Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko tyttöystävän veloista koitua minulle harmia?

Vierailija
01.08.2019 |

Tarkoitus on muuttaa yhteen mutta tyttöystävä tunnusti vasta että hällä on 20000 pelivelkoja. Lyhentää niitä palkastaan ja ovat tulleet aikoja sitten eikä enää pelaa. En ois arvannut mitään ellei hän ois kertonut kun on aina ulkoisesti huoliteltu ja haluaa maksaa omat ruokansa jne.

Voiko nuo velat missään tilanteessa kaatua mun päälle jos ollaan avoliitossa ja asutaan yhdessä? Pakosta nyt tulee mieleen kauhuskenaariot.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö avioliitossa ole vastuussa myös puolison tekemistä veloista.  Avoliitossa ei tietenkään kuten aloittajan tapauksessa.

Ei

Vierailija
42/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot on pelivelat. Jokainen vähänkin järkevä olisi lopettanut pienempiin velkoihin. Hän on ilmeisesti lopettanut vasta kun seinä on tullut vastaan.

Käykö hän kokouksissa niin kuin alkoholistit?

Kauanko olette olleet yhdessä ennen kuin hän tunnusti? Ja nytkin vain velat, koska se vaikuttaa vuokraamiseen. Onko hän sanonut olevansa peliadikti? Jos ei, niin kuvittelee ettei ole ja se on aika pelottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoliitossa ei, mutta jos menette naimisiin ja eroatte, kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan puoliksi, myös velat. 

Edelleenkään puolison henkkoh velkoja (etenkin ajalta ennen avioliittoa) ei lasketa eikä jaeta puoliksi.

Ei jaeta, mutta huomioidaan osituksessa.

Vierailija
44/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tunnusti ennen sitä muuttoa.

Koska se olisi tullut pakosti esiin vuokratessa asuntoa😉😂🤣

Vierailija
45/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suoranaisesti voi päätyä sinun maksettavaksi, ei edes vaikka menisitten naimisiin tai vaikka vielä eroasittekin.

Mutta välillisesti kyllä. Puolison rahoista menee koko ajan siivu hänen omien velkojensa maksamiseen, joten helpostihan siinä käy niin että toisella on enemmän rahaa kätettävissä ja maksaa tämän vuoksi enemmän yhteisiä menoja.

Luottohäiriömerkintä tietysti iskee kynsille, kun haetaan yhdessä asuntoa tai yhteistä lainaa asuntoon tai autoon tms.

Vierailija
46/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoliitossa ei, mutta jos menette naimisiin ja eroatte, kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan puoliksi, myös velat. 

Edelleenkään puolison henkkoh velkoja (etenkin ajalta ennen avioliittoa) ei lasketa eikä jaeta puoliksi.

Osituksessa omaisuus ei voi olla miinuksella. Eli on ihan sama että onko omaisuus 0 euroa, vai onko velkaa miljoona. Siitä siis lähdetään että velkainen on persaukinen.

Vierailija
47/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö avioliitossa ole vastuussa myös puolison tekemistä veloista.  Avoliitossa ei tietenkään kuten aloittajan tapauksessa.

Kyllä velkoja voidaan avioliitossa periä yhteisestä omaisuudesta.

Mutta vain yhteisestä ja vain siitä osuudesta mikä on velallisen, eikä avioliitto ole tuossa mikään raja, sama koskee myös avioliitossa yhteistä omaisuutta. Mutta ulosotolla on kyllä suuri kynnys aiheuttaa harmia muilla ja alkaa ulosmittaamaan yhteistä omaisuutta. Ja toisekseen perseaukisella tuskin on osuuksia  yhteiseen omaisuuteen.

Vierailija
48/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitossa kannattaa huomioida sekin skenaario, että jos tyttöystäväsi joutuu syystä tai toisesta velkojensa takia hakemaan toimeentulotukea, niin myös sinun tulosi huomioidaan hakemuksessa. Olet siis Kelan mukaan elatusvelvollinen avovaimoasi kohtaan. 

Vierailija
49/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jollakin on pelivelkoja tulee välittömästi mieleen, että ne velat on ulosotossa ja on maksuhäiriömerkintä. Näin ollen harmia todellakin tulee yhteiselon kannalta, vaikka kuinka niitä makselisi palkallaan pois... Vaikeudet alkaa jo siinä vaiheessa, kun pitäisi se yhteinen asunto hommata, vakuutukset, sähköt ym. Oletko valmis ottamaan kaiken omiin nimiisi?

Ulosottovelkaisena sen verran toppuuttelen, että vaikkakin moni vuokranantaja saattaa torpata ulosottovelkaisen niin ei se automaattinen hylky ole. Myöskin esimerkiksi sähkösopimus ja vakuutukset ja muut normielämän edellytykset on myös maksuhäiriömerkintäisen mahdollista saada. 

Lainoja ei varmaankaan helpolla saa, mutta moni pankki käyttää kyllä harkintaa jos esimerkiksi velat ovat vanhoja, niitä on aktiivisesti hoidettu eikä uusia ole tullut vuosiin.

Eihän tämä kiva tilanne ole mutta henkilökohtaisesti olen maksamassa kaiken velkani pois ja jonain päivänä voin taas kokea olevani vähemmän toisen luokan kansalainen. Häpeähän tässä se pahin on, vaatii rohkeutta kertoa joten arvostan sitä, että tyttöystäväsi on halunnut sinulle kertoa ennen yhteen muuttoa.

Vierailija
50/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan ok, että on jäljellä vaikka autolainaa, mutta jotkut pelivelat... Jos jotain pelivelkoja on kertynyt 20 000 € on se aika helvetisti enkä kyllä pystyisi tuollaiseen ihmiseen luottamaan. Elämänhallinnan kanssa on ollut joskus ongelmia ja on aika iso riski, että niitä ongelmia tulee vielä joskus lisääkin...

Tuo 20 000 euroa velkaa on valtava summa. Minulle jää palkastani itselleni suunnilleen tuon verran vuodessa. Entinen naisystäväni oli/on tuollainen pelihimoinen ja hänellä "yllättäen" on myös himo monenlaisiin päihteisiin, puolentoista vuoden yhteiselo oli sellaista että kun hän oli pelannut & narkannut omat rahansa, sitten olikin minun maksettava vuokrat ym. eläminen.

Vierailija
51/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osituksessa omaisuus ei voi olla miinuksella. Eli on ihan sama että onko omaisuus 0 euroa, vai onko velkaa miljoona. Siitä siis lähdetään että velkainen on persaukinen.

Ei kukaan sellaista ole väittänytkään. Osituksessa kuitenkin velja vaikuttaa.

Esimerkki: ap:llä on omaisuutta 30 000e, ei velkaa. Vaimolla ei omaisuutta, mutta velkaa 20 000e. Osituksessa ap joutuisi maksamaan tadinkoa 15 000e.

Vierailija
52/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli velkaa, kun muutin yhteen mieheni kanssa vuokra-asuntoon. Muuton myötä kuluni laskivat, joten sain suunniteltua nopeammin maksettua velkani pois. Olin parissa vuodessa velaton ja nyt on jo säästössä mukava summa yhteistä asuntoa varten. Mieheni ei koskaan joutunut kärsimään veloistani ja molemmat ovat osallistuneet yhteisiin kuluhin aina tasapuolisesti.

Vierailija
53/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin niin idiootti, että menin luottamaan ex-peliriippuvaiseen, luottotietonsa kusseeseen mieheen... Hienosti hän selitti, kuinka nuoruudessa tuli tehtyä tyhmiä päätöksiä ja niiden takia tilanne on mikä on, mutta hän on kohta jo velat maksanut... Parin vuoden kohdalla kysyin paljonko velkaa on vielä jäljellä, niin vastaus oli, että "vähän". Todellisuus oli kaikkea muuta, kuin vähän ja hän pelasi EDELLEEN minulta salassa! Valehtelija valehtelija. Yritti myös hyötyä minusta.

Vierailija
54/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli velkaa, kun muutin yhteen mieheni kanssa vuokra-asuntoon. Muuton myötä kuluni laskivat, joten sain suunniteltua nopeammin maksettua velkani pois. Olin parissa vuodessa velaton ja nyt on jo säästössä mukava summa yhteistä asuntoa varten. Mieheni ei koskaan joutunut kärsimään veloistani ja molemmat ovat osallistuneet yhteisiin kuluhin aina tasapuolisesti.

Mitä velkaa sinulla oli? Onhan minullakin velkaa vielä autosta, jonka ostin ennen, kuin mieheni tapasin eikä se ole mikään ongelma kenellekään.

Vierailija
55/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän (ex) pariskunnan, jossa toisella oli vaikeuksia saada autovakuutuksia, koska avopuolisolla oli luottotiedot menneet.

No, maksuhäiriömerkintäinen ihminen ei saa oikein mitään vakuutuksia ja muutenkin eläminen on hankalaa.

Tarkoitin toki, että se vaikuttaa myös avopuolison vakuutuksiin, sillä tuon pariskunnan toinen osapuoli, jolla oli omat luottotiedot kunnossa, ei meinannut saada _omaan_ autoonsa vakuutuksia.

Vierailija
56/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että minua ärsyttää nämä ihmiset, jotka puolustelevat maksuhäiriömerkintöjänsä ja ulosottovelkojansa... Kuinka pitäisi olla ihan samanlaiset mahdollisuudet ja oikeudet ostaa ja saada asioita, kuin ne ihmiset, joilla ei mitään maksuhäiriömerkintöjä ole. Onneksi ei ole! Jos on ollut niin tyhmä, että on kussut omat raha-asiansa vaikka joidenkin pelaamisten takia tai että on yritetty näyttää muille, kuinka elellään herroiksi pikavipeillä, niin hyväkin, että kärsii seuraukset ja tuntee häpeää... Yleensä näillä pahimmilla sankareilla on huijari- ja rikollistaustaa ja pyritään vielä hyötymään niistä ihmisistä, joilla on raha-asiat kunnossa.

Vierailija
57/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi ihmiseen, jolla on jotain pelivelkoja 20 000€. Se kertoo kyllä jo tarpeeksi.

Vierailija
58/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä se. se ratkeaa pelaamaan uudestaan, kokemusta on. 

Vierailija
59/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä velkaa sinulla oli? Onhan minullakin velkaa vielä autosta, jonka ostin ennen, kuin mieheni tapasin eikä se ole mikään ongelma kenellekään.

No, tuollaiset pankista otetut lainat hyötykäyttöön hyvin suunnitellulla takaisinmaksulla on hippusen eri asia, kuin tehdä velkaa jostain pelaamisesta tai pikavippifirmoille. Moniko ihminen pystyy ostamaan ihan käsirahalla tuosta vaan uuden auton tai asunnon? Kyllä hyvinkin monella ihmisellä on lainoja, jotta ovat saaneet asunnon, auton tms. Miksi sellaisesta joku kokisi ongelmaa?

Vierailija
60/72 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot on pelivelat. Jokainen vähänkin järkevä olisi lopettanut pienempiin velkoihin. Hän on ilmeisesti lopettanut vasta kun seinä on tullut vastaan.

Käykö hän kokouksissa niin kuin alkoholistit?

Kauanko olette olleet yhdessä ennen kuin hän tunnusti? Ja nytkin vain velat, koska se vaikuttaa vuokraamiseen. Onko hän sanonut olevansa peliadikti? Jos ei, niin kuvittelee ettei ole ja se on aika pelottavaa.

Yksinkertaisesti hän vain sanoi että hällä on 20000 pelivelkoja joita lyhentää joka kuukausi mutta että asia on hoidossa eikä hän pelaa enää eikä mun tarvi huolehtia. Sit vaihtoi aihetta.

On oltu 2v yhdessä ja kaunistelematta oon pettynyt että sanoi vasta nyt yhteen muuton ollessa ajankohtainen. Vähänku kaikelta ois pudonnut pohja. Ite oon ollut tosi sinisilmänen vaikka hän onkin peittäny hyvin kaiken. Nyt on keskustelun paikka, en oota innolla mutta pakko tää on puhua halki.

ap