaan se, mitä siitä itse saa. Jossinun motiivisi tehdä eväät olisi antaa toisille sitä mitä he tarvitsevat tai mistä he ilahtuvat, kiitoksen puute ei haittaisi sinua, vaan sinun kiitoksesi olisi heidän tyytyväisyytensä.

Älä petä itseäsi tämän jälkeen kuvittelemalla, että sinua motivoi muiden tyytyväisyys vaan hahmota, että se on jokin muu. Paljon ITSEKKÄÄMPI tarve. Asettunet ehkä enemmän samalle viivalle muiden kanssa sen jälkeen, etkä suhtaudu toisiin hiukan omahyväisesti.

En ole AP, mutta en yhdy tähän mielipiteeseen. Minusta tuntuu, että AP toimii lasten vuoksi. Hänellä on jotakin ymmärrystä siitä, että joissakin tilanteissa on vanhempien tehtävä tehdä lapsille olosuhteet sellaisiksi, että he voivat tavata toisiaan - siis lapset. Silti ei ole mitenkään itsekästä toivoa, että toisenkin perheen aikuiset joskus tarjoaisivat näitä tapaamismahdollisuuksia. Ja mitä negatiivista siinä on, että AP:llä on siinä mukana jotakin omaakin iloa. 

Vierailija
32/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö eiliseen ketjuun tulleet vastaukset riittäneet, kun piti aloittaa aiheesta uusi? Menitkö tekemään ap kolmatta ketjua aiheesta, kun et jatka? Vai vaatisiko se sinulta hieman liikaa, että asettuisit sen toisen perheen asemaan hetkeksi miettimään, miksi he eivät pidä sinusta? Jos kerran haluat tulla toimeen? Epäilen tosin, ettet oikeasti halua tulla toimeen yhtään sen enempää kuin hekään. Mutta et vain voi sietää ajatusta, että sinua väheksytään. Heidän väheksymisensä on sinulle kuitenkin ihan ok.

Vierailija
33/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ovatko he pyytäneet sua ottamaan lapsiaan luoksesi vai sinä pyytänyt lapsia luoksesi? Ymmärsin, että kyse olisi tästä jälkimmäisestä. 

Olen pyytänyt kun muuten näkeminen ollu niin kamalan vaikeaa, kun ei ole napannut just silloin lähteä heittämään lapsia vaikkapa jonnekin. Eli lapset haluavat nähdä, mutta he tietävät että jos ei onnistu että heille mennään, niin voivat tulla meille. Miksi nykyään ihmsillä ei ole mitään hajua vastavuoroisuudesta, vaan sitä pitää vaatimalla vaatia? T:ap

Koska ihmiset eivät halua itselleen tarpeetonta vastavuoroisuutta. Tässä kuviossa nyt vaikuttaa siltä, että vain sinä haluat lasten tapaavan toisiaan, ei suinkaan näiden sukulaislasten vanhemmat. Tämä on vähän sama tilanne kuin jos nyt yks kaks päättäisin ruveta leipomaan kakkuja ja veisin joka kerta naapurilleni yhden kakun. Sitten ihmettelisin, kun naapuri ei koskaan leivo mulle kakkua. No kun ei se naapuri ole pyytänyt mua leipomaan hänelle kakkuja vaan on kuvitellut, että me leivon hänelle ihan omaksi ilokseni, koska tykkään leipomisesta. 

Näin. Meillä on aloittajan kanssa vastaava tilanne yhden sukulaisperheen kanssa, paitsi että minä en näe siinä ongelmaa. Koska minulle on tärkeää että lapset saavat nauttia toistensa seurasta ja minä kutsun lapsia meille toistuvasti (yö)kylään, niin tottakai minä myös näen sen vaivan ja maksan ne kustannukset siitä että saan haluamani hyödyn.

Olishan se kiva jos tulis vasta vastatarjouksia, mutta jos heillä ei ole motivaatiota tai resursseja moiseen niin ei mulla ole oikeutta kiukutella siitä siksi että minulla on.

Vierailija
34/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoittaisit kutsuessasi, että ruokaillaan t. pääsylippu maksaa x€ ? Jos palautat lapsia kotiinsa, kerrot antaneesi ruokarahaa x€ ? Jos äiti pyytää hoitamaan lapsiaan, kysyt koska lapsesi menevät hänen hoitoonsa? Ja lapsia hakiessasi kysyt, onko ruokaraha lapsilla vai antaako äiti sen sulle käteen!

Kyllä näitä lokkeja riittää. Pahempiakin.

Tai ehkä äiti ei ole tullut ajatelleeksi asiaa? Jonkin lainen vastavuoroisuus näihin asioihin mielestäni kuuluu.

Joskut alkavat morkata ap:aa kuten on tapana tällä sivulla. On apssa varmaan jotain vikaa; kaikissa ihmisissä on.

Vierailija
35/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole AP, mutta en yhdy tähän mielipiteeseen. Minusta tuntuu, että AP toimii lasten vuoksi. Hänellä on jotakin ymmärrystä siitä, että joissakin tilanteissa on vanhempien tehtävä tehdä lapsille olosuhteet sellaisiksi, että he voivat tavata toisiaan - siis lapset. Silti ei ole mitenkään itsekästä toivoa, että toisenkin perheen aikuiset joskus tarjoaisivat näitä tapaamismahdollisuuksia. Ja mitä negatiivista siinä on, että AP:llä on siinä mukana jotakin omaakin iloa. 

Kyllä, näinkin asia on, MUTTA. Mikä oikeuttaa aloittajan väheksymään näitä toisia? Niinkö se tilanne paranee, jossa onko se niin, että kokee heidän väheksyvän itseään, koska ei saa kiitosta eväistä? Niin onpa kypsää usuttaa palstaakin väheksymään näitä toisia. Tässä ei todellakaan haiskahda halu sopuun, vaan jokin ihan muu. Kolmanneksi jos ap ei saa hyvää mieltä eväidenteosta niin EI, ratkaisu ei ole vähksyä edelleenkään muita, vaan ehkäpä se, ettei tee niitä eväitä. Ehkäpä toiset eivät sen jälkeen enää lähetä lapsiaan heille, mutta tarvitsevatko he lupaa sinulta tai aloittajalta sellaisin elämänsä ratkaisuihin? Onko sinulla ja aloittajalla siis oikeus väheksyä heitä, jos teiltä luvatta toimivat toisin kuin sinä tekisit?

Vaikutat siltä kuin sinä jakelisit tässä maailmassa säännöt, joita toisten on noudateltava. Ei se niin mene. Sinun pitää ansaitsemalla hankkia muiden arvostus mielipiteillesi, ei kiukuttelemalla ja polkemalla jalkaa tai väheksymisellä. Ei kukaan kuuntele sinua jos vaistoavat, että arvostelet.

Vierailija
36/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ilmoittaisit kutsuessasi, että ruokaillaan t. pääsylippu maksaa x€ ? Jos palautat lapsia kotiinsa, kerrot antaneesi ruokarahaa x€ ? Jos äiti pyytää hoitamaan lapsiaan, kysyt koska lapsesi menevät hänen hoitoonsa? Ja lapsia hakiessasi kysyt, onko ruokaraha lapsilla vai antaako äiti sen sulle käteen!

Tai ehkä äiti ei ole tullut ajatelleeksi asiaa? Jonkin lainen vastavuoroisuus näihin asioihin mielestäni kuuluu.

Joskut alkavat morkata ap:aa kuten on tapana tällä sivulla. On apssa varmaan jotain vikaa; kaikissa ihmisissä on.

Niin on ja miksi ihmeessä sen toisen perheen pitäisi maksaa siitä, että ap saa heidän lapsensa sinne? Ilmeisesti heillä ei ollut mitään intressiä laittaa lapsiaan ap:n luo.

Vierailija
37/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö eiliseen ketjuun tulleet vastaukset riittäneet, kun piti aloittaa aiheesta uusi? Menitkö tekemään ap kolmatta ketjua aiheesta, kun et jatka? Vai vaatisiko se sinulta hieman liikaa, että asettuisit sen toisen perheen asemaan hetkeksi miettimään, miksi he eivät pidä sinusta? Jos kerran haluat tulla toimeen? Epäilen tosin, ettet oikeasti halua tulla toimeen yhtään sen enempää kuin hekään. Mutta et vain voi sietää ajatusta, että sinua väheksytään. Heidän väheksymisensä on sinulle kuitenkin ihan ok.

Ohiksena: onko sinulla jokin pakkomielle? Hirveän monta samanlaista kommenttia olet tänne laittanut ap:ta morkataksesi.

Vierailija
38/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys ja laiskuus. Halutaan syödä rusinat pullasta.

Toisessa ketjussa jotkut kertovat, kuinka nykyään ei onnistu edes vastavuoroinen lastenhoitoapu naapurien ja ystävien kanssa, kun se vielä 90- ja 2000-luvun alussa oli yleistä ja näin ratkaistiin lastenhoito-ongelmat, kun itse tarvittiin apua.

Vierailija
39/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on ja miksi ihmeessä sen toisen perheen pitäisi maksaa siitä, että ap saa heidän lapsensa sinne? Ilmeisesti heillä ei ollut mitään intressiä laittaa lapsiaan ap:n luo.

Ja sitten äidit valittavat, kun mistään ei nykyään saa lastenhoitoapua. Ai, ei ollut mitään intressiä laittaa lapsia ap. luo.

Kyllä näitä kuormasta syöjiä vanhempiakin löytyy.

Vierailija
40/57 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys ja laiskuus. Halutaan syödä rusinat pullasta.

Toisessa ketjussa jotkut kertovat, kuinka nykyään ei onnistu edes vastavuoroinen lastenhoitoapu naapurien ja ystävien kanssa, kun se vielä 90- ja 2000-luvun alussa oli yleistä ja näin ratkaistiin lastenhoito-ongelmat, kun itse tarvittiin apua.

Paskapuhetta, mun äitini valitti jo 80-luvulla, miten muiden auttaminen jäi 60-luvulle ja näin se on. Toisekseen nykyäänkin on varmasti vielä perheitä, alueita ja ihmisiä, joissa ollaan toisille tukena. Se on ihan itsestäkin kiinni, en ihmettele yhtään, ettei kukaan auttanut äitiäni, hän oletti, että apua tullaan tarjoamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi